ΚΥΠΕ
Απάντηση έδωσε την Παρασκευή ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, Πρόδρομος Προδρόμου στην ΟΕΛΜΕΚ, η οποία σε χθεσινή της ανακοίνωση καταλογίζει στο αρμόδιο Υπουργείο «προχειρότητα», όσον αφορά στη λήψη αποφάσεων, για το θεσμό των εξετάσεων ανά τετράμηνο.
Σε γραπτή δήλωσή του, ο κ. Προδρόμου αναφέρει πως η νομοθεσία και η όλη διαδικασία αξιολόγησης των μαθητών/τριών έχει εγκριθεί από το 2017, με τη σύμφωνη γνώμη της ΟΕΛΜΕΚ, ενώ στη Βουλή υιοθετήθηκαν και προτάσεις της οργάνωσης.
Περαιτέρω, σημειώνει ότι οι προσαρμογές και βελτιωτικές αλλαγές, που προτάθηκαν και εγκρίθηκαν με τροποποίηση της νομοθεσίας από τη Βουλή το 2020 (μετά την πρώτη εφαρμογή, τον Δεκέμβριο 2019), ήταν εισηγήσεις της ΟΕΛΜΕΚ και των οργανωμένων γονέων, όπως προέκυψαν μέσα από διαδικασία διαλόγου, για να σημειώσει ότι «πρέπει να διευκρινισθεί ότι η επιλογή που υπάρχει σήμερα είναι είτε να συζητηθούν περαιτέρω βελτιωτικές ρυθμίσεις στη βάση της εμπειρίας του προηγούμενου και του φετινού σχολικού έτους, είτε να παραμείνει η ισχύουσα πρακτική.
Θα αναμέναμε, προσθέτει στη δήλωσή του, «να υπάρξει τοποθέτηση της οργάνωσης σε εισηγήσεις, για περαιτέρω βελτίωση που της κοινοποιήθηκαν, τόσο γραπτώς όσο και αναλυτικά, στην τελευταία συνάντησή μας, την περασμένη Τρίτη. Σε περίπτωση που η ΟΕΛΜΕΚ θεωρεί χρήσιμες κάποιες άλλες βελτιωτικές αλλαγές μπορεί βεβαίως να καταθέσει εισηγήσεις».
Σύμφωνα με τον Υπουργό Παιδείας «για παράδειγμα και λαμβάνοντας υπόψη αναφορές για καταχρήσεις της πρακτικής των γραπτών ασκήσεων (διαγωνισμάτων), που παρατηρούνται κάποτε, πρόταση μας είναι, αφού χρειάζεται, να ρυθμιστεί το ζήτημα αυτό με ρητή πρόνοια στη νομοθεσία».
«Να προβλέπεται δηλαδή μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός γραπτών ασκήσεων και η συχνότητά τους στο πλαίσιο της σχολικής ζωής. Όπως επίσης και για την ανάγκη να προνοείται ρητά η ανάθεση εργασιών (τύπου «project») στο πλαίσιο της "προφορικής αξιολόγησης". Οι ρυθμίσεις αυτές στοχεύουν στον συνολικό περιορισμό των διαδικασιών γραπτής αξιολόγησης στο σχολείο», αναφέρει ο κ. Προδρόμου.
Επίσης, σημειώνει ότι θα ήταν χρήσιμο η ΟΕΛΜΕΚ να τοποθετηθεί και ως προς τις δυο άλλες κεντρικές προτάσεις, που έχει ενώπιον της, για «αποφόρτωση» των διαδικασιών αξιολόγησης και συγκεκριμένα το νομοσχέδιο που έχει ετοιμασθεί από το καλοκαίρι του 2021 για περιορισμό των γραπτών δοκιμασιών των τελειοφοίτων στις δυο μόνο γραπτές αξιολογήσεις τετραμήνων (οι οποίες θα χρησιμοποιούνται και για σκοπούς πρόσβασης) και την πρόταση για περιορισμό των γραπτών αξιολογήσεων τετραμήνου σε τρία, αντί τέσσερα ή πέντε μαθήματα.
Ο Υπουργός Παιδείας είπε πως «θα πρέπει να φανεί στην πράξη κατά πόσο επιδιώκεται από όλους να αποφευχθούν υπερβολικές διαδικασίες γραπτών αξιολογήσεων, όπως είναι επιδίωξη και του Υπουργείου ή κάτι άλλο», για να σημειώσει πως «η όλη μεταρρύθμιση στη διαδικασία αξιολόγησης, σύμφωνα με τη νομοθεσία, θα ολοκληρωθεί το επόμενο σχολικό έτος, καλύπτοντας το σύνολο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης».
Περαιτέρω, αναφέρει ότι τυχόν «αλλαγή της θέσης της ΟΕΛΜΕΚ τώρα, προτού ολοκληρωθεί η εφαρμογή της νέας διαδικασίας αξιολόγησης μαθητών/τριών, εκτός του ότι δείχνει ασυνέπεια προς τις αρχικές θέσεις της, δεν συμβάλλει στον στόχο που επιδιώκεται για αξιόπιστες διαδικασίες αξιολόγησης, αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, συνθήκες μεγαλύτερης διαφάνειας-λογοδοσίας, όπως, τελικά, και τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων».
Επιπλέον, ο αρμόδιος Υπουργός αναφέρει πως «σήμερα έγινε στο Υπουργείο για την ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ αναλυτική παρουσίαση του όλου έργου αξιολόγησης, της έρευνας που διεξήχθη, αλλά και του ελέγχου της αξιοπιστίας και εγκυρότητας των διαδικασιών, που έχει γίνει από την Ομάδα Ελέγχου Ποιότητας του Υπουργείου για δεκάδες εξεταστικά δοκίμια, ούτως ώστε να διαθέτουμε, για πρώτη φορά, επιστημονικά συμπεράσματα πάνω στα οποία μπορούμε να στηριχτούμε».
Ωστόσο, σημειώνει ότι «είναι πραγματικά καταπληκτικό το ότι η ΟΕΛΜΕΚ μιλά για προχειρότητες και έτσι ουσιαστικά καταφέρεται εναντίον των εκπαιδευτικών».
«Διότι φέτος, για πρώτη φορά, έγιναν συναντήσεις εργασίας και συντονισμός μεταξύ των συνδέσμων ειδικοτήτων, δηλαδή των εκπαιδευτικών, μαζί με την ΟΕΛΜΕΚ και τις επιθεωρήσεις στο Υπουργείο σχετικά με τα πλαίσια μάθησης και την αξιολόγηση. Όπως επίσης, είναι εκπαιδευτικοί που συνεργάστηκαν στη μεγάλη έρευνα που έγινε μεταξύ των διευθύνσεων ή εργάστηκαν επιμελώς και με επιστημονικές μεθόδους για τον έλεγχο ποιότητας», αναφέρει ο Υπουργός Παιδείας.
Η ΟΕΛΜΕΚ, συνεχίζει «έχει ενώπιον της συγκεκριμένες βελτιωτικές προτάσεις, που θα αποφορτώσουν το σχολείο από γραπτές δοκιμασίες. Αν τυχόν κατατεθούν και από την πλευρά της, θα εξετάσουμε τις όποιες απόψεις ή και τυχόν άλλες εισηγήσεις και προτάσεις στην ίδια κατεύθυνση. Τη στιγμή όμως που βρίσκονται σε εξέλιξη διαβουλεύσεις ξενίζει η σπουδή της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ να εξαγγέλλει λήψη μέτρων. Εξυπακούεται βεβαίως ότι αν τυχόν αντί του διαλόγου επιλεγούν μεθοδεύσεις που θα αναστατώσουν τα σχολεία, την ευθύνη θα έχει η ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ».
Αναφέρει επίσης ότι «απόψεις και τυχόν εισηγήσεις αναμένονται, επίσης, και από την ΟΛΤΕΚ, που έτυχε σχετικής ενημέρωσης την περασμένη Δευτέρα, ενώ παράλληλα γίνονται διαβουλεύσεις και με τους οργανωμένους γονείς».