Ζούμε στη σύγχρονη εποχή των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων, στην οποία όλα κινούνται με τεράστια ταχύτητα και με ρυθμούς που μέχρι πριν μερικά χρόνια δεν μπορούσαμε καν να φανταστούμε. Θεωρητικά όλες αυτές οι εξελίξεις στόχο έχουν να κάνουν τη ζωή μας ευκολότερη και απλούστερη. Τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Αντίστοιχα έχει εξελιχθεί και ο τομέας των ακινήτων σε κάθε του έκφανση. Από τον σχεδιασμό και την κατασκευή κτιρίων μέχρι το μάρκετινγκ και τις διαδικασίες πώλησης ή ενοικίασης.
Σ’ αυτό το περιβάλλον θα ανέμενε κανείς πως αντίστοιχη θα ήταν και η εξέλιξη των διαδικασιών των δημόσιων υπηρεσιών και του ιδιωτικού τομέα που καταπιάνονται άμεσα ή έμμεσα με τα ακίνητα ο οποίος αποτελεί διαχρονικά ένα από τους σημαντικότερους πυλώνες της κυπριακής οικονομίας.
Δυστυχώς από την εμπειρία μας κι από σχόλια που λαμβάνουμε από μέλη του Συμβουλίου κατά τη συχνή επαφή μας μαζί τους, οι διαδικασίες που σχετίζονται με διάφορα τμήματα του δημοσίου παρουσιάζουν σημαντικές καθυστερήσεις, γεγονός πως προκαλεί αργοπορία στην ολοκλήρωση συμφωνιών και πράξεων.
Το Τμήμα Κτηματολογίου, το Τμήμα Φορολογίας αλλά και τα τραπεζικά ιδρύματα θα πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα
Για παράδειγμα οι διαδικασίες για την πώληση και μεταβίβαση ακινήτων ενώ προ κορωνοϊού ολοκληρώνονταν σε μια μέρα πλέον απαιτείται πολύ περισσότερος χρόνος.
Είναι αντιληπτό πως η εξέλιξη της τεχνολογίας εκτός από οφέλη φέρνει μαζί της και κινδύνους και είναι λογικό οι εμπλεκόμενοι να θέλουν να λαμβάνουν όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα για αποφυγή προβλημάτων. Ωστόσο, νευραλγικές υπηρεσίες όπως το Τμήμα Κτηματολογίου, το Τμήμα Φορολογίας αλλά και τα τραπεζικά ιδρύματα θα πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, να συντονίσουν τις ενέργειες τους και να υλοποιούν ταχύτερα τις ενέργειες που απαιτούνται ώστε να ολοκληρώνονται εντός λογικών χρονοδιαγραμμάτων πράξεις στα ακίνητα. Συγκεκριμένα τα τραπεζικά ιδρύματα έχουν πολύπλοκες και χρονοβόρες διαδικασίες κυρίως για επενδυτές από τρίτες χώρες με αποτέλεσμα να ακυρώνονται αγορές ακινήτων. Η καθυστέρηση που δημιουργείται, ειδικά τα τελευταία χρόνια με την εισαγωγή νέων συστημάτων επηρεάζει σημαντικά τον τομέα, τα κρατικά ταμεία αλλά και τη γενικότερη ανταγωνιστικότητα της χώρας έναντι άλλων προορισμών, έχοντας υπόψη την άτυπη «μάχη» που εξελίσσεται διεθνώς για την προσέλκυση επενδύσεων αλλά και εταιρειών.
Από την εμπειρία μας φαίνεται πως το πρόβλημα δημιουργείται είτε επειδή τα λογισμικά προγράμματα που εγκαταστάθηκαν τα τελευταία χρόνια δεν είναι όσο λειτουργικά θα έπρεπε ή επειδή οι εμπλεκόμενοι λειτουργοί ακόμα δεν έχουν εξοικειωθεί μ’ αυτά με αποτέλεσμα να καταγράφονται τα προβλήματα και οι καθυστερήσεις που αναφέραμε.
Με δεδομένο ότι σημαντικό μέρος των πόρων από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της χώρας κατευθύνονται προς έργα τεχνολογικής αναβάθμισης του δημόσιου τομέα θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι μέρος των κονδυλίων θα διατεθούν για βελτιστοποίηση των λειτουργικών διαδικασιών σε τμήματα που είναι καθοριστικής σημασίας ώστε ο τομέας των ακινήτων να αφεθεί απερίσπαστος να αναπτυχθεί στο πλαίσιο της σύγχρονης οικονομίας.