ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ηλεκτροκίνηση: Αυξάνεται ενδιαφέρον και πωλήσεις

Τα στοιχεία του 1ου τριμήνου του 2022, καταδεικνύουν άνοδο του ποσοστού, εν μέσω μείωσης 19,4% των συνολικών εγγραφών οχημάτων

Σε χαμηλά επίπεδα η παρουσία των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στους κυπριακούς δρόμους. Καταγράφεται ωστόσο μια αύξηση των εγγραφών, αφού οι εγγραφές του 1ου τριμήνου του 2022 έχουν ξεπεράσει το 60% των εγγραφών της κατηγορίας όλου του 2021. Τα τελευταία στοιχεία, αυτά του 1ου τριμήνου του 2022, καταδεικνύουν ότι ενώ τα νούμερα για την ηλεκτροκίνηση (αλλά και των υβριδικών οχημάτων) ανεβαίνουν, οι συνολικές εγγραφές των μηχανοκίνητων οχημάτων καταγράφουν μείωση της τάξης του 19,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Φαίνεται μάλιστα ότι η εν λόγω αύξηση σε επίπεδο τριμήνου, δεν είναι αποτέλεσμα των σχεδίων προώθησης της ηλεκτροκίνησης του Υπουργείου Μεταφορών. Και αυτό, λόγω της καθυστέρησης που παρατηρείται στην παράδοση των αυτοκινήτων, στην Κύπρο και παγκοσμίως ένεκα των επιπτώσεων του Ουκρανικού στην εφοδιαστική αλυσίδα. Αυτό σημαίνει ότι αυτοκίνητα που μπορεί να παραγγέλθηκαν τον Μάρτη, μπορεί να παραληφθούν και να εγγραφούν τελικά περί τα μέσα του 2023 (θα δοθεί σχετικά παράταση στους όρους του σχεδίου).

Μπήκαν παραγγελίες

Μιλώντας στην «Κ» ο Γιάννης Νικολαΐδης, διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, ανέφερε ότι οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται και αναμένεται ότι θα αυξηθούν ακόμα περισσότερο, ιδιαίτερα μετά τα σχέδια επιχορήγησης του Υπουργείου Μεταφορών για εγγραφή αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων. Σημειώνεται ότι για την πρώτη φάση του Σχεδίου Χορηγίας για Αγορά Ηλεκτρικού Οχήματος, έχουν λάβει έγκριση γύρω στους 360 αιτήσεις, από το σύνολο των 4613 που είχαν υποβληθεί. Το ενδιαφέρον καταγράφεται και σε επίπεδο αντιπροσωπειών αυτοκινήτων στην Κύπρο. Όπως ανέφερε στην «Κ» ο Χαράλαμπος Παπαχαραλάμπους, brand manager της Hyundai της CTC Automotive, στο πλαίσιο του σχεδίου επιχορήγησης της ηλεκτροκίνησης, καταγράφηκε σημαντική κινητικότητα σε αυτή την κατηγορία οχημάτων, ενώ περίπου οι 200 από τους δικαιούχους, έχουν ήδη προχωρήσει σε παραγγελία. Επιπλέον, μέσω του προγράμματος, υπάρχει αρκετό ενδιαφέρον και για τα PLUG IN υβριδικά. Το σχέδιο θα συνεχιστεί για άλλα τρία χρόνια, κάτι που σημαίνει ότι το ενδιαφέρον και οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα συνεχίσουν την ανοδική πορεία, σχολίασε.

Οι υποδομές

Μείζον ζήτημα για το κεφάλαιο ηλεκτροκίνηση αποτελούν οι υποδομές. Ο αριθμός των σταθμών φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων δεν θεωρείται ακόμα ικανοποιητικός και ούτε μπορεί να ξεκλειδώσει την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Είναι το αντίστοιχο με ένα συμβατικό όχημα και πολύ περιορισμένες επιλογές σε πρατήρια βενζίνης. Ο ανεφοδιασμός λοιπόν παραμένει ένα προβληματικό σημείο για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, αν και γίνονται βήματα προόδου. Υπάρχει η επιλογή φόρτισης στο σπίτι, η οποία μπορεί να διαρκέσει από 20-38 ώρες. Πάντως το επόμενο διάστημα αναμένονται ανακοινώσεις από πλευράς Κυβέρνησης για τους σταθμούς φόρτισης τους οποίους έχει αναλάβει το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών. Σύμφωνα με τον κ. Νικολαίδη, πρόκειται για σημεία φόρτισης δημόσιας πρόσβασης όπως για παράδειγμα σε εμπορικά κέντρα.

Παράλληλα, η Υπηρεσία Ενέργειας, επιχορηγεί τόσο για τα φωτοβολταϊκά στο σπίτι, επιπρόσθετο ποσό για φόρτιση ηλεκτρικού οχήματος. Μέχρι το 2026, σύμφωνα με τους στόχους στο πλαίσιο του προγράμματος Κύπρος το αύριο, είναι να αναπτυχθούν 1000 σταθμοί φόρτισης σε χώρους του κρατικού τομέα, επιχειρήσεων, ιδιωτικών οργανισμών και τοπικών αρχών. Από αυτούς, οι 40 θα αποτελούν σημεία ταχείας φόρτισης σε αυτοκινητόδρομους και δημόσιους χώρους.

Οι φορτιστές της ΑΗΚ

Αυτή την στιγμή η ΑΗΚ έχει 34 εγκατεστημένους φορτιστές ημιταχείας και ταχείας φόρτισης (δύο) σε διάφορα σημεία στην ελεύθερη Κύπρο, τα περισσότερα δε στη Λευκωσία. Το επόμενο διάστημα θα ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των προσφορών για αγορά άλλων 40 φορτιστών ημιταχείας φόρτισης και εντός του 2022 θα αρχίσει η τοποθέτηση τους, σύμφωνα με τον Μάριο Παππουτή μηχανικό δικτύου ΑΗΚ. Τους επόμενους μήνες αναμένεται να τοποθετηθούν άλλοι τρεις σταθμοί ταχείας φόρτισης τους οποίους η ΑΗΚ έχει ήδη στη διάθεση της. Όπως εξήγησε, ο χρόνος φόρτισης για τους φορτιστές ημιταχείας φόρτισης εξαρτάται από το είδος φορτιστή του αυτοκινήτου (3, 7 ή 22 κιλοβάτ) και την μπαταρία του αυτοκινήτου. Στην περίπτωση των φορτιστών ταχείας φόρτισης ο μέσος χρόνος φόρτισης είναι 15-30 λεπτά. Σημειώνεται ότι τα σημεία ταχείας φόρτισης ξεκίνησαν να λειτουργούν το 2021 σε Αλάμπρα και Σκαρίνου. Η εγκατάσταση των άλλων τριών αναμένεται να γίνει εντός του 2022, αν και λόγω των διαδικασιών που πρέπει να ακολουθηθεί, ενδεχομένως η εγκατάσταση να ολοκληρωθεί μέσα στο 2023.

Όσον αφορά το κόστος αγοράς των φορτιστών για την ΑΗΚ, η τελευταία παρτίδα φορτιστών ήταν στις 200 χιλιάδες ευρώ. Σημειώνεται ότι το κόστος για τους φορτιστές ταχείας φόρτισης ανέρχεται στις 36 χιλιάδες ευρώ/φορτιστή. Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι οι εγγεγραμμένοι χρήστες της πλατφόρμας της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου- E-charge, είναι περίπου 400. Ο αρμόδιος λειτουργός της ΑΗΚ τονίζει ότι ο συγκεκριμένος αριθμός δεν αντιστοιχεί κατ’ ανάγκη σε ενεργούς χρήστες και σε αριθμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους κυπριακούς δρόμους.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση