ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Δεξαμενή με τουλάχιστον 3,5 τόνους εύφλεκτων υγρών στο πρώτο βαγόνι

Οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Γάνδης, που ερευνούν τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, έχουν προχωρήσει σε ακριβείς εκτιμήσεις για τα αίτια της φωτιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των τρένων

Kathimerini.gr

Οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Γάνδης, που ερευνούν τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, έχουν προχωρήσει σε ακριβείς εκτιμήσεις για τα αίτια της φωτιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των τρένων.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που δημοσίευσε η «Real News», οι Βέλγοι ειδικοί φαίνεται να έχουν καταλήξει σε συμπεράσματα για το φορτίο που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία, αναφέροντας ότι στο πρώτο βαγόνι υπήρχε τουλάχιστον 3,5 τόνοι εύφλεκτων υγρών.

Αυτά τα εύφλεκτα υγρά, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ήταν πτητικοί υδρογονάνθρακες, πιθανότατα ξυλόλιο και τολουόλιο, οι οποίοι χρησιμοποιούνται και στη νοθεία καυσίμων.

Τα υγρά μεταφέρονταν σε μια δεξαμενή διαστάσεων 1 επί 2,5 μέτρων, χωρίς να έχουν δηλωθεί. Ο εκτιμώμενος όγκος του φορτίου ήταν μεταξύ 3,5 και 4 τόνων.

Οι εκρήξεις που ακολούθησαν τη σύγκρουση, διάρκειας περίπου 8 δευτερολέπτων, δημιούργησαν ένα «μανιτάρι» πυρκαγιάς που έφτασε σε ύψος τα 80 μέτρα.

Η διάρκεια της πυροδότησης και το μέγεθος της πυρόσφαιρας επιβεβαιώνουν την παρουσία αυτών των επικίνδυνων υγρών.

Σύγκρουση τρένων και φωτιά

Η ανάθεση των ερευνών στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης ήταν απόφαση της  Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Real News, για τις έρευνες του το κλιμάκιο των Βέλγων ακαδημαϊκών είχε στη διάθεση του δείγματα από το σημείο της τραγωδίας, αλλά και από τους κατεστραμμένους συρμούς.

Επιπλέον, στα εργαστήρια του Πανεπιστημίου ερευνήθηκαν διεξοδικά όλα τα διαθέσιμα βίντεο και οι εικόνες από τις εκρήξεις που προκλήθηκαν μετά τη σύγκρουση των τρένων και τη φωτιά που ακολούθησε.

Αξιοποιώντας το καινοτόμο σύστημα ανάλυσης μέσω τεχνητής νοημοσύνης που διαθέτουν, οι ερευνητές έχουν καταλήξει και σε άλλα σημαντικά συμπεράσματα.

Από τα διαθέσιμα βίντεο και τις εικόνες της σύγκρουσης, εντοπίστηκε ότι οι δύο αμαξοστοιχίες δεν συγκρούστηκαν μόνο μία φορά, αλλά συνολικά τρεις.

Η πρώτη σύγκρουση προκάλεσε την ακαριαία αναδίπλωση των συρμών, με δύο επιπλέον συγκρούσεις να ακολουθούν, σύμφωνα με τα ευρήματα από την εξέταση των κατεστραμμένων συρμών.

Η φωτιά που ακολούθησε φέρεται να ήταν μια μη αναμενόμενη και μη φυσιολογική αντίδραση, παρά την ένταση της σύγκρουσης.

Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι η παρουσία των εύφλεκτων υγρών συνέβαλε σημαντικά στην ένταση της φωτιάς και της έκρηξης, γεγονός που θα εξεταστεί ενδελεχώς από την ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα της Real News, στην έκθεση της ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα περιλαμβάνεται και μια σειρά από ελλείψεις και αστοχίες, οι οποίες έγιναν στη διαχείριση του σημείου της τραγωδίας τις ώρες που ακολούθησαν μετά τη σύγκρουση.

Παράνομο φορτίο και τραγικές αστοχίες

Η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ) προχωρά επίσης σε έρευνα για την παρουσία παράνομου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία.

Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες των συγγενών των θυμάτων, τα στοιχεία δείχνουν ότι το φορτίο των εύφλεκτων υδρογονανθράκων ήταν φορτωμένο στην πρώτη πλατφόρμα του τρένου, πίσω από τη δεύτερη μηχανή, παρά τις αναφορές της Hellenic Train για παρουσία λαμαρινών.

Οι ειδικοί της ΕΔΑΠΟ υποστηρίζουν ότι τα κρίσιμα στοιχεία, όπως το ύψος του πύρινου «μανιταριού», το χρώμα και η ένταση της φωτιάς, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι υπήρχε παράνομο φορτίο.

Επόμενα βήματα

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, τα συμπεράσματα του Πανεπιστημίου της Γάνδης, μαζί με μια σειρά από άλλες επιστημονικές εκτιμήσεις, θα περιλαμβάνονται στην έκθεση της ΕΟΔΑΣΑΑΜ, η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί στις 27 Φεβρουαρίου 2025.

Σε αυτήν, αναμένονται και στοιχεία που αφορούν στη διαχείριση της σύγκρουσης.

Πολιτικές αντιδράσεις

Η αποκάλυψη της Real News για τα νέα στοιχεία γύρω από την τραγωδία των Τεμπών έχει προκαλέσει έντονη πολιτική αντιπαράθεση.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, δήλωσε: «Μετά τη χθεσινή αφωνία στην απάντησή μας, με την οποία καταδείξαμε ότι το ΠΑΣΟΚ είχε σπεύσει άκριτα να υιοθετήσει δημοσίευμα σχετικά με το περιεχόμενο επιστολής του κ. Γραμματίδη, που διαψεύσθηκε απολύτως από τον ίδιο τον πρώην μεταβατικό πρόεδρο του ΟΣΕ, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με σημερινή ανακοίνωσή του, συνεχίζει ακάθεκτο. Αγαρμπα και βιαστικά, για ακόμα μια φορά, το ΠΑΣΟΚ σπεύδει να βγάλει ανακοίνωση για το σημερινό δημοσίευμα της REALNEWS, σχετικά με πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, θέλοντας να καταγγείλει την κυβέρνηση δήθεν για “συγκάλυψη” αγνοώντας μια σημαντική “λεπτομέρεια”: Τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροδρομικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) τον στελέχωσε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη, ενισχύοντάς τον με πόρους και αρμοδιότητες, ώστε να εκδώσει με πλήρη ανεξαρτησία το δικό του πόρισμα, σε συνεργασία με Ευρωπαίους ειδικούς».

Και συνεχίζει: «Είναι βαθιά υποκριτικό το γεγονός ότι το ΠΑΣΟΚ, από τη μία πλευρά επικαλείται τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης, το πόρισμα του οποίου όλοι μας αναμένουμε – όταν εκδοθεί επίσημα – και την ίδια στιγμή κατηγορεί την Κυβέρνηση δήθεν για «συγκάλυψη», όταν είναι η ίδια η Κυβέρνηση αυτή που παρείχε όλα τα εργαλεία στον εν λόγω Οργανισμό για να διεξάγει πλήρη και ανεξάρτητη έρευνα για τις συνθήκες της τραγωδίας. Κάθε μέρα αποδεικνύεται, όλο και περισσότερο, ότι το ΠΑΣΟΚ, ακολουθώντας την αντιπολιτευτική τακτική τύπου ΣΥΡΙΖΑ, δεν ενδιαφέρεται για την αλήθεια για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, που όλη η κοινωνία επιθυμεί και την οποία θα αναδείξει η Δικαιοσύνη και κανένας άλλος, παρά μόνο για να επιβιώσει πολιτικά, ακόμα και επάνω στις αγωνίες και τον πόνο των συγγενών των θυμάτων και των πολιτών, οι οποίοι το μόνο που ζητούν είναι δικαιοσύνη χωρίς αστερίσκους».

Η απάντηση του ΠΑΣΟΚ

Το ΠΑΣΟΚ αντέτεινε, χαρακτηρίζοντας «υποκριτική» τη στάση της κυβέρνησης.

Η ανακοίνωση αναφέρει: «Η καθυστερημένη ύπαρξη επίσημου κρατικού πορίσματος για το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα της χώρας φέρει τη σφραγίδα της κυβέρνησης σας. Ο Κώστας Καραμανλής, που βάλατε στο απυρόβλητο, δεν είχε στελεχώσει τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, αποτέλεσμα του οποίου ήταν να είναι “απλώς μια ταμπέλα σε έναν τοίχο” όταν συνέβη η τραγωδία. Έχετε το θράσος να ζητάτε συγχαρητήρια για την καθυστέρηση του Οργανισμού, ο οποίος παρέδωσε πόρισμα δύο χρόνια μετά την τραγωδία;».

ΣΥΡΙΖΑ

Ο ΣΥΡΙΖΑ, από την πλευρά του, συμφωνεί με την εκδοχή ότι υπήρχε αδήλωτο φορτίο επικίνδυνων υλικών και αναφέρει ότι η διαχείριση του θέματος από τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση δείχνει «συγκάλυψη».

Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί τον κ. Μητσοτάκη για «πολλαπλή ευθύνη» και ζητά να λογοδοτήσει για τις ενέργειες του σχετικά με τη διερεύνηση της υπόθεσης, επικαλούμενος τη δήθεν προσπάθεια συγκάλυψης των γεγονότων που οδήγησαν στην τραγωδία.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση