Με το δικό τους σήμα θα κυκλοφορούν το επόμενο διάστημα τα κυπριακά κρασιά των 15 οινοποιείων που συμμετέχουν στο Cyprus Wine Consortium. Πρόκειται για το WineCore (Wineries of Cyprus Own-Rooted Evolution), το οποίο από σήμερα, μέχρι και το πρώτο τρίμηνο του 2024, θα πρέπει να ενσωματωθεί στην συσκευασία των κρασιών του consortium και θα τοποθετείται στα καψύλια των φιαλών κρασιού. Υπολογίζεται ότι σε ένα χρόνο, το συγκεκριμένο λογότυπο θα φέρουν στη συσκευασία τους 100 διαφορετικές ετικέτες κυπριακού κρασιού. Παράλληλα, το σήμα θα αξιοποιείται και σε άλλα προωθητικά μέσα όπως banners και συμμετοχή σε εκθέσεις. Όπως εξηγεί στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος Ιδρυτικό μέλος του Cyprus Wine Consortium Θεόδωρος Θεοχάρης, το WineCore προσδιορίζει τον αποκλειστικά κυπριακό χαρακτήρα των κρασιών και θα αποτελέσει μια σημαντική γέφυρα προς τους καταναλωτές, εντός και εκτός Κύπρου, με στόχο την ενίσχυση της παρουσίας του στην αγορά. Ωστόσο, πρωτίστως το σήμα θα λανσαριστεί στην κυπριακή αγορά και αγορές του εξωτερικού θα ακολουθήσουν επιλεκτικά. Στο πλαίσιο της προώθησης του νέου σήματος ταυτότητας, πολύ σύντομα θα παρουσιαστεί στο εξωτερικό η έκθεση κρασιού ΑΝΤΑΜΩΜΑ- τη μόνη έκθεση που επικεντρώνεται στα κυπριακά κρασιά και τις γηγενείς ποικιλίες, στην οποία λαμβάνουν μέρος μόνο τα 15 οινοποιεία WINECORE και λαμβάνει χώρα, δύο φορές τον χρόνο.
Σήμα ποιότητας
Οι εξαγωγές κυπριακού κρασιού ήταν σχεδόν 2 εκατ. το 2022 και σημείωσαν αύξηση πέραν του 40%.
Εκτός από σήμα ταυτότητας, το συγκεκριμένο σήμα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως σήμα ποιότητας, εφόσον θα δίνεται μόνο στα κρασιά που θα περνούν επιτυχώς από τον εσωτερικό έλεγχο ποιότητας του Cyprus wine Consortium. Έτσι ο καταναλωτής ο οποίος θα βλέπει το σήμα, θα γνωρίζει ότι το κρασί είναι οργανοληπτικά ορθό, κάτι που σημαίνει ότι δεν θα περιέχει δυσάρεστες οσμές, όπως αυτές της οξείδωσης ή της αναγωγής (βαριά αρώματα από θειούχες ενώσεις) ούτε οποιοδήποτε άλλο οινολογικό λάθος. Τα κρασιά που θα επιλεγούν να φέρουν το λογότυπο, τελούν υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι φτιάχνονται μονοποικιλιακά ή κατά πλειοψηφία (blends) από γηγενείς και αυτόριζες κυπριακές ποικιλίες σταφυλιού. «Έχουμε αναγνωρίσει, προωθούμε, και στοχεύουμε να γνωρίσουμε σε όλο τον κόσμο τις ακόλουθες Κυπριακές ποικιλίες: Ξυνιστέρι, Μαραθεύτικο, Μοροκανέλλα, Γιαννούδι, Βασίλισσα, Πρωμάρα, Όφθαλμο, Μιχαλιάς, Μαρούχο, Κατομυλίτικο, Κανέλλα, Σπούρτικο, Μοσχάτο Άσπρο, Φλούρικο», αναφέρει ο κ. Θεοχάρης. Τονίζεται πάντως ότι αν δεν υπάρχει το συγκεκριμένο σήμα σε κάποιο κυπριακό κρασί, δεν θα πρέπει να εκληφθεί ότι πρόκειται για χαμηλότερης ποιότητας προϊόντα, αλλά ότι ενδεχομένως να πρόκειται για οινοποιείο που δεν συμμετέχει στο Consortium.
Συλλογική προσπάθεια
Όπως τονίζει ο κ. Θεοχάρης, προκειμένου να αναπτυχθεί περαιτέρω η εικόνα του κυπριακού κρασιού και να αυξηθεί το μερίδιο αγοράς του τοπικά και σε χώρες του εξωτερικού, χρειάζεται πλέον συλλογική προσπάθεια από τα οινοποιεία, ενώ τονίζει ότι η μέχρι σήμερα επικοινωνία των μοναδικών χαρακτηριστικών και πλεονεκτημάτων της οινικής Κύπρου δεν είναι επαρκής. Για αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος, τα οινοποιεία WINECORE έχουν ήδη αρχίσει τη δημιουργία υλικού και μηχανισμών διάδοσης των στοιχείων που καθιστούν τα κρασιά από Κυπριακές ποικιλίες ποιοτικά με το δικό τους μοναδικό χαρακτήρα, κάτι που επιχειρείται και μέσα από το σήμα WINECORE.
Το άλλο branding
Πέρα από την πρωτοβουλία του Cyprus Wine Consortium, προωθητικές ενέργειες του κυπριακού κρασιού γίνονται και από πλευράς Υπουργείου Εμπορίου, αν και η διαδικασία κινείται με αργούς ρυθμούς. Από το 2021 είχε καταρτιστεί ένα σχέδιο δράσης για τη δημιουργία και την προώθηση κυπριακής οινικής ταυτότητας (branding) το οποίο περιλάμβανε και τη δημιουργία λογότυπου κοινής αποδοχής, το οποίο θα εκφράζει την εθνικής οινική οντότητα της Κύπρου, και θα χρησιμοποιείται σε κάθε προωθητική ενέργεια. Στα πλάνα ήταν και η δημιουργία ιστοσελίδας και προώθηση της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτή την στιγμή, η δημιουργία ενός ενιαίου wine branding του κυπριακού κρασιού είναι σε εξέλιξη, ενώ όπως ενημέρωσε σχετικά ο Υπουργός Ενέργειας σε εκδήλωση του Cyprus Wine Consortium, η πρόταση για την δημιουργία ειδικού εμπορικού σήματος, βρίσκεται ενώπιον της Νομικής Υπηρεσίας για έλεγχο. Από την στιγμή που ο έλεγχος ολοκληρωθεί με επιτυχία, τότε το θα πρέπει να εγγραφεί στον έφορο εταιρειών και στην συνέχεια, θα ακολουθήσει περίοδος υποβολής ενστάσεων. Εφόσον ενστάσεις δεν υπάρξουν, τότε το σήμα θα παρουσιαστεί και θα ξεκινήσει η καμπάνια προώθησης του. Αυτό αφορά την Υπηρεσία Εμπορίου. Υπενθυμίζεται ότι είναι παράλληλα σε εξέλιξη και η δημιουργία του λογότυπου Cyprus Made το οποίο επίσης θα μπορεί να αξιοποιηθεί και στο κομμάτι προώθησης του κυπριακού κρασιού.
Ανεβαίνουν οι εξαγωγές
Σε χαμηλά επίπεδα είναι οι εξαγωγές κυπριακού κρασιού αφού απορροφούν πολύ μικρό ποσοστό-μόλις το 5% της κυπριακής παραγωγής. Ωστόσο παρουσιάζουν σταθερά αύξηση κάθε χρόνο. Ενδεικτικά, το 2022 η αξία των εξαγωγών παρουσίασε αύξηση πέραν του 40%. Συγκεκριμένα, το 2021 η αξία των εξαγωγών ήταν κυπριακού κρασιού ήταν €1,403,801, ενώ το 2022 ανήλθε σε €1, 990, 177. Οι εξαγωγές ποιοτικού κρασιού θεωρούνται ακόμα μικρότερες δεδομένου του ανταγωνισμού σε αυτό το επίπεδο, ενώ βεβαίως το επίπεδο εξαγωγών πάντα συνδυάζεται με τον όγκο και την ποιότητα της παραγωγής. Όσο αφορά την εγχώρια αγορά, υπολογίζεται ότι το κυπριακό κρασί καλύπτει γύρω στο 40% της κατανάλωσης, ενώ το υπόλοιπο 60% καλύπτεται από εισαγόμενο κρασί.