ΠΗΓΗ: Ανακοινώσεις
Η δημιουργία διαδικτυακών υπηρεσιών προς όφελος του πολίτη βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της Κυβέρνησης και προς αυτή την κατεύθυνση προχωρούμε με τη σταδιακή ψηφιοποίηση όλου του φάσματος των υπηρεσιών του κράτους, δήλωσε την Πέμπτη ο Υπουργός Εσωτερικών, Κωνσταντίνος Ιωάννου, κατά τη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου με τον Υφυπουργό Έρευνας Νικόδημο Δαμιανού, για την παρουσίαση δέκα νέων ψηφιακών υπηρεσιών της Διεύθυνσης Αρχείου Πληθυσμού, οι οποίες αναπτύχθηκαν από την εξειδικευμένη ομάδα Digital Services Factory του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής και θα είναι διαθέσιμες από σήμερα μέσω της ηλεκτρονικής πύλης Gov.cy.
Στην ομιλία του, ο Υπουργός Εσωτερικών ανέφερε ότι η έναρξη της ψηφιακής μετάβασης του Αρχείου Πληθυσμού εντάσσεται στην ευρύτερη πολιτική της Κυβέρνησης Χριστοδουλίδη για ψηφιοποίηση των υπηρεσιών με απώτερο στόχο την ποιοτικότερη εξυπηρέτηση των πολιτών για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας.
Όπως ανέφερε, σήμερα εγκαινιάζεται η διαδικτυακή λειτουργία 10 υπηρεσιών του αρχείου πληθυσμό που ιεραρχήθηκαν κατά προτεραιότητα βάσει της σημαντικότητας και της συχνότητας που ζητούνται τους πολίτες και αφορούν στην επανέκδοση πιστοποιητικό γέννησης και θανάτου και προξενικού πιστοποιητικού γέννησης και θανάτου, την υποβολή αίτησης για την έκδοση ή την ανανέωση δελτίου ταυτότητας και διαβατηρίου για ενήλικες, την έκδοση πιστοποιητικού μόνιμης διαμονής και την έκδοση βεβαίωσης καταγωγής για φοιτητές.
Ο κ. Ιωάννου προσέθεσε ότι οι πολίτες θα μπορούν στο εξής να έχουν πρόσβαση στον κατάλογο των πιστοποιητικών που θα έχουν εκδώσει, ενώ θα προσφέρεται η δυνατότητα επιβεβαίωσης της εγκυρότητας των πιστοποιητικών από τις υπηρεσίες στις οποίες θα κατατίθενται τα έγγραφα.
Συμπλήρωσε ότι με τη χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών παρέχεται στους πολίτες της Κυπριακής Δημοκρατίας που βρίσκονται στο εξωτερικό ή στην Κύπρο η δυνατότητα να υποβάλουν αίτηση, να εκδώσουν και να παραλάβουν διαδικτυακά το σχετικό πιστοποιητικό, αποφεύγοντας έτσι ταλαιπωρία στα σημεία εξυπηρέτησης και εξοικονομώντας χρόνο, ενώ ταυτόχρονα μειώνεται το διοικητικό κόστος για τη διεκπεραίωση των υπηρεσιών αυτών και κατ’ επέκταση αξιοποιείται το προσωπικό των επαρχιακών διοικήσεων, των ΚΕΠ και των ΚΕΠΟ, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών ή την εκτέλεση άλλων καθηκόντων.
Είπε επίσης ότι με εξαίρεση τις υπηρεσίες έκδοσης και ανανέωσης δελτίου ταυτότητας και διαβατηρίου, για τις οποίες απαιτείται επίσκεψη σε κάποιο από τα σημεία εξυπηρέτησης για τη λήψη βιομετρικών στοιχείων, η διαδικασία για τις υπόλοιπες υπηρεσίες ολοκληρώνεται διαδικτυακά εύκολα και σύντομα, χωρίς να χρειάζεται ο πολίτης να μεταβεί σε σημεία εξυπηρέτησης, προσθέτοντας ακόμη ότι οι εν λόγω ψηφιακές υπηρεσίες προσφέρονται σε πρώτο στάδιο στα ελληνικά, με πρόθεση σύντομα να είναι διαθέσιμες και στα αγγλικά.
«Η πρώτη δέσμη υπηρεσιών που προσφέρονται από σήμερα ψηφιακά αποτελεί μόνο την απαρχή της διαδικασίας ψηφιοποίησης των υπηρεσιών του αρχείου πληθυσμού. Στόχος μας είναι με τη βοήθεια του Υφυπουργείου Έρευνας να περάσουμε στην πλήρη ψηφιοποίηση του αρχείου πληθυσμού, έτσι ώστε να μειώσουμε το χρόνο εξυπηρέτησης, να δημιουργήσουμε ένα σύγχρονο και φιλικό προς τον πολίτη κράτος, συμβάλλοντας την ίδια στιγμή στη μείωση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος», σημείωσε.
Κλείνοντας, ο κ. Ιωάννου ευχαρίστησε τον Υφυπουργό Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής και τις υπηρεσίες του Υφυπουργείου για την αγαστή, όπως τη χαρακτήρισε, συνεργασία με τους λειτουργούς της Διεύθυνσης Αρχείου Πληθυσμού του Υπουργείου Εσωτερικών για την επιτυχή υλοποίηση του σημαντικού αυτού έργου.
«Ο σταδιακός ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας μας αποτελεί προτεραιότητα του προγράμματος διακυβέρνησης του Προέδρου Χριστοδουλίδη. Η δημιουργία διαδικτυακών υπηρεσιών προς όφελος του πολίτη βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης και προς αυτή την κατεύθυνση προχωρούμε με τη σταδιακή ψηφιοποίηση όλου του φάσματος των υπηρεσιών του κράτους», κατέληξε κ. Ιωάννου.
Από την πλευρά του, ο Υφυπουργός Έρευνας είπε ότι τίποτα από όσα παρουσιάστηκαν σήμερα δεν θα ήταν εφικτό χωρίς τη συνεργασία μεταξύ των Υπουργείων και Υφυπουργείων και είναι κάτι που επιδιώκει και εφαρμόζει πρακτικά η παρούσα κυβέρνηση, σε αντίθεση ενδεχομένως με το παρελθόν.
Είπε επίσης ότι αυτή είναι η αρχή και μέρος του πλαισίου του προγράμματος με ονομασία «ψηφιακός πολίτης», το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά ενεργειών για ψηφιοποίηση των υπηρεσιών προς τον πολίτη, το e-governance, για το οποίο είναι ανάγκη να επιταχυνθούν οι προσπάθειες.
Προσέθεσε ότι η σημερινή παρουσίαση των υπηρεσιών έρχεται σε συνέχεια και άλλων υπηρεσιών που προηγήθηκαν στο πολύ πρόσφατο παρελθόν, όπως το πιστοποιητικό στρατολογικής κατάστασης από το Υπουργείο Άμυνας, το «Πού και τι ψηφίζω» και η εγγραφή σε εκλογικούς καταλόγους, καθώς και η συμμετοχή στο Εθνικό Ταμείο Αλληλεγγύης.
Συμπλήρωσε ότι οι υπηρεσίες είναι βασισμένες σε βέλτιστες πρακτικές και μοντέρνα πρότυπα υλοποίησης συστημάτων που βασίζονται στην αμεσότητα, στην απλότητα και στην προσβασιμότητα, προσφέροντας στον πολίτη μια ομοιόμορφη χρήση αυτών των υπηρεσιών.
Ανέφερε επίσης ότι οι υπηρεσίες αυτές υλοποιούνται με τις λεγόμενες ευέλικτες μεθοδολογίες υλοποίησης (agile methodology), διασφαλίζοντας και ενσωματώνοντας την ανατροφοδότηση από πραγματικούς χρήστες τόσο κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού, όσο και κατά τη διάρκεια της τελικής τους αποδοχής, με αποτέλεσμα βελτιστοποιείται το τελικό προϊόν και να μειώνονται οι πιθανότητες να προκύψει κάτι το οποίο να μην είναι αποδεκτό.
Η ταυτοποίηση του πολίτη με έναν κεντροποιημένο και ασφαλή τρόπο σημαίνει ότι γνωρίζουμε πέραν πάσης αμφιβολίας ποιος είναι ο πελάτης και ο πολίτης, μπορούμε να του δώσουμε εξατομικευμένη υπηρεσία και εμπειρία, και μπορούμε στις περιπτώσεις εκείνες που απαιτείται για παράδειγμα έκδοση φυσικού εγγράφου μπορούμε να στείλουμε το αίτημα αυτόματα στο κέντρο παραγωγής και να παρακάμψουμε τους μηχανισμούς της χειροκίνητης έγκρισης, σημείωσε στη συνέχεια ο κ. Δαμιανού, προσθέτοντας ότι μια άλλη οριζόντια υπηρεσία αφορά στην επικαιροποίηση των στοιχείων του πολίτη με βάση ένα κεντροποιημένο αρχείο μητρώου, που είναι το Αρχείο Πληθυσμού, με σωστά και επικαιροποιημένα στοιχεία για τον κάθε πολίτη.
Ανέφερε επίσης πως εισάγεται η δυνατότητα επαλήθευσης των εγγράφων που εκδίδονται μέσα από αυτές τις υπηρεσίες από λειτουργό του δημοσίου μέσα από ένα μοναδικό αριθμό επαλήθευσης, χωρίς να χρειάζεται ενδεχομένως να τυπωθεί το εκάστοτε έγγραφο, σημειώνοντας πως πίσω από αυτές τις υπηρεσίες υπάρχουν ηλεκτρονικά στατιστικά καθώς επίσης και δυνατότητα ανατροφοδότησης από τον χρήστη-πολίτη όσον αφορά στην ικανοποίησή του από τη χρήση των υπηρεσιών.
Κλείνοντας, ο Υφυπουργός Έρευνας είπε ότι σύντομα θα είναι διαθέσιμη η νέα κυβερνητική πύλη gov.cy όπου θα βρίσκονται όλες οι νέες υπηρεσίες που χτίζονται με τα νέα πρότυπα, αλλά και υφιστάμενες που ίσως να μην είναι πλήρως ακόμα ψηφιοποιημένες, ενώ σύντομα και εντός της χρονιάς θα ξεκινήσει η διαδικασία εισαγωγής της εφαρμογής του «ψηφιακού πολίτη» ώστε τα έγγραφα να είναι προσβάσιμα σε ψηφιακή μορφή και εντός της εφαρμογής, παρέχοντας ακόμα περισσότερη ευελιξία ως προς τη χρήση τους.
Στη συνέχεια ακολούθησε παρουσίαση από Λειτουργό της Διεύθυνσης Αρχείου Πληθυσμού της διαδικασίας υποβολής αίτησης για έκδοση πιστοποιητικού γέννησης και δελτίου ταυτότητας.