Την περασμένη εβδομάδα, η σουηδική εταιρεία μπαταριών Nortvolt, ανακοίνωσε ότι περιορίζει τις δραστηριότητές της και μειώνει θέσεις εργασίας, γεννώντας φόβους ότι η καλύτερη ευκαιρία που έχει η Ευρώπη σε έναν εγχώριο πρωταθλητή στις μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί τελικά να καθυστερήσει.
Παλεύοντας με καθυστερήσεις παραγγελιών και την απώλεια ενός συμβολαίου 2 δισ. δολαρίων με την BMW τον Ιούνιο, ο διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής Peter Carlsson δήλωσε ότι η εταιρεία θα σταματήσει την παραγωγή του CAM, ενός κρίσιμου υλικού για μπαταρίες, θα διακόψει τα σχέδια για μια σουηδική μονάδα και θα αναζητήσει επενδυτές για ένα εργοστάσιο στην Πολωνία. Η Northvolt δήλωσε ότι θα επικεντρωθεί στην κύρια δραστηριότητά της, να γίνει ηγετική δύναμη στην κατασκευή κυψελών μπαταρίας, ενώ θα πρέπει να αγοράζει το υλικό CAM από την Κίνα ή τη Νότιο Κορέα.
Η απόφαση αυτή σημαίνει ουσιαστικά ότι η Northvolt, ο πιο ανεπτυγμένος παίκτης μπαταριών στην Ευρώπη, έχει παραιτηθεί από την αρχική της αποστολή να γίνει ένα κέντρο για «όλα σε ένα», προσφέροντας τα πάντα από την παραγωγή υλικών και την κατασκευή μπαταριών μέχρι την ανακύκλωση.
Καθώς ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ, Mario Draghi, προειδοποίησε στην πολυαναμενόμενη έκθεση που δημοσίευσε την περασμένη εβδομάδα για τον ανταγωνισμό της πράσινης τεχνολογίας από την Κίνα, οι κινήσεις της Northvolt εγείρουν ερωτήματα σχετικά με την ικανότητά της να αποτελέσει σημαντική δύναμη στον ευρωπαϊκό τομέα ηλεκτροκίνησης.
«Η Northvolt ήταν η δόξα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας μπαταριών και αν δεν μπορεί να παράγει (μπαταρίες), αυτό δείχνει πραγματικά ότι, βιομηχανικά, η Ευρώπη θα εξαρτηθεί απίστευτα από την Ασία στο μέλλον», δήλωσε στο Reuters ο Andy Leyland, συνιδρυτής της εταιρείας ερευνών και συμβουλευτικής στην εφοδιαστική αλυσίδα SC Insights.
Η Northvolt αντιμετώπισε προβλήματα στην κατασκευή μπαταριών υψηλής ποιότητας σε μεγάλες ποσότητες, ενώ παράλληλα πολεμούσε ανταγωνιστές της από την Κίνα όπως η CATL και η BYD. Η εκτεταμένη επιχειρηματική δραστηριότητα της Northvolt ήταν ένας παράγοντας που περιέπλεξε την κατάσταση.
Δύσκολη η απεξάρτηση από την Κίνα
Οι δυσκολίες της Northvolt, η οποία εξακολουθεί να είναι ζημιογόνος παρότι έχει εξασφαλίσει παραγγελίες άνω των 50 δισ. δολαρίων, αντανακλούν τα εμπόδια που συναντά η Ευρώπη στην απεξάρτηση της βιομηχανίας από την Κίνα, η οποία ελέγχει το 85% της παγκόσμιας παραγωγής κυψελών μπαταριών.
Ο σουηδικός κολοσσός έχει διασφαλίσει 15 δισ. δολάρια και προσπαθεί να συγκεντρώσει περισσότερα χρήματα για να χρηματοδοτήσει την κοστοβόρα επανεκκίνηση της.
Το μέλλον της Northvolt φαίνεται πλέον αβέβαιο. Το εμβληματικό εργοστάσιό της στην πόλη Skelleftea στη βόρεια Σουηδία, απέχει πολύ από το να φτάσει σε πλήρη δυναμικότητα, προκαλώντας αμφιβολίες για το μέλλον των τριών gigafactories που σχεδιάζονται σε Γερμανία, Καναδά και Σουηδία.
Βέβαια, η Northvolt εξακολουθεί να προηγείται σημαντικά έναντι των αντιπάλων της, όπως η Morrow και η Freyr της Νορβηγίας, καθώς και η κοινοπραξία της Stellantis και της Mercedes Automotive Cells. Οι πελάτες και οι αναλυτές όμως παρακολουθούν με νευρικότητα την κατάσταση να εξελίσσεται χωρίς βέβαιο αποτέλεσμα.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters