Tίποτε δεν κρατάει για πάντα, κι αν αυτό είναι κάτι που ακόμα και ένα μικρό παιδί μπορεί να συνειδητοποιήσει και να αντιληφθεί, οι κολοσσοί της υψηλής τεχνολογίας δεν το κατόρθωσαν. Κι όμως, όπως αναφέρει το Business Insider, «αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη μέση αυτού που μπορεί να περιγραφεί μόνο σαν λουτρό αίματος, διότι οι εν λόγω όμιλοι προβαίνουν σε μαζικότατες απολύσεις. Την τρέχουσα εβδομάδα η Meta (πρώην Facebook) και η Salesforce έκαναν μεγάλες περικοπές, ενώ είχαν προηγηθεί άλλες, όπως η Stripe, η Snap, το Netflix και η Oracle. Βέβαια θα πρέπει να επισημανθεί ότι όλες αυτές είναι πολύ διαφορετικές εταιρείες, αλλά έχουν ένα κοινό: αναπτύχθηκαν γρήγορα, ενόσω η πανδημία διαμόρφωνε τη ζήτηση για ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο παγιδεύθηκαν όταν οι καλές εποχές έπαυσαν να υφίστανται και υπήρξε επιστροφή σε μια σχετική κανονικότητα, με την αύξηση των επιτοκίων και την άνοδο του πληθωρισμού.
Η επιστροφή στην κανονικότητα και η αύξηση πληθωρισμού και επιτοκίων διαμόρφωσαν νέα δεδομένα.
«Στις αρχές της πανδημίας τους πρώτους μήνες του 2020 πολύ γρήγορα ο κόσμος μεταφέρθηκε στο Διαδίκτυο, το ηλεκτρονικό εμπόριο διογκώθηκε και απέδωσε υπερβολικά αυξημένα έσοδα στους αντίστοιχους ομίλους – και τότε ήταν πολλοί όσοι προέβλεψαν μια μόνιμη επιτάχυνση, που θα συνεχιζόταν ακόμα και μετά το τέλος της πανδημίας», δήλωσε ο ιδρυτής του Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ σε σημείωμα προς τους υπαλλήλους του, όπου επισημαίνονται οι λόγοι που τον αναγκάζουν να μειώσει κατά 11.000 τις θέσεις εργασίας στη Meta. «Το έκανα κι εγώ, οπότε πήρα την απόφαση να αυξήσω σημαντικά τις επενδύσεις μας. Δυστυχώς αυτό δεν εξελίχθηκε κατά το δοκούν», τόνισε.
Δεν ήταν ο μόνος ανάμεσα σε διακεκριμένα στελέχη του κλάδου της τεχνολογίας που διατύπωσαν προσφάτως ανάλογες εκτιμήσεις. «Προσλάβαμε υπερβολικά πολύ προσωπικό για τον κόσμο στον οποίο δρούμε και βρισκόμαστε», ανέφεραν σε ενημέρωσή τους προς τους εργαζομένους της εταιρείας ψηφιακών πληρωμών και λογισμικού Stripe οι ιδρυτές της, ανακοινώνοντας 1.000 περικοπές, δηλαδή το 14% του συνόλου των εργαζομένων. Όλα αυτά εγείρουν ένα εύλογο ερώτημα: πώς αυτά τα κορυφαία στελέχη της τεχνολογίας, που γενικά υποτίθεται ότι είναι αποδεδειγμένα έξυπνα και ικανά, έχοντας και πρόσβαση σε ένα βουνό από πολύτιμα δεδομένα, παρερμήνευσαν τόσο πολύ την όλη κατάσταση; Ας μη γίνουμε άδικοι, όπως αναφέρει το Business Insider.
Τις πρώτες ημέρες της πανδημίας αρκετές εταιρείες διέκοψαν τις προσλήψεις ή έκαναν απολύσεις ως μέτρο εξοικονόμησης κόστους, υποθέτοντας πως η υγειονομική κρίση θα επιβραδύνει την οικονομία. «Θα χρειαστεί πολύς χρόνος –ίσως αρκετά τρίμηνα– για να είμαστε σίγουροι ότι ο ιός έχει περιοριστεί», έγραψε η έγκριτη εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων Sequoia σε αναφορά της τον Μάρτιο του 2020, προσθέτοντας ότι ίσως ορισμένοι όμιλοι αντιμετωπίσουν μείωση της ζήτησης. Εντούτοις συνέβη το αντίθετο, καθώς οι άνθρωποι περνούσαν περισσότερο χρόνο για ψώνια στο Διαδίκτυο, βλέποντας βίντεο στο YouTube ή το TikTok, παίζοντας παιχνίδια, όπως το Roblox ή το Among Us, και γενικά διοχετεύοντας χρήματα στον τομέα της τεχνολογίας. Οι νεοφυείς επιχειρήσεις συγκέντρωσαν εντυπωσιακά ποσά, ακόμη κι όταν παράλληλα εκτινάσσονταν οι τιμές των μετοχών των εδραιωμένων κολοσσών. Η ανατροπή αυτή έμοιαζε με δεύτερη ευκαιρία. Με τα επιτόκια χαμηλά, τις αποτιμήσεις των μετοχών υψηλές και την τηλεργασία να προσφέρει μια άνευ προηγουμένου πρόσβαση σε ταλέντα, ένιωσαν πολλοί ότι είχε φθάσει μια κομβική στιγμή στην ιστορία της τεχνολογίας. Ηγέτες όπως ο Λάρι Ελισον της Oracle έφθασαν στο σημείο να χαιρετίσουν το εργαλείο τηλεδιάσκεψης Zoom ως μια «ουσιώδη υπηρεσία» που είχε ανατρέψει μόνιμα τον κόσμο της εργασίας.
Ωστόσο, σχεδόν πριν από ένα χρόνο το Zoom ανέφερε ανάπτυξη πολύ χαμηλότερη από τις προσδοκίες των αναλυτών, ως ένδειξη πως η διαθεσιμότητα των εμβολίων και το γενικό άνοιγμα της παγκόσμιας οικονομίας θα περιόριζαν την εξάρτηση από την τεχνολογία – αν και εξακολουθεί να παίζει κρίσιμο ρόλο στην καθημερινή ζωή, δεν είναι πλέον το κέντρο του σύμπαντος.