ΚΥΠΕ
Διαβεβαιώσεις για σημαντική βελτίωση ή και επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος στη Κύπρο, δίνει ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Γιάννης Καρούσος, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, εξηγώντας πως για πρώτη φορά η Κύπρος εκπονεί σχέδιο και στρατηγική με διάφορα μέτρα και πρωτοβουλίες, που αποσκοπούν στην επίλυση του προβλήματος.
Ο Γιάννης Καρούσος αναφέρει πως η τροχαία κίνηση θα μειωθεί κατά 25% στην είσοδο της Λευκωσίας, με την παράδοση της Α’ φάσης του Περιμετρικού δρόμου, θα μειωθεί με την εγκατάσταση των έξυπνων φώτων τροχαίας από τον Ιανουάριο του 2023, με την εφαρμογή των κλιμακωτών ωραρίων εργασίας στη δημόσια υπηρεσία και στην εκπαίδευση, για τα οποία μελέτη δείχνει βελτίωση στο 6%, με το ολοκληρωμένο δίκτυο λεωφορειολωρίδων στη Λευκωσία, για το οποίο κατατίθεται αυτές τις μέρες μελέτη, αλλά και με τη δημιουργία σιδηροδρόμου στην Κύπρο, η οποία σύμφωνα με τον ίδιο «είναι πιο εφικτή λύση από το τραμ».
Ο κ. Καρούσος παραδέχεται πως «το κυκλοφοριακό είναι ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί όλο τον κόσμο», ωστόσο, τονίζει εμφαντικά ότι τα έργα που αποφασίστηκαν να γίνουν ή γίνονται υπόσχονται «σημαντική βελτίωση» και ενδεχομένως την επίλυση του κυκλοφοριακού.
Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο ΚΥΠΕ, αναλύει ένα προς ένα τα μέτρα και τις πρωτοβουλίες που ανέλαβε το Υπουργείο του, δίδοντας έμφαση στην κατασκευή του Περιμετρικού δρόμου στη Λευκωσία, στην εγκατάσταση των έξυπνων φώτων τροχαίας, στην έναρξη κατασκευής του ανισόπεδου κόμβου στον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Λευκωσίας, που θα ενώνεται με τη Λεωφόρο Σταυρού, στην εφαρμογή των κλιμακωτών ωραρίων εργασίας στη δημόσια υπηρεσία και στην εκπαίδευση, καθώς επίσης στην κατάθεση της μελέτης για ένα πιο ολοκληρωμένο δίκτυο λεωφορειολωρίδων στη Λευκωσία.
Σύμφωνα με τον Γιάννη Καρούσο, τα συγκεκριμένα μέτρα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες και αφορούν στα μεγάλα οδικά έργα, τα οποία θα αποσυμφορήσουν την είσοδο της Λευκωσίας, στην τεχνολογία, αφού για πρώτη φορά εισάγεται στην Κύπρο η τεχνολογία στη διαχείριση της τροχαίας κίνησης, καθώς και στις δημόσιες επιβατικές μεταφορές και τη βελτίωσή τους.
Από την άλλη, σημαντικό θέμα για το Υπουργείο του αναφέρει πως παραμένει η Οδική Ασφάλεια, ο προϋπολογισμός της οποίας αυξήθηκε σημαντικά και συγκεκριμένα από 150 χιλιάδες καταγράφει αύξηση της τάξης του ενός εκατομμυρίου ανά έτος.
Σε ό,τι αφορά στη μείωση των οδικών συγκρούσεων, ο Υπουργός Μεταφορών αναφέρει πως με την έναρξη σειράς δράσεων και πρωτοβουλιών, αλλά και με την προώθηση αλλαγής της νομοθεσίας έχει γίνει κατορθωτή η μείωσή τους μέχρι σήμερα στο 33,71%, ενώ επικαλείται στατιστικά στοιχεία, που καταδεικνύουν ότι με την εφαρμογή του συστήματος φωτοεπισήμανσης από την αρχή του έτους, μειώθηκαν οι οδικές συγκρούσεις σε ολόκληρη την Κύπρο.
Μείωση κατά 25% στην είσοδο της Λευκωσίας
Σε παρατήρηση ότι το τελευταίο διάστημα παρατηρούνται ολοένα και πιο συχνά κυκλοφοριακά κομφούζιο, ειδικά, στην είσοδο και έξοδο της Λευκωσίας και κληθείς να αναφέρει αν υπάρχουν λύσεις, ο κ. Καρούσος είπε στο ΚΥΠΕ πως «το κυκλοφοριακό είναι ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί όλους και αφορά κάποιες ώρες της ημέρας, ιδιαίτερα το πρωί μεταξύ των ωρών 07:00 και 08:30 και το απόγευμα όταν επιστρέφει ο κόσμος από την εργασία του».
Τονίζει ότι ο Περιμετρικός της Λευκωσίας, με κόστος περίπου 75 εκατομμυρίων ευρώ, αναμένεται ότι θα παραδοθεί, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, προς το τέλος του 2023, ενώ σημειώνει πως θα μειώσει τα αυτοκίνητα στην είσοδο της Λευκωσίας κατά 25%.
Αναφερόμενος περαιτέρω στα μεγάλα οδικά έργα, είπε το Υπουργείο του υπόγραψε συμβόλαιο για τη βελτίωση/κατασκευή των Λεωφόρων Ιπποκράτους και Αργυρουπόλεως, έργο το οποίο θα προσθέσει στο 25% ακόμα ένα ποσοστό.
Εξήγησε στο ΚΥΠΕ ότι «πρόκειται για τον δρόμο, ο οποίος θα ενώσει τη Λεωφόρο Τσερίου και τον Περιμετρικό με τη Λακατάμια», ενώ πρόσθεσε ότι στο θέμα του κυκλοφοριακού θα βοηθήσει και ο ανισόπεδος κόμβος στη Σταυρού, καθώς και κάποια άλλα έργα, όπως η Λεωφόρος Αμμοχώστου.
Σχετικά με τον ανισόπεδο κόμβο στη Σταυρού, είπε πως «είναι πολύ σημαντικός» για το θέμα του κυκλοφοριακού, αφού θα καταργηθούν τα φώτα του «Καλησπέρα», θα υπάρχει μια ομαλή κυκλοφορία και θα βελτιωθεί αισθητά η κυκλοφορία στην είσοδο της πόλης.
«Τα σημαντικότερα, όμως, έργα είναι ο Περιμετρικός, η Ιπποκράτους – Αργυρουπόλεως, αλλά και η Αλεξανδρουπόλεως στον Στρόβολο, τα οποία στη βάση μελετών, θα αποσυμφορήσουν και θα βελτιώσουν την κίνηση μέχρι και 70% στο κέντρο του Στροβόλου, όταν και εφόσον ολοκληρωθούν», σημείωσε.
Επιπρόσθετα, ο Υπουργός Μεταφορών ανέφερε πως ο Περιμετρικός είναι ένα έργο, το οποίο έχει συμπεριληφθεί στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, ενώ σημείωσε πως υπήρξε μια πρόσφατη επικαιροποίηση του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών και μετά από πολλή προετοιμασία και προεργασία έγινε κατορθωτό η Κύπρος να συμμετέχει σε δυο Ευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφορών.
Συγκεκριμένα, εξήγησε ότι με αυτή την επιτυχία η Κύπρος κατάφερε να συμμετέχει σε διαδρόμους από 5.850χλμ. μήκους οδικού δικτύου στα 17.700χλμ (+203%), από 15 στα 29 Αεροδρόμια (+93%), από 16 στα 33 Λιμάνια (+106%) και σύνδεση μεταξύ από 9 σε 23 χώρες (+156%).
Στο μεταξύ, πρόσθεσε ότι στο πλαίσιο της επικαιροποίησης, μπαίνει η πόλη της Λάρνακας, ως κεντρικό αστικό κέντρο μαζί με τη Λευκωσία και τη Λεμεσό και πλέον εκτός από τους αυτοκινητόδρομους, που ήταν ήδη μέσα στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, το εσωτερικό δίκτυο αυξάνεται και μεγαλώνει.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο Υπουργό περί τα τέλη Ιανουαρίου υπογράφεται και η επέκταση του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας – Παλαιχωρίου μέχρι τον Αγρό και την Κυπερούντα, εξηγώντας πως όταν ολοκληρωθεί και αυτό το δίκτυο θα μπορεί κάποιος να ταξιδέψει με το όχημα του από την Λεμεσό μέχρι τη Λευκωσία μέσω ορεινών περιοχών, χρησιμοποιώντας τον αυτοκινητόδρομο.
Τον Ιανουάριο του 2023 η εγκατάσταση των έξυπνων φώτων τροχαίας
Ο αρμόδιος Υπουργός εξηγεί ότι στην απάμβλυνση του κυκλοφοριακού θα συμβάλει και η εγκατάσταση των έξυπνων φώτων τροχαίας, αφού σύμφωνα με μελέτη που διενεργήθηκε, διαπιστώνεται ότι στις χώρες, όπου έχουν εγκατασταθεί τα συγκεκριμένα συστήματα, σημειώθηκε μείωση στο κυκλοφοριακό, με μια βελτίωση που ξεκινά από το 10% και φτάνει μέχρι το 35%.
Πρόσθεσε, εξάλλου, ότι για πρώτη φορά στην Κύπρο θα εγκατασταθούν έξυπνα φώτα σε Λευκωσία και Λεμεσό, τα οποία «θα βελτιώσουν το κυκλοφοριακό, ενώ συμπλήρωσε πως η τοποθέτηση ηλεκτρονικών πινακίδων στους αυτοκινητοδρόμους για ενημέρωση των οδηγών θα συμβάλουν στη διαχείριση της τροχαίας κίνησης.
Ανακοίνωσε ότι η εγκατάσταση των έξυπνων φώτων ξεκινά τον Ιανουάριο του 2023 και ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η δημιουργία ενός κέντρου διαχείρισης της κυκλοφορίας μέσω Ευφυών Συστημάτων, όπου σε 125 σημεία φώτων τροχαίας σε Λευκωσία και Λεμεσό, συγκεκριμένα 80 στη Λευκωσία και 45 στη Λεμεσό, θα εγκατασταθούν έξυπνα συστήματα, τα οποία μέσω τεχνητής νοημοσύνης και αισθητήρων θα διαχειρίζονται την τροχαία κίνηση και θα δίδουν την ανάλογη προτεραιότητα.
Υπογράμμισε ότι η τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε ήδη στον κυκλικό κόμβο της Αγίας Φύλας, όπου οι μετρήσεις έχουν δείξει ότι έχει μειωθεί τουλάχιστον κατά 50% ο αναμενόμενος χρόνος διαδρομής στο βόρειο τμήμα, από τα ορεινά μέχρι το βόρειο τμήμα του κυκλικού κόμβου.
Ταυτόχρονα, ανέφερε πως υλοποιείται άλλο ένα σύστημα Ευφυών Συστημάτων, το οποίο συμπεριλαμβάνει αισθητήρες, κάμερες και ηλεκτρονικές πινακίδες κατά μήκος των αυτοκινητόδρομων, μέσω των οποίων και θα ενημερώνονται οι οδηγοί με ανακοινώσεις για θέματα που έχουν να κάνουν με το ταξίδι τους, αλλά και θα μπορούμε να διαχειριζόμαστε την τροχαία κίνηση με τα ανάλογα στατιστικά που θα λαμβάνονται.
Μειώθηκαν οι παραβιάσεις των οδηγών από τη φωτοεπισήμανση
Σε ερώτηση αν υπάρχουν αποτελέσματα ως προς τη μείωση των οδικών συγκρούσεων με την εφαρμογή του συστήματος φωτοεπισημάνσης, ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι η πρώτη φάση είναι υπό εκτέλεση, για να συμπληρώσει ότι στα σημεία όπου έχει εγκατασταθεί «ήδη παρατηρούνται μειώσεις στις παραβιάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας».
«Το εν λόγω σύστημα», σύμφωνα με τον κ. Καρούσο, «είναι ένα σημαντικό εργαλείο, που έχουμε πλέον στην κατοχή μας, που έχει στόχο την πρόληψη και αποτροπή τροχαίων παραβιάσεων, το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα την περεταίρω μείωση των οδικών συγκρούσεων και θανατηφόρων».
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Καρούσος είπε πως βρισκόμαστε στην πρώτη επίσημη φάση και έχουν αγοραστεί οι πρώτες 16 κινητές κάμερες και ακόμη 20 σταθερές σε έξι σημεία σε Λευκωσία και Λεμεσό, ενώ διεμήνυσε πως «στόχος του συστήματος είναι να λειτουργεί προληπτικά και όχι να εισπράξει εξώδικα».
«Τα σημεία, όπου γίνεται η εγκατάσταση είναι σημεία τα οποία έχουν χαρακτηριστεί ως μελανά ή προβληματικά από την αστυνομία και από τον κλάδο οδικής. Είναι σημαντικό και φαίνεται από τα στατιστικά στοιχεία ότι μειώνονται οι οδικές συγκρούσεις σε ολόκληρη την Κύπρο. Πρέπει να περιμένουμε, να παρέλθει μια περίοδος, ώστε να μπορούμε να κάνουμε τις απαραίτητες συγκρίσεις», πρόσθεσε.
Βελτίωση του 6% δείχνει η μελέτη για το ευέλικτο ωράριο
Σε ερώτηση αν έχει ναυαγήσει τελικά ή παραμένει ανοικτό το ζήτημα της εφαρμογής των κλιμακωτών ωραρίων εργασίας στη δημόσια υπηρεσία και στην εκπαίδευση, ο Γιάννης Καρούσος απάντησε πως το Υπουργείο του προωθεί το ευέλικτο ωράριο, για να σημειώσει πως «έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για το ευέλικτο ωράριο που δείχνει ότι θα υπάρξει τουλάχιστον μια βελτίωση της τάξης του 6% περίπου στο κυκλοφοριακό, αν το ευέλικτο ωράριο της Δημόσιας Υπηρεσίας καθοριστεί μεταξύ 07:00 και 09:00».
«Το 6%», εξήγησε ο κ. Καρούσος «μπορεί να φαίνεται χαμηλό, αλλά είναι ουσιαστική διαφορά, για να υπάρχει ομαλή κυκλοφορία χωρίς συμφόρηση».
Πιο ολοκληρωμένο το δίκτυο λεωφορειολωρίδων στη Λευκωσία
Για τις δημόσιες επιβατικές μεταφορές και τη βελτίωση τους, είπε πως κατατίθεται αυτές τις μέρες η μελέτη για το ολοκληρωμένο δίκτυο λεωφορειολωρίδων στη Λευκωσία, σύμφωνα με το οποίο θα διακινείται απρόσκοπτα το λεωφορείο από το ένα άκρο της Λευκωσίας μέχρι και το άλλο -και όχι τμηματικά- όπως είναι σήμερα.
«Μόλις κατατεθούν τα προσχέδια θα δοθούν απόψεις, ακολούθως θα επικαιροποιηθούν τα σχέδια και στη συνέχεια το Τμήμα Δημοσίων Έργων θα κατασκευάσει αυτές τις λωρίδες. Αυτό θα δώσει μεγάλη προτεραιότητα στα λεωφορεία», συμπλήρωσε ο Υπουργός Μεταφορών.
Αύξηση στις διακινήσεις με λεωφορεία από το 2012
Επεσήμανε ότι υπάρχει σημαντική αύξηση στις μετακινήσεις πολιτών με λεωφορεία, σημειώνοντας ότι το 2012 οι μετακινήσεις ανέρχονταν στα 10 εκατομμύρια, ενώ μέχρι τέλος του 2022 ο αριθμός αυξάνεται στα 24 εκατομμύρια.
Επιπλέον, ανέφερε πως οι λεωφορειολωρίδες σε ό,τι αφορά τις δημόσιες επιβατικές μεταφορές, θα είναι μια υποδομή, η οποία θα βοηθήσει και θα ενισχύσει τα λεωφορεία, για να προσθέσει ότι προωθούνται και υποδομές, όπως οι στάσεις, τα στέγαστρα, λεωφορειολωρίδες στη Λεμεσό και Λάρνακα και πάρα πολλά άλλα.
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τις ενέργειες που αναμένονται από το Υπουργείο το 2023 για τις συγκοινωνίες, είπε πως έχει ολοκληρωθεί από το Υπουργείο Μεταφορών η υπογραφή συμβάσεων σε όλες τις επαρχίες, για την υπεραστική σύνδεση με το νέο σύστημα δημόσιων επιβατικών μεταφορών.
«Πλέον το ρίσκο είναι στον ανάδοχο, επομένως και τα έσοδα μένουν στον ανάδοχο. Γι’ αυτό και ο ανάδοχος πρέπει να έχει δίκτυο, για να προσφέρει τέτοια υπηρεσία, ώστε να αυξάνει τους επιβάτες του, ώστε να επωφελείται από τα έσοδα. Χρήση σύγχρονων τεχνολογιών με επικαιροποιημένο δίκτυο, αυξημένα χιλιόμετρα και τηλεματική. Βάσει στατιστικών έχουμε πλέον πιο καθαρή εικόνα της χρήσης των λεωφορείων, καθώς και δεδομένα για τη βελτίωση αυτών», είπε.
Επιπρόσθετα, είπε ότι το επόμενο βήμα είναι η εγκατάσταση των στάσεων και στεγάστρων λεωφορείων, εξηγώντας ότι αν και το θέμα ήταν αρμοδιότητα των Δήμων, εντούτοις, το Υπουργείο του ανέλαβε την εγκατάσταση σε σημεία προτεραιότητας, και βρίσκεται στα τελικά στάδια της οικονομικής προσφοράς.
Ανέφερε, ακόμα, ότι οι προσφορές αξιολογούνται και τέλος του Φεβρουαρίου «αναμένεται να υπογραφεί και αυτό το μεγαλεπήβολο έργο των 75 εκ., για στάσεις και στέγαστρα, τα οποία θα είναι αυτόνομα και θα έχουν αυτοπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία θα απαιτείται μέσω των φωτοβολταϊκών».
Ταυτοχρόνως, είπε πως το Υπουργείο έχει πρόγραμμα, το οποίο επιχορηγεί Δήμους και Κοινότητες με πόσο ύψους μέχρι €2.500 ανά στέγαστρο, για την αγορά και εγκατάσταση στεγάστρων.
Εφικτή η δημιουργία σιδηροδρόμου στην Κύπρο
Κληθείς να αναφέρει αν είναι εφικτή η λειτουργία σιδηροδρόμου στην Κύπρο, για επίλυση του κυκλοφοριακού και αν υπάρχουν προοπτικές για συγχρηματοδότησή του, ο κ. Καρούσος είπε πως ο σιδηρόδρομος είναι εφικτός στην Κύπρο, και μάλιστα, όπως υποστήριξε «είναι πολύ πιο εφικτός και πιο εύκολο να κατασκευαστεί σε σχέση με το τραμ, αφού ο σιδηρόδρομος μπορεί να εγκατασταθεί κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου, χωρίς να χρειαστούν απαλλοτριώσεις».
Απλά, εξήγησε, «χρειάζεται η μετακίνηση υπηρεσιών».
Σύμφωνα με τον Υπουργό Μεταφορών, υπάρχει μελέτη, η οποία έχει καταδείξει ότι δεν είναι βιώσιμος, άρα χρειάζεται χρηματοδότηση από την ΕΕ.
Όπως είπε «εμείς θέλουμε να το προωθήσουμε και γι’ αυτό κατά την πρόσφατη επίσκεψη της Επιτρόπου Μεταφορών της ΕΕ, Αδίνα Βαλεάν στην Κύπρο, είχα διμερή συνάντηση μαζί της και έθεσα το θέμα χρηματοδότησης για την προώθηση του έργου από την ΕΕ».
Συνέχισε λέγοντας ότι «η μελέτη δείχνει ότι μπορεί να εγκατασταθεί ο σιδηρόδρομος, ο οποίος θα ενώνει τις πόλεις με τα αεροδρόμια και τα λιμάνια και βεβαίως υπάρχουν προοπτικές χρηματοδότησης του», ωστόσο, σημείωσε ότι «είναι ένα μεγαλεπήβολο έργο, που θα ξεπεράσει το 1,5 δις σε κόστος».
«Τρόποι υπάρχουν είτε με επενδυτή είτε με κάποιο άλλο τρόπο, ήρθε ο καιρός για να ανοίξει αυτό το θέμα», είπε.
Στο 33,71% η μείωση των θανατηφόρων συγκρούσεων
Σε σχέση με τις δράσεις, που έχουν ετοιμαστεί από το Υπουργείο Μεταφορών, για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, ο κ. Καρούσος είπε πως όταν ανέλαβε το Υπουργείο Μεταφορών τη χρονιά του 2019 σημειώθηκαν 52 θανατηφόρα, για να προσθέσει ότι ξεκίνησε τότε μία σειρά από δράσεις και πρωτοβουλίες, καθώς και προώθηση της αλλαγής της νομοθεσίας, ώστε να μειωθούν τα θανατηφόρα και οι οδικές συγκρούσεις.
Εξήγησε ότι αν και δυστυχώς το αποτέλεσμα μέχρι και σήμερα ανέρχεται στα 37 θανατηφόρα, εντούτοις, το ποσοστό μείωσης βρίσκεται στο 33,71%.
«Ο στόχος είναι να μειώσουμε αυτό το νούμερο, έστω και εάν είναι το χαμηλότερο που είχαμε ποτέ τα τελευταία 11 χρόνια. Ταυτοχρόνως, τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν ότι οι δράσεις οι πρωτοβουλίες, που έχουν ληφθεί έχουν φέρει αποτέλεσμα».
Αναφορικά με τις δράσεις που διενεργεί και προωθεί το Υπουργείο του, ο κ. Καρούσος είπε πως για πρώτη φορά έχουν προωθήσει προγράμματα επιχορηγήσεων προστατευτικού εξοπλισμού, το οποίο ξεκίνησε με τον αερόσακο σώματος μοτοσικλετιστή, ένα πρόγραμμα το οποίο το έχουν αγκαλιάσει μοτοσικλετιστές, αφού περίπου 2.700 είχαν κάνει αίτηση για να εξασφαλίσουν χορηγία αερόσακου σώματος.
Επίσης, είπε πως έχουν αυξήσει σημαντικά τον προϋπολογισμό της Οδικής Ασφάλειας από 150 χιλιάδες στο 1 εκατομμύριο ανά έτος, ενώ 1.050.000 εκ. θα αξιοποιηθεί για την τριετία 2022-2024, για τη χορηγία προστατευτικού εξοπλισμού στους μοτοσικλετιστές, που είναι και οι πιο «ευάλωτοι» χρήστες του οδικού δικτύου βάσει στατιστικών.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στις σημαντικές αλλαγές που έχουν γίνει στη νομοθεσία και αφορούν στην Οδική Ασφάλεια, σημειώνοντας ότι «έχει εγκριθεί από τη Βουλή η πρόταση για συμπερίληψη μηνυμάτων για την οδική ασφάλεια σε διαφημίσεις που έχουν να κάνουν με την πώληση οχημάτων και την πώληση αλκοόλ».
Επιπλέον, σύμφωνα με τον αρμόδιο Υπουργό προωθήθηκαν και εκκρεμούν στην Βουλή αλλαγές στη νομοθεσία σε ό,τι αφορά στις άδειες οδήγησης, ιδιαίτερα σε σχέση με τους μοτοσικλετιστές.
Συγκεκριμένα, ανέφερε πως έχει δοθεί ημερομηνία λήξης της μαθητικής άδειας στα 2 χρόνια, ενώ στους μαθητευόμενους θα επιτρέπεται η χρήση του οδικού δικτύου, με τη συνοδεία εκπαιδευτή και με τη χρήση επιπρόσθετου προστατευτικού εξοπλισμού.