Καθησυχαστικοί σε σχέση με τις ελλείψεις αυγών στην αγορά παρουσιάστηκαν ο εκτελεστικός γραμματέας του συνδέσμου υπεραγορών Ανδρέας Χατζηαδάμου και ο γγ του παγκύπριου συνδέσμου λιανικού εμπορίου Μάριος Αντωνίου.
Όπως ανέφεραν μιλώντας στην «Κ», το προϊόν δεν λείπει από τα ράφια των υπεραγορών και των σημειών λιανικής πώλησης τροφίμων, σε κάποιες περιπτώσεις ωστόσο είναι διαθέσιμες λιγότερες ποσότητες.
Το προϊόν δεν λείπει από τα ράφια των υπεραγορών και των σημειών λιανικής πώλησης τροφίμων
Πού οφείλεται όμως το ζήτημα της μειωμένης ποσότητας αυγών στην αγορά;
Όπως εξηγεί ο κ. Χατζηαδάμου, αριθμός παραγωγικών μονάδων στην Ευρώπη αντιμετωπίζουν ασθένειες που πλήττουν τους πληθυσμούς πουλερικών. Την ίδια ώρα, καταγράφονται σοβαρές καθυστερήσεις κατά την μεταφορά των πουλερικών, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να εισάγονται τελικά μικρότεροι αριθμοί στην κυπριακή αγορά.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του συνδέσμου πτηνοτρόφων Πέτρος Μιντίκκης απέδωσε τις μειωμένες εισαγωγές στη μείωση της παραγωγής σε ευρωπαϊκές μονάδες, συνεπεία αυξημένου κόστους.
Όπως ανέφερε, από τον Μάρτη σημειώνονται σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες περιστατικά γρίππης των πτηνών, που έχουν ως αποτέλεσμα απώλειες σημαντικού αριθμού πτηνών, κυρίως για λόγους προστασίας.
Ως εκ τούτου, όσοι εμπορεύονται αυγά, πλέον δεν βρίσκουν εύκολα στην αγορά, ενώ λόγω της μειωμένης προσφοράς αλλά και της αύξησης του κόστους παραγωγής, αυξάνονται και οι τιμές των πουλερικών. Αναμένεται λοιπόν ότι αυτό το κόστος θα αποτυπωθεί και στο τελικό προϊόν και η τιμή των αυγών στην κυπριακή αγορά θα αυξηθεί γύρω στο 10-20% σε σχέση με τις σημερινές τιμές.
Όσο αφορά την επάρκεια στην αγορά, αναμένεται ότι το ζήτημα θα απαμβλυνεί σταδιακά μέσα στους επόμενους 1-2 μήνες, με τη μείωση των τουριστικών ροών και επομένως της εγχώριας κατανάλωσης.
Σημειώνεται ότι ετησίως καταναλώνονται γύρω στα 150 εκατομμύρια αυγά στην κυπριακή αγορά, εκ των οποίων το 70% καλύπτεται από την εγχώρια παραγωγή και το 30% από εισαγωγές.
Επάρκεια προϊόντων στην αγορά
Από την πλευρά του ο κ. Αντωνίου ανέφερε ότι οι όποιες ελλείψεις περιορίζονται στο συγκεκριμένο προϊόν, αφού δεν καταγράφεται πρόβλημα με άλλα προϊόντα.
Αυτό που ίσως να παρατηρηθεί από τους καταναλωτές, όπως σημείωσε, είναι να μην βρουν στα ράφια των υπεραγορών συγκεκρι-μένα brands, ωστόσο σε κάθε περίπτωση, υπάρχουν άλλες εναλλακτικές επιλογές. Πρόκειται για ένα «κενό» στην αγορά, που αποδίδεται στην πανδημία και την απορρύθμιση που επέφερε στην ομαλή λειτουργία του παγκόσμιου εμπορίου και της εφοδιαστικής αλυσίδας, διεθνώς.