ΚΥΠΕ
Την ενίσχυση της διαφοροποίησης και της ανθεκτικότητας του κυπριακού τουριστικού προϊόντος, καταδεικνύουν τα στοιχεία για τις τουριστικές αφίξεις του 2022, δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος, τονίζοντας ότι στόχος για το 2023 είναι τα έσοδα να ξεπεράσουν το 2022 και να πλησιάσουν τα αντίστοιχα του 2019.
Με βάση τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες η Στατιστική Υπηρεσία, οι συνολικές τουριστικές αφίξεις για την χρονιά που πέρασε ξεπέρασαν τα 3,2 εκατομμύρια, που αντιστοιχεί στο 80% του 2019, που ήταν χρονιά ρεκόρ για τον κυπριακό τουρισμό, παρά την απώλεια της ρωσικής αγοράς λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
«Το συμπέρασμα που μπορούμε να εξάγουμε από την περσινή χρονιά, είναι ότι ο τουρισμός μας είναι πιο ανθεκτικός και ότι δικαιούμαστε πλέον να λέμε ότι ο κυπριακός τουρισμός δεν εξαρτάται από τη ρωσική αγορά», ανέφερε ο κ. Περδίος μιλώντας στο ΚΥΠΕ.
Όπως είπε, η διαφοροποίηση και η ενίσχυση της ανθεκτικότητας του κυπριακού τουρισμού, αποδείχθηκε από τα αποτελέσματα του 2022 ιδιαίτερα στο κομμάτι των εσόδων, τα οποία διαμορφώθηκαν στο 90% του 2019.
«Δηλαδή είχαμε σχεδόν μια πλήρη ανάκαμψη των εσόδων του 2019, ενώ σε αφίξεις είμαστε περίπου στο 80%. Αυτό σημαίνει ότι, όχι μόνο σε αφίξεις καταφέραμε να φέρουμε τις περίπου 250.000 αφίξεις από την ΕΕ μετριάζοντας την απώλεια από τη ρωσική αγορά, αλλά οι αφίξεις αυτές είχαν δαπανήσει περισσότερα», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον Υφυπουργό Τουρισμού, η επίτευξη του 90% των εσόδων του 2019 κατατάσσει την Κύπρο στις κορυφαίες 20 χώρες παγκοσμίως όσον αφορά την ανάκαμψη εσόδων σε σύγκριση με το 2019.
Με βάση διαθέσιμα στοιχεία, η κατά κεφαλή δαπάνη των τουριστών στην Κύπρο ήταν €760 ενώ στην Ελλάδα ήταν στα €646, παρουσιάζοντας αύξηση 12% σε σύγκριση με το 2019, με την αύξηση να μην οφείλεται στον πληθωρισμό, αφού οι τουριστικοί φορείς στην Κύπρο είχαν παραχωρήσει μειωμένες τιμές λόγω και της απώλειας της ρωσικής αγοράς.
Ο κ. Περδίος σημείωσε πως το προφίλ του κυπριακού τουρισμού είναι ότι υπάρχει η βρετανική αγορά που είναι η ραχοκοκαλιά, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι δεν είναι το Ηνωμένο Βασίλειο που είχε περισσότερο μερίδιο στις αφίξεις, το οποίο σχεδόν παρέμεινε αμετάβλητο, αλλά καταγράφηκε αυξημένο μερίδιο από τις χώρες της ΕΕ και το Ισραήλ.
Όπως είπε, το 2022 ήταν η χρονιά των ιστορικών ρεκόρ στις αφίξεις από Πολωνία, Γαλλία, Ιταλία, Δανία, Αυστρία και Ουγγαρία, ενώ ρεκόρ 20ετίας καταγράφηκαν από Γερμανία και Ελβετία.
Περαιτέρω σε σύγκριση με το 2019, οι συνολικές αφίξεις από την ΕΕ παρουσίασαν αύξηση 24%, ενώ ανά χώρα, οι αφίξεις από την Πολωνία κατέγραψαν αύξηση 133% και ακολούθησαν η Γαλλία με 98%, η Δανία με αύξηση 67%, η Αυστρία, Ουγγαρία και Ιταλία με αύξηση 58% και η Γερμανία με αύξηση 31%.
Αυξημένα έσοδα για το 2023
Ερωτηθείς για τη φετινή χρονιά, ο κ. Περδίος είπε το 2023 ξεκινά με θετικά μηνύματα από το Ηνωμένο Βασίλειο όπου η ζήτηση παραμένει στα ίδια επίπεδα με πέρσι, κάτι που έχουν δηλώσει οι ταξιδιωτικοί πράκτορες της χώρας, ενώ η Κύπρος παραμένει στους κορυφαίος 10 προορισμούς για το 2023.
Τόνισε όμως ταυτόχρονα πως υπάρχει μια βάση από δέκα άλλες αγορές που θα στηρίξουν την τουριστική κίνηση.
Ταυτόχρονα όσον αφορά στο σκηνικό για τα δρομολόγια το 2023, οι κινήσεις ήδη έχουν ανακοινωθεί από τις αεροπορικές εταιρείες όπως τη Ryanair, τη Wizz Air, τη Cyprus Airways κ.λπ.
Όπως εξήγησε, τα δρομολόγια είναι τέτοιας φύσεως που σε ποσοστό οι πτήσεις από το ΗΒ δεν υπερβαίνουν το 30% του συνολικού αριθμού πτήσεων το 2023. Ανά εβδομάδα θα έχουμε φέτος την καλοκαιρινή σεζόν 56 πτήσεις από το Ισραήλ, 45 από τη Γερμανία, 45 από τη Σκανδιναβία, 34 από Πολωνία, 25 από Αυστρία, 24 από Ιταλία, 22 από την Γαλλία, 20 από Ελβετία, 20 από Σερβία και 14 από Ουγγαρία.
Υπάρχουν επίσης προσδοκίες από την έναρξη πτήσεων από τρεις πόλεις της Σαουδικής Αραβίας.
«Άρα αυτό δείχνει ξανά το γεγονός ότι η διείσδυση μας σε καινούργιες αγορές ή η ενίσχυση υφιστάμενων αγορών προκύπτει από τον προγραμματισμό των αεροπορικών εταιρειών», είπε, εξηγώντας επίσης ότι το ποσοστό της ΕΕ που πέρσι ήταν στο 41%, αναμένεται να αυξηθεί λόγω των προγραμματισμένων πτήσεων.
«Με βάση το τι έχουμε ενώπιον μας σήμερα, φαίνεται ότι θα ξεπεράσουμε τα έσοδα του 2022, θα επικεντρωθούμε περισσότερο στο σκέλος των εσόδων αφού νοιώθουμε ότι είναι πιθανόν να πλησιάσουμε τις επιδόσεις του 2019», πρόσθεσε.
Σε αυτό το σημείο ο κ. Περδίος εξήγησε πως από τη στιγμή που πέραν του 50% των αφίξεων είναι από μεμονωμένους ταξιδιώτες, αυτό σημαίνει ότι η κατά κεφαλή δαπάνη είναι υψηλότερη σε σύγκριση με τις αφίξεις τουριστών που ερχόντουσαν με προπληρωμένα πακέτα, κάτι που ίσχυε ως επί το πλείστον για τη ρωσική αγορά.
Ωστόσο τόνισε ότι το γεγονός ότι η πλειοψηφία των αφίξεων ήταν με μεμονωμένα πακέτα σημαίνει ότι δεν έχουμε την πολυτέλεια του εφησυχασμού.
«Πλέον κάθε χρόνος είναι σαν να ξεκινάς από το μηδέν, δεν υπάρχουν τα προπληρωμένα πακέτα από την αρχή. Το τουριστικό μας μοντέλο έχει αλλάξει και αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται περισσότερη δουλειά για προσέλκυση τουριστών», τόνισε.
Όσον αφορά την εικόνα για τις τουριστικές αφίξεις το 2023, το Υφυπουργείο αναμένει την ολοκλήρωση των σημαντικών τουριστικών εκθέσεων περί τα τέλη Μαρτίου για να έχει ολοκληρωμένη εικόνα.
Στις ΗΠΑ για προώθηση της κυπριακής αγοράς
Εξάλλου, ο κ. Περδίος αναχωρεί στο τέλος της εβδομάδας για τις ΗΠΑ, με στόχο τη δημιουργία κινητικότητας στην εν λόγω αγορά.
Όπως είπε, στις επαφές του σε Ουάσιγκτον και Νέα Υόρκη θα έχει συναντήσεις με οργανωτές ταξιδίων, παρουσιάσεις σε ΜΜΕ, στην ομογένεια και σε ταξιδιωτικούς συνδέσμους.
Τόνισε ότι δεν πρέπει να δημιουργηθούν προσδοκίες για απευθείας πτήσεις από τις ΗΠΑ, αλλά ο στόχος είναι να προβληθεί η Κύπρος μέσω των υφιστάμενων επιλογών για αφίξεις όπως μέσω Ιορδανίας και Φρανκφούρτης.
«Τα δύο βασικά μηνύματα που θέλουμε να προβάλουμε είναι η διαφορετικότητα της Κύπρου σε σχέση με άλλα νησιά της Μεσογείου, θέλουμε να αναδείξουμε τη διαφορετικότητα της Κύπρου σε σχέση με τα ελληνικά νησιά. Το δεύτερο είναι ότι μπορείς να συνδυάσεις την Κύπρο με ένα κοινό πακέτο της Μέσης Ανατολής όπως είναι η Ιορδανία», είπε.