Σε πρώτο πλάνο μπαίνει πλέον ο βαθμός ικανοποίησης των περιηγητών της Κύπρου. Μετά από πολύμηνες διεργασίες και προετοιμασία, η πλατφόρμα ORM ξεκίνησε να συλλέγει δεδομένα και πληροφορίες από διαδικτυακές πηγές, οι οποίες καταδεικνύουν κατά πόσο οι επισκέπτες έμειναν ή όχι ικανοποιημένοι από την επίσκεψή τους, τόσο στον προορισμό, όσο και στις τουριστικές επιχειρήσεις αλλά και από τις παρεχόμενες υπηρεσίες ευρύτερα.
Όπως ανέφερε στην «Κ» ο Υφυπουργός Τουρισμού, βάσει των στοιχείων που έχει συγκεντρώσει η πλατφόρμα, το 2021 ο βαθμός ικανοποίησης των επισκεπτών με την Κύπρο ήταν 86,8%. Αυτό προέκυψε από τα reviews των πελατών των διαφόρων επιχειρήσεων στην Κύπρο και επισκεπτών περιοχών στο διαδίκτυο (Trip Αdvisor, Google, Instagram, Facebook κ.ο.κ). Τα στοιχεία αναλύθηκαν και ταξινομήθηκαν ανά επιχείρηση και περιοχή, ενώ υπολογίζεται και ο συνολικός βαθμός ικανοποίησης ολόκληρου του προορισμού. «Μας ικανοποίησε η απόδοση της Κύπρου ως προορισμός και το ποσοστό ικανοποίησης, παρόλα ταύτα βάλαμε στόχο μέχρι το 2025 να φτάσουμε στο 87,5% και μέχρι το 2030 στο 90% ποσοστό ικανοποίησης προορισμού», ανέφερε σχετικά ο Σάββας Περδίος. Πέραν του προορισμού, το Υφυπουργείο θα μελετήσει το ενδεχόμενο καθορισμού επιμέρους στόχων ανά γεωγραφική περιοχή, κατηγορία επιχείρησης, ώστε να αποτελέσουν αναπόσπαστο κομμάτι της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού 2030.
Οι άλλοι
Τα αποτελέσματα για το 2021 δίνουν προβάδισμα της Κύπρου σε σχέση με άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς, όπως για παράδειγμα την Αντάλεια της Τουρκίας, την Κρήτη και την Ρόδο. Ωστόσο, σε επίπεδο χώρας προορισμού, ο βαθμός ικανοποίησης των επισκεπτών ήταν πιο ψηλός στην Τουρκία (88%) και στην Ελλάδα (87%). Πρόκειται για μικρή διαφορά επισήμανε ο Υφυπουργός, εκφράζοντας την θέση ότι η σύγκριση θα πρέπει να γίνεται με μικρότερες περιοχές των ανταγωνιστικών χωρών, με τις οποίες το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν είναι παρόμοιο.
Στοιχεία για κάθε επιχείρηση
Οι πληροφορίες που συγκεντρώνει η πλατφόρμα, δίνουν την εικόνα και για κάθε τουριστική επιχείρηση ξεχωριστά. Έτσι, αν μια επιχείρηση σκοράρει επανειλημμένα πιο χαμηλά από τον στόχο, και έχουν στις ιστοσελίδες τους ή στις τουριστικές πλατφόρμες παράπονα από πελάτες, θα ενημερώνεται και θα δέχεται και τις συστάσεις του Υφυπουργείου, προς βελτίωση των υπηρεσιών και της εικόνας της. Την υλοποίηση της πλατφόρμας ORM, έχει αναλάβει η εταιρεία Reputize ltd, με συνολική προσφορά 164 χιλιάδων ευρώ συν ΦΠΑ για 39 μήνες (συν δύο χρόνια). Εκτιμάται ότι πρόκειται για ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο στην προσπάθεια βελτίωσης τουριστικών υποδομών και υπηρεσιών και θα καταστήσει την χώρα τουριστικά, πιο ανταγωνιστική. Την ίδια ώρα ίσως πρόκειται για το μοναδικό εργαλείο που θα δημιουργεί σε πραγματικό χρόνο, βάση δεδομένων για το προφίλ των τουριστών στην Κύπρο.
Τα αποτελέσματα για το 2021 δίνουν προβάδισμα της Κύπρου σε σχέση με άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς, όπως για παράδειγμα την Αντάλεια της Τουρκίας, την Κρήτη και την Ρόδο.
Η διαδικασία
Το προηγούμενο διάστημα το Υφυπουργείο έστειλε επιστολή στις τουριστικές επιχειρήσεις και τους φορείς του τουρισμού (ΚΕΒΕ, ΟΕΒ, ΠΑΣΥΞΕ, ΣΤΕΚ, ΠΑ.ΣΥ.ΔΙ.ΞΕ, ACTA, ΕΤΑΠ, ΠΑΣΙΚΑ, ΟΣΙΚΑ, Σύνδεσμο Αστροτουρισμού, Σύνδεσμο Οινοποιών Κύπρου, Τμήμα Δασών, Σύνδεσμο Καταδυτικών Κέντρων Κύπρου, κ.α.) μέσω της οποίας τους προέτρεψε να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν διαδικτυακή παρουσία των επιχειρήσεων τους σε σχετικές πλατφόρμες, ώστε να μπορούν οι πελάτες να υποβάλουν σχόλια και αξιολογήσεις. Τους ενημέρωσε επίσης για τον ρόλο της πλατφόρμας Online Reputation Management και τον στόχο συλλογής πληροφοριών σε συνεχή βάση, από διαδικτυακές πηγές, οι οποίες θα καταδεικνύουν τον βαθμό ικανοποίησης των περιηγητών στην Κύπρο και συγκεκριμένα σε τομείς όπως η καθαριότητα, η εξυπηρέτηση, οι εγκαταστάσεις, οι υποδομές, η διασκέδαση, η ποιότητα φαγητού/ποτού. Πέραν των ξενοδοχείων και των τουριστικών καταλυμάτων, η παρακολούθηση του βαθμού ικανοποίησης των περιηγητών αφορά και χώρους εστίασης και ψυχαγωγίας, άλλα σημεία ενδιαφέροντος όπως θεματικά πάρκα, παραλίες, μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, οινοποιεία, αθλητικές εγκαταστάσεις κτλ. Το Υφυπουργείο, μέσω της πλατφόρμας, θα παρακολουθεί και θα αναλύει επίσης τους δείκτες και τα χαρακτηριστικά που αφορούν τουριστικά καταλύματα, κέντρα αναψυχής, χώρους τουριστικού ενδιαφέροντος και στις περιπτώσεις που παρατηρείται συχνή απόκλιση μιας επιχείρησης από τον καθορισμένο στόχο ποσοστού ικανοποίησης των πελατών, θα ενημερώνει γραπτώς την επιχείρηση ή την τοπική αρχή και τις ΕΤΑΠ, ώστε να λαμβάνονται διορθωτικά μέτρα. Θα κοινοποιεί στην συνέχεια συγκεντρωτικούς πίνακες αποτελεσμάτων στους φορείς του τουρισμού, τόσο για ενημέρωση, όσο και για λήψη διορθωτικών ενεργειών εκεί και όπου χρειάζεται. Ο κατάλογος με τις επιχειρήσεις που θα έχουν εξασφαλίσει άνω του ελάχιστου ορίου βαθμολογίας θα αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα του Υφυπουργείου. Ανά τακτά χρονιά διαστήματα αναμένεται ότι θα δημοσιεύονται οι αναλύσεις για ενημέρωση της τουριστικής βιομηχανίας και του κοινού, αναφορικά με το επίπεδο του βαθμού ικανοποίησης των περιηγητών στην Κύπρο.
Επενδύει 1,5 εκατ.
Στην προσπάθεια αναβάθμισης της ποιότητας των υπηρεσιών στον τουρισμό, δίνεται έμφαση και στον τομέα της εκπαίδευσης ο οποίος, σύμφωνα με τον Υφυπουργό, θα είναι ο πρώτος πυλώνας μέσα στο μεσοπρόθεσμο πλάνο δράσης του Υφυπουργείου. Το πλαίσιο και οι δράσεις του θα ανακοινωθούν περί τα τέλη του 2022. Πρόκειται για δράσεις που θα υλοποιηθούν την επόμενη τριετία, ύψους 1,5 εκατ. ευρώ και αφορούν την τουριστική εκπαίδευση (upskilling και reskilling), ιδιαίτερα σε ορεινά, ύπαιθρο και απομακρυσμένες περιοχές. Στόχος είναι και η αναβάθμιση των υπηρεσιών στις ειδικές μορφές τουρισμού καθώς και σε ανθρώπους που στελεχώνουν ένα επισκέψιμο εργαστήρι, ή αγρόκτημα. «Από την στιγμή που στο τουριστικό μας προϊόν πλέον ανήκει ένα εργαστήρι χειροτεχνίας, ή ένα επισκέψιμο αγρόκτημα, αυτούς τους ανθρώπους τους θεωρούμε κομμάτι του τουρισμού και θα πρέπει να εκπαιδευτούν για να παρέχουν τουριστική εμπειρία», αναφέρει σχετικά ο Υφυπουργός.