ΚΥΠΕ
Στην τελική ευθεία ενόψει της ψήφισής τους από την Ολομέλεια βρίσκονται τα νομοσχέδια περί συμβούλων και συνεργατών Υπουργών και αξιωματούχων και περί πόθεν έσχες πολιτικά εκτεθειμένων προσώπων, ανέφεραν τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών την Τετάρτη, ύστερα από συζήτηση που έλαβε χώρα την Τετάρτη, παρουσία και του Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας Οδυσσέα Μιχαηλίδη.
Στην παρέμβασή του για το ζήτημα των συμβούλων και συνεργατών, ο κ. Μιχαηλίδης ανέφερε ότι η υπό συζήτηση μεταβατική διάταξη αποτελεί φωτογραφική νομιμοποίηση παρανομίας για πρόσωπα που προσελήφθησαν στο πολύ πρόσφατο παρελθόν, προσθέτοντας ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας «δεν πραγματοποίησε τα όσα είχε υποσχεθεί κατά τη μεταξύ τους συνάντηση» και πως θα είναι λάθος της Βουλής να νομιμοποιήσει και να επιβραβεύσει αυτήν την «παρανομία».
Σχετικά με τη μισθοδοσία των συνεργατών, ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι συμφωνεί με τον καθορισμό ελάχιστης αμοιβής δεδομένου πως πρόκειται για άτομα με εξειδικευμένες γνώσεις, ενώ δήλωσε πως δεν διαφωνεί και ως προς τον ορισμό μέγιστης αμοιβής.
Από την πλευρά της, η Γραμματέας του Υπουργικού Συμβουλίου Πηνελόπη Παπαβασιλείου είπε ότι στόχος του νομοσχεδίου της Κυβέρνησης για ορισμένη διάρκεια σύμβασης είναι να μειώσει κίνδυνο μετατροπής συμβασιούχων σε εργοδοτούμενους αορίστου χρόνου.
Σχετικά με τον ορισμό του βαθμού συγγένειας των συνεργατών, είπε ότι θα μπορούσε να ισχύσει ό,τι προβλέπεται και για τους κοινοβουλευτικούς συνεργάτες. Εισηγήθηκε επίσης ο νέος νόμος να μην έχει ισχύ επί των υφιστάμενων συμβούλων, ενώ αναφορικά με τις απολαβές των συμβούλων, είπε ότι δεν έχει διαφωνία να αφαιρεθεί το ελάχιστο, σε μια προσπάθεια αποσύνδεσης από τις βαθμίδες των δημοσίων λειτουργών.
Στις δηλώσεις του μετά το τέλος της συνεδρίας, ο πρόεδρος της επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΣΥ Δημήτρης Δημητρίου είπε σχετικά με το νομοσχέδιο για τους συμβούλους και τους συνεργάτες του Προέδρου της Δημοκρατίας και των Υπουργών ότι η επιτροπή έλαβε και γνωμάτευση για τον τρόπο υπογραφής των συμβολαίων, η οποία, όπως είπε συμφώνησε με την άποψη της Νομικής Υπηρεσίας και της Επιτρόπου Νομοθεσίας πως θα πρέπει να γίνεται ορισμένου χρόνου κλειστού τύπου σύμβαση μέγιστης διάρκειας πέντε ετών.
Συμπλήρωσε πως κατά τη σημερινή συζήτηση εξετάστηκαν και θέματα που έμειναν ανοιχτά, όπως ο βαθμός συγγένειας που μπορεί ένας συνεργάτης να έχει είτε με άλλο Υπουργό είτε με τον Υπουργό που θα υπογράψει τη Σύμβαση, το ύψος της μισθοδοσίας των συνεργατών και αν μπορεί αυτή η σύμβαση να είναι πέραν της μιας.
«Θεωρώ πως καταλήγουμε. Αισιοδοξούμε πως με δεδομένο πως δεν θα είναι μία η Ολομέλεια του Δεκέμβρη και θα είναι δύο, θα είμαστε έτοιμοι να πάμε πριν το τέλος του χρόνου να ψηφίσουμε και τα δύο νομοθετήματα», τόνισε σχετικά.
Ερωτηθείς σχετικά με τις έντονες τοποθετήσεις του Γενικού Ελεγκτή, ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας «παρανομεί» και ότι «άλλα υποσχέθηκε και άλλα κάνει» και ότι «θέλει να καλύψει με τη νομοθεσία αυτές τις παρανομίες», ο κ. Δημητρίου είπε ότι δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τι ειπώθηκε στη συνάντηση που είχαν τον Μάιο, προσθέτοντας πως η πρόθεση της Κυβέρνησης, η οποία αντανακλάται μέσα από το κείμενο του νομοσχεδίου που έχει κατατεθεί, είναι να μην υπάρχει καμία αναδρομικότητα στις συμβάσεις αυτές, είναι συγκεκριμένη και ως προς τον βαθμό συγγένειας που μπορούν να έχουν οι Υπουργοί με τους συνεργάτες τους και ως προς και τον αριθμό των συμβάσεων που μπορεί να έχει ένας συνεργάτης με ένα Υπουργό.
«Από εκεί και πέρα, το τι ειπώθηκε στη μεταξύ τους συνάντηση θα ήταν άκομψο εκ μέρους μου να το σχολιάσω», συμπλήρωσε σχετικά.
Σε ερώτηση σχετικά με εισήγηση του Γενικού Ελεγκτή για την αύξηση του αριθμού των συνεργατών των βουλευτών από 100 σε 112, ο βουλευτής του ΔΗΣΥ είπε ότι είναι μια προσέγγιση η οποία υπάρχει και σε μια πρόταση νόμου που κατατέθηκε από την Πρόεδρο της Βουλής, να εξορθολογιστεί δηλαδή το ζήτημα των συνεργατών και από 102 που είναι αυτή τη στιγμή συνολικά οι συνεργάτες να γίνουν 112, δηλαδή να μπορεί ο κάθε βουλευτής να υπογράφει σύμβαση με δυο συνεργάτες.
«Θεωρώ πως είναι μια προσέγγιση που εξορθολογίζει το ζήτημα των κοινοβουλευτικών συνεργατών. Είναι ένα ζήτημα που θα δούμε με το καλό με το νέο έτος», προσέθεσε επί του θέματος.
Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Πασιουρτίδης είπε σχετικά με το θέμα ότι κάποια ζητήματα που παρέμεναν ανοιχτά έχουν διασαφηνιστεί και με τη νομική γνωμάτευση ανεξάρτητου νομικού συμβούλου που ζητήθηκε από τη Βουλή αναφορικά με το καθεστώς εργοδότησης, η οποία, όπως είπε, φαίνεται να συμφωνεί με αυτήν της Κυβέρνησης ότι πρέπει να είναι σύμβαση ορισμένου χρόνου και όχι σύμβαση παροχής υπηρεσιών.
Προσέθεσε πως παραμένουν ανοιχτά κάποια ζητήματα αναφορικά με το ασυμβίβαστο ως προς τον βαθμό συγγένειας του συμβούλου, με τη μισθοδοσία, καθώς και με το τι γίνεται με τους συμβούλους που έχουν διοριστεί από τον υφιστάμενο Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τι θα γίνει την επομένη της ψήφισης του νόμου, αν θα παραμείνουν δηλαδή στη θέση τους ή αν θα πρέπει να πληρούν τα κριτήρια της νέας νομοθεσίας.
«Και σε αυτό το κομμάτι πιστεύω ότι βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο, θεωρώ ότι θα οδηγηθεί στην Ολομέλεια ένα κείμενο, θα υπάρξουν, αν θα υπάρξουν τροπολογίες, και ο καθένας θα πάρει τις αποφάσεις του. Το βασικό ζητούμενο είναι να μην παραμένουν με οποιοδήποτε καθεστώς αυτοί οι σύμβουλοι είτε στη δημόσια υπηρεσία, είτε να «φορτώνονται» στο κράτος μέχρι τη συνταξιοδότησή τους, διότι έτυχαν ενός πολιτικού διορισμού. Αυτό είναι το ουσιώδες κομμάτι και αυτό προσπαθούμε να επιλύσουμε από την αρχή της συζήτησης μαζί με κάποια άλλα, όπως είναι τα ελάχιστα προσόντα, που είναι το πτυχίο, και κάποια άλλα ζητήματα, όπως το ασυμβίβαστο και η σύγκρουση συμφέροντος. Καλώς εχόντων των πραγμάτων και αυτό το κείμενο θεωρώ ότι θα οδηγηθεί στην Ολομέλεια πριν το τέλος του 2023», συμπλήρωσε επί του θέματος.
Σε παρατήρηση πως υπάρχει πρόνοια για πτυχίο, όχι όμως και για πείρα για τις θέσεις συμβούλων, ο κ. Πασιουρτίδης είπε ότι υπάρχει πράγματι προϋπόθεση στο κυβερνητικό νομοσχέδιο για την κατοχή πτυχίου και ηλικιακή απαίτηση του 21ου έτους.
Προσέθεσε πως η πρόταση του ΑΚΕΛ εξηγούσε λίγο περισσότερο τα προσόντα που θα έπρεπε να έχει ο κάθε σύμβουλος με βάση τον τομέα στον οποίο θα καλείτο να προσφέρει τις υπηρεσίες του.
«Φαίνεται ότι η άποψη είναι ότι εάν μπούμε στη διαδικασία να εξειδικεύουμε για κάθε τομέα συγκεκριμένα προσόντα δεν θα μπορεί να μπει αυτή η ευδιάκριτη διαχωριστική γραμμή και για αυτό φαίνεται η συγκλίνουσα άποψη να είναι αυτή της κατοχής πτυχίου. Από κει και πέρα, γνωρίζετε πολύ καλά ότι ο καθένας κρίνεται και από το έργο του, στους πολιτικούς διορισμούς ο διορίζων κρίνεται και από το ποιους επιλέγει για συνεργάτες του. Το βασικό είναι εκείνος, ο οποίος καλείται να προσφέρει τις υπηρεσίες του σε συγκεκριμένο τομέα, και αντιλαμβάνεστε όταν μιλούμε για συμβούλους Υπουργού ή του Προέδρου ότι απαιτείται ένα αυξημένο επίπεδο τεχνογνωσίας και ικανοτήτων, εκείνος ο οποίος διορίζει θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός στο ποιον διορίζει», σημείωσε σχετικά.
Στις δικές του δηλώσεις, βουλευτής της ΔΗΠΑ Μαρίνος Μουσιούττας είπε αναφορικά με το θέμα των συμβούλων του Προέδρου της Δημοκρατίας και των Υπουργών ότι υπήρχαν ορισμένα θέματα προς διαβούλευση μεταξύ των μελών της Επιτροπής, όπως το θέμα της αναδρομικότητας, το θέμα του κατώτατου του μισθού και ο βαθμός συγγένειας.
Ανέφερε επίσης ότι το κυβερνητικό νομοσχέδιο συζητήθηκε όπως είχε έρθει από την Κυβέρνηση και ακούστηκαν οι διαφορετικές απόψεις από μέλη της Βουλής των Αντιπροσώπων, τα οποία έχουν κάθε δικαίωμα να εγκρίνουν ή να διαφοροποιήσουν το κυβερνητικό νομοσχέδιο φτάνει να μην αυξάνονται τα κόστη.
Συμπλήρωσε ότι οι όποιες διαφορές υπάρχουν ή παραμείνουν μέχρι το τέλος θα επιλυθούν με τις υφιστάμενες διαδικασίες, δηλαδή με τροπολογίες από τυχόν από κόμματα ή βουλευτές, και η πλειοψηφία της Βουλής θα αποφασίσει.
«Το κυβερνητικό νομοσχέδιο είναι, όπως μας αναφέρθηκε και από την εκπρόσωπο της Προεδρίας, αυτό που έχει κατατεθεί, και κακώς κατηγόρησε ο Γενικός Ελεγκτής τον Πρόεδρο Δημοκρατίας. Ευελπιστούμε αν όντως υπάρξει και πρόσθεση δεύτερης συνεδρίας της Ολομέλειας της Βουλής να μπορέσει και αυτό το νομοθέτημα να τεθεί για ψήφιση στην τελευταία συνεδρία μεταξύ 15 και 18 Δεκεμβρίου, πριν από τους προϋπολογισμούς», κατέληξε.
Παράλληλα, η Επιτροπή Θεσμών συζήτησε και το ζήτημα του πόθεν έσχες των πολιτικά εκτεθειμένων προσώπων, με τον πρόεδρο της επιτροπής να δηλώνει ότι έχουν ολοκληρωθεί οι κατ’ άρθρον συζητήσεις και για τον νόμο 49 και για τον νόμο 50, εκφράζοντας αισιοδοξία ότι θα προχωρήσει η διαδικασία και στις κοινοβουλευτικές ομάδες και στα επόμενα στάδια, ούτως ώστε να είναι έτοιμος προς ψήφιση στην Ολομέλεια.
Από την πλευρά του ο Bουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Πασιουρτίδης είπε αναφορικά με το πόθεν έσχες ότι η επιτροπή έχει σχεδόν καταλήξει σε όλα τα βασικά σημεία τα οποία συζητούσε εδώ και κάποιο καιρό και ότι βρίσκεται στο τελικό στάδιο ούτως ώστε να ληφθούν οι αποφάσεις από τα κόμματα και να οδηγηθούν και τα δύο κείμενα στην Ολομέλεια προς ψήφιση.
«Θεωρώ ότι τα κείμενα που έχουμε ενώπιόν μας εξυπηρετούν στο μέγιστο βαθμό το θέμα της διαφάνειας και της λογοδοσίας που θα πρέπει να διέπει κάθε πολιτικά εκτεθειμένο πρόσωπο ή κάθε δημόσια εκτεθειμένο πρόσωπο και αξιωματούχο», συμπλήρωσε σχετικά.
Στις δικές του δηλώσεις, Bουλευτής της ΔΗΠΑ Μαρίνος Μουσιούττας είπε για το θέμα του πόθεν έσχες ότι έχει γίνει μια τεράστια προσπάθεια για εξορθολογισμό του υφιστάμενου συστήματος και εξέφρασε την ελπίδα ότι μέχρι το τέλος του έτους θα μπορέσει το νομοθέτημα να ψηφιστεί για να βάλει τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση.
«Θα γίνεται ηλεκτρονικά και ανά έτος, τα στοιχεία κάποιες φορές θα καθίστανται δημοσιοποιήσιμα, ενώ μπαίνουν και άλλες παράμετροι οι οποίες θα κάνουν πραγματικά αυτό τον έλεγχο από την αρμόδια επιτροπή, στην οποία θα μετέχει και Έφορος Φορολογίας και δεν θα είναι από μέλη της Βουλής», προσέθεσε.