Η ανάγκη εκσυγχρονισμού της νομοθεσίας για τη λειτουργία των μαρίνων τέθηκε ενώπιον της Επιτροπής Εμπορίου της Βουλής, με τον πρόεδρο της, Κυριάκο Χατζηγιάννη να δηλώνει ετοιμότητα να προχωρήσει η επιτροπή με πρόταση νόμου. Κάλεσε δε το Υφυπουργείο Τουρισμού να ετοιμάσει, μετά από διαβούλευση με τις αρμόδιες υπηρεσίες και με τον Σύνδεσμο Μαρίνων, και να ενημερώσει τη Βουλή πώς θα προχωρήσει με τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας, ενώ σε διάστημα 1-1,5 μήνα να θέσει ενώπιον της επιτροπής τον σχεδιασμό για την αλλαγή της νομοθεσίας.
Η ισχύουσα νομοθεσία είναι του 1977 με αναχρονιστικές διατάξεις (δεδομένου του ότι διέπει τη λειτουργία μαρίνων που δημιουργήθηκαν αρκετές δεκαετίες αργότερα), με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον χειρισμό βασικών ζητημάτων που προκύπτουν στη λειτουργία των σημερινών σύγχρονων μαρίνων -σε Αγία Νάπα, Λεμεσό και στη Λάρνακα. Από τότε, ο νόμος παραμένει ο ίδιος.
Η διασπορά αρμοδιοτήτων σε διάφορα υπουργεία και υπηρεσίες δυσχεραίνει την εύρυθμη λειτουργία των μαρίνων και αφήνει εκτός ρύθμισης σημαντικά ζητήματα.
Όπως εξήγησε, εκ μέρους του Συνδέσμου Μαρίνων, ο Κώστας Φυτιρής, ο οποίος ήταν στην συνεδρία της Επιτροπής, θα πρέπει να γίνει ένας νέος σύγχρονος νόμος ο οποίος να λύνει τα προβλήματα των μαρίνων και να δίνει προοπτικές για την επιβίωσή τους. Αναμένεται ότι μετά το Πάσχα, η αρμόδια επιτροπή της Βουλής θα δει ξεχωριστά τον σύνδεσμο, ο οποίος θα θέσει επί τάπητος όλα τα θέματα που πρέπει να τύχουν διαχείρισης, και τις εισηγήσεις του, ώστε να κωδικοποιηθούν σε πρόταση νόμου, η οποία θα συμπεριλάβει όλα τα ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία των μαρίνων, και με μία αρμόδια αρχή.
Διασπορά αρμοδιοτήτων
Το θέμα της ενιαίας αρχής για τις μαρίνες προκύπτει εφόσον η διασπορά αρμοδιοτήτων αποτελεί ένα μείζον ζήτημα, σύμφωνα με τους εμπλεκομένους. Ως αποτέλεσμα, σημαντικά θέματα της καθημερινής λειτουργίας των μαρίνων να μην τυγχάνουν χειρισμού. Για παράδειγμα, η απόρριψη αποβλήτων από σκάφος δεν έτυχε χειρισμού, αφού δεν βρέθηκε αρμόδιο τμήμα και τα μέσα ώστε να επιβάλει τον νόμο. Ο κος Φυτιρής εξήγησε ότι οι μαρίνες λειτουργούν με ναυτικούς κανονισμούς. Ως εκ τούτου αρμόδιο υφυπουργείο θα έπρεπε να είναι το υφυπουργείο Ναυτιλίας. Αντ’ αυτού, λόγω του ναυτικού τουρισμού οι μαρίνες πέρασαν στο υφυπουργείο Τουρισμού -λανθασμένα όπως σημείωσε. Ανέφερε επίσης ότι ζητήθηκε μέσω επιστολής να περάσει στην αρμοδιότητα του υφυπουργείου Ναυτιλίας. «Χρειάζεται πλέον να ενοποιηθούν υπηρεσίες που κάνουν συναφείς δουλειές και να γίνουν νομοθεσίες ώστε να μην υπάρχει διασπορά των αρμοδιοτήτων», τόνισε ο κος Φυτιρής, επισημαίνοντας ότι χρειάζονται συγκεκριμένες αποφάσεις.
Τι πρέπει να ρυθμιστεί
Μεταξύ των θεμάτων που πρέπει να ρυθμιστούν στο πλαίσιο της νέας νομοθεσίας, είναι τα οικονομικά ζητήματα των μαρίνων, ζητήματα καυσίμων και κυρίως περιβαλλοντικά. Επιπλέον, θα πρέπει να συμπεριληφθεί διάταξη για εξυπηρέτηση σκαφών που περνούν για ανταλλακτικά και καύσιμα, για επισκευές σκαφών, καθώς επίσης και ζητήματα ανταγωνισμού με τις μαρίνες στα κατεχόμενα -οι οποίες αν και παράνομες προβάλλονται σε διεθνείς εκθέσεις. Στις νέες διατάξεις θα πρέπει να περιληφθούν και τα τέλη ελλιμενισμού.
Τα τέλη στη μαρίνα Λάρνακας
Στη χθεσινή συνεδρία της επιτροπής Εμπορίου τέθηκε και το θέμα των αυξήσεων τελών ελλιμενισμού στη μαρίνα Λάρνακας, μετά και την εκδήλωση διαμαρτυρίας των ιδιοκτητών σκαφών. Διαπιστώθηκε, μεταξύ άλλων, ότι το μεγάλο ζήτημα στην προκειμένη περίπτωση είναι η έλλειψη προνοητικότητας από πλευράς του κράτους να ρυθμίσει το θέμα ελλιμενισμού των υφιστάμενων σκαφών της μαρίνας και η ανάγκη εξεύρεσης νέου χώρου, ή να προσφέρει εναλλακτική επιλογή για τον ελλιμενισμό τους, κάτι που αναφέρθηκε από τον Αβέρωφ Νεοφύτου. Και τούτο, εφόσον με την έλευση επενδυτή το κόστος ελλιμενισμού αυξάνεται σημαντικά και δυσανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες της μεγάλης μερίδας των ιδιοκτητών. Ο πρόεδρος της επιτροπής Κυριάκος Χατζηγιάννης, ανέφερε ότι η επιτροπή είναι στην αναμονή της πρωτοβουλίας που ανέλαβε για το θέμα ο υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφειάδης, ο οποίος ήδη είχε συνάντηση με τους ιδιοκτήτες σκαφών, ενώ επίκειται συνάντησή του και με την εταιρεία Kition Ocean Marina. Η εταιρεία από την πλευρά της προβάλλει της ανάγκη αύξησης των τελών, εφόσον και η σύμβαση με το υπουργείο Μεταφορών δεν καθορίζει τις αυξήσεις και επιτρέπεται ο ανοικτός ανταγωνισμός μεταξύ μαρίνων και σε μια προσπάθεια κάλυψης των τρεχόντων εξόδων τους.