Του Ανδρέα Καραμήτα
Η απουσία νομοθετικών ρυθμίσεων που να είναι συμβατές με τους σκοπούς και την λειτουργία των Ναυτικών Ομίλων που είναι και προπονητικά κέντρα ναυταθλημάτων, φαίνεται να δημιουργεί ασάφειες και αδικίες. Μάλιστα ιδιωτικές επιχειρήσεις που προσφέρουν υπηρεσίες θαλάσσιας ψυχαγωγίας και μικρά σκάφη αναψυχής, επειδή αισθάνονται πως επηρεάζονται τα οικονομικά συμφέροντα τους , χρησιμοποιούν το κενό νόμου καταγγέλλοντας στην Λιμενική τον Ναυτικό Όμιλο Αμμοχώστου(ΝΟΑ) ως μη αρμόδιο για την εκπαίδευση και την προπόνηση ναυταθλητών. Σε μία πιο απλή ερμηνεία επιχειρήσεις που έχουν μηχανοκίνητα μέσα και πόρρω απέχουν από τον ναυταθλητισμό διεκδικούν και τις υπηρεσίες των ναυτικών ομίλων για περαιτέρω οικονομικό κέρδος. Με αυτό το σκεπτικό κάλεσαν και την Λιμενική αστυνομία η οποία έστειλε επί κάλυψη αστυνομικούς για να καταγγείλουν εκπαιδευτή του ΝΟΑ ο οποίος εκπαίδευε μέλη του Ομίλου για σανίδα (SUP). To αποτέλεσμα είναι ο εκπαιδευτής να οδηγηθεί στο δικαστήριο με την κατηγορία « παροχής υπηρεσιών στην παραλία χωρίς άδεια της οικείας αρχής». Προς το παρόν ακόμη η δίκη δεν τελείωσε ενώ το κατηγορητήριο έχει καταχωρηθεί από τον Αστυνομικό διευθυντή Λεμεσού.
Οι προσπάθειες για λύση
Το εν λόγω ζήτημα όμως έχει και παρελθόν αφού ο Ναυτικός Όμιλος προσπάθησε να βρει λύση στο πρόβλημα και παράλληλα να αντιμετωπίσει τους επιχειρηματίες των λεγόμενων θαλάσσιων «ΣΠΟΡ». Συγκεκριμένα ο ΝΟΑ απέστειλε τον Σεπτέμβριο του 2022 επιστολή στον ΚΟΑ και τον τότε Πρόεδρο κ Ανδρέα Μιχαηλίδη με την οποία ζητούσε άμεση συνάντηση με τον Οργανισμό και τους εμπλεκόμενους φορείς για να βρεθούν πρακτικές λύσεις για να καλυφθεί η τρύπα του νόμου χωρίς καμία απάντηση . Ωστόσο μετά και από άλλες έκνομες παρατηρήσεις από την λιμενική αστυνομία και τα άτομα με επιχειρηματικά συμφέροντα ο ΝΟΑ απέστειλε και άλλη επιστολή τον Ιούλιο του 2023 στον δήμαρχο Γερμασόγειας με την οποία εξηγεί το πρόβλημα του διάτρητου νόμου. Ο Δήμος Γερμασόγειας στον οποίο συμπεριλαμβάνεται και ο ΝΟΑ, έπειτα από απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου απευθύνθηκε στην επιτροπή παραλιών στην οποία επισημαίνει το νομοθετικό ζήτημα και εισηγείται όπως αυτή ενεργήσει προς την κατεύθυνση τροποποίησης του νόμου αλλά και ως η οικεία αρχή του ΝΟΑ να μην επιδεικνύεται από την αστυνομία υπερβάλλοντας ζήλος. Να σημειώσουμε πως για την ορθή χρήση των παραλιών από επιχειρήσεις ή οργανισμούς που επιχειρούν στην Θάλασσα και στην ακτογραμμή εμπλέκονται πάρα πολλές υπηρεσίες γεγονός που δυσκολεύει επιπλέον την λειτουργία τους.
Όποιος γνωρίζει καλά τις πραγματικότητες στις κυπριακές παραλίες αλλά έχει και γνώση από παράκτια οικονομία και θάλασσια κουλτούρα, θα αντιληφθεί πως η Λιμενική και αυτοί που την παροτρύνουν μπορεί να λειτουργεί στο πλαίσιο της υπάρχουσας νομοθεσίας αλλά δεν παύει να είναι ανήθικη. Στο κάτω κάτω εμφανείς είναι και οι προσπάθειες πολλών οργανισμών που σχετίζονται με την γαλάζια οικονονομία να αναδείξουν τον ναυταθλητισμό ως ένα πεδίο πολλά υποσχόμενο. Όσοι ζουν στην Λεμεσό θα θυμηθούν το Φεστιβάλ Θάλασσας το οποίο διοργανώνεται κάθε χρόνο από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας και τον Δήμο Λεμεσού. Στόχος του ετήσιου αυτού θεσμού είναι η συγκέντρωση για δύο μέρες περίπου 40 οργανισμών που έχουν θαλάσσιες δραστηριότητες για την ενημέρωση του κόσμου και των παιδιών γύρο από την δράση τους και την γαλάζια ανάπτυξη. Είναι σχήμα οξύμωρο από την μία η Λιμενική να λαμβάνει μέρος σε τέτοιες διοργανώσεις και να προωθεί την γαλάζια ανάπτυξη και κατ’ επέκταση τον Ναυταθλητισμό και από την άλλη να προβαίνει όχι σε συστάσεις αλλά σε καταγγελίες προς τους εκπαιδευτές των ομίλων. Ακόμη και ειδικά την περίοδο που διανύουμε η αστυνομία έχει πολύ σοβαρότερα ζητήματα να ασχοληθεί όπως οι διακινητές ανθρώπων, ναρκωτικών ακόμη και την διερεύνηση ναυτικών ατυχημάτων.
Τι πρέπει να αλλάξει
Αν και η λύση είναι η άμεση νομοθετική ρύθμιση εκ μέρους της Βουλής ή νομοθετικής πρότασης εκ μέρους της Κυβέρνησης , υπάρχουν πρακτικές οι οποίες επιλύουν το πρόβλημα. Ιδιαίτερα, η έκδοση άδειας επ’ αορίστου χρόνου στους ναυταθλητικούς ούτως ώστε να μην δέχεται και η Λιμενική πιέσεις για να προβαίνει σε καταγγελίες που μόνο κόστος έχουν για τους περισσότερους. Επιπλέον στην περίπτωση που δεν υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία να εξαιρεθούν οι ναυτικοί όμιλοι από την υπάρχουσα νομοθεσία και τέλος η σωστότερη πρακτική είναι η οριστική νομοθετική ρύθμιση.
Να σημειώσουμε πως πολλές φορές στον κόσμο υπάρχει η παρανόηση πως οι τουριστικές επιχειρήσεις θαλάσσιας ψυχαγωγίας είναι και κέντρα αθλημάτων. Αυτό φαίνεται και από το γεγονός πως οι εν λόγω επιχειρήσεις δεν διαθέτουν εκπαιδευτές με κατάρτιση ενώ μεγαλύτερο μέρος των υπηρεσιών τους έχει να κάνει περισσότερο με μηχανοκίνητα σκάφη και όχι την άθληση. Απεναντίας, οι ναυτικοί ομίλοι διαθέτουν όλο τον τεχνικό και εγκεκριμένο προπονητικό εξοπλισμό για τους αθλητές τους ενώ συμμετέχουν σε διεθνείς διοργανώσεις αγώνων αθλημάτων της θάλασσας. Ακόμη πολλές φορές οι ίδιοι φιλοξενούν ανάλογες διοργανώσεις στην Κύπρο με εκατοντάδες αθλητών να επισκέπτονται την Κύπρο για προπόνηση και συμμετοχή σε αυτούς.
Οφέλη του Ναυταθλητισμού στην Κύπρο
Η Κύπρος, με το εύκρατο κλίμα, τις γραφικές ακτές και τα γαλανά νερά, αποτελεί ιδανικό προορισμό για ναυταθλητισμό. Η ενασχόληση με την θάλασσα προσφέρει πλήθος ωφελημάτων, τόσο σε ατομικό, όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Πέραν των ατομικών ωφελημάτων για τον αθλητή υπάρχουν σημαντικά κοινωνικά οφέλη. Συγκεκριμένα, ο ναυταθλητισμός αποτελεί σημαντικό πόλο έλξης τουριστών, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας ενώ δημιουργεί θέσεις εργασίας σε διάφορους τομείς, όπως η εκπαίδευση, η ενοικίαση σκαφών και η διοργάνωση αγώνων. Μέσα στις αξίες του ναυτικών αθλημάτων και η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, μέσω της ευαισθητοποίησης του κοινού για την αειφορία και την καταπολέμηση της ρύπανσης. Παράλληλα, φέρνει κοντά ανθρώπους διαφορετικών ηλικιών, φύλων και κοινωνικοοικονομικών επιπέδων, ενθαρρύνοντας την κοινωνική συνοχή και την αλληλεγγύη. Τέλος μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην υγιή ανάπτυξη της οικονομίας αλλά και σε κοινωνικό επίπεδο. Ας πάρουν επιτέλους αποφάσεις για την προστασία του πριν να είναι αργά.