
Money Review
Σαράντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την ίδρυση της Emirates. Στο διάστημα αυτό, ο πληθυσμός του Ντουμπάι έχει δεκαπλασιαστεί. Δεν είναι τυχαίο ότι η άνοδος της Emirates στην κορυφή της παγκόσμιας βιομηχανίας των αερομεταφορών εκτυλίχθηκε παράλληλα με την ανάδειξη του Ντουμπάι σε μια παγκόσμια μητρόπολη. Και όμως, ο Τιμ Κλαρκ, που συμμετείχε στην ιδρυτική ομάδα της Emirates και κατέχει τη θέση του προέδρου της από το 2003, θυμάται ότι αρχικά, ο κόσμος δυσκολευόταν να τους πάρει στα σοβαρά.
«Μας θεωρούσαν τρελούς, αλλά καταφέραμε να πείσουμε τα ισχυρά κεφάλια τόσο στην Airbus όσο και στην Boeing ότι ήμασταν απόλυτα σοβαροί», είπε ο Κλαρκ στο Business Insider.
Η αντίληψη του κλάδου απέναντι της Emirates άρχισε να αλλάζει, λέει, όταν οι ανταγωνιστές της αλλά και οι κατασκευαστές αεροσκαφών συνειδητοποίησαν ότι το Ντουμπάι ήταν ιδανικά τοποθετημένο σχεδόν στα μισά του δρόμου ανάμεσα στην Ευρώπη και την ανατολή. Σιγά-σιγά συνειδητοποίησαν ότι η Emirates ήταν αποφασισμένη να αλλάξει τις αερομεταφορές.
Ομως ο Κλάρκ δεν ήθελε μόνο αεροπλάνα που να μπορούν να πετάξουν χωρίς στάση από το Ντουμπάι σε μεγάλες πόλεις όπως το Λος Αντζελες, το Σίδνεϊ και το Όκλαντ. Ηθελε το εσωτερικό τους να θυμίζει περισσότερο ιδιωτικά τζετ. Και αυτό οδήγησε την εταιρεία σε καινοτομίες όπως οι σουίτες της πρώτης θέσης με τις συρόμενες πόρτες που χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά στα τέλη της δεκαετίας του 1990, αλλά πλέον έχουν καθιερωθεί παντού. «Μακάρι να είχα κατοχυρώσει την πατέντα για αυτές, αλλά δεν το κάναμε ποτέ. Και τώρα υπάρχουν και στην business class. Επομένως, βλέπετε τα σημάδια μας παντού», λέει ο Κλαρκ.
Σήμερα, η Emirates βρίσκεται σταθερά ανάμεσα στις καλύτερες αεροπορικές εταιρείες του κόσμου, αν και πέρυσι, η ανταγωνιστική Qatar Airways κέρδισε τον τίτλο του Νο1 από την Skytrax. Η Qatar έσπρωξε τη Singapore Airlines στη δεύτερη θέση, με την Emirates να έρχεται τρίτη.
Ενα από τα πλεονεκτήματα της Emirates έναντι των ανταγωνιστών της είναι ότι μπορεί να προσλαμβάνει πληρώματα καμπίνας –απασχολεί 23.000 άτομα– από οπουδήποτε στον κόσμο. «Αυτό είναι μέρος της ουσίας του μοντέλου μας», εξηγεί ο Κλαρκ, εξηγώντας ότι πολλοί εργαζόμενοι θέλουν να ζήσουν στο Ντουμπάι, με τους αφορολόγητους μισθούς, τα γενναιόδωρα μπόνους και την καλυμμένη στέγαση.
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης της Emirates είναι «πολύ, πολύ απαιτητικό», λέει ο επικεφαλής της εταιρείας, ενώ ανανεώνεται διαρκώς. «Προσπαθούμε να σκεφτούμε ότι προσφέροντας ένα αρκετά καινοτόμο σύνολο προϊόντων, τα οποία προσπαθούμε να αλλάζουμε τακτικά, τα παιδιά ενδιαφέρονται πραγματικά για αυτό που κάνουν. Και τους αρέσει αυτό που κάνουν. Τους προσέχουμε. Ενδιαφερόμαστε για την ευημερία τους», τονίζει.
Σύμφωνα με τον Κλαρκ, ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζει το προσωπικό της είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους η Boeing έχασε τον δρόμο της. Η συμβουλή του προς τον CEO της εταιρείας, Κέλι Ορτμπεργκ, είναι να φέρεται καλύτερα στους εργαζόμενους. Εάν μια εταιρεία «αναγνωρίζει και σέβεται τους ανθρώπους της, και αυτοί σε προσέχουν. Σου υπόσχομαι ότι θα κάνουν πολύ περισσότερα από όσα τους ζητάς, απλά γιατί είναι τόσο υπερήφανοι να δουλεύουν για μια εταιρεία που τους προσέχει».
Ο Κλαρκ δουλεύει στη βιομηχανία των αερομεταφορών πάνω από μισό αιώνα, καθώς ξεκίνησε στην British Caledonian το 1972, πριν να μεταφερθεί στην Gulf Air του Μπαχρέιν για μια δεκαετία. Σήμερα είναι 75 ετών, αλλά εξακολουθεί να δουλεύει. Αν και παραδέχεται ότι σκέφτηκε να αποσυρθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αποφάσισε να μείνει ώσπου να επαναφέρει την εταιρεία σε κερδοφορία.
Η Emirates εμφάνισε προ φόρων κέρδη 2,6 δισ. δολαρίων (αυξημένα κατά 2%) για το εξάμηνο που έληξε τον Σεπτέμβριο, με τζίρο σχεδόν 17 δισ. δολαρίων. Ο Κλαρκ περιμένει ότι το 2025 θα είναι «άλλη μια πολύ καλή χρονιά», αλλά τονίζει: «Τα πάντα μπορεί να συμβούν. Αλλωστε, οι αεροπορικές είναι μια απρόβλεπτη δουλειά, δεν είναι;».