Money Review
Η εξαγορά της «Κωτσόβολος» επιταχύνει τον βηματισμό της ΔΕΗ στον μετασχηματισμό της σε έναν ολοκληρωμένο πάροχο προϊόντων και υπηρεσιών και ανοίγει μια νέα σελίδα στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού, στην οποία τα δίκτυα φυσικών καταστημάτων και logistics, τα κέντρα διανομής και τα συνεργεία εγκαταστατών και επισκευών ηλεκτρικών συσκευών αναδεικνύονται σε στρατηγικό πλεονέκτημα για τις εταιρείες του κλάδου.
Η ΔΕΗ πρώτη διασφάλισε μέσω της εξαγοράς της «Κωτσόβολος», τάχιστα και με χαμηλό κόστος, αυτό ακριβώς που χρειάζονται σήμερα οι εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας: το «διαβατήριο» για να μπουν στο σπίτι του κάθε καταναλωτή και να πουλήσουν, μαζί με το ρεύμα και το φυσικό αέριο, τα νέα προϊόντα που φέρνει η ενεργειακή μετάβαση και η σύγχρονη τεχνολογία. Για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, αυτό που μέχρι πριν από λίγα χρόνια ήταν μια απλή σύνδεση με το δίκτυο, στην εποχή του νέου εξηλεκτρισμού γίνεται ένας ολόκληρος νέος κόσμος λύσεων για εξοικονόμηση ενέργειας, μηδενικό αποτύπωμα, αυτοπαραγωγή και έξυπνες λύσεις που κάνουν τη ζωή ευκολότερη.
Για τις εταιρείες ενέργειας δημιουργείται η ανάγκη να εξηγήσουν στους καταναλωτές τις νέες δυνατότητες και τα οφέλη τους, μεγαλώνοντας παράλληλα την αλυσίδα αξίας τους. Επιπλέον, η νέα εποχή της ενέργειας δημιουργεί και νέες ανάγκες για ένα δυνατό, αξιόπιστο και γρήγορο σύστημα logistics για τη διακίνηση, μεταφορά, παράδοση και εγκατάσταση των λύσεων που κάνουν πραγματικότητα τον νέο εξηλεκτρισμό των σπιτιών και των επιχειρήσεων. Φωτοβολταϊκά, αντλίες θερμότητας, ιδιωτικοί φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λύσεις που η ΔΕΗ πωλεί σήμερα και χρειάζεται να διακινηθούν, να παραδοθούν και να εγκατασταθούν στους χώρους των πελατών. Οσο οι ανάγκες αυξάνονται, τόσο πιο σημαντικό είναι να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο και αξιόπιστο δίκτυο logistics.
Ευρωπαϊκό μοντέλο
Αντίστοιχες πρακτικές ακολουθούν μεγάλες εταιρείες ηλεκτρισμού στις ώριμες αγορές της Ευρώπης, όπως η EDF, η αντίστοιχη ΔEΗ της Γαλλίας, που συνεργάζεται με την BOXT για την προμήθεια και εγκατάσταση κλιματιστικών, λεβήτων, πάνελ κ.λπ., η British Gas, που χρειάστηκε μια δεκαετία και μερικές μικρές εξαγορές στο ενδιάμεσο (όπως π.χ. της Alertme, μιας επιχείρησης λύσεων smart home αντί 100 εκατ. δολ. το 2015) προκειμένου να εξελιχθεί σε έναν αξιόπιστο πάροχο υπηρεσιών για το σπίτι, η SSE, ο 5ος μεγαλύτερος προμηθευτής ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ιρλανδία, που προσφέρει μέσω της θυγατρικής της, SSE Aitricity, πληθώρα υπηρεσιών επισκευής και αντικατάστασης ή συμβουλές για ενεργειακή αποδοτικότητα ενός σπιτιού, ενώ στο ηλεκτρονικό της κατάστημα προσφέρει και συσκευές, όπως τηλεοράσεις, εξοπλισμός ήχου, κινητά κ.λπ.
«Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας η ΔΕΗ θα είναι μια άλλη εταιρεία: ένας ολοκληρωμένος, πελατοκεντρικός πάροχος προϊόντων και υπηρεσιών σε ψηφιακό και φυσικό επίπεδο», σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Γιώργο Στάσση. «Η εξαγορά της “Κωτσόβολος”, ως μέρος του επενδυτικού μας πλάνου ύψους 9 δισ. ευρώ, επιταχύνει σημαντικά την υλοποίηση του επιχειρησιακού μας σχεδιασμού, ο οποίος βασίζεται σε τρεις πυλώνες: την πράσινη ανάπτυξη, την ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών και την π ε λα το κεντρικότητα », δήλωσε ο ίδιος ανακοινώνοντας τη συμφωνία.
«Η “Κωτσόβολος” είναι η Νο 1 εταιρεία ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στην Ελλάδα και έχει την ικανότητα και την πείρα για όλα όσα χρειάζεται η ΔΕΗ για να βρει τους πελάτες σε φυσικό και ψηφιακό περιβάλλον, να τους δείξει τις λύσεις και τις υπηρεσίες της νέας εποχής της ενέργειας, να τους τις παραδώσει και να τις εγκαταστήσει», τονίζουν κύκλοι της ΔΕΗ.
Με την εξαγορά της «Κωτσόβολος» η ΔΕΗ αποκτά πρόσβαση στα 95 καταστήματα της αλυσίδας (92 στην Ελλάδα και τρία στην Κύπρο), συνολικής έκτασης 143.000 τ.μ., με συνολικό αριθμό εργαζομένων άνω των 1.500 ατόμων.
Από αυτά, τα 27 είναι megastores, πάνω από 2.000 τ.μ. Επιπλέον συνέργειες διασφαλίζει μέσω του kotsovolos.gr, από τα πλέον επιτυχημένα online stores της αγοράς, αλλά και του συστήματος logistics, με κέντρα διανομής, τοπικά hubs και κέντρα διεκπεραίωσης (store/hubs). Η εταιρεία μάλιστα σχεδιάζει την κατασκευή και λειτουργία ενός νέου κέντρου διανομής συνολικής έκτασης άνω των 50.000 τ.μ. στο Θριάσιο πεδίο, σε μια έκταση 120 στρεμμάτων, στο οποίο προβλέπονται αυτοματισμοί τελευταίας τεχνολογίας, υπερσύγχρονοι σταθμοί picking & packing.
Η «Κωτσόβολος», εκτός από προϊόντα, έχει εξελίξει και μια σειρά υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας που ταιριάζουν με τη νέα εποχή της ενέργειας, οι οποίες περιλαμβάνουν ασφαλιστικές υπηρεσίες, προϊόντα επέκτασης εγγύησης καθώς και χρηματοδοτικές λύσεις σε συνεργασία με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Με την εξαγορά της «Κωτσόβολος» και την ολοκλήρωση της εξαγοράς του χαρτοφυλακίου της Enel στη Ρουμανία η ΔΕΗ επιταχύνει τον μετασχηματισμό της, με στόχο την ανάδειξή της σε κορυφαία εταιρεία καθαρής ενέργειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Η ολοκλήρωση της συμφωνίας
Το τίμημα (enterprise value) που θα καταβάλει η ΔΕΗ για την εξαγορά της «Kωτσόβολος», σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της εταιρείας, ανέρχεται σε 200 εκατ. ευρώ, χωρίς δάνεια και εξαιρουμένων των υποχρεώσεων μίσθωσης.
Η καθαρή αξία, εάν εξαιρεθούν κόστος μεταβίβασης και διάφοροι άλλοι παράγοντες, υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε περίπου 179 εκατ. ευρώ.
Η συναλλαγή αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024, αφού βεβαίως εγκριθεί από τη γενική συνέλευση των μετόχων της Currys, η οποία έχει προγραμματιστεί για τις 21 Νοεμβρίου, και λάβει το πράσινο φως από την αρμόδια Αρχή Ανταγωνισμού, είτε την ελληνική είτε τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η ΔΕΗ ήδη για την επόμενη πενταετία είχε προγραμματίσει πλάνο επενδύσεων ύψους 100 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία δικτύου logistics και υποδομών μεταφορών αλλά και συστημάτων πληροφορικής για διαχείριση αυτών με σκοπό την αυτόνομη ανάπτυξη πώλησης προϊόντων.
Κατά συνέπεια, επενδύοντας 100 εκατ. επιπλέον, φέρνει σήμερα το αποτέλεσμα για το οποίο θα χρειαζόταν πολλά χρόνια για να το επιτύχει.