Για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της, η Volkswagen εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει κάποια εργοστάσιά της στη Γερμανία, σε μια προσπάθεια περαιτέρω περικοπών κόστους εν μέσω του αυξανόμενου ανταγωνισμού από τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας.
Σε ανακοίνωσή της χθες, Δευτέρα, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο, γνωστοποίησε πως δεν αποκλείει το κλείσιμο εγκαταστάσεών της στη Γερμανία. Μεταξύ των μέτρων για τη «μελλοντική θωράκισή» της περιλαμβάνεται και η προσπάθεια τερματισμού σύμβασης προστασίας εργαζομένων που βρίσκεται σε ισχύ από το 1994.
«Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία είναι σε πολύ σοβαρή και δύσκολη κατάσταση», σημείωσε ο Ολιβερ Μπλούμε, διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen Group. «Το οικονομικό περιβάλλον έγινε ακόμη σκληρότερο και οι νέοι ανταγωνιστές μπαίνουν στην ευρωπαϊκή αγορά. Η Γερμανία ιδίως, ως χώρα βιομηχανικής παραγωγής, υπολείπεται περαιτέρω από πλευράς ανταγωνιστικότητας».
Η Volkswagen, η οποία ξεκίνησε στα τέλη του περασμένου έτους μια προσπάθεια περικοπής κόστους ύψους 10 δισ. ευρώ, χάνει μερίδιο από την κινεζική αγορά, τον κυριότερο πελάτη της. Κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι παραδόσεις αυτοκινήτων στην Κίνα υποχώρησαν κατά 7% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023, και τα λειτουργικά κέρδη του ομίλου κατά 11,4% στα 10,1 δισ. ευρώ.
Οι χαμηλές επιδόσεις στην Κίνα οφείλονται εν μέρει στην επικράτηση των κινεζικών εταιρειών ηλεκτροκίνησης, ιδίως της BYD.
H Volkswagen απασχολεί σχεδόν 683.000 εργαζομένους παγκοσμίως, εκ των οποίων οι περίπου 295.000 στη Γερμανία, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση αποτελεσμάτων της – Φωτ.: AP Photo/Jens Meyer.
«Ο κύριος τομέας δράσης μας είναι η μείωση του κόστους», είχε διαμηνύσει ο Μπλούμε τον περασμένο μήνα στους αναλυτές εσόδων, επικαλούμενος τις προγραμματισμένες μειώσεις στο εργοστάσιο, την αλυσίδα εφοδιασμού και τα εργατικά έξοδα. «Εχουμε κάνει όλα τα απαιτούμενα οργανωτικά βήματα. Και τώρα το θέμα είναι το κόστος», πρόσθεσε.
Τα σχέδια περικοπών της Volkswagen αναμένεται να συναντήσουν σθεναρή αντίσταση από τους εκπροσώπους των εργαζομένων, οι οποίοι κατέχουν σχεδόν τις μισές έδρες στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας – το όργανο που διορίζει τους εκτελεστικούς διευθυντές.
Η IG Metall, ένα από τα πιο ισχυρά σωματεία της Γερμανίας, απέδωσε στην κακοδιαχείριση την πτώση εσόδων της εταιρείας, δεσμευόμενη να δώσει μάχη για την προστασία των θέσεων εργασίας.
«Σήμερα, το διοικητικό συμβούλιο παρουσίασε ένα ανεύθυνο σχέδιο που κλονίζει τα ίδια τα θεμέλια της Volkswagen, απειλώντας θέσεις εργασίας και εγκαταστάσεις», ανέφερε σε δήλωσή του ο επικεφαλής διαπραγματευτής της IG Metall, Τόρστεν Γκρέγκερ.
«Η προσέγγιση αυτή δεν είναι μόνο κοντόθωρη, αλλά και εξαιρετικά επικίνδυνη, καθώς απειλεί να καταστρέψει την καρδιά της Volkswagen. Δεν θα ανεχτούμε σχέδια που κάνει η εταιρεία σε βάρος των εργαζομένων της».
Σημειώνεται πως η Volkswagen απασχολεί σχεδόν 683.000 εργαζομένους παγκοσμίως, εκ των οποίων οι περίπου 295.000 στη Γερμανία, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση αποτελεσμάτων της.