Kathimerini.gr
Αλεξάνδρα Σκαράκη
Εχουν περάσει τρεις εβδομάδες από τη φρικιαστική επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ. Οι αντιδράσεις και οι διαμαρτυρίες αυξάνονται παντού, με την ανθρωπιστική κρίση στη Γάζα να διογκώνεται και να υπάρχουν φόβοι για περαιτέρω κλιμάκωση της σύγκρουσης.
Ολες αυτές οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή αναζωπύρωσαν έντονες δημόσιες αντιπαραθέσεις σε πολλούς χώρους, όπως σε πανεπιστημιουπόλεις, αίθουσες εταιρικών συνεδριάσεων και δρόμους πολλών μεγάλων πόλεων. Οπως συνέβη και το 2014 με την εισβολή του Ισραήλ στη Γάζα και τις φονικές συγκρούσεις επτά εβδομάδων στην περιοχή, το Χόλιγουντ, όπου η πραγματικότητα συχνά έπεται της φαντασίας, δεν θα μπορούσε και πάλι να απουσιάσει από αυτόν τον διάλογο.
Σε συνέχεια της διπλής απεργίας σεναριογράφων και ηθοποιών που αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες κρίσεις που έχει αντιμετωπίσει μέχρι τώρα η βιομηχανία του θεάματος, η νέα πηγή διχασμού που δημιουργήθηκε με την έναρξη και συνέχιση του πολέμου έχει προκαλέσει διεθνείς κινητοποιήσεις, ιδιαίτερα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και σε δημόσιες εκδηλώσεις διaφόρων ενώσεων.
Καταδικάζουν τη βία
Το Ισραήλ απολάμβανε διαχρονικά ισχυρή υποστήριξη στο Χόλιγουντ, με την ίδρυση του κράτους του το 1948 να χαιρετίζεται με λαμπρό εορτασμό στο Hollywood Bowl, όπως συνέβη και για τη νίκη του στον Πόλεμο των Εξι Ημερών του 1967. Στον απόηχο των καταστροφικών επιδρομών της Χαμάς, όπου έχασαν τη ζωή τους περισσότεροι από 1.400 Ισραηλινοί πολίτες ενώ πάνω από 200 έχουν συλληφθεί και κρατούνται όμηροι, μεταξύ των οποίων μικρά παιδιά και ηλικιωμένες γυναίκες, πολλοί στη βιομηχανία του θεάματος έσπευσαν να καταδικάσουν τη βία.
Η αλληλεγγύη μεταξύ των μελών της Ενωσης Σεναριογράφων της Αμερικής (Writers Guild of America -WGA) φαίνεται να έχει διαταραχθεί σοβαρά, λίγες μόνο εβδομάδες μετά τη λύση της πεντάμηνης σχεδόν απεργίας της. Εκατοντάδες σεναριογράφοι διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι η Ενωση δεν έχει πάρει θέση σχετικά με τον πόλεμο. Μάλιστα, όπως αναφέρει πρόσφατο ρεπορτάζ της εφημερίδας Los Angeles Times, ορισμένοι σεναριογράφοι απειλούν με παραίτηση από την Ενωσή τους, δηλώνοντας ότι: «Η σύγκρουση μεταξύ του Ισραήλ και των Παλαιστινίων είναι περίπλοκη, όμως τα εγκλήματα που διαπράχθηκαν την 7η Οκτωβρίου ήταν βάναυσα. Αν δεν μπορούμε να το αποκαλέσουμε όπως πραγματικά είναι – μια τερατώδης πράξη βαρβαρότητας – τότε έχουμε χάσει την ουσία».
Πάνω από 700 διασημότητες και ηγέτες του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων των Τζέιμι Λι Κέρτις, Γκαλ Γκαντότ, Ράιαν Μέρφι και Μπράιαν Λουρντ, υπέγραψαν στις 12 Οκτωβρίου μια ανοιχτή επιστολή χαρακτηρίζοντας τις ενέργειες της Χαμάς «διαβολικές» και «βάρβαρες». Οι Ενώσεις Σκηνοθετών και Ηθοποιών της Αμερικής εξέδωσαν παρόμοιες δηλώσεις.
Η σιωπή της Ενωσης Σεναριογράφων Αμερικής
Ωστόσο, η WGA δεν δημοσίευσε κάποιο παρόμοιο μήνυμα, με την Πρόεδρο της Μέρεντιθ Στίεμ να εξηγεί σε email ότι το διοικητικό συμβούλιο «δεν κατόρθωσε να συμφωνήσει» για το πώς θα έπρεπε να απαντήσει σε ένα τόσο διχαστικό ζήτημα. Ομως, περισσότερα από 300 μέλη που είχαν εξοργιστεί από τη σιωπή της Ενωσης, μεταξύ των οποίων προσωπικότητες όπως η Εϊμι Σέρμαν – Παλαντίνο, ο Ερικ Ροθ, και ο Μάθιου Γουέινερ, έστειλαν ανοιχτή επιστολή στην οποία επισημαίνουν ότι σε άλλες περιπτώσεις η Ενωση είχε εκφράσει σαφή δημόσια θέση, όπως για το κίνημα #MeToo και το Black Lives Matter.
Με email προς τα 11.500 μέλη της την περασμένη Τρίτη, η ηγεσία της WGA ζήτησε συγγνώμη για τον «τεράστιο πόνο» που προκάλεσε επειδή δεν εξέδωσε μια δημόσια δήλωση για τη σύγκρουση. Οπως εξήγησε και καταγράφεται στους LA Times, «η διαδικασία λήψης αποφάσεων ενός εργατικού συνδικάτου, όταν πρόκειται να επιλέξει πλευρά σε διάφορες εγχώριες όσο και παγκόσμιες υποθέσεις, δεν μπορεί να είναι ακριβής».
Σύμφωνα με τους Times of Israel, την ίδια στιγμή, κορυφαία ονόματα της βιομηχανίας του θέματος – όπως η Μαντόνα, ο Κρις Ροκ, η Γκουίνεθ Πάλτροου, ο Μπράντλεϊ Κούπερ, η Κέιτ Μπλάνσετ, ο Χοακίν Φίνιξ, ο Τζον Στιούαρτ και η Αμέρικα Φερέρα – επαινούν τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν για την «ακλόνητη ηθική πεποίθηση, την ηγεσία και την υποστήριξή του στον εβραϊκό λαό», προτρέποντάς τον «να μην σταματήσει μέχρι να απελευθερωθούν όλοι οι όμηροι» και να απαιτήσει την άμεση κατάπαυση του πυρός. Οπως αναφέρεται στην επιστολή, «όλοι θέλουμε το ίδιο πράγμα: ελευθερία για τους Ισραηλινούς και τους Παλαιστίνιους ώστε να ζουν δίπλα-δίπλα ειρηνικά, ελευθερία από τη βάναυση βία που εξαπλώνεται από τη Χαμάς. Και το πιο επείγον, αυτή τη στιγμή, ελευθερία για τους ομήρους». Και τονίζει: «Καλούμε όλους να μην επαναπαυθούν μέχρι να απελευθερωθούν όλοι οι όμηροι. Κανένας όμηρος δεν μπορεί να μείνει πίσω».
«Εγκλήματα πολέμου»
Στην άλλη πλευρά, η οργάνωση Artists for Palestine UK έδωσε στη δημοσιότητα στις 17 Οκτωβρίου, μια ανοιχτή επιστολή που την υπέγραφαν περισσότερα από 2.000 άτομα, συμπεριλαμβανομένων των ηθοποιών Τίλντα Σουίντον, Στιβ Κούγκαν και Τσαρλς Ντανς, ζητώντας «να σταματήσει η άνευ προηγουμένου σκληρότητα που επιβάλλεται στη Γάζα» και χαρακτηρίζοντας τις ενέργειες του Ισραήλ ως «εγκλήματα πολέμου». Στην επιστολή τους, δεν γίνεται καμία αναφορά στη Χαμάς. Μεταξύ άλλων σημαντικών ονομάτων του χώρου που υποστηρίζουν το δίκαιο των Παλαιστινίων περιλαμβάνονται οι: Σούζαν Σάραντον, Μαρκ Ράφαλο, Τζέσικα Τσάστεϊν, Τζον Κιούζακ κ.α.
Το Χόλιγουντ απασχόλησε όμως τις τελευταίες ημέρες και η παραίτηση ενός υψηλόβαθμου στελέχους του μεγάλου πρακτορείου ταλέντων Creative Artists Agency, της Μάχα Ντακίλ που είχε πελάτες όπως οι Τομ Κρουζ, Ριζ Γουίδερσπουν και Μαντόνα. Κι αυτό επειδή χαρακτήρισε την αντίδραση του Ισραήλ στην επίθεση της Χαμάς ως «γενοκτονία», προκαλώντας σε μεγάλο βαθμό αντιδράσεις. Κάποιοι επιδοκίμασαν τη δήλωση, ενώ άλλοι σχολιάζοντας τον σάλο που δημιουργήθηκε και που οδήγησε στην παραίτησή της έκανα λόγο για ένα ανατριχιαστικό παράδειγμα περιορισμού της ελευθερίας του λόγου.
Ταυτόχρονα, μέλη Ενώσεων και Σωματείων κατέθεσαν ένα άλλο αίτημα εκφράζοντας ανησυχία για τις «πρόσφατες εκστρατείες πίεσης από ορισμένα υψηλόβαθμα μέλη των συνδικάτων μας να εκδώσουν δηλώσεις υποστήριξης του Ισραήλ εν μέσω της συνεχιζόμενης πολιορκίας της Γάζας». Αυτό το αίτημα υπεγράφη μόνο με τα αρχικά των ανθρώπων κάτι, που όπως είπε ένας σεναριογράφος, έγινε λόγω ανησυχιών για πιθανές αντιδράσεις των υποστηρικτών της άλλης πλευράς.