ΠΗΓΗ: Reuters
Οι μειωμένες τιμές έχουν αναζωογονήσει τις πωλήσεις της Tesla στην Κίνα, αλλά οι αναλυτές, ακόμη και οι θιασώτες του ιδρυτή της Ελον Μασκ, την προειδοποιούν ότι δεν πρέπει να αποστεί στιγμή της προσπάθειάς της – ειδάλλως, κινδυνεύει «να φάει τη σκόνη» από τους πολύ γρήγορους αντιπάλους της στη χώρα με τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο. Εν τω μεταξύ, αμέσως οι μειώσεις τιμών της Tesla τον Ιανουάριο εκτίναξαν τις πωλήσεις της στην Κίνα κατά 18% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο.
Τα μεγάλα περιθώρια κέρδους της Tesla την έχουν τοποθετήσει σε τέτοια θέση, ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει έναν πόλεμο τιμών από ανταγωνιστές στην Κίνα και όχι μόνο, σύμφωνα με όσα εκτιμούν οι αναλυτές. Ωστόσο, επισημαίνουν πως η Tesla υστερεί σε σχέση με αυτούς όσον αφορά την εισαγωγή νέων μοντέλων, τη βελτίωση των συστημάτων πλοήγησης και την προσθήκη κάποιας πινελιάς πολυτέλειας στο εσωτερικό ή στην εξυπηρέτηση πελατών με λευκά γάντια – κι αυτά είναι τα χαρακτηριστικά ενός διευρυνόμενου φάσματος προτιμήσεων των καταναλωτών για τα ηλεκτρικά αμάξια.
«Η Tesla αντιμετωπίζει το σοβαρό πρόβλημα ενός πολύ περιορισμένου μείγματος προϊόντων», δήλωσε ο Κούι Ντονγκσού, γενικός γραμματέας της Ενωσης Εταιρειεών Επιβατικών Οχημάτων της Κίνας. «Η βραδύτητα ανταπόκρισης στις προτιμήσεις των Κινέζων καταναλωτών οδήγησε σε μια πολύ παθητική προσέγγιση, οπότε βλέπουμε την Tesla να βασίζεται σε λίγα μόνο εργαλεία, όπως η μείωση τιμών, ώστε να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της». Ακόμη και ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλός της και ιδρυτής της, Ελον Μασκ, παραδέχτηκε ότι η Κίνα είναι η αγορά όπου η αυτοκινητοβιομηχανία του θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τον πιο σκληρό ανταγωνισμό. Η Γκρέις Τάο, αντιπρόεδρος της Tesla, υπεύθυνη για την έξωθεν επικοινωνία της στην Κίνα, είχε προηγουμένως δηλώσει πως οι μειώσεις των τιμών αντικατοπτρίζουν την καινοτομία της μηχανικής και είναι η απάντηση στην έκκληση του Πεκίνου για να τονωθεί η οικονομική ανάπτυξη και η κατανάλωση.
Από την πλευρά της η Ενωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Κίνας, αναμένει ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών θα αυξηθούν κατά 35% το 2023 σε 9 εκατομμύρια οχήματα – σχεδόν το 1/3 των συνολικών πωλήσεων νέων οχημάτων στην Κίνα. Κι ενώ η Tesla αύξησε τις πωλήσεις της στη χώρα, που είναι και η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της, έχασε επίσης μερίδιο. Από το 15% το 2020, το μερίδιό της στην αγορά ηλεκτρικών μειώθηκε κατά 1/3 σε μόλις 10% το 2022, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία. Η Tesla προσφέρει δύο μοντέλα στην Κίνα, το σεντάν Model 3 και το Model Y. Μετά τις τελευταίες εκπτώσεις, το Model 3 ξεκινάει από περίπου 34.000 δολάρια και το Model Y από 38.000 δολάρια. Ωστόσο, οι Κινέζοι επίδοξοι αγοραστές, που και πάλι εμφανίζονται φέτος στις εκθέσεις μετά το τέλος των σκληρών περιορισμών για τον ιό, έλκονται από ανταγωνιστές με ευρύ φάσμα εναλλακτικών. Ενδεικτικά, η κινεζική BYD, η οποία ξεπέρασε την Tesla σε παγκόσμιους όγκους πωλήσεων πέρυσι και έχει αξία αγοράς πολύ πάνω από 100 δισ. δολάρια, προσφέρει περισσότερες από 60 διαφορετικές εκδόσεις ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων.