
Γράφουν οι Ηλίας Μπέλλος και Ματίνα Χαρκοφτάκη
Οι εικόνες εκκένωσης στη Σαντορίνη ανέσυραν μνήμες από προηγούμενες κρίσεις, όπου η Ελλάδα κλήθηκε να επιδείξει τα αντανακλαστικά της σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης. Οσο επαρκής αναδεικνύεται όμως ο ιδιωτικός τομέας, τόσο πιο προβληματικές και παρωχημένες αποδεικνύονται οι υποδομές. Οδικό δίκτυο και λιμάνι στη Σαντορίνη δύσκολα θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν ροές εκκένωσης κατά τους μήνες κορύφωσης της τουριστικής σεζόν, εξηγούν επιχειρηματίες της Θήρας. Και ελπίζουν πως τα χειρότερα από τη σεισμική ακολουθία θα αποφευχθούν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Fraport Greece, από τη Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου έως και την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου το προσωπικό του αεροδρομίου και όλες οι συνεργαζόμενες εταιρείες διαχειρίστηκαν περισσότερους από 6.000 επιβάτες, ενώ εξυπηρετήθηκαν περισσότερες από 28 έκτακτες πτήσεις.
Εν τω μεταξύ, η Aegean από το πρωί της Δευτέρας 3 Φεβρουαρίου προχώρησε στην προσθήκη 5 πτήσεων, ενώ αύξησε και τη χωρητικότητα των υφιστάμενων, αναβαθμίζοντας τον τύπο των αεροσκαφών σε Airbus 320. Παράλληλα, μετά την επίσημη εντολή έκτακτης εκκένωσης, «πάγωσε» τις τιμές των εισιτηρίων μεταξύ 55 και 65 ευρώ. Συνολικά η Aegean από τις 2 έως και τις 10 Φεβρουαρίου είχε εκτελέσει περισσότερες από 53 πτήσεις από τη Σαντορίνη προς την Αθήνα, από τις οποίες οι 17 ήταν έκτακτες και οι υπόλοιπες 36 τακτικές. Υπολογίζεται ότι μεταφέρθηκαν περίπου 5.900 επιβάτες, με τις ημέρες της μεγαλύτερης ζήτησης να καταγράφονται μεταξύ 3 και 6 Φεβρουαρίου.
Σε επίπεδο ακτοπλοϊκών δρομολογίων, η Attica Group προχώρησε στον προγραμματισμό δύο έκτακτων από τη Σαντορίνη. Συνολικά για την περίοδο από τις 2 έως και τις 10 Φεβρουαρίου μετακινήθηκαν από τη Σαντορίνη προς το λιμάνι του Πειραιά 8.488 επιβάτες. Συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2024 μετακινήθηκαν δηλαδή 7.376 παραπάνω επιβάτες.
Αλλά το λιμάνι του Αθηνιού στη Σαντορίνη και η οδική πρόσβαση σ’ αυτό αποτελούν τραγικό παράδειγμα της επί δεκαετίες ανεπάρκειας της πολιτείας να δημιουργήσει τις υποδομές που απαιτούνται για έναν τόσο πολυσύχναστο τουριστικό προορισμό. Η ένωση πλοιάρχων στις ετήσιες εκθέσεις της αναφέρει εδώ και χρόνια σειρά προβλημάτων και παρατηρήσεων, χωρίς πραγματικά να γίνεται κάτι για τη βελτίωση της εικόνας του λιμανιού. Ούτε λόγος να γίνεται για το οδικό δίκτυο που το καλοκαίρι φιλοξενεί πολλές εκατοντάδες μεγάλα λεωφορεία και περί τις πέντε χιλιάδες μικρά βανάκια, το πλήθος των οποίων σε συνδυασμό με το οδικό δίκτυο εγγυάται τη δημιουργία μεγάλων προβλημάτων.