Kathimerini.gr
του Δημήτρη Δελεβέγκου
Εκ πρώτης όψεως ενδεχομένως γίνεται δύσκολα κατανοητό πώς ένας κολοσσός, όπως η Google, μπορεί να συμβάλει καταλυτικά προκειμένου μια πολύ μικρή ή μεσαία ελληνική επιχείρηση να ενισχύσει τα μεγέθη της. Ωστόσο, η σύνδεση του επιχειρείν με την Google γίνεται αντιληπτή εάν ληφθεί υπόψη ότι την τελευταία πενταετία οι αναζητήσεις στη μηχανή αναζήτησης της αμερικανικής εταιρείας για βιώσιμα αγαθά και υπηρεσίες έχουν αυξηθεί κατά 50%, όπως αναφέρει σε συνέντευξή του στην «Κ» ο πρόεδρος της Google για την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, Ματ Μπρίτιν. «Ολοένα και περισσότεροι αναζητούν προϊόντα με το πρόσημο της βιωσιμότητας και οι επιχειρήσεις που τα προσφέρουν, μεγεθύνονται γρηγορότερα, ενισχύουν το προσωπικό τους και τις εξαγωγές τους», εξηγεί.
Αυτό όμως δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί χωρίς τις κατάλληλες ψηφιακές δεξιότητες, σε μια συγκυρία κατά την οποία, λόγω της πανδημίας, η χρήση της τεχνολογίας έχει μεγιστοποιηθεί. Δεδομένου ότι μία στις πέντε θέσεις εργασίας στην Ελλάδα σχετίζεται με τη βαριά βιομηχανία του τουρισμού, η Google επενδύει στην περαιτέρω ενίσχυση της βιωσιμότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Γι’ αυτό ο Ματ Μπρίτιν, από κοινού με τον υπουργό Τουρισμού Βασίλη Κικίλια, ανακοίνωσε την Παρασκευή στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών δύο νέες πρωτοβουλίες. Τη δημιουργία ενός νέου εκπαιδευτικού προγράμματος για τις μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, σε συνεργασία και με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Αειφόρου Τουρισμού. Και τη χρηματοδότηση 1 εκατ. δολαρίων, μέσω του φιλανθρωπικού βραχίονα της Google (Google.org), για την υποστήριξη επιχειρήσεων με διακριτή κοινωνική δράση. Με αφορμή τις νέες αυτές δράσεις, ο Ματ Μπρίτιν εξηγεί στην «Κ» τον ρόλο που διαδραματίζει η ψηφιοποίηση στη βελτίωση των επιδόσεων των εταιρειών.
– Ποιο είναι το σκεπτικό των νέων πρωτοβουλιών που ανακοινώσατε;
– Επιδιώκουμε να συμβάλουμε στη μετάβαση στον βιώσιμο τουρισμό, με τον κλάδο να εμφανίζει δυναμική ανάκαμψη. Εργαζόμαστε πολλά χρόνια για την ψηφιοποίηση της ελληνικής οικονομίας, έχοντας εγκαινιάσει τα γραφεία μας στην Ελλάδα το 2008. Το 2015 ξεκινήσαμε το πρόγραμμα εκπαίδευσης μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων σε ψηφιακές δεξιότητες Grow Greek Tourism online και το 2020 λανσάραμε το Grow Greece with Google με στόχο τη στήριξη της ανάκαμψης της χώρας μέσω της τεχνολογίας. Μέσω των προγραμμάτων μας, έως σήμερα, έχουν εκπαιδευτεί 250.000 επιχειρήσεις και άτομα. Σύμφωνα με έρευνα του Euromonitor, πάνω από το 70% των ταξιδιωτών σε όλο τον κόσμο προτιμάει προορισμούς με θετικό πρόσημο βιωσιμότητας. Ταυτόχρονα, η ομάδα μας στην Ελλάδα μαζί με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος πραγματοποίσαν μια έρευνα από την οποία προέκυψε ότι η πλειονότητα των ελληνικών ξενοδοχείων είναι βέβαιη πως η βιωσιμότητα διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο για την περαιτέρω ανάπτυξή τους. Ωστόσο δεν γνωρίζουν ποια στρατηγική να υιοθετήσουν για να καταστούν βιώσιμα.
– Ποια είναι τα οφέλη από τη στροφή στη βιωσιμότητα;
– Την τελευταία πενταετία οι αναζητήσεις στη μηχανή αναζήτησής μας για βιώσιμα αγαθά και υπηρεσίες έχουν αυξηθεί κατά 50%. Επομένως, η βιωσιμότητα αποτελεί και μια ανθηρή επιχειρηματική δραστηριότητα. Στο πλαίσιο αυτό, ως Google αναδεικνύουμε τις πιο βιώσιμες επιλογές αποτυπώνοντας, για παράδειγμα, μέσω της εφαρμογής μας Google maps τις πτήσεις με τις μικρότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η πλειονότητα των πελατών μας είναι μικρές επιχειρήσεις και γνωρίζουμε κάλλιστα πως η υιοθέτηση μιας αειφορικής στρατηγικής οδηγεί νομοτελειακά στην ενίσχυση των εταιρικών αποτελεσμάτων. Αλλά και οι επιχειρήσεις, ύστερα από δύο πολύ δύσκολα χρόνια πανδημίας, γνωρίζουν ότι για την επιστροφή στη μακροπρόθεσμη ανάκαμψη μονόδρομο αποτελούν η βιωσιμότητα και η ψηφιοποίηση. Ετσι προχωρούμε στην ενίσχυση των εταιρειών που έχουν διακριτή κοινωνική δράση, όπως, για παράδειγμα, το ξενοδοχείο Kallichoron Art Boutique Hotel στην Αστυπάλαια, το οποίο, εδώ και πάρα πολλά χρόνια, υιοθετεί βιώσιμες πρακτικές τις οποίες θα συμβάλουμε με τα εργαλεία μας να προβληθούν περισσότερο.
– Με ποιον τρόπο;
– Ενδεικτικά, μέσω των Google trends μια επιχείρηση μπορεί να προσδιορίσει τη ζήτηση που υφίσταται για το δικό της προϊόν, όπως και για το τι προσφέρει ο ανταγωνισμός. Υστερα από τις μεγάλες μεταβολές που προκάλεσε η πανδημία, σήμερα είναι δύσκολο για μια επιχείρηση να συγκρίνει τις επιδόσεις τη, σε σχέση με πέρυσι ή ακόμη και πριν από δύο χρόνια. Και ακόμη δεν είμαστε σε θέση να ορίσουμε τη νέα κανονικότητα και κατ’ επέκταση την καταναλωτική ζήτηση. Παρ’ όλα αυτά, οι επιχειρήσεις είναι δυνατόν να προσδιορίσουν, μέσω των Google trends, τις τάσεις και να αξιοποιήσουν τα δεδομένα αυτά, ώστε να προβάλουν το προϊόν τους καλύτερα και κυρίως βάσει των όσων αναζητούν οι καταναλωτές. Εχουμε υπολογίσει ότι οι τουριστικές επιχειρήσεις χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εργαλεία, όπως τα Analytics, έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν τις κρατήσεις τους σε ποσοστό 14% σε ετήσια βάση.