ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ελλάδα - Εκλογές: Τα κόμματα ξαναγράφουν την ατζέντα στην τελική ευθεία

Οικονομία, Υγεία και Μεταναστευτικό κυριαρχούν στην προεκλογική ατζέντα των κομμάτων ενόψει των εκλογών της 25ης Ιουνίου

Δώρα Αντωνίου

Μια διαφορετική προεκλογική εκστρατεία εξελίσσεται στον δρόμο για τις επαναληπτικές εκλογές και εισέρχεται στο τελευταίο κρίσιμο δεκαπενθήμερο, καθώς πολιτικοί αρχηγοί και κόμματα διαφοροποιούν τη στρατηγική τους με βάση το αποτέλεσμα του πρώτου γύρου και τις επιδιώξεις τους. Παράλληλα, η τρέχουσα συγκυρία εμπλουτίζει την προεκλογική ατζέντα, επιβάλλοντας τα θέματα της καθημερινότητας.

Ετσι, είδαμε τις τελευταίες ημέρες να αναβαθμίζεται στον πολιτικό διάλογο η σημασία θεμάτων όπως η οικονομία και η φορολογική πολιτική, η κατάσταση στο σύστημα υγείας στον απόηχο των δύο θανάτων σε Κω και Νέα Μάκρη, η μεταναστευτική πολιτική, λόγω της ανησυχίας για αύξηση της μεταναστευτικής πίεσης στον Εβρο, αλλά και τα ζητήματα σε σχέση με τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης. Μια ατζέντα πολύ διαφορετική από εκείνη των προηγούμενων εκλογών, η οποία σε μεγάλο βαθμό επικεντρώθηκε στη συζήτηση περί συνεργασιών, δυνατοτήτων σχηματισμού κυβέρνησης, προϋποθέσεων για συμμετοχή σε πιθανά κυβερνητικά σχήματα κ.λπ.

Για τη Ν.Δ. και τον Κυριάκο Μητσοτάκη η επίτευξη αυτοδυναμίας είναι ο απόλυτος στόχος της δεύτερης εκλογικής αναμέτρησης. Στόχος που μπορεί να απειληθεί από την είσοδο περισσότερων κομμάτων στη Βουλή (Πλεύση Ελευθερίας και ΝΙΚΗ βρέθηκαν μια ανάσα από το 3%) ή από την αποσυσπείρωση των ψηφοφόρων που έδωσαν το 40,79% της πρώτης κάλπης και μπορεί να ψηφίσουν πιο χαλαρά ή να επιλέξουν να απέχουν θεωρώντας ότι όλα έχουν κριθεί. Είναι αυτοί οι κίνδυνοι που κάνουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη να έχει πάρει πάνω του μεγάλο μέρος της δεύτερης προεκλογικής εκστρατείας, θέτοντας καθαρά τα διλήμματα.

Επιπλέον, από τη Ν.Δ. οργανώνονται συνεχώς κλιμάκια για περιοδείες σε όλη τη χώρα και έχει ζητηθεί από όλους τους υποψηφίους να συμμετέχουν στη δεύτερη προεκλογική εκστρατεία χωρίς εφησυχασμό, με δεδομένο ότι έχει βγει από το κάδρο η σταυροδοσία.

Στον ΣΥΡΙΖΑ το σοκ του εκλογικού αποτελέσματος, η μεγαλύτερη των 20 ποσοστιαίων μονάδων διαφορά από τη Ν.Δ. και η κατάρρευση των ποσοστών του κόμματος στο 20,07% ενεργοποίησαν μια προσπάθεια ανασύνταξης, με στόχο την συγκράτηση περαιτέρω απωλειών και τη βελτίωση της εκλογικής επίδοσης. Ο Αλέξης Τσίπρας βγήκε περισσότερο μπροστά σε αυτή τη δεύτερη προεκλογική εκστρατεία. Παράλληλα, καθώς θεωρήθηκε ότι στα αίτια της συντριβής θα πρέπει να συμπεριληφθούν και τα αυτογκόλ από ατυχείς δηλώσεις λίγες μέρες πριν την κάλπη της 21ης Μαϊου, η Κουμουνδούρου επανέφερε τη στρατηγική του ελέγχου για τα πρόσωπα που θα βγαίνουν στα μέσα ενημέρωσης, ώστε να αποφεύγονται, κατά το δυνατόν, αντιφατικές δηλώσεις ή εκτός γραμμής τοποθετήσεις, που μπορούν να αξιοποιηθούν από τους αντιπάλους.

Παράλληλα, στον ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκουν να στείλουν ένα μήνυμα ανανέωσης και φρέσκιας εικόνας, βάζοντας μπροστά νεότερης ηλικίας στελέχη. Την ίδια στιγμή, έχοντας και δημοσίως αναγνωρίσει ότι η στρατηγική της απλής αναλογικής και η ανάλωση μεγάλου μέρους της πολιτικής συζήτησης στην πρώτη προεκλογική αναμέτρηση σε θέματα συνεργασιών και κυβερνητικών σχημάτων τελικά έβλαψε το κόμμα, γίνεται προσπάθεια τώρα να επικοινωνηθεί πιο αποτελεσματικά το πρόγραμμα.

Στο ΠΑΣΟΚ κινούνται θεωρώντας ότι το 11,46% είναι μια καλή βάση για να κερδίσει το κόμμα ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό στις δεύτερες εκλογές. Θεωρούν ότι η στρατηγική που ακολουθήθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα και έφερε στο προσκήνιο μια νέα γενιά στελεχών, έχει αποδώσει καρπούς.

Βεβαίως, στην αφετηρία της δεύτερης προεκλογικής εκστρατείας φάνηκαν και οι αδυναμίες από την απουσία εξοικείωσης νεώτερων στελεχών στη μιντιακή έκθεση, γεγονός που σήμανε συναγερμό στη Χαριλάου Τρικούπη. Επιστρατεύθηκαν στελέχη με μεγαλύτερη εμπειρία, ώστε να υπάρχει ισορροπία στις δημόσιες τοποθετήσεις και εμφανίσεις ενώ, παράλληλα, υιοθετήθηκε το μοντέλο διερυμένων συσκέψεων, όπου, με βάση και την επικαιρότητα και τα ζητήματα που κατά περίπτωση αναδεικνύονται, διαμορφώνεται η κεντρική γραμμή και επικοινωνείται στα στελέχη. Στην ανάδειξη ζητημάτων της καθημερινότητας στο ΠΑΣΟΚ θεωρούν ότι έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα τις προγραμματικές θέσεις τους, την επιμέρους επεξεργασία που έχει γίνει για όλα τα μεγάλα ζητήματα και προβλήματα των πολιτών, ενώ όλο και περισσότερο υπενθυμίζουν τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις που το κόμμα έκανε την εποχή της παντοδυναμίας του.

Στις επόμενες δύο εβδομάδες η προεκλογική αντιπαράθεση αναμένεται ότι θα ενταθεί. Ταυτόχρονα, όμως, καθώς θεωρείται ότι τα λάθη υπερκαλύπτουν οποιοδήποτε θετικό μήνυμα, καταβάλεται μεγάλη προσπάθεια από όλα τα κομματικά επιτελεία να αποφευχθούν δηλώσεις ή τοποθετήσεις ανοιχτές σε πολλαπλές αναγνώσεις και αμφισημίες, που, όπως η πρόσφατη εμπειρία δείχνει, μπορούν να κοστίσουν δυσανάλογα και να προκαλέσουν ανεπιθύμητες εντάσεις και εσωστρέφεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση