ΚΥΠΕ
Ανησυχία και δυσφορία εκφράζει ο Σύνδεσμος Ναυτικών Πρακτόρων Κύπρου μετά την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για το πλάνο προσωρινής ανάθεσης της διαχείρισης του λιμανιού Λάρνακας σε ιδιωτική εταιρεία.
Σε ανακοίνωση του Συνδέσμου αναφέρεται πως «τα μέλη εκφράζουν έντονα την ανησυχία και δυσφορία τους μετά την ειλημμένη και ξαφνική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου» για το θέμα του λιμανιού Λάρνακας, «απόφαση η οποία λήφθηκε εν μέσω της τρέχουσας διαδικασίας δημόσιας διαβούλευσης, παρακάμπτοντας και το λεπτομερές πλάνο που έχει κατατεθεί από την Αρχή για διαχείριση και ανάπτυξη του λιμανιού».
Η συγκεκριμένη απόφαση, προστίθεται, «εκτός απροόπτου, δεν εξυπηρετεί σε κανένα βαθμό τους χρήστες του λιμανιού, ούτε τους δημότες Λάρνακας που περιμένουν να δουν την πόλη διαμέσου του λιμανιού να αναπτύσσεται. Ακόμα η απόφαση δεν εξυπηρετεί δυστυχώς ούτε τις επιχειρήσεις, τις βιομηχανίες και τα κυπριακά νοικοκυριά που θα καλούνται να πληρώνουν έμμεσα τις ενδεχόμενες νέες μεγάλες αυξήσεις στα λιμενικά τέλη», προστίθεται.
Η μόνη λογική εξήγηση που δικαιολογεί τη λήψη τέτοιας απόφασης, σημειώνει η ανακοίνωση είναι «η προσπάθεια μετακύλησης του κόστους υπέρβασης του πλαφόν που αναλογεί σε εκατομμύρια ευρώ ανά έτος, την οποία καλείται μέχρι στιγμής να πληρώνει το κράτος στον ιδιώτη διαχειριστή του τερματικού πολλαπλής χρήσης του λιμανιού Λεμεσού, βάσει ρήτρας που προνοείται και εφαρμόζεται στη σύμβαση παραχώρησης».
Αναφέρεται επίσης ότι το συγκεκριμένο «κόστος με βάση τους όρους της προκήρυξης θα κληθεί ενδεχόμενα να αναλάβει η νέα (όχι κατ’ ανάγκην) ιδιωτική εταιρεία που θα της δοθεί η προσωρινή διαχείριση του λιμανιού Λάρνακας, ή, πολύ απλά, βάσει κοινής λογικής θα επιχειρήσει - με δική της ευθύνη και λογοδοσία πλέον - να μειώσει τον όγκο εργασίας του λιμανιού ώστε να μην ξεπερνάει το πλαφόν των 900 χιλιάδων τόνων ετησίως».
Στην ανακοίνωση προστίθεται ακόμα ότι «πέραν τούτου, ο νέος ιδιώτης διαχειριστής θα έχει υποχρέωση να προσλάβει και πάλι σε προσωρινή βάση τους υπαλλήλους απερχόμενης διαχειρίστριας εταιρείας ,που σήμερα έχουν μεταφερθεί στην ΑΝΕΤΕΛ».
Όλα αυτά, σημειώνεται «ενώ τα πλείστα σύγχρονα λιμάνια ανά το παγκόσμιο αναπτύσσονται και προχωρούν σε επενδύσεις σε ετήσια βάση, για να μπορούν να εξυπηρετούν και να είναι βιώσιμα".
Αντιθέτως στην περίπτωση του λιμανιού Λάρνακας, με βάση πάντοτε την επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου για μη υποχρέωση επενδύσεων και πλάνο προσωρινής διαχείρισης, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι για την επόμενη, το λιγότερο, πενταετία, το λιμάνι θα υπολειτουργεί και θα οδηγείται σε κατάρρευση με καπετάνιο ένα προσωρινό διαχειριστή (ουδέν μονιμότερο), ο οποίος θα έχει μοναδικό σκοπό το βραχυπρόθεσμο κέρδος», προστίθεται.
Ο Σύνδεσμος Ναυτικών Πρακτόρων Κύπρου αναφέρεται και στην Αρχή Λιμένων Κύπρου, την οποία, όπως αναφέρει " δυστυχώς δείχνει να προκρίνει η Κυβέρνηση ως μη ικανή να διαχειριστεί το λιμάνι».
Η Αρχή Λιμένων, σημειώνεται στην ανακοίνωση «διαθέτει την τεχνογνωσία δεκάδων ετών στη διαχείριση και λειτουργία λιμένων και διακαώς ζητά με τεκμηριωμένο πλάνο-που καταλήγει στις ελληνικές καλένδες- να διαχειριστεί (και όχι απλά να προωθήσει τρίτους) με το δικό της κατάλληλο προσωπικό, με επενδύσεις σε κατάλληλο εξοπλισμό και υποδομές, όπως οφείλει να πράξει, τόσο το λιμάνι της Λάρνακας όσο και του Βασιλικού διαμέσου μιας αειφόρου, βιώσιμης και περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένης ανάπτυξης».
Στην ανακοίνωση του ο Σύνδεσμος εκφράζει την ελπίδα «ότι έστω και την ύστατη θα γίνουν οι αναγκαίες διευθετήσεις και θα ληφθούν οι δέουσες αποφάσεις από το κράτος, ζυγίζοντας τα υπέρ και τα κατά, για το ευρύτερο καλό και το όφελος της λιμενικής βιομηχανίας, της πόλης της Λάρνακας, της ευρύτερης οικονομίας και όλων των συμπολιτών μας που πλήττονται όσο ποτέ άλλοτε σήμερα από την ακρίβεια και τον πληθωρισμό».