Kathimerini.com.cy
Από τις 20 Οκτωβρίου μπαίνει σε εφαρμογή ο αρχικός σχεδιασμός για την κυκλοφορία στη Λεωφόρο Μακαρίου Γ' στη Λευκωσία, ο οποίος προνοεί την κυκλοφορία μέσων μαζικής μεταφοράς, οχημάτων τροφοδοσίας και αστυνομικά και πυροσβεστικά οχήματα καθώς και στους καταστηματάρχες και τους κατοίκους και απαγόρευση των υπόλοιπων οχημάτων. Πρόκειται για εξέλιξη η οποία έχει θορυβήσει τους καταστηματάρχες της λεωφόρου, αφού εκτιμούν ότι η απαγόρευση της διέλευσης των οχημάτων, θα μειώσει την επισκεψιμότητα στη λεωφόρο και τα καταστήματα τους και ως εκ τούτου θα καταστεί ζημιογόνα στην εμπορική βιωσιμότητα του συνόλου των καταστημάτων της περιοχής. Είναι γι αυτό τον λόγο που τους προηγούμενους μήνες είχαν προχωρήσει με συλλογή υπογραφών και συγκεκριμένες εισηγήσεις για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην περιοχή, χωρίς ωστόσο κάποιο αποτέλεσμα που να ικανοποιεί το αίτημα τους.
Σχετική ανακοίνωση έχει εκδώσει το Επιστημονικό και Τεχνικό Επιμελητήριο Κύπρου, το οποίο χαιρετίζει την εφαρμογή του αρχικού σχεδιασμού για την κυκλοφορία στη λεωφόρο Μακαρίου Γ’ στη Λευκωσία, καλώντας το Υπουργείο Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων, όπως αναλάβει τις απαραίτητες ενέργειες για την επίσπευση των διαδικασιών που αφορούν την προώθηση και θέσπιση της νομοθεσίας που θα επιτρέπει τη λειτουργία του αυτόματου συστήματος ελέγχου της πρόσβασης στη λεωφόρο.
Η ανακοίνωση του ΕΤΕΚ
Το ΕΤΕΚ εκφράζει τη μεγάλη ικανοποίησή του και χαιρετίζει την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για επαναφορά των αρχικών σχεδιασμών για τη λεωφόρο Μακαρίου Γ’ στο Δήμο Λευκωσίας. Σύμφωνα με ενημέρωση που είχε το Επιμελητήριο από το Δήμο Λευκωσίας, από τις 20 Οκτωβρίου 2022 θα επιτρέπεται μόνο η κυκλοφορία μέσων μαζικής μεταφοράς, οχημάτων τροφοδοσίας καθώς και για αστυνομικά, πυροσβεστικά οχήματα κ.λπ, όπως και για τους αδειούχους για χώρους στάθμευσης (καταστηματάρχες-κάτοικους). Τα πιο πάνω αποτελούσαν πάγιο αίτημα του ΕΤΕΚ από την ολοκλήρωση της αναδιαμόρφωσης του δρόμου τον Νοέμβριο του 2021.
Συγκεκριμένα σημειώνεται ότι, στον αρχικό σχεδιασμό του τμήματος της Μακαρίου Γ’, μεταξύ της συμβολής με τις λεωφόρους Σπύρου Κυπριανού και Διγενή Ακρίτα και της συμβολής με τη λεωφόρο Ομήρου, προνοείτο η πεζοδρόμηση της λεωφόρου με μικτή χρήση από λεωφορεία, μέσω της δημιουργίας πλατιών πεζοδρομίων και δρόμου με λεωφορειολωρίδες διπλής κατεύθυνσης. Υπενθυμίζεται ότι το Δημοτικό Συμβούλιο Λευκωσίας, με την ολοκλήρωση των έργων στη Λεωφόρο Μακαρίου, αποφάσισε όπως προσωρινά λειτουργήσουν άλλες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις με μονοδρόμηση του προαναφερόμενου τμήματος της Μακαρίου Γ' και διακίνηση ιδιωτικών οχημάτων. Το ΕΤΕΚ, με ανακοίνωσή του το Νοέμβριο του 2021 επισήμανε ότι η ρύθμιση που δρομολογήθηκε παρέκκλινε των προνοιών του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Κινητικότητας Λευκωσίας (ΟΣΚΛ), αλλά και από τις αρχές βιώσιμης κινητικότητας και σύγχρονου σχεδιασμού οδικών δικτύων στα αστικά κέντρα των πόλεων γενικότερα.
Την ίδια ώρα το Επιμελητήριο καλεί το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων, το οποίο πρωτοστάτησε στην εφαρμογή των αρχικών σχεδιασμών για τη λεωφόρο Μακαρίου, όπως αναλάβει τις απαραίτητες ενέργειες για την επίσπευση των διαδικασιών που αφορούν την προώθηση και θέσπιση της νομοθεσίας που θα επιτρέπει τη λειτουργία του αυτόματου συστήματος ελέγχου της πρόσβασης στη λεωφόρο αφού ενώ το σύστημα είναι διαθέσιμο δεν δύναται να τεθεί σε εφαρμογή. Το υπό αναφορά σύστημα αναμένεται με τη σειρά του να ενισχύσει την υλοποίηση των αποφάσεων που έχουν ληφθεί καθώς και το αίσθημα ασφάλειας του κοινού για την απρόσκοπτη διακίνηση του. Σε αντίθετη περίπτωση τίθεται σε κίνδυνο η εφαρμογή των πιο πάνω αποφάσεων και ελλοχεύει ο κίνδυνος παρανομιών.
Ο πρόεδρος του ΕΤΕΚ, Κωνσταντίνος Κωνσταντή σε δήλωσή του χαιρέτισε την απόφαση του Δήμου Λευκωσίας η οποία θα βοηθήσει σημαντικά τις διαδρομές των λεωφορείων και συνεπώς τη λειτουργία των δημόσιων μεταφορών εντός του κέντρου της πόλης. «Είναι ένα μεγάλο βήμα», πρόσθεσε «να μιμηθούμε άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες με την ανάπλαση των αστικών κέντρων των πόλεων, περιορίζουν τη χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου μέσω της προώθησης της ενεργής διακίνησης και ειδικότερα της ενθάρρυνσης της πεζοπορίας, της ποδηλασίας και της χρήσης μέσων μαζικής μεταφοράς έναντι της χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου. Ευελπιστούμε ότι η απόφαση αυτή θα αποτελέσει παράδειγμα και για άλλες πόλεις και θα είναι η απαρχή ώστε τα κέντρα των πόλεων μας να αναβαθμίσουν την ποιότητα της ζωής όλων μας σε ένα καθαρό περιβάλλον από καυσαέρια και ρύπους και θα προσελκύουν τους συμπολίτες μας χωρίς να πρέπει να υποστούν την ταλαιπωρία και το άγχος της τροχαίας κίνησης. Στην υλοποίηση του στόχου αυτού θα συμβάλει τα μέγιστα και η δημιουργία υποδομών για ενθάρρυνση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.