must.com.cy
Του Πάρι Δημητριάδη
Ένα καινούργιο ντοκιμαντέρ που άρχισε να προβάλλεται εδώ και λίγες μέρες στην πλατφόρμα του Netflix εξετάζει την ιντριγκαδόρικη ιστορία ενός αμερικανικού κολοσσού που έφτιαχνε ρούχα, της γνωστής μάρκας Abercrombie & Fitch.
Σύμφωνα με δημοσίευμα στην Athens Voice, το ντοκιμαντέρ αφηγείται ότι πίσω από τη φερόμενη ως πολύ κουλ εταιρεία που προέβαλε πολύ συγκεκριμένο λαιφστάιλ και είχε πολύ συγκεκριμένο target audience συνέβαιναν πράγματα που δεν ήταν και τόσο κουλ.
Η εν λόγω επιχείρηση παρήγαγε και προωθούσε για χρόνια στην αγορά κλασικά και casual ρούχα, τα οποία προορίζονταν και απευθύνονταν μόνο σε «πολύ νέους και πολύ λευκούς Αμερικανούς» συνθήκη για την οποία επικρίνεται έντονα στο ντοκιμαντέρ η εταιρεία, που κατηγορείται τόσο για φυλετικές διακρίσεις όσο και για σεξισμό.
Η Abercrombie & Fitch Co. είχε κάνει τα πρώτα της βήματα το μακρινό 1892 σε μια μικρή επαρχιακή πόλη του Οχάιο. Εκατό χρόνια αργότερα είχε φτάσει στο σημείο να διατηρεί περισσότερα από 800 καταστήματα και πολλά δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα.
Tα πρώτα σφοδρά παράπονα, αναφέρει η συντακτική ομάδα της A.V, είχαν δημοσιευτεί το 2002 όταν η εταιρεία είχε προωθήσει στην αγορά ένα μπλουζάκι που επικρίθηκε ως ρατσιστικό απέναντι σε εργατικούς μετανάστες από την Κίνα που δούλευαν σε στεγνοκαθαριστήρια. Η αντικειμενοποίηση των μοντέλων και η ταύτιση της γυναικείας ομορφιάς με το ξανθό μαλλί και το μεγάλο στήθος υπήρξαν επίσης σημεία για τα οποία κατά καιρούς διατυπώθηκαν έντονες επικρίσεις.
Ενδεικτικό στιγμιότυπο στο ντοκιμαντέρ είναι η μαρτυρία μιας μουσουλμάνας γυναίκας, στην οποία οι υπεύθυνοι της εταιρείας αρνήθηκαν θέση εργασίας λόγω του ότι φορούσε μαντήλα. Όπως αναφέρει δημοσιογράφος που δίνει συνέντευξη στο πλαίσιο του ντοκιμαντέρ: «δεν επινόησαν απλώς τις διακρίσεις και τις κοινωνικές διαφορές, απλώς τις συσσώρευσαν».
Η εταιρεία φαίνεται παράλληλα να είχε θεσπίσει κανονισμούς με βάση… την καλή εμφάνιση των υπαλλήλων. Αυτό σημειώνει σε άλλο σημείο του ντοκιμαντέρ ένας υπάλληλος λέγοντας ότι η εταιρεία είχε ένα εγχειρίδιο που όριζε τα φυσικά χαρακτηριστικά που έπρεπε να έχουν οι εργαζόμενοι για να προσληφθούν. «Η στρατολόγηση ανθρώπων με καλή εμφάνιση» ήταν επιταγή, επισημαίνεται.
Η δημιουργός του ντοκιμαντέρ Alison Klayman φέρνει ως βασικό επιχείρημα επίκρισης στη δουλειά της ότι
Επί της ουσίας, το μεγαλύτερο πρόβλημα με την Abercrombie & Fitch, σύμφωνα με τη δημιουργό του ντοκιμαντέρ, Alison Klayman, είναι η ταύτιση της αμερικανότητας με τη λευκότητα και μάλιστα με πολύ συγκεκριμένο προφίλ λευκών ανθρώπων.
Δείτε το τρέιλερ
Αξίζει να σημειωθεί πως μετά το σούσουρο που προκλήθηκε από το ντοκιμαντέρ, έχει δημοσιευθεί επίσημη ανακοίνωση από την εταιρεία, η οποία αναφέρει ότι το ντοκιμαντέρ καλύπτει μια εποχή που έλαβε χώρα υπό προηγούμενη ηγεσία. «Ενώ τα προβληματικά στοιχεία εκείνης της εποχής έχουν ήδη αποτελέσει αντικείμενο ευρείας και έγκυρης κριτικής όλα αυτά τα χρόνια, θέλουμε να είμαστε ξεκάθαροι ότι είναι ενέργειες, συμπεριφορές και αποφάσεις που δεν θα επιτρέπονταν ούτε θα ανέχονταν η εταιρεία τώρα» σημειώνεται.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Alison Klayman είναι και η δημιουργός του ντοκιμαντέρ για την Alanis Morissette, με έτος παραγωγής το 2021.