24sports.com.cy
Ήταν τη σεζόν 2018 όταν η Formula 1 υιοθέτησε το Halo έπειτα από πολλά χρόνια μελέτης και δοκιμών. Μια κατασκευή από τιτάνιο η οποία θα προστάτευε τους πιλότους από πολλά ατυχήματα, με την FIA να τονίζει με κάθε ευκαιρία πως σε θέματα ασφάλειας δεν κάνει έκπτωση καθώς το Halo σώζει ζωές. Οι αντιδράσεις τότε αρκετές όμως σήμερα κι ο τελευταίος αρνητής του Halo έχει αλλάξει άποψη.
Τι είναι το Halo
Πρόκειται για μια κατασκευή από τιτάνιο η οποίο τοποθετήθηκε πάνω απ’ το πιλοτήριο των οδηγών. Ζυγίζει επτά κιλά και είναι ικανό να αντέξει το βάρος ενός διώροφου λεωφορείου ή αλλιώς μέχρι και 12.000 kg πριν σπάσει. Προστατεύει από θραύσματα και συγκρούσεις οι οποίες θα κατέληγαν στο κεφάλι του πιλότου και αναμφίβολα σώζει ζωές.
Αποτελείται από έναν κάθετο πυλώνα, ο οποίος βρίσκεται μπροστά στο πρόσωπο του οδηγού, ενώ συνδέεται με ένα στεφάνι, που είναι τοποθετημένη στην κορυφή. Ουσιαστικά ο εμπρός πυλώνας χωρίζεται σε δύο διόδους που καλύπτουν το κεφάλι του οδηγού, όμως η όραση δεν περιορίζεται.
Οι αντιδράσεις και τα κλειστά αυτιά της FIA
Όταν το Halo συστήθηκε στο κοινό οι αντιδράσεις ήταν αρκετές. Κάποιοι έθεταν θέμα ορατότητας των οδηγών, άλλοι πάλι μιλούσαν για μια αχρείαστη κατασκευή που δεν έχει να προσφέρει πολλά παρά μόνο να προσθέσει βάρος.
Χαρακτηριστική ήταν η τοποθέτηση του Γκροζιάν ο οποίος όταν κλήθηκε να σχολιάσει το Halo πίσω στο 2018 έβαλε αρκετά ερωτηματικά. «Το μονοθέσιο μου φέτος είναι ήδη στο όριο, αν όχι πάνω από αυτό. Αν το Halo είναι πολύ βαρύ, θα έχουμε πρόβλημα. Θα πρέπει να αφαιρέσω κάποιο κόκκαλο! Είμαι ήδη αδύνατος, και θα είχα περισσότερα κιλά αν μπορούσα. Υπάρχουν προτάσεις για να λυθεί αυτό στο μέλλον». Τραγική ειρωνεία της όλης υπόθεσης είναι πως μετέπειτα η ζωή του Γκροζιάν σώθηκε απ’ το Halo.
Η FIA όμως έκλεισε τα αυτιά της. Το θέμα της αισθητικής δεν την απασχόλησε ποτέ, ενώ προχώρησε σε ακόμη μερικές αλλαγές στους κανονισμούς ώστε να δώσει στις ομάδες την ευκαιρία να το ενσωματώσουν χωρίς να υποφέρουν από το βάρος ή την αλλαγή στην αεροδυναμική.
Το Halo σώζει ζωές
Απ’ το 2018 μέχρι σήμερα το Halo υποβλήθηκε σε αρκετά «τεστ» με σοβαρότατα ατυχήματα και χωρίς αυτό σίγουρα θα θρηνούσαμε θύματα.
Το τρομαχτικό ατύχημα του Γκροζιάν στο Μπαχρέιν στις 29 Νοεμβρίου του 2020 ήταν η πρώτη απόδειξη για το πόσο σωτήριο είναι το Halo. Αφού έχασε τον έλεγχο του μονοθεσίου του, βγήκε εκτός διαδρομής και ακολούθησε μια τρομακτική κατάσταση. Η Haas του μοιράστηκε στη μέση και εξερράγη, με τον έμπειρο οδηγό να βγαίνει μέσα από τις φλόγες ευτυχώς έχοντας τις αισθήσεις του. Το Ηalo τον έσωσε, στην κυριολεξία, καθώς το κόκπιτ βρέθηκε ανάμεσα σε μια άμορφη μάζα από σίδερα. Ο ίδιος δήλωσε: «Ήμουν αντίθετος με το halo πριν από μερικά χρόνια, είναι όμως ό,τι καλύτερο έχει μπει στη Formula 1. Χωρίς αυτό δεν θα μπορούσα να σας μιλήσω σήμερα. Ευχαριστώ όλο τον κόσμο».
Αργότερα το Halo έσωσε τον Χάμιλτον όταν το μονοθέσιο του Φερστάπεν προσγειώθηκε κυριολεκτικά στο κεφάλι του πρώτου με το Halo, ενώ φέτος χρειάστηκε την συνδρομή του και ο Μικ Σούμαχερ καθώς πριν από λίγους μήνες είχε ένα τρομακτικό ατύχημα στην Τζέντα με το ελαστικό να σταματά στο Halo.
Τελευταίο τρομακτικό ατύχημα ήταν αυτό του Τζόου. Μετά την εκκίνηση του Βρατνικού Grand Prix μια καράμπολα έφερε την Alpha Romeo του κινέζου πιλότου να σέρνεται ανάποδα με μεγάλη ταχύτητα. Το Halo για ακόμη μια φορά όμως ήταν εκεί, καθώς κράτησε την άσφαλτο μακριά απ’ το κεφάλι του Τζόου, σώζοντας του κυριολεκτικά τη ζωή.