Kathimerini.gr
Αλεξάνδρα Σκαράκη
΄Ένα βράδυ στις αρχές του 2019, πάνω από 10 εκατομμύρια άνθρωποι συγκεντρώθηκαν μπροστά από οθόνες για να παρακολουθήσουν τη συναυλία του DJ Marshmello στο εικονικό σύμπαν του βιντεοπαιχνιδιού Fortnite. Το σόου, διάρκειας 10 λεπτών, πραγματοποιήθηκε σε μια ειδικά διαμορφωμένη σκηνή εντός του παιχνιδιού, γεγονός το οποίο ήταν για πολλούς –και κυρίως τη βιομηχανία της μουσικής – μια καινοτομία.
Φαίνεται πως το Metaverse είναι το νέο σημείο όπου μουσικοί και μέλη διαδικτυακών κοινοτήτων μπορούν να αλληλεπιδράσουν.
Λίγο μετά, στο κοινό του Metaverse εμφανίστηκαν δημοφιλείς καλλιτέχνες, από το κορεατικό ποπ συγκρότημα BTS και την Αριάνα Γκράντε μέχρι τον Τράβις Σκοτ, τον Τζάστιν Μπίμπερ και τώρα τον Ρόμπι Γουίλιαμς. Μάλιστα, ο τελευταίος αναμένεται να δώσει μια ζωντανή συναυλία στην εικονική πόλη LightCycle, που στοχεύει να γίνει ο απόλυτος προορισμός για την τέχνη, τις ταινίες, τα παιχνίδια, τη μουσική, τη μόδα, τον αθλητισμό αλλά και τη λιανική πώληση και η οποία θα είναι έτοιμη λίγο πριν από το τέλος του 2023.
Φαίνεται πως το Metaverse, ή αλλιώς ο τρισδιάστατος αυτός ψηφιακός κόσμος, είναι το νέο σημείο όπου μουσικοί και μέλη διαδικτυακών κοινοτήτων μπορούν να αλληλοεπιδράσουν. Γι’ αυτό τα Metaverses, όπως το Decentraland ή το The Sandbox, αναπτύσσονται συνεχώς, ώστε να μπορούν να λειτουργούν ταυτόχρονα και ως ψυχαγωγικές σκηνές.
Ο εντυπωσιακός αριθμός των θεατών (133 εκατ.) που προσέλκυσαν συνολικά οι συναυλίες των Γκράντε, Σκοτ και Marshmello υπήρξε η αφορμή ώστε να αρχίσει μια συζήτηση για τη σχέση μεταξύ της μουσικής τέχνης και των αναδυόμενων τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένων της εικονικής (virtual) και της επαυξημένης (augmented) πραγματικότητας. Εμπειρίες που βιώσαμε κυρίως κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας. «Επρεπε να νικήσουμε αυτό που ονομάζουμε “Zoom fatigue”(κούραση από τις πολλές ώρες στο Zoom), βρισκόμασταν συνέχεια σε βιντεοκλήσεις και επιθυμούσαμε κάτι διαφορετικό», λέει στην «Κ» ο Δημήτρης Δημητριάδης, futurist και ερευνητής.
Πράγματι, τη χρονική περίοδο των lockdowns, η εξέλιξη και η χρήση της τεχνολογίας έπαιξαν αναμφισβήτητα σημαντικό ρόλο στον τρόπο επικοινωνίας. «Η αξιοποίηση της εικονικής πραγματικότητας και των υβριδικών μορφών “έτρεξε” μάλλον πιο γρήγορα από ό,τι θα περιμέναμε και ο κόσμος εξοικειώθηκε με αυτά», εξηγεί ο μουσικός και επιστήμονας Κωστής Γαρδίκης.
Στην καραντίνα, ο ίδιος δημιούργησε το «#artificial», το πρώτο άλμπουμ στην Ελλάδα με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης. «Γράψαμε μαζί τους στίχους με τεχνητή νοημοσύνη, δεν είχε κυκλοφορήσει ακόμα το Chat GPT, αξιοποίησα και μηχανάκια AI, ώστε να κάνουν κάποιες πρωτότυπες ενέργειες». Ο δίσκος κυκλοφόρησε το 2021 και ακολούθησε η ευρεία –πλέον– χρήση αντίστοιχων εφαρμογών. «Για εμένα όλο αυτό ήταν ένας πειραματισμός. Ζεις στην εποχή σου και αξιοποιείς τα εργαλεία και τα ερεθίσματα που βρίσκονται τριγύρω. Και αυτό είναι και μια πρόκληση».
Έχοντας ασχοληθεί με αυτόν τον κλάδο, ο κ. Γαρδίκης αναφέρει ότι τις συναυλίες στο Metaverse τις αντιμετωπίζει ως ένα «καινούργιο κομμάτι». «Εκείνο που βρίσκω ενδιαφέρον στα εικονικά σόου είναι περισσότερο η διαδικασία “εμβύθισης”, κατά την οποία, αν απομονωθείς τελείως από το περιβάλλον σου, φορώντας μια μάσκα 3D ή immersive surround ακουστικά, που τελευταία αποτελούν τη νέα τάση, τότε έχουμε κάτι το αλλιώτικο».
Εικονικά live με avatar;
Για τους περισσότερους, μια συναυλία σε αρένα ή γήπεδο συνεπάγεται όχι μόνο την περφόρμανς καλλιτεχνών επί σκηνής αλλά και τα ερεθίσματα τριγύρω: από την άφιξη στον χώρο και την επαφή με άλλο κόσμο, μέχρι τον παλμό λίγο πριν σβήσουν τα φώτα και την ενέργεια την ώρα που όλοι τραγουδούν και χορεύουν ενωμένοι. Είναι, λοιπόν, λογικό για κάποιον που έχει συνηθίσει στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής του να παρακολουθεί τους αγαπημένους του ερμηνευτές από κοντά, ένα εικονικό live να μοιάζει σαν κάτι τελείως ξένο, από τη στιγμή που όλα θα αντικατασταθούν από άβαταρ. «Για τη νέα γενιά, όμως, θα είναι μια πολύ φυσιολογική επιλογή. Στο Metaverse ο ήχος ειδικά θα παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον, θα έχει μια τελείως διαφορετική αρχιτεκτονική σύμφωνα με τις νέες τεχνολογίες. Ταυτόχρονα, ιδιαίτερο θα είναι και το οπτικό μέρος», λέει ο μουσικός.
Πηγή φωτ.: LightCycle
Πώς όμως θα λειτουργούν οι virtual συναυλίες; «Με την ίδια λογική που λειτουργούν και οι φυσικές. Θα υπάρχει ένα εισιτήριο που θα μας δίνει πρόσβαση. Είναι πολύ σημαντικό στην ψυχαγωγία, και κυρίως στη μουσική, μέσα σε αυτά τα Metaverses να μπορούμε να καταναλώνουμε το οπτικοακουστικό υλικό χωρίς να υπάρχουν θέματα δικαιωμάτων. Το δυνατό σημείο είναι ότι, όσο αυτή η τεχνολογία μεγαλώνει, τόσο πέφτει το κόστος των συσκευών», τονίζει ο κ. Δημητριάδης. «Μπορώ να έχω μια ουσιαστική, καθηλωτική εμπειρία και να αισθάνομαι σαν να βρίσκομαι εκεί μέσω μιας συσκευής που είναι πιο οικονομική από ένα λάπτοπ ή ένα κινητό τηλέφωνο».
Ο κ. Δημητριάδης συμπληρώνει ότι ο «άνθρωπος μαθαίνει να κοινωνικοποιείται σε τρισδιάστατα περιβάλλοντα και η βιομηχανία ψυχαγωγίας θα “χωριστεί” σε τρεις πραγματικότητες, δηλαδή στη φυσική, την επαυξημένη και την ψηφιακή». Και καθώς ο κόσμος θα αρχίσει σιγά σιγά να υιοθετεί έναν πολυαισθητηριακό τρόπο απόλαυσης όσων τον ενδιαφέρουν, οι εικονικοί περφόρμερ θα γίνουν η γέφυρα για αξέχαστες στιγμές.