Η συμφωνία πώλησης του ομίλου ΚΕΑΝ στην εταιρεία bbf (build better future) είναι από τις πρώτες συμφωνίες της χρονιάς και αδιαμφισβήτητα, και από τα πιο δυνατά για το κυπριακό επιχειρείν, όχι μόνο για τα μέρη που το απαρτίζουν, αλλά και για τις προοπτικές και τα νέα δεδομένα που δημιουργεί στην ανάπτυξη της εταιρείας αναψυκτικών. Πέραν τούτου, η συμφωνία, ανοίγει παράλληλα τον δρόμο για αξιοποίηση του υφιστάμενου τεμαχίου στο οποίο δραστηριοποιείται αυτή τη στιγμή. Στο ίδιο τεμάχιο, όπως πληροφορείται η «Κ», θα παραμείνουν οι εγκαταστάσεις, ωστόσο η εταιρεία θα συνεχίσει την παραγωγή της σε άλλο σημείο στη Λεμεσό, διατηρώντας παράλληλα το υφιστάμενο της προσωπικό. «Το μόνο που αλλάζει είναι η μετοχική δομή της» τονίζει μιλώντας στην «Κ» ο director του ομίλου Κρις Μαρκίδης. Το σίγουρο πάντως είναι ότι μέσα σε 74 χρόνια παρουσίας, πολλά έχουν αλλάξει για την εταιρεία. Με αφορμή τη συμφωνία πώλησης, επιχειρήσαμε, με τη βοήθεια του κυρίου Μαρκίδη, να καταγράψουμε την πορεία της στο πέρασμα των χρόνων, καθώς και τα σημεία αναφοράς που έκαναν την ΚΕΑ του 1949, την ΚΕΑΝ του 2023, μία από τις μεγαλύτερες κυπριακές εταιρείες.
Το εργοστάσιο της εταιρείας, το οποίο ολοκληρώθηκε το 1956, και λειτουργεί μέχρι σήμερα.
Η ΚΕΑΝ κατέχει το 31% της αγοράς στον τομέα των χυμών και το 70% στα σκουός, ενώ η ΚΕΑΝΙΤΑ κατέχει το 75% της αγοράς του παιδικού ποτού.
Ενας νεαρός χημικός
Όλα ξεκίνησαν το 1949. Τότε, ένας νεαρός χημικός, ο Τάκης Χριστοδούλου, θέλησε να αξιοποιήσει την εξειδικευμένη γνώση του στον τομέα της επεξεργασίας των φρούτων, ιδρύοντας την Κυπριακή Εταιρεία Αναψυκτικών (ΚΕΑ). Ξεκίνησε έτσι να αξιοποιεί τους χυμούς και τα φυσικά συστατικά που προκύπτουν από τη διαδικασία χυμοποίησης φρέσκων εσπεριδοειδών. Τα πρώτα ποτά που παρασκευάστηκαν το 1949 ήταν τα σκουός (πορτοκάλι, λεμόνι, αμύγδαλο και βύσσινο) με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, που συντηρούσε τα προϊόντα και τα έκαναν ιδιαίτερα δημοφιλή στο κοινό. Βασικά υλικά ήταν τα αρωματικά βότανα της κυπριακής υπαίθρου και οι ώριμες ποικιλίες των εσπεριδοειδών του νησιού. Δύο χρόνια αργότερα, η εταιρεία άλλαξε ελαφρώς το όνομά της σε ΚΕΑΝ. Από τότε μέχρι σήμερα, έχουν περάσει επτά δεκαετίες μέσα από τις οποίες η εταιρεία εξελίχθηκε, σε αυτό που γνωρίζουμε σήμερα και σε ένα brand name, το οποίο κατέχει ηγετική θέση στην κυπριακή αγορά.
Από το 1949 μέχρι σήμερα, το ύφος και το μήνυμα των διαφημίσεων της ΚΕΑΝ έχει αλλάξει άρδην, στο πλαίσιο και του ύφους του μάρκετινγκ της κάθε εποχής.
Σταθμοί στην πορεία
Πολλά τα σημεία αναφοράς στην πολυετή πορεία του Ομίλου. Ξεκινώντας από το 1956, όταν ολοκληρώθηκε το εργοστάσιο της εταιρείας, το οποίο και λειτουργεί μέχρι σήμερα. Το 1959 άρχισε η εμφιάλωση της Pepsi Cola στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου. Η συνεργασία της είχε κάτω από την ομπρέλα της τα προϊόντα των δύο εμπορικών σημάτων μέχρι το 1972. Η εταιρεία έχασε τις περισσότερες καλλιέργειες εσπεριδοειδών λόγω της τουρκικής εισβολής το 1974.
Σημείο καμπής για την εταιρεία και την ενίσχυση των εμπορικών δραστηριοτήτων της, ήταν όπως περιγράφει ο κ. Μαρκίδης, η αγορά νέας τεχνολογίας ασηπτικής συσκευασίας Tetra Pak για την παραγωγή φυσικών χυμών και φρουτοποτών σε κουτιά του ενός λίτρου και 250 ml που μπήκαν για πρώτη φορά στην κυπριακή αγορά. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1986, υπεγράφη συμφωνία με την εταιρεία N.J.Nichols, για την παραγωγή και διανομή στην Κύπρο των προϊόντων VIMTO, ενώ έγινε αντικατάσταση των γυάλινων μπουκαλιών εμφιάλωσης αναψυκτικών και σκουός με πλαστικά μπουκάλια. Σταθμός στην πορεία της εταιρείας ήταν και το πιο πρόσφατο 2015, όταν η εταιρεία παρουσίασε για πρώτη φορά στην κυπριακή αγορά και σε άλλες αγορές, αεριούχες λεμονάδες, πορτοκαλάδες και σκουός με στέβια (0% θερμίδες).
Η ΚΕΑΝ σήμερα
Στις επτά δεκαετίες ζωής η ΚΕΑΝ εξελίχθηκε από μια τοπική εταιρεία αναψυκτικών και χυμών σε έναν δυναμικό Όμιλο που δραστηριοποιείται σε διαφόρους τομείς της αγοράς τροφίμων και ποτών, εξυπηρετώντας τη λιανική και τη χονδρική αγορά αλλά και τον τομέα εστίασης. Τα τοπικά προϊόντα KEAN που παράγονται στο εργοστάσιό της στη Λεμεσό διανέμονται σε περισσότερες από 50 χώρες σε όλο τον κόσμο. Το εργοστάσιο στη Λεμεσό που αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες μεταποιητικές μονάδες του νησιού, αγοράζει και χυμοποιεί γύρω στους 18.000 τόνους κυπριακών εσπεριδοειδών. Η ΚΕΑΝ κατέχει το 31% της κυπριακής αγοράς στον τομέα των χυμών και το 70% στα σκουός, ενώ η ΚΕΑΝΙΤΑ θεωρείται το πιο επιτυχημένο φρουτοποτό με 75% της αγοράς του παιδικού ποτού. Ο εξαγωγικός προσανατολισμός ήταν και είναι τόσο σημαντικός, όσο και οι πωλήσεις στην εισαγωγική αγορά όπως αναφέρει ο κ. Μαρκίδης, με την εξαγωγική δραστηριότητα (σε 50 χώρες) να καλύπτει το 25% των πωλήσεων της εταιρείας. Ο Όμιλος εργοδοτεί 200 άτομα και έχει ετήσιο τζίρο γύρω στα 40 εκατ. ευρώ. Οι εξαγωγές αποτελούνται από προϊόντα εγχώριας παραγωγής όπως χυμούς, συμπυκνώματα χυμών, βάσεις για προϊόντα από χυμούς, αιθέρια έλαια, αναψυκτικά και σκουός. Επιπλέον, ο Όμιλος βρίσκεται ανάμεσα στους μεγαλύτερους εισαγωγείς γνωστών, υψηλής ποιότητας προϊόντων όπως Heinz, Kraft, HP, L&P, Amoy, ΚΡΙ-ΚΡΙ, Vitalia, Farleys, Calvo, Όλυμπος, Αγρόκηπος Χαλβατζή, Berlys, Eurofrits, Viciunai Group κ.ά.
Η επόμενη μέρα
Πλέον με την εξαγορά της εταιρείας από την bbf (build better future), σηματοδοτείται η δυναμική της παρουσία στο παρόν και προδιαγράφεται η δυναμική της πορεία στο μέλλον, περιγράφει ο κ. Κρις Μαρκίδης, επισημαίνοντας ότι η νέα πορεία θα στηριχθεί στις διαχρονικές αξίες της εταιρείας, που συνέβαλαν στη μακροχρόνια πορεία της μέχρι σήμερα. Τονίζει εμφαντικά ότι πέραν της πώλησης των μετόχων της εταιρείας, τίποτα άλλο δεν αλλάζει και όλες οι θέσεις εργασίας είναι εξασφαλισμένες και με τη νέα μετοχική δομή. «Σαν ΚEAN θα συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε ανάλογα με τις απαιτήσεις και τις ανάγκες της αγοράς. Θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε τα προϊόντα που αγαπήθηκαν από γενιές και γενιές Κυπρίων πάντα με την κορυφαία ποιότητα που τα καθιστούν πρώτα στις προτιμήσεις του κοινού και αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας και της κουλτούρας μας. Ταυτόχρονα θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε ως εταιρεία στη χώρα και στην κοινωνία με αφοσίωση, πίστη και αγάπη, όπως κάνουμε όλα αυτά τα 74 χρόνια ύπαρξής μας» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Σχέση με την κοινωνία
«Η ΚΕΑΝ δεν είναι απλά “μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην Κύπρο”, αλλά είναι αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας του νησιού, ενεργό μέλος της τοπικής οικονομίας και απόλυτα ταυτισμένη με την κυπριακή παράδοση» υπογραμμίζει ο κ. Μαρκίδης και αναφέρεται στους πέντε πυλώνες της εταιρείας, στο πλαίσιο του προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Πρώτος πυλώνας, η ελάχιστη σπατάλη πόρων. Σύμφωνα με την εταιρεία, ό,τι απομένει από το φρούτο χρησιμοποιείται σαν ζωοτροφή από φάρμες και σαν λίπασμα από τους γεωργούς. Στους πυλώνες της εταιρείας και η πράσινη επιχείρηση, που αφορά τη μείωση στο ελάχιστο της βιομηχανικής επιβάρυνσής της στο περιβάλλον. Παράλληλα, προωθεί την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση μέσα από ειδικά προγράμματα. Με στόχο τη νέα γενιά, έχει δημιουργήσει το Εco-δρόμιο στο εργοστάσιό της, το οποίο φιλοξενεί παιδιά σχολικής ηλικίας για διασκεδαστικές αλλά και εκπαιδευτικές περιπλανήσεις. Τρίτος πυλώνας η κοινωνική δράση μέσω της προσφοράς σε φιλανθρωπικές εκδηλώσεις και στήριξη οργανώσεων αλλά και πιο μεμονωμένων περιπτώσεων. Τέταρτος πυλώνας, είναι η στήριξη της τοπικής οικονομίας, με συνεργασίες με άλλες κυπριακές εταιρείες, τοπικούς προμηθευτές, βιοτέχνες και επαγγελματίες καθώς και εσπεριδοκαλλιεργητές της χώρας. Στις προτεραιότητες της εταιρείας και η προσφορά προϊόντων υψηλής ποιότητας, πλούσια σε θρεπτικές αξίες η ενθάρρυνση ενός υγιεινού τρόπου ζωής.