ΚΥΠΕ
Πάρα πολλά προβλήματα έχει η κατασκευή του τερματικού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βασιλικό «και έχουν γίνει πολλές αστοχίες στο παρελθόν», τόνισε ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Γιώργου Παπαναστασίου, σε δηλώσεις μετά την κεκλεισμένων των θυρών συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου, λόγω του γεγονότος βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία διαιτησίας σε δικαστήριο του Λονδίνου, κατόπιν υποβολής σχετικού αιτήματος εκ μέρους του εργολάβου του έργου από τις 17.2.2023 μέσω της οποίας ζητεί επιπλέον 200 εκ. ευρώ.
Παράλληλα, αναφέροντας ότι το χερσαίο τερματικό έχει ολοκληρωθεί μόλις κατά 45%-50%, ο Υπουργός ανέφερε ότι το περασμένο Σάββατο ο εργολάβος υπέδειξε τις απαιτήσεις του οι οποίες είναι πέραν των 200 εκ. ευρώ και τόνισε πως «δεν θα έπρεπε ενώ εξελίσσεται μια διαιτησία να έχει σταματήσει η διαδικασία της κατασκευής».
«Τούτο είναι παρατυπία και αστοχία του εργολάβου και παραβίαση της σύμβασης», υπογράμμισε και σημείωσε ότι απαιτήσεις έχει η ΕΤΥΦΑ για καθυστερήσεις στο έργο, το οποίο με βάση το τελευταίο χρονοδιάγραμμα θα πρέπει ολοκληρωθεί μέχρις τις 23 Ιουλίου του 2024.
Ο κ. Παπαναστασίου εξέφρασε προσωπική άποψη ότι ο στόχος για ολοκλήρωση του έργου τον Ιούλιο του 2024 «πιθανό να είναι ανέφικτος κάτω από τις σημερινές συνθήκες και θα πρέπει να μιλούμε για κάποια μικρή αναβολή, αν ξεκινήσουν οι εργασίες εντός της τρέχουσας εβδομάδας».
Η Επιτροπή, η οποία συζήτησε την ειδική έκθεση της Ελεγκτική Υπηρεσία για το τερματικό εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βασιλικό, στην παρουσία μεταξύ άλλων, του Υπουργού Ενέργειας, του Γενικού Ελεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη, εκπροσώπων της Δημόσιας Επιχείρησης Φυσικού Αερίου (ΔΕΦΑ) και της Εταιρείας Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ), αποφάσισε να συνεχίσει τη συζήτηση στη συνεδρία της την επόμενη εβδομάδα στην οποία θα κληθούν να παραστούν μεταξύ άλλων ο πρώην Υπουργός Εμπορίου Γιώργος Λακκοτρύπης και ο τότε Πρόεδρος της ΔΕΦΑ Συμεών Κασσιανίδης.
Αναφέροντας ότι το τερματικό στο Βασιλικό αποτελείται από την πλωτή Μονάδα που βρίσκεται σε ναυπηγείο στην Κίνα και από την χερσαία Μονάδα που είναι τι κατασκευάζεται στο Βασιλικό, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι η πλωτή Μονάδα έχει ολοκληρωθεί κατά 95% και αναμένει την πιστοποίηση για να μπορεί να πλεύσει προς την Κύπρο, ενώ το χερσαίο τερματικό έχει ολοκληρωθεί κατά 45%-50%» και «μαζί τα δύο είναι γύρω στο 75%», προσθέτοντας ότι «υπάρχει αρκετή δουλειά τουλάχιστον για το χερσαίο τερματικό για να μπορέσουμε να πούμε ότι έχει ολοκληρωθεί ένα τέτοιο έργο».
Σύμφωνα με την έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, η οποία δημοσιεύθηκε στις 19 Ιανουαρίου του 2024, «το έργο του οποίου η μελέτη και κατασκευή θα έπρεπε συμβατικά να ολοκληρωνόταν εντός 24 μηνών, αυτό θεωρητικά θα παραδοθεί 22 μήνες μετά τη συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσής του, δηλαδή σε διπλάσιο χρόνο», ενώ «η προσφορά που κατακυρώθηκε ανερχόταν σε €499.999.997, οι δαπάνες που αφορούν αποκλειστικά το έργο, ξεπερνούν σήμερα συνολικά, χωρίς το ΦΠΑ, το ποσό των €542 εκατομμύρια».
Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο Υπουργός Ενέργειας είπε ότι το Υπουργείο συγκεντρώνεται στο να ολοκληρώσει ένα έργο το οποίο «έχει πάρα πολλά προβλήματα και έχουν γίνει πολλές αστοχίες στο παρελθόν», προσθέτοντας ότι «για αυτές τις αστοχίες δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα και θα πρέπει να αναλάβουμε το έργο και να το διορθώσουμε ώστε να δουλέψει με την έννοια του ότι χρειάζεται επειγόντως η χώρα φυσικό αέριο για να μειωθούν οι ρύποι, να μειωθεί το κόστος συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής και μέσα στο μίγμα της παραγωγής από τις ΑΠΕ να μειώσουμε τελικά το κόστος ηλεκτροπαραγωγής στην χώρα μας».
«Είναι πάρα πολύ σημαντικό να έχουμε ΦΑ στην Κύπρο το συντομότερο», διότι ο Κύπριος καταναλωτής αυτή την στιγμή επιβαρύνεται με περίπου 300 εκ. ευρώ σε ρύπους», ανέφερε και πρόσθεσε ότι οι ρύποι μειώνονται από το ΦΑ κατά 40% «οπότε αυτά τα 300 εκ. ευρώ θα είναι κατά 40% μειωμένα με την χρήση ΦΑ».
Ανέφερε ότι η Πλωτή Μονάδα παρουσιάζει κάποια προβλήματα τα οποία παραδέχεται ο εργολάβος, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι «αυτά τα προβλήματα δεν είναι απαγορευτικά ώστε πολύ σύντομα να έχει πιστοποιηθεί η Μονάδα και να πλεύσει προς την Κύπρο» ενώ «το χερσαίο τερματικό χρειάζεται πάρα πολύ δουλειά».
«Οι εργασίες έχουν διακοπεί από τον εργολάβο την περασμένη εβδομάδα κατά παράβαση της σύμβασης μεταξύ της ΕΤΥΦΑ και του εργολάβου», ανέφερε και πρόσθεσε ότι τις επόμενες ημέρες θα πρέπει να παρθούν κάποιες αποφάσεις από την ΕΤΥΦΑ και της Κυπριακής Δημοκρατίας σε ό,τι αφορά τον εργολάβο».
Επιπλέον, ο Υπουργός Ενέργειας είπε ότι δεν μπορούμε να δικαιολογήσουμε την διακοπή των εργασιών στο χερσαίο τερματικό και για αυτό το λόγο θα πρέπει να γίνουν επειγόντως επαφές της ΕΤΥΦΑ με τον εργολάβο και πιθανό να χρειαστούν και πολιτικές παρεμβάσεις ώστε ο εργολάβος ως κινέζικη εταιρεία να αντιληφθεί ότι πρόκειται για ένα έργο ευρωπαϊκό το οποίο έχει πάρει χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή 101 εκ. ευρώ, άλλα 150 εκ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και άλλα 80 εκ. από άλλη ευρωπαϊκή τράπεζα».
«Δεν μπορεί μια κινέζικη κοινοπραξία να θέτει τον εαυτό της μπροστά σε διλήμματα ευρωπαϊκά να αποκλειστεί διότι έτσι επέλεξε να διακόψει ένα ευρωπαϊκό έργο», πρόσθεσε.
Σε τοποθέτηση του κατά το χρονικό διάστημα που ήταν ανοικτή η συνεδρία, ο Γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης είπε ότι οι 142 σελίδες της έκθεσης της ΕΥ «είναι ένα συνεχές κατηγορώ εναντίον της προηγούμενης Κυβέρνησης και της ΔΕΦΑ για το ότι ευνοούσαν κατ΄ επανάληψη τον συγκεκριμένο εργολάβο».
«Αν θα χρησιμοποιείτο αυτή η έκθεση στην διαιτησία θα ήταν ένας κόλαφος εναντίον του εργολάβου», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «δεν υπάρχει λέξη σε αυτή την έκθεση την οποία θα μπορούσε να πάρει εργολάβος ο οποίος απαιτεί λεφτά από την Δημοκρατία για να στραφεί κατά της Δημοκρατίας».
Το μόνο που αναφέρει η έκθεση, σύμφωνα με τον κ. Μιχαηλίδη, «είναι πως η Κυβέρνηση και η ΔΕΦΑ ενεργούσαν συνεχώς και κατ΄ εξακολούθηση, ευνοώντας τον εργολάβο, αποκρύπτοντας τις καθυστερήσεις του, βοηθώντας τον να τις αποκρύψει και να τις δικαιολογήσει, δίδοντας του έξτρα λεφτά που δεν δικαιούτο».
«Δεν υπάρχει ούτε μία λέξη μέσα σε αυτή την έκθεση, η οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από τον εργολάβο κατά της Δημοκρατίας», υπογράμμισε.
Αναφέροντας ότι τα ίδια ανέφερε και η ΔΕΦΑ πριν την έκδοση της έκθεσης, ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι «ένας λόγος υπάρχει. Προφανώς η ΔΕΦΑ δεν θέλει να μην ακούσει η κοινωνία για τα πεπραγμένα της», ενώ ανέφερε ότι δεν μιλά για το παρόν ΔΣ της ΔΕΦΑ, αλλά «κυρίως για το προηγούμενο και την διεύθυνση και την προηγούμενη Κυβέρνηση».
Σύμφωνα με την έκθεση της ΕΥ, ο διαγωνισμός για τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση (EPCOMA) του Έργου του τερματικού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Κύπρο προκηρύχθηκε στις 5.10.2018, με συνολική εκτιμώμενη αξία ύψους €500 εκ. πλέον ΦΠΑ, ενώ ως προθεσμία υποβολής των προσφορών καθορίστηκε αρχικά η 18.1.2019, η οποία με την έκδοση διαδοχικών τροποποιητικών εγγράφων, μετατέθηκε στις 12.7.2019, δηλαδή έξι μήνες αργότερα, οπόταν και υποβλήθηκαν προσφορές από τρεις διεθνείς κοινοπραξίες.
Στα γενικά συμπεράσματα της έκθεσης της, η ΕΥ αναφέρει ότι «σε ένα διαγωνισμό κολοσσιαίου μεγέθους δεν διασφαλίστηκε ικανοποιητική ευρύτητα συμμετοχής, ενώ διαπιστώθηκε και μη ανάπτυξη επαρκούς ανταγωνισμού, αφού στο στάδιο της αξιολόγησης προχώρησε ένας και μόνο προσφοροδότης».
Σύμφωνα με την έκθεση, ενώ οι όροι της σύμβασης προέβλεπαν όπως οι εργασίες ξεκινήσουν το αργότερο μέχρι τις 12.3.2020, τελικά η έναρξη των εργασιών έγινε στις 28.9.2020, με ημερομηνία ολοκλήρωσης τις 27.9.2022.
Προσθέτει ότι η Διμερής Συμφωνία που υπέγραψε η ΕΤΥΦΑ με τον οικονομικό φορέα που ηγείται της Αναδόχου Κοινοπραξίας, εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο και υπογράφηκε την 1.6.2022 και καθοριζόταν ως αναθεωρημένη ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου, η 31.7.2023, δηλαδή, όπως αναφέρει η ΕΥ, «γινόταν ουσιαστικά αποδεκτή επιπρόσθετη αδικαιολόγητη καθυστέρηση δέκα και πλέον μηνών στην υλοποίηση του έργου, με ταυτόχρονη έμμεση απεμπόληση του δικαιώματος της ΕΤΥΦΑ για επιβολή στον εργολάβο των προβλεπόμενων ρητρών (αποζημιώσεων) λόγω αδικαιολόγητων καθυστερήσεων».
Αναφέρει επίσης ότι μετά την έγκριση της Κεντρικής Επιτροπής Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ) για αύξηση του κόστους της κατασκευαστικής σύμβασης EPCOMA (Σύμβαση για τη Μελέτη, Κατασκευή, Λειτουργία και Συντήρηση του Τερματικού Εισαγωγής Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Κύπρου) κατά €25 εκ. και μετά από μεγάλη σειρά αναβολών εκ μέρους του Εργολάβου, αυτός υπέβαλε στις 21.1.2023 αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα εργασιών, μεταθέτοντας περαιτέρω την ολοκλήρωση του έργου, από τις 31.7.2023 στις 20.10.2023.
«Ωστόσο, ακόμη και αυτή η νέα ημερομηνία ολοκλήρωσης ήταν ουσιαστικά εντελώς εκτός πραγματικότητας, όπως επισημάνθηκε από την ίδια την ΕΤΥΦΑ, αφού ούτε υπήρχε η αναμενόμενη πρόοδος στο Έργο, ούτε ο ρυθμός υλοποίησης των εργασιών ήταν τέτοιος που να μπορούσε να υποστηρίξει τέτοιο χρονικό ορίζοντα», προσθέτει.
Η ΕΥ αναφέρει πως «τούτο υποδείχθηκε άμεσα στον εργολάβο, ο οποίος τελικά στις 21.7.2023 υπέβαλε αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα εργασιών, με ένδειξη ολοκλήρωσης τις 23.7.2024».
«Άξιο αναφοράς είναι ότι, μέχρι και τη στιγμή έκδοσης της παρούσας Έκθεσης, ενώ στις 31.7.2023 παρήλθε η καθορισμένη, μετά την παράταση χρόνου, συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης των εργασιών , δεν έχουν πραγματοποιηθεί οποιεσδήποτε αποκοπές ποσών από τις πληρωμές προς τον εργολάβο, ως αποζημιώσεις λόγω των αδικαιολόγητων καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση του Έργου, ούτε έγινε κατάσχεση (ολική ή εν μέρει) της εγγύησης πιστής εκτέλεσης, ούτε λήφθηκε εκ μέρους της ΕΤΥΦΑ, οποιαδήποτε άλλη ενέργεια προς διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος», προσθέτει.
Οι δηλώσεις των Βουλευτών
Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ζαχαρίας Κουλίας είπε σε σχέση με δηλώσεις ότι «η ΔΕΦΑ έστειλε επιστολή δήθεν ότι η έκθεση του ΓΕ βοηθά τον εργολάβο» ότι «μακάρι να υιοθετηθεί η έκθεση του ΓΕ ενώπιον του διαιτητικού δικαστηρίου και η εταιρεία θα πάρει ένα μεγάλο μηδενικό».
Ανέφερε ότι «προκαλεί θλίψη και αγανάκτηση ότι ένα έργο που σε άλλες χώρες γίνεται σε έξι μήνες εμείς από το 2018 που επικυρώθηκε η προσφορά μέχρι σήμερα καρκινοβατούμε» και πρόσθεσε ότι «το 2007 η τότε Κυβέρνηση Τάσσου Παπαδόπουλου εκμίσθωσε εξέδρα η οποία θα μας έδιδε αέριο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θα γλύτωνε ο κυπριακός λαός πέραν του 1 δισ. ευρώ, αλλά τα μεγάλα κόμματα ΑΚΕΛ και ΔΗΣΥ έστησαν μία ασπίδα ότι είναι μεγάλο σκάνδαλο».
«Έρχονταν (στην Επιτροπή Ελέγχου) τότε οι αρχηγοί των μεγάλων κομμάτων, Άντρος Κυπριανού και Αναστασιάδης και έδιναν ομηρικές μάχες ότι ήταν το μέγα σκάνδαλο του αιώνα και η (τότε Γενικός Ελεγκτής) κ. Γιωρκάτζη σύντασσε εκθέσεις κατά παραγγελία ότι είναι σκάνδαλο», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «ναι μεν κέρδισαν τις εκλογές αλλά ο κυπριακός λαός επιβαρύνθηκε πέραν του 1 δισ. ευρώ για τους ρύπους».
Ο κ. Κουλίας είπε ότι θέλει να πιστεύει πως «ο σημερινός Υπουργός Εμπορίου που έχει και ικανότητες και δυνατότητες αλλά κατά κύριο λόγο είναι γνώστης του αντικειμένου, θα πείσει την εταιρεία και θα βρουν τους τρόπους να ολοκληρωθεί το έργο» και εξέφρασε την ελπίδα ότι να είναι κάτι που «διορθώνεται εύκολα και σύντομα» σε ό,τι αφορά το πρόβλημα της πλοϊμότητας της πλωτής Μονάδας.
Αναφέρθηκε στην Γερμανία που ολοκλήρωσε 4 τερματικά σε έξι μήνες και με πιο φθηνό κόστος και πρόσθεσε ότι η Επιτροπή θα ελέγξει «όλα αυτά τα περίεργα, τα παράξενα και τα παράνομα που έπραξαν κάποιοι και θα ζητήσουμε να αποδοθούν ευθύνες εκεί που πρέπει».
Ο κ. Κουλίας είπε ότι οποιαδήποτε άνοδος των τιμών είχε ρητή διάταξη στο συμβόλαιο ότι θα την επιβαρυνόταν η εταιρεία» και πρόσθεσε ότι «οι κύριοι οι οποίοι ενεργούσαν υπέρ του εργολάβου ενώ έπρεπε να προστατεύουν τα συμφέροντα της ΔΕΦΑ, δέχθηκαν να καταβάλουν 25 εκ. ευρώ κάτι που ήταν παράνομο».
Ανέφερε ότι στην επόμενη συνεδρία θα κληθούν «όλοι όσοι πήραν τότε τις αποφάσεις για να μας εξηγήσουν γιατί πήραν τέτοιες ζημιογόνες αποφάσεις εις βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, αλλά κυρίως του Κύπριου φορολογούμενου».
Η Βουλευτής του ΔΗΣΥ Σάβια Ορφανίδου είπε ότι «με έκπληξη ενημερωθήκαμε σήμερα από τη ΔΕΦΑ με γραπτό σημείωμα ότι οι ισχυρισμοί του Γενικού Ελεγκτή στην έκθεσή του που είδαμε στην Επιτροπή Ελέγχου έχουν μετατραπεί στο βασικό επιχείρημα του εργολάβου έναντι της Κυπριακής Δημοκρατίας ο οποίος διεκδικεί αποζημιώσεις 200 εκ. ευρώ εις βάρος του φορολογούμενου πολίτη».
«Όπως λέει η ΔΕΦΑ, ο εργολάβος στο statement of claim, το οποίο κατατέθηκε στο Διαιτητικό Δικαστήριο στο πλαίσιο της εν εξελίξει διαιτησίας, κάνει συγκεκριμένες αναφορές στην έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας και επίσης λέει ότι η ανοικτή και δημόσια συζήτηση του θέματος είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη και πιθανό αρνητικό αντίκτυπο προς τη ΔΕΦΑ και κατ’ επέκταση την Κυπριακή Δημοκρατία», πρόσθεσε.
Η κ. Ορφανίδου είπε ότι οι ισχυρισμοί του Γενικού Ελεγκτή δεν τεκμηριώνονται από άλλους ανεξάρτητους φορείς (Νομική Υπηρεσία, Γενικό Λογιστήριο, ΔΕΦΑ), όσον αφορά αυτά που λέει ότι δεν τηρήθηκαν από την Κυπριακή Δημοκρατία. Ανέφερε ότι ο ΔΗΣΥ αναγνωρίζει ότι «είναι μια πολύ δύσκολη σύμβαση με περίπλοκα ζητήματα, προβλήματα και αδυναμίες» και πρόσθεσε ότι «από το 2005 προσπαθούμε να φέρουμε φυσικό αέριο στην Κύπρο και αυτή ήταν η τέταρτη φορά». Ήταν η πρώτη φορά που είχαμε χρηματοδότηση €150 εκατ. από την ΕΤΕπ και χορηγία €101 εκατ. από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πρόσθεσε.
Ακούσαμε με πολλή ικανοποίηση τον Υπουργό Ενέργειας, σύμφωνα με την κ. Ορφανίδου, να λέει ότι το έργο είναι στρατηγικής σημασίας για την παρούσα Κυβέρνηση και το οποίο θα μειώσει τους ρύπους κατά 40%, με όφελος στον καταναλωτή, θα μειώσει το κόστος του ηλεκτρισμού και θα διασφαλίσει ενεργειακά την Κύπρο. Μας ενδιαφέρει το συμφέρον του τόπου μας και των πολιτών.
Ανέφερε ότι «οι αναφορές για σαπιοκάραβο που δεν θα έρθει ποτέ στην Κύπρο διαψεύδονται από τον ίδιο τον Υπουργό, που είπε ότι είναι ένα περιζήτητο πλοίο, αυξημένης αξίας απ’ ό,τι αρχικά υπολογιζόταν, είναι στην κυριότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας και θα έρθει στην Κύπρο». «Καθιστούμε υπεύθυνη την παρούσα Κυβέρνηση για να κάνει αυτά που έχει πει», να χειριστεί και να ολοκληρώσει αυτό το ομολογουμένως δύσκολο έργο, πρόσθεσε.
Απαντώντας σε ερώτηση σε σχέση με ισχυρισμούς που έχουν διατυπωθεί περί προσπάθειας συγκάλυψης των λαθών της προηγούμενης Κυβέρνησης, η κ. Ορφανίδου είπε ότι «έχουμε πει ευθαρσώς στην παρουσία δημοσιογράφων ότι εμείς δεν έχουμε τίποτε να κρύψουμε και είμαστε έτοιμοι να κάνουμε και ανοικτή συζήτηση», προσθέτοντας ότι έχει αναφερθεί στο υπόμνημα της ΔΕΦΑ που λέει ότι «η δημόσια συζήτηση που έγινε σήμερα αλλά και αυτά που λέγονται μέσα στην έκθεση είναι εις βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας»
«Αντιλαμβάνομαι για αυτό τον λόγο και ο αρμόδιος Υπουργός αποδέχθηκε την πρόταση του Προέδρου της Επιτροπής που είπε ότι πρέπει να είναι κλειστή η συνεδρία», πρόσθεσε.
Η Βουλευτής του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου, αφού ευχαρίστησε τον Πρόεδρο της Επιτροπής ο οποίος έδωσε προτεραιότητα στη συζήτηση του θέματος, είπε ότι «πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα τα οποία έχουν κοστίσει στον Κύπριο φορολογούμενο πάρα πολλά χρήματα», προσθέτοντας ότι αυτό φαίνεται στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος που αν είχαμε υλοποιήσει έγκαιρα το έργο θα είχε μειωθεί το κόστος των ρύπων κατά 40%».
«Ξεκίνησε ένα έργο το οποίο δεν ξέρουμε ακόμη πότε θα τελειώσει, ήταν παραδεκτό και από τον ΓΕ και από τον Υπουργό ότι δεν πρόκειται με τα νέα χρονοδιαγράμματα να έχει ολοκληρωθεί, κάποιοι λάμβαναν αποφάσεις και κάποιοι είχαν έντονη άποψη για κάποια πράγματα που φαίνεται να έχουν διαψευθεί», πρόσθεσε.
Η κ. Χαραλαμπίδου είπε ότι κρατεί την δέσμευση του Υπουργού ότι «θα προχωρήσει και θα δώσει λύσεις», οι οποίες να είναι «συμφέρουσες για την Κυπριακή Δημοκρατία και θα κλείσει κεφάλαια τα οποία λειτουργούν με τον πλέον επιζήμιο τρόπο».
Ανέφερε ότι κατά τη συνέχιση της συζήτησης την ερχόμενη εβδομάδα «πρέπει να έρθει ο (τότε) Πρόεδρος της ΔΕΦΑ Συμεών Κασσιανίδης, ο οποίος λάμβανε τις αποφάσεις, μαζί με τους νομικούς συμβούλους της ΔΕΦΑ οι οποίοι έβαζαν τα αιτήματα συνεχώς στο τραπέζι, για να δούμε που πήγε στραβά το όλο ζήτημα» και πρόσθεσε ότι «στον ουσιώδη χρόνο που λαμβάνονταν οι αποφάσεις Υπουργός Εμπορίου ήταν ο κ. Λακκοτρύπης».
Πρόσθεσε ότι σε τοποθέτηση που ακούστηκε στη συνεδρία αναφέρθηκε ότι «στη Γερμανία μέσα σε έξι μήνες υλοποιήθηκαν 4 παρόμοια έργα, στην Κύπρο τρεισήμισι χρόνια και δεν ξέρουμε πότε θα τελειώσει και πληρώνουν οι φορολογούμενοι».
«Κάποιοι έχουν ευθύνη, είναι πολλά τα εκατομμύρια και συνάδελφος που διερωτήθηκε στην αρχή (της συνεδρίας) αν πρόκειται για βλακεία ή διαφθορά, επειδή σε αυτό τον τόπο έχουμε πάθει και έχουμε μάθει, εγώ κρατώ την διαφθορά», ανέφερε και πρόσθεσε πως έχει «σοβαρές αμφιβολίες ποιος θα τιμωρήσει την διαφθορά, να έχουμε θεσμούς που πραγματικά να εγκύψουν και να τιμωρήσουν και να διώξουν».
Η κ. Χαραλαμπίδου είπε ότι εισήγηση της είναι όπως πέραν από την ΕΠΟ στην οποία έχει καταλήξει το θέμα μέσω του Γενικού Ελεγκτή θα πρέπει να σταλεί και στην Αρχή κατά της διαφθοράς για να επισημανθούν οι ευθύνες σε αυτούς που τις έχουν.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Συνεργασία Αλέκος Τρυφωνίδης είπε ότι είμαστε «και πάλι στο ίδιο έργο θεατές» και ότι «ακόμα ένα έργο υψίστης σημασίας για τον τόπο βρέθηκε στη δίνη των εργολάβων, των καθυστερήσεων και των χαμένων εκατομμυρίων».
Πρόσθεσε ότι η αρχική κοινοπραξία ελληνικών-νορβηγικών-κινεζικών συμφερόντων λόγω πολλών προβλημάτων κατέληξε μόνο με τον εργολάβο κινεζικών συμφερόντων.
Ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι τα έργα δεν έχουν τελειώσει στην πλωτή και στη χερσαία μονάδα και «τεράστιες καθυστερήσεις, για τις οποίες ο εργολάβος δεν πλήρωσε ούτε σεντ», ενώ «διέκοψε παράνομα τις εργασίες το Σάββατο, ζητώντας 200 εκατ. ευρώ στη διαιτησία».
Πρόσθεσε ότι καθήκον της Επιτροπής Ελέγχου είναι να εξετάσει τις ατασθαλίες και την επόμενη βδομάδα θα κληθούν οι Υπουργοί της προηγούμενης Κυβέρνησης και ο τότε πρόεδρος της ΔΕΦΑ.
«Η νυν Κυβέρνηση καλείται να πάρει σοβαρές αποφάσεις. Θα προσπαθήσει εντός των ημερών αντί διαιτησίας να πάει σε μεσολάβηση, αλλά υπάρχει ο κίνδυνος απώλειας αρκετών εκατομμυρίων, γιατί η μεσολάβηση φέρνει μια μέση λύση στους διαδίκους», ανέφερε και πρόσθεσε ότι η ΔΗΠΑ θα στηρίξει τον αρμόδιο Υπουργό.