
Kathimerini.gr
Είναι γνωστό πως οι επικριτές της ηλεκτροκίνησης θεωρούν ότι το μεγάλο μειονέκτημα της συγκεκριμένης τεχνολογίας έχει να κάνει με τη διαδικασία του ανεφοδιασμού. Ακόμα και τώρα που οι δημόσιοι φορτιστές βρίσκονται σε κάθε γειτονιά, το πρόβλημα είναι πως απαιτείται αρκετός χρόνος ώστε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να ανακτήσει μερικές δεκάδες χιλιομέτρων αυτονομίας. Γι’ αυτό και προς το παρόν οι περισσότεροι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων είναι εκείνοι που έχουν τη δυνατότητα να τα φορτίζουν στο σπίτι ή στην εργασία τους.
Απλά μαθηματικά
Η διάρκεια ανεφοδιασμού ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου εξαρτάται από το μέγεθος της μπαταρίας του, από τη μέγιστη ισχύ στην οποία αυτή μπορεί να φορτιστεί, αλλά και από την ισχύ του σταθμού στον οποίο πραγματοποιείται ο ανεφοδιασμός. Σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία χωρητικότητας 50 κιλοβατώρων και μέγιστη ισχύ φόρτισης 50 kW θεωρητικά απαιτείται μια ώρα ώστε η μπαταρία να φτάσει από το 0 στο 100% της φόρτισης, εάν συνδεθεί με έναν φορτιστή αντίστοιχης ισχύος. Εάν η μπαταρία μπορούσε να φορτίζεται στα 100 kW, ο χρόνος πλήρωσης θα περιοριζόταν στη μισή ώρα σε ένα φορτιστή 100 kW, αν όμως το αυτοκίνητο συνδεόταν σε έναν 50άρη ταχυφορτιστή, για την πλήρη φόρτιση θα χρειαζόταν και πάλι μία ώρα.
Αυτά στη θεωρία, γιατί στην πράξη, προκειμένου να προστατευτεί η μπαταρία από υπερθέρμανση, η ισχύς φόρτισης δεν είναι η μέγιστη καθ’ όλη τη διάρκεια του ανεφοδιασμού, οπότε οι πραγματικοί χρόνοι είναι αρκετά μεγαλύτεροι από αυτούς που προκύπτουν από την απλή μέθοδο των τριών.
Μελετώντας τα περισσότερα μοντέλα της αγοράς, η μέγιστη ισχύς φόρτισης σε συνεχές ρεύμα κυμαίνεται μεταξύ 50 και 150 kW, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν έως και τα 350 kW. Ετσι, στην περίπτωση που ο οδηγός ενός ηλεκτρικού υπερταχείας φόρτισης καταφέρει να βρει έναν ταχυφορτιστή αντίστοιχης ισχύος, ο χρόνος ανεφοδιασμού θα είναι σαφώς πιο σύντομος από την πλειονότητα των ηλεκτρικών. Υπολογίστε στην πράξη κάπου 10 με 15 λεπτά φόρτισης για 300 έως 320 χλμ. αυτονομίας. Οι τιμές αυτές κρίνονται μεν ικανοποιητικές, όμως και πάλι δεν μπορούν να συγκριθούν με τον χρόνο ανεφοδιασμού ενός συμβατικού αυτοκινήτου.
Επανάσταση στη διαδικασία φόρτισης
Η BYD, η κινεζική εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πλέον συναγωνίζεται επί ίσοις όροις την Tesla, υπόσχεται να καταστήσει παρελθόν το άγχος της φόρτισης, παρουσιάζοντας πρόσφατα τη Super E-Platform. Πρόκειται για μια νέα ηλεκτρική πλατφόρμα, που υποστηρίζει φόρτιση στα 1.000 kW, πάνω στην οποία βασίζονται τα μοντέλα Han L και Tang L. Σύμφωνα με την BYD ο χρόνος φόρτισης των εν λόγω μοντέλων, που προς το παρόν θα διατίθενται μόνο στην Κίνα, διαρκεί πλέον όσο αυτός ενός βενζινοκίνητου ή πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου, αφού σε μόλις 5 λεπτά θα μπορούν να ανακτούν αυτονομία 400 χιλιομέτρων.
Δεν είναι μόνο η ταχύτητα φόρτισης που εντυπωσιάζει σε αυτά τα νέα ηλεκτρικά μοντέλα. Η πλατφόρμα Super e-Platform των 1.000V συνδυάζεται από έναν νέο ηλεκτροκινητήρα που περιστρέφεται έως τις 30.000 σ.α.λ. και διαθέτει μέγιστη ισχύ 790 ίππους, εξασφαλίζοντας τελική ταχύτητα άνω των 300 χλμ./ώρα και επιτάχυνση από τη στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε λιγότερο από 3 δευτερόλεπτα.
Οι πιο ισχυροί φορτιστές
Η εταιρεία κρατάει ακόμα κρυφά τα χαρτιά της όσον αφορά τη χωρητικότητα και το βάρος της μπαταρίας που χρησιμοποιείται. Αυτό όμως που έχει επιβεβαιώσει είναι πως το σύστημα μπορεί να διατηρήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα τη μέγιστη ισχύ φόρτισης του 1 MW, ενώ ακόμα και όταν η στάθμη της μπαταρίας αγγίζει το 90%, αυτή θα μπορεί να συνεχίζει να φορτίζεται έως και τα 600 kW. Προφανώς όλο αυτό επιτυγχάνεται χάρη σε κάποιο προηγμένο σύστημα ψύξης, ενώ ορισμένοι πιθανολογούν τη χρήση τεχνολογίας στερεού ηλεκτρολύτη σε συνδυασμό με την τεχνολογία πυριτίου στην άνοδο της μπαταρίας.
Για να επιτευχθούν αυτές οι ταχύτητες φόρτισης, η BYD ανέπτυξε ένα νέο σταθμό ανεφοδιασμού με ισχύ 1.360 kW, δηλαδή κάπου 27 φορές ισχυρότερο από αυτούς που συναντάμε στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους. Η εταιρεία έχει προγραμματίσει την εγκατάσταση 4.000 τέτοιων φορτιστών στην Κίνα. Μένει να δούμε την απάντηση της Tesla, ο ισχυρότερος ταχυφορτιστής της οποίας φορτίζει προς το παρόν έως τα 500 kW.
Πού βρίσκεται ο ανταγωνισμός;
Δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τι ακριβώς ετοιμάζουν οι υπόλοιπες εταιρείες στον τομέα της ταχυφόρτισης, εντούτοις η πρωτοπορία αυτή της BYD έκανε αίσθηση, αν κρίνουμε από το γεγονός ότι συνοδεύτηκε από ταυτόχρονη πτώση της αξίας των μετοχών της Tesla κατά 5%.
Προς το παρόν σε αυτή την κούρσα, ο βασικός ανταγωνιστής της BYD είναι ο κινεζικός γίγαντας CATL που παρουσίασε πέρυσι την μπαταρία Shenxing Plus, η οποία μπορεί να προσθέτει αυτονομία 1 χιλιομέτρου ανά δευτερόλεπτο, δηλαδή 300 χιλιόμετρα σε 5 λεπτά.
Σε κάθε περίπτωση, οι αναλυτές προβλέπουν ότι οι ανταγωνιστές της BYD θα επιτύχουν παρόμοιες ταχύτητες φόρτισης τα επόμενα χρόνια, γεγονός που σημαίνει ότι η υπερταχεία φόρτιση θα αποτελεί έως το 2030 κάτι το συνηθισμένο, τόσο στην Ευρώπη και όσο και τις ΗΠΑ.
Το κόστος της νέας τεχνολογίας
Οσοι περίμεναν πως το κόστος της υπερταχείας αυτής φόρτισης θα είναι εξωφρενικό, θα εντυπωσιαστούν από τις τιμές προπώλησης των μοντέλων Han και Tang, οι οποίες διαμορφώνονται στα 270.000 γουάν (περίπου 37.400 δολάρια) και 280.000 γουάν αντίστοιχα.
Η BYD δεν έχει ακόμη ανακοινώσει επίσημα σχέδια για την τοποθέτηση της πλατφόρμας Super e-Platform σε κάποια μοντέλα της που θα εξαχθούν στην Ευρώπη, αν και κάτι τέτοιο θεωρείται πολύ πιθανό.
Φυσικά, το πλεονέκτημα της φόρτισης στα 1.000 kW δεν θα έχει καμία πρακτική αξία αν δεν δημιουργηθεί και στη Γηραιά Ηπειρο το ανάλογο δίκτυο φορτιστών. Σημειώστε επίσης ότι αυτοί οι πολύ ισχυροί φορτιστές έχουν αντίστοιχα σημαντικές απαιτήσεις όσον αφορά τις υποδομές του ηλεκτρικού δικτύου με το οποίο θα συνδεθούν. Κρίσιμο για την καθιέρωση της συγκεκριμένης τεχνολογίας είναι και το κόστος χρέωσης της κιλοβατώρας στους συγκεκριμένους φορτιστές αλλά και η πιθανή επιβάρυνση της υγείας της μπαταρίας, όταν αυτή φορτίζεται τακτικά σε τόσο υψηλή ισχύ.
Σε κάθε περίπτωση εκείνο που δεν μπορεί πλέον να αμφισβητηθεί είναι η υψηλή τεχνογνωσία της BYD στην κατασκευή μπαταριών, φορτιστών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την τεχνολογία αυτονόμης οδήγησης «God’s Eye», που παρουσίασε η κινεζική εταιρεία λίγες μέρες νωρίτερα και η οποία θα προσφέρεται δωρεάν ακόμα και στα φθηνότερα μοντέλα της, την καθιστά ένα πολύ δύσκολο αντίπαλο, ικανό να απειλήσει τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες διαθέτουν πολυετή προϊστορία.
Το μέλλον των ηλεκτρικών
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μέχρι πριν από δύο με τρία χρόνια δεν θα μπορούσαμε να περιμένουμε τόσο ραγδαία εξέλιξη στις δυνατότητες φόρτισης των αυτοκινήτων. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Από τη μια είναι πράγματι θετικό ότι πλέον δεν θα υπάρχει ο προβληματισμός για τη δυνατότητα ανεφοδιασμού, τόσο στις πόλεις όσο και στο ταξίδι. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν θα χρειάζεται πλέον να ακινητοποιείται για μεγάλο χρονικό διάστημα στον σταθμό φόρτισης και κατά συνέπεια η κατοχή ενός τέτοιου τετράτροχου δεν θα απαιτεί την υιοθέτηση ενός διαφορετικού μοντέλου στη χρήση και τον ανεφοδιασμό του από αυτόν που έχουμε συνηθίσει.
Από την άλλη, κάπου εδώ παύει το χιλιομετρικό κόστος σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να αποτελεί το μεγάλο του ατού. Η εγκατάσταση τέτοιων φορτιστών θα αποτελεί μια πολύ ακριβή υπόθεση, οπότε το τίμημα της σχετικής επένδυσης θα μετακυλιστεί στους χρήστες. Στους μη έχοντες δηλαδή, σε αυτούς που κατοικούν σε ένα διαμέρισμα, τη στιγμή που εκείνοι οι οποίοι διαθέτουν ιδιόκτητο χώρο στάθμευσης θα φορτίζουν με τη χρέωση της κιλοβατώρας του οικιακού ρεύματος.