ΚΥΠΕ
Υψώνονται οι τόνοι σε σχέση με τη δημόσια αντιπαράθεση της κυβέρνησης και της κινέζικης κοινοπραξίας CPP-METRON Consortium Ltd (CMC).
Η σιωπή μας να μη θεωρείται αδυναμία, δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, Γιώργος Παπαναστασίου, κληθείς να σχολιάσει την δημόσια αντιπαράθεση, μέσω ανακοίνωσεων, της Εταιρείας Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ) και της κινέζικης κοινοπραξίας CPP-METRON Consortium Ltd (CMC), σε σχέση με την πορεία κατασκευής του τερματικού σταθμού φυσικού αερίου στο Βασιλικό. Ο κ. Παπαναστασίου δεν θέλησε να τοποθετηθεί επί της ουσίας της αντιπαράθεσης των δύο πλευρών, αλλά και των όσων υποστηρίζει η κινέζικη κοινοπραξία, σημειώνοντας ωστόσο: «η σιωπή μας να μην θεωρείται αδυναμία».
«Φυσικά υπάρχει σχέδιο β’, είμαστε υποχρεωμένοι να σκεφτόμαστε σχέδιο β’, αλλά δεν θέλω να φτάσουμε σε αυτό το σημείο», είπε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
Συνάντηση ΠτΔ με Πρέσβη Κίνας τη Δευτέρα για τερματικό - «Δεν εκβιαζόμαστε»
Ακολούθησαν τοποθετήσεις για το ίδιο θέμα και με το ίδιο πνεύμα, και από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Νίκο Χριστοδουλίδη.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανακοίνωσε ότι θα έχει τη Δευτέρα συνάντηση με τον Πρέσβη της Κίνας στην Κύπρο, με αποκλειστικό θέμα συζήτησης το τερματικό στο Βασιλικό, σημειώνοντας πως «το κράτος δεν εκβιάζεται».
Σε δηλώσεις το Σάββατο, προσερχόμενος σε εκδήλωση για την έναρξη τουρνουά καλαθόσφαιρας σε τροχοκάθισμα και ερωτηθείς για το θέμα της διαφοράς που προέκυψε μεταξύ της ΕΤΥΦΑ και της κινέζικης κοινοπραξίας CPP-METRON CONSORTIUM LTD (CMC), ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε ότι το έργο έχει τρεις φάσεις. "Είναι το πλοίο, είναι το χερσαίο, είναι και το τερματικό που υπάρχει κάποια πρόοδος, κάποια (έργα) προχωρούν και κάποια δεν προχωρούν", σημείωσε.
Ανέφερε ότι είμαστε εδώ για να αντιμετωπίσουμε τα οποιαδήποτε προβλήματα και ότι δεν πρόκειται να μπει σε ένα δημόσιο διάλογο με την εταιρεία. "Οφείλω να πω ότι με εκπλήσσει αυτή η ανάγκη της εταιρείας για δημόσιες παρεμβάσεις. Το κράτος δεν εκβιάζεται, το κράτος είναι πιστό στις υποχρεώσεις του και πάντα αναταποκρινόμαστε και είμαστε εδώ και υπάρχει αυτό το θέμα να το αντιμετωπίσουμε", ανέφερε.
Ο Πρόεδρος είπε ότι ζήτησε να έχει συνάντηση με τον Πρέσβη της Κίνας τη Δευτέρα με μοναδικό θέμα συζήτησης το συγκεκριμένο.
"Έχουμε έναν σχεδιασμό που πρέπει να υλοποιηθεί", τόνισε, που σχετίζεται, όπως ανέφερε, με την πρόοδο στο Βασιλικό και το έργο που ανέλαβε η συγκεκριμένη εταιρεία με συγκεκριμένες δεσμεύσεις, χρονολογικές και πολλές άλλες.
"Με απόλυτα καλή πίστη, θέληση θα διαχειριστούμε τα προβλήματα που υπάρχουν και ελπίζω με καλή βούληση και θέληση από την άλλη πλευρά ότι θα βρεθούν λύσεις", ανέφερε.
Ερωτηθείς αν υπάρχει σχέδιο β’, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε ότι «φυσικά υπάρχει σχέδιο β’, είμαστε υποχρεωμένοι να σκεφτόμαστε σχέδιο β’, αλλά δεν θέλω να φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Πρόθεση της Κυβέρνησης είναι να προχωρήσουν όλα όσα προνοούνται βάσει του συμβολαίου», ανέφερε.
Νέα ανακίνωση από τη CMC
Στο μεταξύ, για μη τήρηση των συμφωνηθέντων σε ό,τι αφορά την κατασκευή του τερματικού LNG στο Βασιλικό κατηγορεί με νέα ανακοίνωση της η κατασκευάστρια κοινοπραξία CPP-METRON CONSORTIUM LTD (CMC), αναφέροντας πως η ΕΤΥΦΑ έχει ουσιαστικά "αναγκάσει" την CMC να χρηματοδοτήσει το έργο από την τσέπη της, πως δεν είναι αυτό που συμφώνησαν τα μέρη και επαναλαμβάνοντας πως η κατάσταση δεν είναι βιώσιμη.
Η CMC υποστηρίζει πως "η ΕΤΥΦΑ παραβιάζει επίμονα τις υποχρεώσεις πληρωμής της βάσει της σύμβασής με την CMC για την κατασκευή του τερματικού LNG στο Βασιλικό" και επίσης πως "η ΕΤΥΦΑ έχει χρησιμοποιήσει τη μη καταβολή πληρωμών ως 'όπλο(μοχλό)' για να εξαναγκάσει τη CMC να αποδεχτεί διάφορες απαιτήσεις της".
Σύμφωνα πάντα με την κατασκευάστρια κοινοπραξία, "η ΕΤΥΦΑ καθυστέρησε περισσότερο από ένα χρόνο ορισμένες προκαταβολές και απέτυχε επίμονα να πραγματοποιήσει σημαντικές πληρωμές". Ως αποτέλεσμα, σημειώνεται, η CMC "εξαναγκάστηκε στη μη βιώσιμη θέση της χρηματοδότησης του έργου που έχει επιτελέσει. Αυτή δεν ήταν ποτέ η συμφωνία που έγινε".
Η CMC αναφέρει ακόμη ότι έχει προσπαθήσει εδώ και χρόνια να πείσει την ΕΤΥΦΑ να τηρήσει τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από τη σύμβαση των μερών και πως "η ΕΤΥΦΑ δεν έχει συμμορφωθεί".
Η κατασκευάστρια κοινοπραξία υποστηρίζει ακόμη πως λόγω της δέσμευσής της στο έργο και στην Κυπριακή Δημοκρατία, για μεγάλο χρονικό διάστημα προσπαθούσε να αποφύγει την αναστολή των εργασιών λόγω της μη καταβολής πληρωμών από την ΕΤΥΦΑ, κάτι που έκανε τελικά τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, χαρακτηρίζοντά το αυτό ως την "απόλυτα έσχατη λύση".
Στην ανακοίνωση σημειώνεται πως όπως είναι γνωστό η αναστολή αυτή έχει αρθεί, έπειτα από παρέμβαση του Υπουργού Ενέργειας και του Προέδρου της Δημοκρατίας τον Μάρτιο και λόγω "διαβεβαιώσεων ότι η ΕΤΥΦΑ θα καταβάλει τις οφειλές προς την CMC και ότι στο εξής θα συμμορφώνεται με τις συμβατικές διαδικασίες και το χρονοδιάγραμμα για την έγκριση πληρωμών".
Σύμφωνα με τη CMC, "ακόμη και οι περιορισμένες πληρωμές που έκανε η ΕΤΥΦΑ μετά τις συνεδριάσεις του Μαρτίου (έπειτα από παρέμβαση του Υπουργού και του Προέδρου) ήρθαν αργότερα από τις υποσχέσεις που δόθηκαν και από ό,τι συμφωνήθηκε σε αυτές τις συναντήσεις".
Το πιο ανησυχητικό, ωστόσο, προσθέτει η κατασκευάστρια κοινοπραξία, "είναι ότι από τον Μάρτιο η συμπεριφορά της ΕΤΥΦΑ σχετικά με τις πληρωμές προς την CMC δεν έχει βελτιωθεί ουσιαστικά".
«Με το να στερεί από τη CMC την αποζημίωση που έχει κερδίσει δίκαια με τη σκληρή δουλειά της, η ΕΤΥΦΑ θέτει για άλλη μια φορά το έργο σε κίνδυνο» αναφέρει, προσθέτοντας ότι η ΕΤΥΦΑ δεν κάνει κάτι για τα απλήρωτα ποσά με κάποια από τα οποία εκκρεμούν κοντά στους 6 μήνες και απορρίπτει αυθαίρετα τιμολόγια για τους πιο επιπόλαιους λόγους.
«Η ΕΤΥΦΑ φαίνεται να πιστεύει ότι δεν υπάρχει χρονικό όριο για την έγκριση των αιτημάτων πληρωμής της CMC. Αυτό είναι εντελώς λάθος και είναι κάτι που αμφισβητεί η CMC» σημειώνει η κοινοπραξία, υποδεικνύοντας ότι κανένας ανάδοχος δεν μπορεί να επιβιώσει επ' αόριστον από μια τέτοια προσέγγιση αντιπαλότητας με τον πελάτη του.
Η CMC υποδεικνύει πως το πρόβλημα "δεν είναι μόνο ότι η ΕΤΥΦΑ υπερβαίνει τις συμφωνημένες προθεσμίες πληρωμής αλλά, ακόμη χειρότερα, το ότι καθυστερεί ή αρνείται εσφαλμένα τις εγκρίσεις σε προηγούμενα στάδια της διαδικασίας που οδηγούν στο τελικό τιμολόγιο και στην πληρωμή". Αναφέρει, ακόμη, ότι η συσσώρευση όλων αυτών των καθυστερήσεων στην καταβολή των πληρωμών έχει εξαιρετικά σοβαρό αντίκτυπο στη CMC.
Επισημαίνει πως η προσέγγιση της ΕΤΥΦΑ στο θέμα της πληρωμής "έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την προσέγγιση της CMC που προμήθευσε και χρηματοδότησε με δικό της ρίσκο το πλοίο που μετατράπηκε σε FSRU για το έργο (το Προμηθέας της ΕΤΥΦΑ). Ομοίως, η CMC έχει παραιτηθεί ακόμη και από σημαντικά δικαιώματα αποζημίωσης από την ΕΤΥΦΑ για το καλό του έργου. Δυστυχώς, εδώ και καιρό είναι προφανές ότι οι προσπάθειες καλής πίστης της CMC για συνεργασία δεν βρίσκουν ανταπόκριση από την πλευρά της ΕΤΥΦΑ» σημειώνεται, με την κοινοπραξία να προσθέτει πως θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ότι παρά το γεγονός ότι η CMC έχει εργαστεί κατά της διάρκεια της πανδημία COVID-19, η ΕΤΥΦΑ δεν έχει δώσει προσφέρει καμία «ανακούφιση» στην CMC, "ούτε ένα σεντ του ευρώ".
Η κατασκευάστρια κοινοπραξία αναφέρει τέλος ότι η θεμελιώδης εμπορική συμφωνία μεταξύ των μερών για την κατασκευή του τερματικού LNG του Βασιλικού βασίστηκε στην αρχή ότι η ΕΤΥΦΑ θα καταβάλλει έγκαιρα τις πληρωμές στην CMC για εργασίες που εκτελούνται σύμφωνα με τις συμφωνημένες διαδικασίες πληρωμής, επισημαίνοντας πως η ΕΤΥΦΑ "δεν το έχει κάνει αυτό" και πως "οι αποτυχίες της ΕΤΥΦΑ σε ό,τι αφορά τις πληρωμές παραμένουν η ρίζα των προβλημάτων του έργου".