ΚΥΠΕ
Σε υψηλούς τόνους διεξήχθη την Παρασκευή η μαραθώνια έκτακτη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Περιβάλλοντος, η οποία διήρκεσε πέραν των τεσσάρων ωρών. Στη συνεδρία της Επιτροπής συζητήθηκε η συλλογή, η διαχείριση και η χωροθέτηση των σημείων φύλαξης των ανακυκλώσιμων ελαστικών, καθώς και τα ζητήματα και οι κίνδυνοι για την ασφάλεια και υγεία.
Ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης, Γενικός Ελεγκτής, επεσήμανε ότι οι εισαγωγείς ελαστικών πρέπει να έχουν αποδείξεις ότι είναι συμβεβλημένοι με τον φορέα διαχείρισης ελαστικών. «Υπάρχει κενό βεβαιότητας ότι οι εισαγωγείς δηλώνουν τα στοιχεία και καταβάλλουν τα ανάλογα τέλη», ανέφερε, προσθέτοντας ότι το τελικό κόστος, το οποίο υπολόγισε ότι ανέρχεται στις €170.000, μετακυλίεται στον καταναλωτή. Οι όροι της άδειας της εταιρείας έχουν παραβιαστεί, από τη στιγμή που καίγονται λάστιχα, σημείωσε, για να προσθέσει ότι το κράτος είναι εγκλωβισμένο στις θέσεις και τις απαιτήσεις μιας ιδιωτικής εταιρείας.
Ο Κώστας Χατζηπαναγιώτου, Διευθυντής του Τμήματος Περιβάλλοντος, έκανε λόγο για την υποστελέχωση του Τμήματος, λέγοντας ότι το 2012 αποκόπηκαν 24 θέσεις. Επιπρόσθετα, ανέφερε ότι η Κύπρος παρήγε 5.000 τόνους ελαστικών πριν από 10 χρόνια, ενώ τώρα παράγει περίπου 9.500 τόνους.
Ακόμη, σημείωσε ότι υπάρχουν τρεις επιλογές για τη διαχείριση των ελαστικών: Μια επιλογή είναι η αποτέφρωση ή η πυρόλυση. Μια άλλη επιλογή είναι η εξαγωγή των ελαστικών στο εξωτερικό, υπέδειξε, προσθέτοντας ότι, αν η κοινωνία δέχεται αυτή την ιδέα, πρέπει να γίνει τεχνοοικονομική μελέτη. Πρέπει να βρεθούν τεράστιες αποθήκες για τα ελαστικά, γιατί τώρα είναι κλειστές οι παραλαβές ελαστικών, σημείωσε ο κ. Χατζηπαναγιώτου, προσθέτοντας ότι τα ελαστικά σε αρκετά συνεργεία είναι εκτεθειμένα.
Ο Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, Πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων - Συνεργασίας Πολιτών και Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Περιβάλλοντος, δήλωσε ότι είναι «εξαιρετικά απογοητευτικά» τα όσα ακούστηκαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες για τον πυροσβεστικό σταθμό στο ενεργειακό κέντρο Βασιλικού, για τον οποίο υπήρχαν υποσχέσεις ότι θα παραδοθεί, για τις επιθεωρήσεις που δεν έγιναν τουλάχιστον τα τελευταία δύο χρόνια, για τη σύγχυση σχετικά με το αν υπήρξε σχέδιο για την ασφάλεια του χώρου σε συνεργασία με την Πυροσβεστική, καθώς για τις διάφορες δικαιολογίες, όπως είπε, που ακούστηκαν σχετικά με τα αίτια της πρόσφατης πυρκαγιάς στο Βασιλικό.
Ακόμη, επεσήμανε ότι τώρα δεν υπάρχει χώρος για συλλογή και διαχείριση των ελαστικών. «Γύρω στις 40.000 ελαστικά υπάρχουν τώρα στις πόλεις, κι αυτός ο αριθμός μεγαλώνει καθημερινά», υπέδειξε, προσθέτοντας ότι πρέπει να βρεθεί μια λύση, έστω και προσωρινή.
Ο Πρόδρομος Αλαμπρίτης, Βουλευτής του ΔΗΣΥ, ανέφερε ότι φάνηκαν οι παραλείψεις και οι αδυναμίες των αρμόδιων υπηρεσιών αλλά και της διαχειρίστριας εταιρείας. «Η κάθε αρμόδια αρχή πρέπει να εκτελεί τους ελέγχους που απαιτούνται ώστε να προλαβαίνουμε τα ατυχή περιστατικά και όχι να συζητούμε εκ των υστέρων για ευθύνες», συμπλήρωσε.
«Η συλλογή, η διαχείριση και η επαναχρησιμοποίηση των ελαστικών είναι εξαιρετικά σημαντική για την προστασία του περιβάλλοντος και την αποφυγή του φαινομένου να βρίσκουμε πεταμένα ελαστικά σε διάσπαρτους χώρους στην Κύπρο», σημείωσε ο κ. Αλαμπρίτης, προσθέτοντας ότι «έχουμε χρέος να προστατεύσουμε την ασφάλεια και την υγεία των κατοίκων της γύρω περιοχής».
Ο Ανδρέας Πασιουρτίδης, Βουλευτής του ΑΚΕΛ, σημείωσε ότι από το 2019 μέχρι σήμερα, κανένας έλεγχος δεν έγινε από το Τμήμα Περιβάλλοντος, στον χώρο όπου εκδηλώθηκε η πυρκαγιά, ενώ τα τελευταία δύο χρόνια δεν έγινε κανένας έλεγχος από το Τμήμα Επιθεώρησης. «Η Πυροσβεστική έλεγε ότι ουδέποτε κλήθηκε να δώσει απόψεις για το σύστημα πυρόσβεσης, αλλά και για την καταλληλότητα του χώρου», είπε, προσθέτοντας ότι η Πολεοδομία έδειξε επιστολές από τον Αύγουστο του 2017, που έλεγαν ότι λήφθηκαν οι απόψεις της Πυροσβεστικής και ήταν σύμφωνη. «Η Πυροσβεστική, όμως, μας είπε ότι, μετά που τελείωσε η ανάπτυξη εκεί, κανένας δεν την κάλεσε από τις αρμόδιες αρχές να πάει να εξετάσει επιτόπου και να κρίνει αν είναι κατάλληλος ο χώρος», ανέφερε.
Επιπλέον, ο κ. Πασιουρτίδης έκανε λόγο για τις €170.000, οι οποίες, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Γενικού Ελεγκτή, θα πρέπει να επιστραφούν από την εταιρεία διαχείρισης προς το κράτος, γιατί αυτοί οι τόνοι ελαστικών που έχουν καεί, δεν θα πρέπει να επιχορηγηθούν προς την εταιρεία και πρέπει αυτά τα χρήματα του φορολογούμενου πολίτη να επιστραφούν.
Ο Χρίστος Ορφανίδης, Βουλευτής του ΔΗΚΟ, ανέφερε ότι από το 2017 είχε εγγράψει το θέμα στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, λόγω της ανησυχίας του για το πώς θα μπορούσε να εξελιχθεί η μετακίνηση χιλιάδων τόνων ελαστικών στην περιοχή. Οι διαβεβαιώσεις ότι δεν υπάρχει καμιά ανησυχία, ότι υπάρχει εγκατάσταση νερού που μπορεί να συμβάλει στην άμεση κατάσβεση μιας πυρκαγιάς, ότι θα γινόταν διαμερισματοποίηση των ελαστικών, δεν έχουν υλοποιηθεί, πρόσθεσε.
«Η ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιοχής έχει φθάσει στα όρια. Οι ανησυχίες τους έχουν πολλαπλασιαστεί. Το τεράστιο νέφος έχει επεκταθεί στην περιοχή της Λάρνακας και της ελεύθερης Αμμοχώστου», ανέφερε ο κ. Ορφανίδης, συμπληρώνοντας ότι είναι απαράδεκτο να υπάρχει πυροσβεστικός σταθμός που έχει ολοκληρωθεί και δεν έχει παραδοθεί.
Ο Σωτήρης Ιωάννου, Βουλευτής του ΕΛΑΜ, επεσήμανε ότι η μεταφορά των ελαστικών στην περιοχή Βασιλικού έγινε με την υπόσχεση του πρώην Υπουργού Γεωργίας ότι θα υπάρχουν σημεία πυρόσβεσης, οι χώροι θα είναι περιφραγμένοι, θα υπάρχει φρούρηση 24 ώρες το 24ωρο και θα γίνονται καθημερινοί έλεγχοι από την Πυροσβεστική, το Τμήμα Περιβάλλοντος και το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας. «Τίποτα απολύτως από αυτά δεν ισχύει», τόνισε, προσθέτοντας ότι το Τμήμα Περιβάλλοντος τα τελευταία δυόμισι χρόνια έκανε οκτώ ελέγχους αντί για καθημερινούς ελέγχους.
«Αντιλαμβάνεστε τον εμπαιγμό προς τους κατοίκους των κοινοτήτων του Βασιλικού, όπου διακυβεύεται η ασφάλεια και η υγεία τους με την υπερφόρτωση βαριάς βιομηχανίας στην περιοχή», δήλωσε ο κ. Ιωάννου, προσθέτοντας ότι οι άνθρωποι αυτοί νιώθουν σήμερα πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Επιπρόσθετα, κάλεσε τους αρμόδιους να ξεκινήσουν άμεσα ελέγχους και να ακυρώσουν τη μεταφορά νέων ασφαλτικών εργοστασίων στην περιοχή.
Ο Ανδρέας Αποστόλου, Βουλευτής της ΕΔΕΚ, τόνισε ότι το Τμήμα Περιβάλλοντος είναι υποστελεχωμένο εδώ και πολλά χρόνια και δεν μπορεί ουσιαστικά να εκτελέσει τα καθήκοντά του όπως θα έπρεπε. Ακόμη, υπέδειξε ότι υπάρχουν σοβαρές ευθύνες όσον αφορά τη συχνότητα των ελέγχων, τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες τηρούν τους κανονισμούς και τις νομοθεσίες βάσεις της άδειας που έχουν πάρει. «Δεν πρόκειται να συναινέσουμε σε οποιαδήποτε άλλη απόφαση για επιπλέον επιβάρυνση της περιοχής του Βασιλικού με οποιαδήποτε άλλη μονάδα», πρόσθεσε.
Σε ό,τι αφορά τις μονάδες που λειτουργούν στο Βασιλικό, ο κ. Αποστόλου εξέφρασε την άποψη ότι πρέπει να υπάρχει μόνιμο προσωπικό του Τμήματος Περιβάλλοντος, του Υπουργείου Εργασίας και όποιων άλλων τμημάτων έχουν την ευθύνη για τον έλεγχο της λειτουργίας, για να γίνονται συχνότεροι έλεγχοι που να κοινοποιούνται και στη Βουλή έτσι ώστε οι Βουλευτές να λειτουργούν προληπτικά και όχι να κλαίνε επί ερειπίων.
Ο Λευτέρης Φωκάς, Πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής των Κοινοτήτων της Περιοχής Βασιλικού και Πρόεδρος του ΚΣ της Καλαβασού, ανέφερε ότι δεν θα επιτρέψουν καμία αδειοδότηση εργοστασίου στην περιοχή τους αν δεν αναβαθμιστούν οι υφιστάμενες εταιρείες σε θέματα ασφάλειας. «Είμαστε διατεθειμένοι να κλείσουμε επ’ αόριστον το Ενεργειακό Κέντρο Βασιλικού με όλες τις συνέπειες που αυτό θα έχει για όλη την Κύπρο. Θα προσφύγουμε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για να απαιτήσουμε τα δικαιώματά μας ως Ευρωπαίοι πολίτες», είπε.
Απαντώντας σε ερώτηση για το αίτημα των κοινοτήτων για συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ανέφερε ότι στη σύσκεψη που είχε γίνει το 2017 είχαν δοθεί υποσχέσεις για σταδιακή μεταφορά, καθημερινό έλεγχο και σύστημα πυρόσβεσης. «Θέλουμε να συζητήσουμε το πρόβλημα με τον Πρόεδρο», κατέληξε.
Ο Αντώνιος Αντωνίου, Εκτελεστικός Πρόεδρος της Τσιμεντοποιίας Βασιλικού, εξέφρασε τη διαφωνία του για την τοποθέτηση του Γενικού Ελεγκτή σχετικά με τις €170.000, αναφέροντας ότι η εταιρεία έχει ήδη κάνει κάποιες διαδικασίες, όπως την παραλαβή και τον τεμαχισμό των ελαστικών.