ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Υπ. Μεταφορών: Οι ενέργειες της Τουρκίας εμπόδιο στην ασφάλεια πτήσεων

Ο ΓΔ του Υπουργείου κάλεσε τους συμμετέχοντες του συνεδρίου με θέμα «Αερομεταφορές: Προκλήσεις και μελλοντικές προοπτικές» να ασκήσουν την επιρροή τους για να πεισθεί η Τουρκία να «συνετιστεί»

ΚΥΠΕ

Οι παράνομες ενέργειες της Τουρκίας στο FIR Λευκωσίας εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία της εναέριας κυκλοφορίας και θέτουν εμπόδια στη γνήσια προσπάθειά της Κυπριακής Δημοκρατίας να διασφαλίσει την ασφάλεια των πτήσεων, τόνισε ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Γιάννης Νικολαΐδης.

«Δεν θα κουραστούμε ποτέ και θα συνεχίσουμε να ζητάμε συνεργασία με τις τουρκικές αρχές, όπως είχαμε κάνει επανειλημμένα στο παρελθόν και όπως κάναμε πρόσφατα, ώστε να εδραιώσουμε την απαραίτητη επικοινωνία», είπε ο κ. Νικολαϊδης σε ομιλία του σε διεθνές συνέδριο με θέμα «Αερομεταφορές: Προκλήσεις και μελλοντικές προοπτικές», που συνδιοργάνωσαν το Μεσογειακό Ίδρυμα Ασφάλειας Πτήσεων (FSF - MED) σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Οργανισμών Αεροπορίας με βάση την Κύπρο (EATEO) και με την στήριξη του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων.

Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών κάλεσε τους συμμετέχοντες στο συνέδριο να ασκήσουν την επιρροή τους για να πεισθεί η Τουρκία, να "συνετιστεί" και να μην πολιτικοποιεί την ασφάλεια.

«Οι Αρχές της Δημοκρατίας καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να διατηρήσουν υψηλά επίπεδα ασφάλειας εντός του κυπριακού FIR, ωστόσο οι ενέργειες αυτές της Τουρκίας δημιουργούν δυνητικούς κινδύνους για την ασφάλεια», υπογράμμισε.

Ο κ. Νικολαΐδης είπε ότι το 1974, μετά την τουρκική εισβολή και την επακόλουθη κατοχή του βόρειου τμήματος του νησιού, η Τουρκία απαίτησε από όλα τα αεροσκάφη που πετούσαν στο βόρειο τμήμα του FIR Λευκωσίας να δημιουργήσουν ραδιοεπικοινωνία με το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής της Άγκυρας, ενώ το 1977 η Τουρκία κήρυξε τη δημιουργία «συμβουλευτικού εναέριου χώρου» εντός του FIR Λευκωσίας.

Πρόσθεσε ότι η διεθνής αεροπορική κοινότητα, σύμφωνα με τα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών, περιφρόνησε την παρανομία αυτή της Τουρκίας.

«Έκτοτε, η Τουρκία αρνείται να συνεργαστεί με τις αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας που είναι το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας, παρόλο που τόσο η Τουρκία όσο και η Κύπρος είναι μέλη του ICAO», σημείωσε.

Επιπλέον, ο κ. Νικολαΐδης είπε ότι η Τουρκία, παράνομα και αθέμιτα, δεν επιτρέπει στα εγγεγραμμένα στην Κύπρο αεροσκάφη ούτε στις εγγεγραμμένες στην Κύπρο αεροπορικές εταιρείες να πετούν εντός των FIR της Άγκυρας και της Κωνσταντινούπολης, κατά παράβαση της Συμφωνίας Αεροπορικής Διαμετακόμισης.

Πρόσθεσε πως όλα αυτά έχουν τεράστιο αρνητικό αντίκτυπο στην ανταγωνιστικότητα των αεροπορικών εταιρειών που είναι εγκατεστημένες στην Κύπρο, καθώς πρέπει να εκτελούν μεγαλύτερα δρομολόγια, με αποτέλεσμα να αυξάνονται και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2).

Ανέφερε επίσης ότι το γεγονός ότι η Τουρκία αρνείται να συνεργαστεί με τις κυπριακές αρχές, είχε ως αποτέλεσμα την κατάργηση της άμεσης επικοινωνίας μεταξύ των παρακείμενων Κέντρων Ελέγχου Περιοχής Λευκωσίας και Άγκυρας, κατά παράβαση των προνοιών της Σύμβασης του ICAO του Σικάγου και των Παραρτημάτων της και της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας για την εγκαθίδρυση του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού.

Επιπρόσθετα, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών είπε ότι η Τουρκία προβαίνει σε διάφορες πράξεις που έρχονται σε αντίθεση με τον ICAO και το ευρωπαϊκό δίκαιο, όπως η έκδοση παράνομων NOTAMS που επηρεάζουν το FIR Λευκωσίας, η εκτέλεση στρατιωτικών ασκήσεων, χωρίς τον κατάλληλο συντονισμό, και η άρνηση συνεργασίας.

Επιπλέον, ανέφερε ότι η εντατικοποίηση των παραβιάσεων από τουρκικά στρατιωτικά αεροσκάφη και μη επανδρωμένα αεροσκάφη στο FIR Λευκωσίας και στον εθνικό εναέριο χώρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, καταδεικνύει "ακόμα πιο έντονα την επιθετική και παράνομη συμπεριφορά της Τουρκίας απέναντι στην Κυπριακή Δημοκρατία, κράτος μέλος της ΕΕ".

Τέλος, ο κ. Νικολαΐδης είπε ότι το Υπουργείο προωθεί διάφορες πολιτικές που "θα μας βοηθήσουν να οικοδομήσουμε ισχυρά θεμέλια στον τομέα των αερομεταφορών". 

Εργαζόμαστε για την υιοθέτηση μιας "Εθνικής Στρατηγικής για τις Υπηρεσίες Αεροπορικών Μεταφορών" και, για το σκοπό αυτό, όπως είπε, όλοι οι αρμόδιοι φορείς θα κληθούν να συνεργαστούν με την αρμόδια αρχή, που είναι το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας, και να συμβάλουν στην προσπάθεια αυτή.

Εξάλλου, σε χαιρετισμό του στο συνέδριο, ο Πρόεδρος της ΕΑΤΕΟ και Γενικός Διευθυντής των αρχών Πολιτικής Αεροπορίας της Ιταλίας Alessio Quaranta αναφέρθηκε στην ίδρυση το 2018 της ΕΑΤΕΟ με έδρα την Κύπρο από το FSF-MED με την ενθάρρυνση και άλλων ινστιτούτων και σημείωσε ότι σήμερα η ΕΑΤΕΟ διαθέτει 42 οργανισμούς μέλη από διάφορες περιοχές όπως την Ευρώπη, την Αφρική, την Ασία, τις ΗΠΑ και τη Μέση Ανατολή.

Ανέφερε επίσης ότι από την ίδρυση της η ΕΑΤΕΟ προέβη σε διάφορες δραστηριότητες, οι οποίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων σεμινάρια και εργαστήρια και τη σύναψη μνημονίων κατανόησης με τον αντίστοιχο σύνδεσμο της Αφρικής αλλά και με το Eurocontrol και πρόσθεσε πως η ΕΑΤΕΟ συμμετέχει με επιτυχία στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Open science» το οποίο έχει στόχο την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ αρκετών οργανισμών και χωρών σε θέματα σχετικά με τις αερομεταφορές.  

Είπε ακόμη ότι η ΕΑΤΕΟ κατέθεσε πρόταση για τη διεξαγωγή μελέτης αξιολόγησης της κατάστασης ασφάλειας στις περιοχές συγκρούσεων της Μέσης Ανατολής και της εκπαίδευσης που απαιτείται για να φθάσουν αυτά τα κράτη σε ένα επίπεδο όπου εφαρμόζονται τα διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα ασφάλειας.

Σε σύντομο χαιρετισμό του εκ μέρους του Γενικού Διευθυντή του Eurocontrol, Διευθυντής του Κέντρου Ελέγχου Άνω Περιοχής του Μάαστριχτ John Santurbano είπε ότι είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε πως θα πρέπει να επενδύσουμε στην καινοτομία και κάλεσε όλους να συμβάλουν στην βελτίωση της ασφάλεια και της ικανότητας του τομέα των αερομεταφορών και να διαχειριστούν με επιτυχία θέματα που αφορούν την αντιμετώπιση της εκπομπής ρύπων, την χρήση του ψηφιακού μετασχηματισμού και την επένδυση στην καινοτομία, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων.

«Αυτός είναι ο μόνος δρόμος για να επιτύχουμε και να διαχειριστούμε την αύξηση της εναέριας κυκλοφορίας», υπογράμμισε.

Ο ευρωβουλευτής και Πρόεδρος της Επιτροπής για την Μεσόγειο του Ευρωκοινοβουλίου Κώστας Μαυρίδης είπε ότι όπως και πολλές άλλες δραστηριότητες και παρά το γεγονός ότι έχει να κάνει με την ασφάλεια δισεκατομμυρίων ανθρώπινων ζωών, η αεροπορία δυστυχώς επηρεάζεται από την πολιτική και τις γεωπολιτικές εξελίξεις, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις οδηγούν σε υπονόμευση της ασφάλειας.

Ανέφερε ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι συγκρούσεις και οι ανωμαλίες στη Μέση Ανατολή αποτελούν παραδείγματα αυτής της πραγματικότητας και πρόσθεσε πως ένα άλλο παράδειγμα «είναι οι κίνδυνοι για την ασφάλεια των πτήσεων ως αποτέλεσμα των ενεργειών της Τουρκίας που έρχονται σε αντίθεση με το διεθνές δίκαιο και τους κανονισμούς ασφαλείας όπως ορίζονται από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας, ICAO, και τον Οργανισμό Ασφάλειας Πτήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης EASA».

«Και οι δύο αυτοί οργανισμοί καθώς και άλλοι οργανισμοί που σχετίζονται με την αεροπορία αναγνωρίζουν το πρόβλημα αυτό, αλλά κάνουν ελάχιστα για την επίλυσή του», υπογράμμισε.

Ο κ. Μαυρίδης είπε ότι ο ίδιος, ως μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, έχει θέσει το θέμα αυτό με επιστολή προς τον Επίτροπο για τις Μεταφορές και θα συνεχίσει να το πράττει αυτό.

Ανέφερε ότι η ασφάλεια και η ανάπτυξη των αερομεταφορών εξαρτάται από την συνεργασία μεταξύ χωρών και περιοχών και πρόσθεσε πως ως πρόεδρος της Πολιτικής Επιτροπής για τη Μεσόγειο θα προωθήσει την συνεργασία στην ασταθή περιοχή της Μ. Ανατολής.

Είπε επίσης ότι η EATEO μαζί με το FSF MED βρίσκονται στη διαδικασία έναρξης ενός έργου σχετικά με τη βελτίωση της ασφάλειας των αερομεταφορών στις περιοχές συγκρούσεων της Μ. Ανατολής.

Θεωρώ ότι ένα τέτοιο έργο αξίζει την προσοχή της ΕΕ καθώς και της κυπριακής Κυβέρνησης, πρόσθεσε.

«Η υλοποίηση ενός τέτοιου έργου με χρηματοδότηση από τον Eurocontrol και τον ενεργό ρόλο της Κύπρου όχι μόνο θα βελτιώσει την ασφάλεια και θα οδηγήσει σε οφέλη για τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, αλλά θα καταδείξει την παρουσία της ΕΕ στην περιοχή αυτή και τον δυνητικό περιφερειακό ρόλο της Κύπρου», υπογράμμισε.

Ο Πρόεδρος του FSF – MED Χρύσος Χατζηχρυσάνθου είπε ότι, παρά το μικρό μέγεθος του και τα περιορισμένα μέσα που διαθέτει, το FSF MED παράγει σημαντικό όγκο εργασίας που θεωρείται γενικά χρήσιμη για την ασφάλεια των πτήσεων και άλλες πτυχές της αεροπορίας που σχετίζονται με τα συμφέροντα της Κύπρου και της περιοχής και πρόσθεσε πως οι δραστηριότητες του FSE MED δεν περιορίζονται στον τομέα των αερομεταφορών αλλά επεκτείνονται και στην κοινωνία γενικότερα με την διοργάνωση 20 σεμιναρίων και ειδικών πτήσεων για εκατοντάδες άτομα που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της αεροφοβίας.

Ανέφερε επίσης ότι το FSF MED μαζί με άλλους 11 ευρωπαϊκούς οργανισμούς, συμμετέχει σε ένα σημαντικό πρόγραμμα της ΕΕ το οποίο σχετίζεται με την προετοιμασία κοινών προτύπων και κανονισμών για τα drones.

Πρόκειται για πολύπλοκα ζητήματα που αφορούν πολλούς φορείς και ως τέτοια, μπορούν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά μόνο αν ενταχθούν στο πλαίσιο μιας στρατηγικής, πρόσθεσε.

Εξάλλου, σε δηλώσεις στο περιθώριο του συνεδρίου, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών χαρακτήρισε σημαντικό το συνέδριο και πρόσθεσε πως πάντοτε το θέμα της ασφάλειας των πτήσεων αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο.

«Έχουμε το γνωστό πρόβλημα που αφορά την άρνηση της Τουρκίας να επικοινωνεί μαζί μας», ανέφερε ο κ. Νικολαϊδης και πρόσθεσε πως η Κυπριακή Δημοκρατία προσπαθεί και θα συνεχίσει να προσπαθεί σε όλα τα διεθνή φόρα «να πείσουμε την Τουρκία να συνεργαστεί και να επικοινωνεί μας για το γενικό καλό».

Παρά ταύτα, συνέχισε, εμείς «διασφαλίζουμε την ασφάλεια των πτήσεων μέσω του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας και των συναδέλφων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας οι οποίοι είναι και έμπειροι και γνώστες του αντικειμένου».

Σε δήλωση του, ο ευρωβουλευτής Κώστας Μαυρίδης είπε ότι στην πολιτική επιμένουμε ότι η Κύπρος μπορεί να διαδραματίσει την γέφυρα ανάμεσα σε 3 ηπείρους και πρόσθεσε πως το συνέδριο αποδεικνύει στην πράξη ότι «κάποιοι έχουν αυτή την αντίληψη και την ενεργοποιούν πρακτικά».

Ο κ. Μαυρίδης είπε ότι «η πολιτική αεροπορία και η ασφάλεια αλλά και οι προεκτάσεις της στην οικονομία, στο εμπόριο και στον τουρισμό είναι δυστυχώς και όργανα τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε αυτό που ονομάζουμε υβριδικές επιθέσεις».

«Έχοντας δίπλα μας την Τουρκία αυτό είναι κάτι που το βιώνουμε καθημερινώς», ανέφερε και πρόσθεσε ότι δική μας δουλειά στην πολιτική και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο είναι να προωθούμε τους διεθνείς κανόνες και το ευρωπαϊκό δίκαιο», υπογράμμισε.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση