Άλλοι δύο συνάνθρωποι μας έχασαν την ζωή τους το απόγευμα της Τετάρτης (15/6) στην άσφαλτο, όταν οι μοτοσικλέτες που οδηγούσαν κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες συγκρούστηκαν, μεγαλώνοντας τον τραγικό απολογισμό. Η μάστιγα των τροχαίων θανατηφόρων συγκρούσεων συνεχίζει να πληγώνει τη χώρα μας. Συμπολίτες μας -και όχι μόνο- αφήνουν άδικα την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο με τα γιατί να παραμένουν αναπάντητα. Η αύξηση της τάξεως του 60% των θανάτων σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο αποτελεί τον πρόλογο της φετινής τραγωδίας αφού με την καλοκαιρινή περίοδο να θεωρείται μία από τις κατ’εξοχήν επικινδυνότερες γίνεται αυτόματα αντιληπτό πως οι αριθμοί μπορεί ν’αυξηθούν περισσότερο.
Οι λόγοι διαφέρουν όμως οι ρίζες του κακού παραμένουν οι ίδιες εάν δούμε τη συνολική εικόνα και όχι την κάθε τραγωδία ξεχωριστά. Μιλώντας στη ραδιοφωνική εκπομπή του ΣΠΟΡ ΦΜ 95,0 «Διασπορά Ειδήσεων» της Οριάνας Παπαντωνίου Χάρης Ευριπίδου, Βοηθός Αστυνομικής Διευθυντής Τροχαίας Αρχηγείου ανέλυσε τα δύο πιο πρόσφατα θανατηφόρα (να σημειωθεί πως οι δηλώσεις έγιναν πριν το διπλό θανατηφόρο δυστύχημα με τους 2 μοτοσικλετιστές στην Μακεδονίτισσα) διαφωνώντας πως ο αριθμός των ανθρώπινων ζωών που χάνονται στο δρόμο αυξάνεται επικίνδυνα.
Χαλαρότητα, αυξημένη τροχαία κίνηση και τουρίστες
«Μπορεί να χαρακτηριστεί και ως συγκυρία» ανέφερε, «αφού μπορεί για δύο και τρεις εβδομάδες να μην υπάρξει οποιαδήποτε σοβαρή τροχαία σύγκρουση όμως να έρθει ένα τριήμερο που λόγω αυξημένης τροχαίας κίνησης, χαλαρότητας, αύξησης του τουρισμού, να προκληθούν το ένα μετά το άλλο. Ήταν μία από αυτές τις περιπτώσεις» δήλωσε αναφερόμενος στα τελευταία δύο θανατηφόρα.
Νεκρός 52χρονος μοτοποδηλάτης
Σε ότι αφορά την πρώτη εκ των δύο περιπτώσεων την περασμένη Παρασκευή (10/6) υπήρξε η περίπτωση του 52χρονου μοτοποδηλάτη που κάτω από συνθήκες που διερευνώνται συγκρούστηκε με όχημα σε κύριο δρόμο και στη συνέχεια κατέληξε. Η Αστυνομία έχει κάποια εικόνα για τα αίτια του δυστυχήματος όμως σε αυτό το στάδιο δε μπορούν να δοθούν περισσότερες λεπτομέρειες στη δημοσιότητα. Εξετάζεται το γεγονός κατά πόσο υπήρξε παράλειψη από πλευράς μοτοποδηλάτη να σταματήσει σε κάποιο αλτ ή πάροδο, με τον Χάρη Ευριπίδου να τονίζει πως στη συγκεκριμένη περιοχή υπάρχουν αρκετά θέματα με τα μοτοποδήλατα.
Συνήθεια της περιοχής - Μεγάλη συχνότητα ατυχημάτων
Ο ίδιος έκανε λόγο για «συνήθεια» των κατοίκων της περιοχής να προμηθεύονται μοτοποδήλατα ανεξαρτήτως ηλικίας -κυρίως σε νεαρούς- ενώ υπογράμμισε πως παρά την σωρεία κατακρατήσεων μοτοποδηλάτων από την Αστυνομία, είναι πολύ εύκολη η πρόσβαση των νεαρών σε αυτές με αποτέλεσμα στην περιοχή να έχουν προκύψει αρκετοί σοβαροί αλλά και θανάσιμοι τραυματισμοί. Η συχνότητα των ατυχημάτων, οι περιοχές που γίνονται, τα οχήματα που χρησιμοποιούνται αλλά και ο τρόπος που χρησιμοποιούνται είτε από τουρίστες είτε από τόπακες για τις καθημερινές μετακινήσεις βρίσκεται στο μικροσκόπιο της αστυνομίας.
Νέο θανατηφόρο με πατίνι - Ούτε αυτό το καλοκαίρι η νομοθεσία
Δυστυχώς το περιστατικό που περιγράψαμε δεν ήταν το μοναδικό των προηγούμενων ημερών αφού το τριήμερο που μας πέρασε υπήρξε -3 χρόνια μετά το τελευταίο αντίστοιχο- θανατηφόρο με αλλοδαπό που οδηγούσε ηλεκτροκίνητο πατίνι. Κατά την περιγραφή του περιστατικού έγινε ιδιαίτερη μνεία στη νομοθεσία για τη χρήση του που βρίσκεται ενώπιον της Βουλής όμως δεν θα ψηφιστεί και εφαρμοστεί άμεσα χάνοντας έτσι ένα ακόμα καλοκαίρι. Εκ πρώτης όψεως παρουσιάστηκε το ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους διασαφηνίζοντας πως τα ηλεκτρικά πατίνια θα πρέπει να χρησιμοποιούνται σε ποδηλατόδρομους και πεζοδρόμια και όχι στο δρόμο.
Κάμερες φωτοεπισήμανσης που βάζουν... φρένο - Οι ευάλωτοι του καλοκαιριού
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία τα θανατηφόρα τροχαία για το 2022 είναι αυξημένα σε σχέση με πέρυσι αφού ήδη μετρούμε 7 περισσότερες απώλειες. Μάλιστα την καλοκαιρινή περίοδο οι νεκροί της ασφάλτου κυμαίνονται από 8-10 σύμφωνα με τον Βοηθό Αστυνομικό Διευθυντή της Τροχαίας Αρχηγείου και αφορούν στην πλειοψηφία τους μοτοσικλετιστές. Βελτίωσαν όμως οι κάμερες φωτοεπισήμανσης;
Πέραν των στοιχείων που θα προκύψουν στο τέλος της χρονιάς η οδηγική συμπεριφορά είναι διαφορετική ιδιαίτερα στους δρόμους που έχουν εγκατασταθεί κάμερες, αφού παρατηρείται μειωμένος μέσος όρος ταχύτητας. Ειδικά ενόψει καλοκαιριού ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί σε άτομα που οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, ναρκωτικών ουσιών αλλά και μοτοσικλετιστές την ίδια ώρα που διασαφηνίζεται πως πρέπει να γίνουμε λίγο αυστηρότεροι στον τομέα της παραχώρησης άδειας οδηγού για να μειώσουμε τους κινδύνους.
Τα δικά του φώτα έδωσε μιλώντας στην «Καθημερινή» ο Ιάσονας Σενέκκης, Ερευνητής στο CERIDES του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου και πρώην σύμβουλος του Υπουργείου Δικαιοσύνης για θέματα οδικής ασφάλειας.
21+5 νεκροί
Από τον πίνακα απουσιάζουν τα στοιχεία των δύο μοτοσικλετιστών που κατέληξαν την Τετάρτη 15/6 καθώς και του ατόμου που χτυπήθηκε στον αυτοκινητόδρομο από λεωφορείο αφού δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα τα στοιχεία του.
Στον τραγικό αριθμό 21 ανέρχονται μέχρι στιγμής τα πρόσωπα που έχασαν τη ζωή τους από οδικές συγκρούσεις ενώ υπάρχουν άλλα 5 πρόσωπα που κατέληξαν αλλά δεν προσμετρούνται. Πρόκειται για τους δύο νεαρούς μουσικούς που έχασαν τη ζωή τους (10/1) στον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Πάφου καθώς και ηλικιωμένο που εισήλθε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Αυτά δεν βρίσκονται μεταξύ των στοιχείων αφού υπάγονται τμηματικά σε δρόμους που τελούν υπό την διαχείριση των Βρετανικών Βάσεων ενώ υπήρξαν άλλα 2 θανατηφόρα με τρακτέρ (Μάρτιο) που αφορούν κυρίως αυλές/πάρκινγκ οικίας ή παρακείμενο χωράφι και δεν συγκαταλέγονται στους νεκρούς από τροχαίο.
Ακόμη όμως και γι’αυτές τις περιπτώσεις υπάρχουν πράγματα που μπορούν να γίνουν για ν’αποφευχθούν στο μέλλον όπως παραδείγματος χάριν να περάσει η νομοθεσία για αναγκαστική εγκατάσταση κουβουκλίου σε τρακτέρ ή γεωργικά οχήματα.
Το παζλ της συνεχιζόμενης τραγωδίας
Σε ερώτημα για το αν και κατά πόσον η πηγή του κακού αφορά την έλλειψη οδηγικής παιδείας και συνείδησης ο κύριος Σενέκκης δήλωσε πως πρόκειται για ένα πολυδιάστατο θέμα που πρέπει να παρατηρηθεί από διαφορετικές σκοπιές. Η παιδεία, η ενημέρωση, η διαφώτιση είναι ένα κομμάτι όμως υπάρχουν και άλλα. Οι προβληματικοί -σε πολλές περιπτώσεις- δρόμοι, η Κύπρος που έχει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους (ηλικία αυτοκινήτων στην Ευρώπη), ο χρόνος αντίδρασης και ανταπόκρισης των ασθενοφόρων καθώς και οι νομοθεσίες συνθέτουν το παζλ της τραγωδίας.
«Υπάρχει μέχρι στιγμής 60% αύξηση των θανατηφόρων σε σχέση με πέρυσι και αυτό δεν είναι συμπτωματικό ή τυχαίο» ανέφερε κατηγορηματικά ο Ιάσονας Σενέκκης τονίζοντας πως δεν εφαρμόζουμε τις συστάσεις Ε.Ε, ΠΟΥ και ΟΗΕ. Τόνισε πως στο πλαίσιο της εκστρατείας Παγκόσμιο Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2020-2030 (Global Plan for Road Safety) οι βελτιωτικές δράσεις και κινήσεις θα έπρεπε να διεξάγονται παράλληλα κάτι που στην χώρα μας δε συμβαίνει. «Πόση διαφορά έκαναν 4 σταθερές κάμερες σε όλη την Κύπρο;» αναρωτήθηκε κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην ανάγκη βελτίωσης του οδικού δικτύου για πεζούς και ποδηλάτες με σκοπό να προστατεύσουμε τις ευάλωτες αυτές ομάδες εντός των πόλεων.
Καταληκτικά υπέδειξε πως οι επιτροπές που βρίσκονται υπό την αιγίδα της Μονάδας Οδικής Ασφάλειας και όφειλαν να επιμελούνται, να αναφέρουν, να συνεδριάζουν και ν’αποφασίζουν για τη σωρεία προβλημάτων που άπτονται της οδικής ασφάλειας είναι εδώ και χρόνια… ανενεργές με τις μοναδικές προσπάθειες ή δράσεις να περιορίζονται στον τομέα της ενημέρωσης και διαφώτισης χωρίς ωστόσο να υπάρχει το επιθυμητό αποτέλεσμα.