Μείωση στα επαγγελματικά ταξίδια, αύξηση στην ζήτηση των εξατομικευμένων πακέτων, προτίμηση σε αγροτουριστικά καταλύματα αλλά και ξενοδοχεία ευεξίας, είναι μερικές τάσεις οι οποίες κέρδισαν έδαφος στον τομέα των ταξιδίων και των διακοπών, ως αποτέλεσμα της πανδημίας. Σε αυτές τις νέες τάσεις αναφέρθηκε ο Αντρέας Αναστασίου, Διευθυντής Τμήματος Συμβούλων εταιρικής στρατηγικής και συναλλαγών της ΕΥ Κύπρου, στο πλαίσιο του συνεδρίου του ΣΤΕΚ (Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων Κύπρου), με θέμα Τουρισμός: Η επόμενη μέρα.
Σαφώς, η πανδημία είχε σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομία πλήττοντας ιδιαίτερα τον ξενοδοχειακό τομέα, ωστόσο έχει δημιουργήσει παράλληλα και μια σειρά νέων τάσεων και προκλήσεων. Στο πλαίσιο της παρουσίασης έγινε ανασκόπηση των τάσεων, των καινούργιων δεδομένων, της ζήτησης και των προτιμήσεων των ταξιδιωτών καθώς και των προκλήσεων που έχουν δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα της πανδημίας.
Workation και πολυτέλεια
Σύμφωνα με τα ευρήματα της EY, κατά την διάρκεια της πανδημίας παρατηρήθηκε ότι τα νοικοκυριά, ιδιαίτερα στις μεσαίες εισοδηματικές τάξεις, έχουν συσσωρεύσει αποταμιεύσεις τις οποίες φαίνεται να προτίθενται να αξιοποιήσουν σε ταξίδια αναψυχής. Έχει παρατηρηθεί επίσης και μια εξισορρόπηση μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και ένας συνδυασμός ταξιδιών αναψυχής με εργασία- το Workation. Όλα αυτά, όπως ανέφερε ο κ. Αναστασίου, θα έχουν θετικό αντίκτυπο στα έσοδα και τις κατά κεφαλήν δαπάνες από τους ταξιδιώτες. Ανέφερε επίσης την ανάγκη αξιοποίησης των κοινόχρηστων χώρων του ξενοδοχείου, ώστε να μπορούν να εξυπηρετήσουν τους remote workers οι οποίοι φαίνεται ότι ήρθαν για να μείνουν και στη μετά covid εποχή και σε αυτό προσαρμόζονται και οι ξενοδόχοι. Παρατηρήθηκε επίσης αυξημένη ζήτηση όσον αφορά πολυτελή έργα σε προνομιούχες τοποθεσίες. Όχι μόνο λόγω των αυξημένων προϋπολογισμών, αλλά και λόγω της απομόνωσης και του αισθήματος της υγιεινής και της ασφάλειας που προσφέρουν αυτά τα καταλύματα.
Λιγότερα business trips
Ενώ υπάρχει μια τάση για συνδυασμό εργασίας και προσωπικής ζωής, αυτό διαφέρει από τα επαγγελματικά ταξίδια που πραγματοποιούνται για σκοπούς συνεδρίων ή επαγγελματικών συναντήσεων. Πλέον, έχει καταγραφεί σημαντική μείωση σε κατ’ εξοχήν επαγγελματικά ταξίδια, αφού οι περισσότερες επαγγελματικές συναντήσεις γίνονται πλέον διαδικτυακά. Αυτό αναμένεται ότι θα συνεχίσει και στη μετά covid εποχή. Συγκεκριμένα υπολογίζεται ότι το 1/3 τέτοιου είδους εκδηλώσεων που έγιναν το 2019, θα χαθεί στη μετά covid εποχή. Αυτό αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε απώλεια εσόδων και αριθμό μονάδων, ενώ θα επηρεάσει ιδιαίτερα τα ξενοδοχεία πόλεως τα οποία στηρίζονται σε μεγαλύτερο βαθμό σε αυτές τις εκδηλώσεις.
Αγροτουριστικά και ευεξία
Στο μεταξύ, η ανάγκη για αυξημένη υγιεινή και ασφάλεια έχει οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης για αγροτικά και απομονωμένα τουριστικά καταλύματα και ενοικιαζόμενες επαύλεις. Γενικότερα, όμως, καταγράφεται η απαίτηση της αγοράς για εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων, κάτι που αν και συνοδεύεται με αυξημένα κόστη για την επιχείρηση, εντούτοις στο τέλος η επιχείρηση αποζημιώνεται από την ζήτηση και την θετική επίδραση που τέτοιες πρακτικές έχουν στην εικόνα του ίδιου του brand. Μάλιστα, στο εξωτερικό, η εφαρμογή υγειονομικών πρωτοκόλλων χρησιμοποιείται και σαν εργαλείο προώθησης. Καταγράφεται επίσης σημαντικό ποσοστό αύξησης στην προτίμηση ξενοδοχείων που προσφέρουν υπηρεσίες ευεξίας. Αυτό σημαίνει παράλληλα ότι οι επισκέπτες είναι διατεθειμένοι να διαθέσουν περισσότερα χρήματα για αυτή την διαφορετική και αυθεντική εμπειρία. Επιπλέον, με την πανδημία έχει σημειωθεί αυξημένη περιβαλλοντική συνείδηση, και υπάρχει προτίμηση σε καταλύματα τα οποία ακολουθούν πράσινες πρακτικές και υιοθετούν διαδικασίες περιβαλλοντικής βιωσιμότητας.
Πολιτικές ακύρωσης
Στο πλαίσιο διαχείρισης της κατάστασης, ενισχύθηκε η ανάγκη για ευέλικτες πρακτικές ακύρωσης από πλευράς των ξενοδόχων. Λόγω της αβεβαιότητας, εφαρμόζονται πλέον πρακτικές ακύρωσης και επιστροφής χρημάτων, μεταφορά κρατήσεων σε μεταγενέστερες περιόδους κτλ. Επιπλέον, καλλιεργήθηκε η ανάγκη για ανάπτυξη ιδίων δικτύων και συστημάτων πωλήσεων και προώθησης μέσω ιστοσελίδων, εφαρμογών στο κινητό, ενώ διατηρούν μεγάλη σημασία οι online travel agents, λόγω των ροών που κατευθύνουν στα ξενοδοχεία αλλά και λόγω του ότι επιτρέπουν στους επισκέπτες να οργανώσουν τα δικά τους εξατομικευμένα πακέτα.
Outsource υπηρεσιών
Είναι γνωστό ότι ένεκα της αβεβαιότητας που προσέφερε η πανδημία στον τουριστικό τομέα, αρκετοί ξενοδοχοϋπαλλήλοι έχουν μετακινηθεί σε άλλους τομείς της οικονομίας, με σοβαρό αντίκτυπο στην ομαλή λειτουργία των μονάδων και την ποιότητα των υπηρεσιών. Αυτό το θέμα της έλλειψης προσωπικού δεν απασχολεί φυσικά μόνο την Κύπρο αλλά είναι χαρακτηριστικό πρόβλημα της τουριστικής βιομηχανίας και στο εξωτερικό. Σε μια προσπάθεια διαχείρισης του προβλήματος, στο εξωτερικό άρχισε να εφαρμόζεται το outsourcing δραστηριοτήτων : η ανάθεση συγκεκριμένων υπηρεσιών σε εξωτερικούς συνεργάτες. Με αυτό τον τρόπο καλύπτονται συγκεκριμένες υπηρεσίες όπως για παράδειγμα το food and beverage ενός ξενοδοχείου, ή το housekeeping. Αυτή η τάση αυξάνεται στο εξωτερικό και προσφέρει ευελιξία και όφελος στο κόστος. Αδύναμο σημείο αυτής της επιλογής είναι ότι ενδεχομένως να υπάρχει αρνητικό αντίκτυπο στο brand, λόγω του ότι το προφίλ του εξωτερικού συνεργάτη είναι διαφορετικό από αυτό του ξενοδοχείου. Στις νέες τάσεις περιλαμβάνεται και η εφαρμογή έξυπνων και καινοτόμων τεχνολογιών όπως για παράδειγμα digital receptions, smart check ins, smart rooms, επενδύσεις που τελικά αποδεικνύονται συμφέρουσες για τις επιχειρήσεις. «Έρευνα της ΕΥ στο εξωτερικό καταδεικνύει ότι η χρήση έξυπνων τεχνολογιών μπορεί να οδηγήσει σε βελτίωση του κέρδους μέχρι και 40%», επισημαίνει σχετικά ο κ. Αναστασίου.