![](https://www.kathimerini.com.cy/assets/modules/wnp/articles/202502/548014/images/b_limani-thess.jpg)
Kathimerini.gr
Ηλίας Μπέλλος
Τα οκτώ νατοϊκά πολεμικά πλοία που συμμετείχαν σε μεγάλη συμμαχική άσκηση και έδεσαν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης τα προηγούμενα εικοσιτετράωρα αποτελούν την καλύτερη δυνατή απόδειξη της σημασίας της λιμενικής αυτής υποδομής για τις γεωπολιτικές ισορροπίες στην Ανατολική Ευρώπη και στα Βαλκάνια. Δεν πρέπει, λοιπόν, να προκαλεί απορία γιατί ολοένα και περισσότεροι οικονομικοί και διπλωματικοί παρατηρητές διατυπώνουν τον προβληματισμό τους για το γεγονός πως ο βασικός μέτοχος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, Ιβάν Σαββίδης, έχει ελληνικό αλλά και ρωσικό διαβατήριο, έχει διατελέσει βουλευτής της ρωσικής Δούμας και διαμένει για μεγάλα χρονικά διαστήματα στη Ρωσία.
Ετσι, για ένα μεγάλο μέρος της αγοράς αυτός πιθανολογείται πως είναι και ο βασικός λόγος που η οικογένεια Ντρέιφους διεκδικεί τώρα μέσω δημόσιας πρότασης προς τους μικρομετόχους της εισηγμένης ΟΛΘ Α.Ε. μία θέση στο τραπέζι του διοικητικού συμβουλίου και προοπτικά ίσως και τον έλεγχό του. Πρόσφατα δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου είναι άλλωστε γεμάτα με δηλώσεις πρώην νατοϊκών αξιωματούχων –που δεν δεσμεύονται πλέον από απόρρητο– οι οποίοι διατυπώνουν αυτόν ακριβώς τον προβληματισμό.
Υπάρχει ωστόσο και η οικονομική διάσταση. Σε ένα μήνα, συμπληρώνονται επτά χρόνια από τον Μάρτιο του 2018, οπότε και σχήμα συμφερόντων Σαββίδη, της γαλλικής ναυτιλιακής εταιρείας τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων CMA-CGM και ενός γερμανικού fund απέκτησε τον έλεγχο του ΟΛΘ έναντι 231,926 εκατ. για το 67%. Τίμημα που αντιστοιχεί στα 34,34 ευρώ ανά μετοχή και απέχει έτσι πολύ τόσο από τα 27 ευρώ που προσφέρουν οι Ντρέιφους όσο και από τα 29 ευρώ στα οποία έχει ανεβάσει την τιμή στο ταμπλό η πλευρά Σαββίδη. «Εάν οι Ντρέιφους θέλουν να καθίσουν στο τραπέζι με τον Σαββίδη θα πρέπει να βελτιώσουν κατά πολύ την προσφορά τους», εξηγεί στην «Καθημερινή» σύμβουλος με εμπλοκή στην υπόθεση. Στη δε ερώτηση κατά πόσον ο Σαββίδης θα ήταν διατεθειμένος να πουλήσει, αρκείται να απαντήσει ότι «όλα πωλούνται στην κατάλληλη τιμή». Είναι λοιπόν οι τελευταίες εξελίξεις ένα άτυπο παζάρι για την τιμή του λιμανιού; Η απάντηση ίσως έλθει μετά τις 20 Φεβρουαρίου, οπότε και λήγει η περίοδος της δημόσιας πρότασης. Μέχρι τότε όμως, ακόμη και αν οι Ντρέιφους δεν συγκεντρώσουν ούτε καν το 5% των μετοχών του ΟΛΘ –έναντι του 21% που διεκδικούν–, έχοντας ξοδέψει εκατομμύρια σε αγορές μετοχών και σε υψηλού κύρους νομικούς, χρηματοοικονομικούς και άλλους συμβούλους, αν μη τι άλλο, έχουν δείξει πως είναι αποφασισμένοι, όπως το θέτει κορυφαίος αξιωματούχος του Δημοσίου που ερωτήθηκε σχετικά.
Πόσο λοιπόν αποτιμάται τελικά ο ΟΛΘ; Η μέση τιμή της μετοχής στο Χ.Α. κατά την τελευταία πενταετία κινείται στα επίπεδα των 24 ευρώ. Η ΒΕΤΑ Securities στην αποτίμηση που έκανε πριν από λίγες ημέρες για λογαριασμό του διοικητικού συμβουλίου της εισηγμένης κατέληξε σε μια μέση τιμή περίπου 41,50 ευρώ.
Η ίδια χρηματιστηριακή προ τεσσάρων ετών, όταν η πλευρά Σαββίδη εξαγόρασε τους Γερμανούς συνεταίρους της και υποχρεώθηκε έτσι σε δημόσια πρόταση, αποτίμησε τη μετοχή στα 26,26 ευρώ. Βέβαια, το 2021 το τσουνάμι των επιπτώσεων που είχε φέρει η πανδημία στη διεθνή λιμενική βιομηχανία διαμόρφωνε διαφορετικά δεδομένα και η αβεβαιότητα ήταν δεδομένη. «Σήμερα με 100 εκατ. στο ταμείο και καθαρή κερδοφορία περίπου στα ίδια επίπεδα με τότε, ο ΟΛΘ είναι λογικό να αποτιμάται υψηλότερα», σχολιάζουν χρηματιστηριακές πηγές.
Η τότε δημόσια πρόταση και οι τελευταίες αγορές της Belterra Investments, συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη –στην οποία συμμετέχουν με ποσοστό που αντιστοιχεί στο 20%, περίπου, του ΟΛΘ οι Γάλλοι της CMA– έχουν ανεβάσει το ποσοστό του βασικού μετόχου στο 72,75%.
Αλλά στο μετοχικό κεφάλαιο συμμετέχει και το Δημόσιο, μέσω του Υπερταμείου με 7,27%. Ποια είναι η θέση του και, ακόμη περισσότερο της κυβέρνησης; Για την ώρα, δεν υπάρχει καμία επίσημη ή ανεπίσημη τοποθέτηση. Ωστόσο, όσοι γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα αναφέρουν πως από το 2018 που ιδιωτικοποιήθηκε καμιά από τις μεγάλες κρίσιμες επενδύσεις δεν έχει προχωρήσει. Ναι μεν η αδειοδότησή τους έχει σκοντάψει σε νομικές εξελίξεις (το master plan χρειάστηκε νέα έγκριση, που δόθηκε πριν από λίγες μέρες και αναμένεται να δημοσιευθεί σε ΦΕΚ), αλλά το αποτέλεσμα είναι το ίδιο: τα έργα για την επέκταση και τον εξοπλισμό του προβλήτα έξι δεν έχουν καν ξεκινήσει.
Οι υποχρεωτικές επενδύσεις που προβλέπονταν στη σύμβαση παραχώρησης του 2018 είναι ύψους 180 εκατ. Και έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί σε μία επταετία, δηλαδή στις 23 Μαρτίου φέτος. Αντ’ αυτού, και ανεξάρτητα από το γιατί, έχουν υλοποιηθεί περίπου 26 εκατομμύρια, έχουν διευκρινίσει αξιωματούχοι του ΟΛΘ σε ενημερώσεις που είχαν κάνει το 2024. «Η κυβέρνηση δεν θέλει να εμπλακεί στη μάχη μεταξύ Ντρέιφους και Σαββίδη, μεταξύ άλλων και λόγω της επιρροής Σαββίδη στη βόρεια Ελλάδα, δεδομένης και της ιδιοκτησίας του ΠΑΟΚ, αλλά είναι σίγουρο πως θα αντιμετώπιζε με ανακούφιση την προοπτική να σταματήσει η κριτική από νατοϊκούς συμμάχους και όχι μόνο για το γεγονός ότι ένα από τα πιο κρίσιμα λιμάνια της Ανατολικής Ευρώπης συνδέεται με συμφέροντα που με τη σειρά τους έχουν σχέση με την Ρωσία», εξηγούν αυτές οι πηγές. Το τελευταίο κομμάτι του παζλ κρατούν οι Γάλλοι της CMA, οι οποίοι για πολλούς «όχι μόνο καλοβλέπουν την προοπτική να αγοράσουν οι Ντρέιφους ποσοστό ελέγχου στον ΟΛΘ, αλλά ενδεχομένως και να το διευκολύνουν με δεδομένο ότι οι σχέσεις τους με την πλευρά Σαββίδη δεν ήταν ποτέ ιδανικές». Το αν το θέμα συζητήθηκε και στη συνάντηση Εμανουέλ Μακρόν – Κυριάκου Μητσοτάκη, τη Δευτέρα, παραμένει άγνωστο.