TIMES OF ISRAEL
Η απουσία του Τούρκου υπουργού Ενέργειας Φατίχ Ντονμέζ από την τουρκική αποστολή με επικεφαλής τον Τούρκο υπουργό Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου που επισκέφθηκε χθες τα παλαιστινιακά εδάφη και το Ισραήλ ήταν ενδεικτική των ανύπαρκτων, για την ώρα, προοπτικών στην ενεργειακή συνεργασία Ισραήλ – Τουρκίας. Η Άγκυρα θα επιθυμούσε να διαφοροποιήσει τις ενεργειακές πηγές της, εισάγοντας φυσικό αέριο από το Ισραήλ μέσω υποθαλάσσιου αγωγού, αλλά το Ισραήλ δεν συζητάει κάτι τέτοιο.
«Οι ενεργειακές σχέσεις χτίζονται ανάμεσα σε κράτη που έχουν συνεργασία και εμπιστοσύνη, περιγραφή που σίγουρα δεν ταιριάζει στην τρέχουσα δυναμική μεταξύ των δύο χωρών», είπε στο γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων η Γκάμπι Μίτσελ, αναλύτρια πολιτικής στο ινστιτούτο Μιτβίμ του Ισραήλ. «Το Ισραήλ δεν ενδιαφέρεται για μια τέτοια συνεργασία, καθώς αυτή θα έβλαπτε τις σχέσεις με Κύπρο, Ελλάδα και Ε.Ε.».
Η Μίτσελ επισήμανε ότι το Ισραήλ και η Τουρκία δεν έχουν καν πλήρεις διπλωματικές σχέσεις και οι συζητήσεις περί ενεργειακής συνεργασίας «θα έβαζαν το κάρο μπροστά από το άλογο». Το Ισραήλ δεν σκοπεύει να αποκαταστήσει τις διπλωματικές σχέσεις με την Άγκυρα αν δεν περιοριστούν οι δραστηριότητες της Χαμάς στην Τουρκία. Για τον Ερντογάν, από την άλλη πλευρά, η εικόνα του προστάτη των Παλαιστινίων είναι σημαντικό πολιτικό χαρτί. Ο Τσαβούσογλου επισκέφθηκε πρώτα τη Ραμάλα και το τέμενος του Αλ Ακσά στην Ιερουσαλήμ και μόνο στο τέλος της επίσκεψής του επρόκειτο να συναντηθεί με τον Ισραηλινό ομόλογό του.
Ο υποθαλάσσιος αγωγός
Το έργο του υποθαλάσσιου αγωγού αερίου Ισραήλ – Τουρκίας κοστολογείται περίπου στο 1,5 δισ. δολάρια, είναι δηλαδή οικονομικότερο από τον αγωγό EastMed που δεν βρήκε χρηματοδότηση και πολιτική στήριξη, αλλά όχι τόσο ελκυστικό όσο η υγροποίηση του αερίου. «Ποτέ δεν θεωρούσα αυτό το έργο εφικτό», είπε ο διευθυντής του προγράμματος Μέσης Ανατολής του Foreign Policy Research Institute, Ααρον Στάιν. «Η ιδέα επανέρχεται κάθε φορά που υπάρχει προσέγγιση, αλλά στην πράξη είναι πολυέξοδο και περίπλοκο. Πέρα από την πολιτική και το θέμα της Κύπρου, τα τέρμιναλ LNG έχουν περισσότερο νόημα οικονομικά και είναι πιο εύκολα πολιτικά».