Καθοριστικοί είναι οι επόμενοι μήνες σε σχέση με την δημιουργία πλαισίου όρων εργασίας για τους διανομείς φαγητού, σύμφωνα με τον διευθυντή του τμήματος εργασιακών σχέσεων, Άντη Αποστόλου. Η «Κ» επικοινώνησε με τον κ. Αποστόλου σε σχέση με τα ζητήματα ασφάλειας και απολαβών των διανομέων και με αφορμή την πρόσφατη εκδήλωση διαμαρτυρίας τους. Ζητήματα τα οποία τέθηκαν επί τάπητος σε συναντήσεις που έγιναν με τις συντεχνίες εργαζομένων και την εργοδοτική πλευρά (εταιρείες διαχείρισης στόλου), σε μια προσπάθεια να εξευρεθεί ένα συγκεκριμένο πλαίσιο εργασίας, που να ικανοποιεί και τις δύο πλευρές. «Πρόκειται για ένα αρκετά δύσκολο εγχείρημα» επισήμανε ο κ. Αποστόλου, εφόσον όπως εξήγησε, καταρχάς ο κλάδος αναπτύχθηκε τα τελευταία χρόνια άρα δεν υπάρχει μια προηγούμενη εμπειρία των εργοδοτών σε σχέση με την οργάνωση προσωπικού και τις συλλογικές συμβάσεις. Επιπλέον, ανέφερε, η μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων είναι άτομα από τρίτες χώρες και οι ίδιοι έχουν διαφορετική εμπειρία σε ό,τι αφορά τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και αυτό δυσκολεύει ακόμα περισσότερο τον καθορισμό ενός πλαισίου ωφελημάτων που μπορούν να συμπεριληφθούν σε σύμβαση.
Χωρίς κανόνες ασφαλείας
Η συλλογική σύμβαση καλείται να επιλύσει ζητήματα και πέραν του καθορισμού μισθού και ωραρίου. Κυρίως δε, το σημαντικότερο θέμα είναι τα μέσα μεταφοράς που χρησιμοποιούν οι διανομείς- μοτοσικλέτες και ποδήλατα, και ποια είναι η υποχρέωση του εργοδότη σε αυτό. Είναι σημαντικό επίσης τα θέματα συντήρησης και ελέγχου των οχημάτων που χρησιμοποιούνται, της παροχής προστατευτικού εξοπλισμού και του κόστους καυσίμων. Μέχρι στιγμής, όλα τα πιο πάνω είναι στις πλείστες των περιπτώσεων ευθύνη του ιδίου του διανομέα. Επιπλέον, δεν ελέγχεται η ποιότητα του οχήματος και των ανταλλακτικών που επιλέγονται στην συντήρηση του, με τις συντεχνίες ΣΕΚ και ΠΕΟ να τονίζουν το θέμα ασφάλειας- πρωτίστως του οδηγού- που εγείρεται λόγω της απουσίας του ελέγχου.
Στην συζήτηση και η ρύθμιση μέγιστου αριθμού διαδρομών καθημερινά καθώς και αλλαγές σε σχέση με τον χρόνο παράδοσης του προϊόντος
Οι δέουσες αλλαγές
Στο τραπέζι των διαβουλεύσεων αναμένεται να τεθούν εισηγήσεις όπως ρύθμιση μέγιστου αριθμού διαδρομών καθημερινά καθώς και μεγιστοποίηση χρόνου παράδοσης του προϊόντος ή υπολογισμός εξωγενών συνθηκών που επηρεάζουν τον χρόνο παράδοσης, όπως είναι η κυκλοφοριακή φόρτιση στους δρόμους. Αναμένεται επίσης να συζητηθεί και το σενάριο ενός προκαθορισμένου μίνιμουμ μισθού του διανομέα, κάτι που θεωρείται ότι θα μειώσει τον αριθμό διαδρομών ανά διανομέα και ως εκ τούτου θα μειώσει τον χρόνο που περνούν πίσω από το τιμόνι, καθώς και επιτρέψει την παράδοση του φαγητού σε εύλογο χρόνο, και με περισσότερη ευελιξία.
Συγκεκριμένα, θα τεθεί σε συζήτηση το ιδιοκτησιακό καθεστώς για τα μέσα μεταφοράς που χρησιμοποιούνται στις διανομές προϊόντων. Αυτή την στιγμή ο κάθε διανομέας χρησιμοποιεί το δικό του όχημα- μηχανοκίνητο ή μη- και έχει την ευθύνη και καλύπτει με δικά του έξοδα τον ανεφοδιασμό καυσίμων καθώς επίσης και το κόστος συντήρησης και ελέγχου καταλληλότητας, χωρίς άλλες δικλείδες ασφαλείας και ελέγχου.
Αναμένεται επίσης να συζητηθούν οι απολαβές αναλόγως με την κατηγορία και τον βαθμό δυσκολίας της κάθε διαδρομής. Αυτή την στιγμή, οι διαδρομές εν μέσω έντονων καιρικών συνθηκών (έντονη βροχόπτωση ή καύσωνας),αμείβονται περισσότερο σε σχέση με μια κανονική διαδρομή, κάτι που είναι εν μέρει ορθό. Από την άλλη όμως αυξάνει το δέλεαρ για εργασία σε δύσκολες και συχνά επικίνδυνες συνθήκες για τους διανομείς, όπως επισημαίνεται από τις συντεχνίες. Το ζητούμενο είναι να μειωθεί το ρίσκο που παίρνει ο διανομέας στην προσπάθεια του να εξασφαλίσει περισσότερο μισθό, αναλαμβάνοντας δύσκολες διαδρομές τις οποίες προσπαθεί να καλύψει στον μικρότερο δυνατό χρόνο.
Συνεχής ο έλεγχος
Εκτός από την προσπάθεια για συλλογική σύμβαση, είναι συνεχής η προσπάθεια καταγραφής και ελέγχου των όρων εργοδότησης και των συνθηκών απασχόλησης στον κλάδο, είτε αφορά τις ίδιες τις πλατφόρμες είτε αφορά επιχειρήσεις ή φυσικά πρόσωπα. Ο έλεγχος γίνεται κάθε μήνα τόσο από την υπηρεσία επιθεώρησης του Υπουργείου Εργασίας, όσο και από το Τμήμα Εργασιακών Σχέσεων- σε μηνιαία βάση και προσκομίζονται στοιχεία ατόμων που απασχολούν ώστε να διαπιστωθεί αν είναι εγγεγραμμένα στο σύστημα κοινωνικών ασφαλίσεων. Σε σχέση με την αδήλωτη εργασία σε αυτόν τον κλάδο, σχολίασε ότι σίγουρα υπάρχει υποδηλωμένη εργασία- δηλαδή οι ώρες που αποζημιώνεται ο εργαζόμενος, να μην είναι οι πραγματικές ώρες. «Άρα αυτό πρέπει να βρούμε και ζητούμε συνεχώς στοιχεία από τους εργοδότες, λαμβάνουμε στοιχεία και από τις πλατφόρμες και καταλήγουμε στις πραγματικές αποδοχές». Τόνισε την ανάγκη να αυξηθεί ο έλεγχος στο κομμάτι της υποδηλωμένης εργασίας και αξιοποίησης της τεχνολογίας για περισσότερη αποτελεσματικότητα.
Συλλογική σύμβαση ή αδιέξοδο
Ο κ. Αποστόλου εξέφρασε την εκτίμηση ότι οι επόμενοι μήνες θα είναι καθοριστικοί για την πορεία των διαβουλεύσεων και το κατά πόσο μπορεί να επιτευχθεί μια συλλογική σύμβαση ή αν πρέπει να κηρυχθεί αδιέξοδο στη συζήτηση. Σίγουρα, ανέφερε, δεν μπορούν να συνεχίσει η προσπάθεια μέχρι το τέλος του 2023, αλλά αποφάσεις θα ληφθούν νωρίτερα. Σημειώνεται ότι στις διαβουλεύσεις συμμετέχουν οι συντεχνίες ΣΕΚ, ΠΕΟ ΔΕΟΚ, οι εταιρείες διαχείρισης στόλου- fleet managers και μία από τις τρεις ψηφιακές πλατφόρμες διανομής προϊόντων.
Ποιος είναι ο εργοδότης;
Ποιος είναι τελικά ο εργοδότης των διανομέων φαγητού; Ένα ερώτημα που εγείρεται κάθε φορά που έρχεται στο προσκήνιο το εργασιακό καθεστώς των διανομέων- και τα κενά του. Ο κ. Αποστόλου ρωτήθηκε σχετικά και ανέφερε ότι είτε πρόκειται για υπαλλήλους με εργοδότες εταιρείες διαχείρισης στόλου ( αυτές με τις σειρά τους συνεργάζονται με τις πλατφόρμες). Μεγάλος αριθμός των διανομέων, είναι αυτοτελώς εργαζόμενοι. Αυτό το σύστημα ισχύει στις πλείστες χώρες της ΕΕ, όπως σημείωσε.