Money Review
16 Ιουλίου 1981. Η διοίκηση της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας αλλάζει και επίσημα το brand name της εταιρείας στην αμερικανική αγορά από Datsun σε Nissan, σηματοδοτώντας το τέλος ενός ονόματος με ιστορία ενός και πλέον αιώνα.
Το brand name της Datsun βοήθησε τις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες να καθιερωθούν διεθνώς μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, πουλώντας εκατομμύρια αυτοκίνητα ανά τον πλανήτη. Όμως, σταδιακά καταργήθηκε τη δεκαετία του 1980, ενώ μια πιο πρόσφατη προσπάθεια αναβίωσής του από την Nissan, είχε άδοξο τέλος.
Το όνομα Datsun έχει τις ρίζες του σε ένα αυτοκίνητο που ονομαζόταν DAT και κατασκευάστηκε το 1914 από την Kaishinsha Motorcar Works στο Τόκιο.
Η λέξη DAT ήταν ακρωνύμιο που αποτελούνταν από τα αρχικά των ονομάτων των τριών αρχικών επενδυτών της επιχείρησης: Den, Aoyama και Takeuchi.
Στα γιαπωνέζικα, σημαίνει «γρήγορος σαν αστραπή».
Τα αυτοκίνητα DAT διαφημίζονταν ως Durable, Attractive και Trustworthy, δηλαδή ανθεκτικά, ελκυστικά και αξιόπιστα.
Το 1933, ο ιδρυτής της Nissan, Yoshisuke Aikawa, ανέλαβε την επιχείρηση αυτή.
Την εποχή εκείνη, η εταιρεία είχε κυκλοφορήσει ένα μικρότερο αυτοκίνητο, οικονομικό και ελαφρύ, που ονομαζόταν «DAT-son» ή «ο γιος του DAT». Έτσι, το όνομα τελικά άλλαξε σε Datsun.
Το brand της Datsun ήταν ένα από αυτά που βοήθησαν τις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες να καθιερωθούν στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Ασία μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ήταν ένα από τα βασικά brands που προώθησε η Nissan παγκοσμίως, μαζί με το mainstream Nissan και το πολυτελές Infiniti.
Τη δεκαετία του 1970, το οικονομικό σε καύσιμα Datsun παρουσιαζόταν σαν μια ελκυστική επιλογή για τον καθημερινό οδηγό, ο οποίος έψαχνε μια εναλλακτική στα αυτοκίνητα που έκαιγαν πολλή βενζίνη, σε μία περίοδο πετρελαϊκής κρίσης. Περίπου 20 εκατ. Αυτοκίνητα Datsun πουλήθηκαν σε 190 χώρες.
Όμως, από το 1981, η Nissan σταδιακά κατάργησε το όνομα Datsun. Ήταν μια ριψοκίνδυνη κίνηση, εάν αναλογιστεί κανείς ότι την εποχή εκείνη, οι έρευνες έδειχναν ότι το 45% των Αμερικανών καταναλωτών γνώριζαν το brand Datsun, αλλά μόλις το 1% είχε ακουστά την Nissan.
Το 2012, η εταιρεία ανακοίνωσε την επιστροφή του brand και άρχισε να πουλά αυτοκίνητα Datsun σε χώρες όπως η Ινδία και η Ινδονησία.
Τον καιρό εκείνο, η Nissan, όπως και άλλοι ανταγωνιστές της, αντιμετώπιζε την αδυναμία των αγορών στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ και αναζητούσε υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε αναδυόμενες αγορές, με φθηνότερα μοντέλα. Παρόλα αυτά, οι πωλήσεις των Datsun δεν ήταν καλές τα τελευταία χρόνια.
Έτσι, το 2022, η Nissan ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει να κατασκευάζει αυτοκίνητα υπό το brand αυτό, που όπως έλεγε μία δεκαετία νωρίτερα, «είναι κομμάτι του DNA της».