Kathimerini.com.cy
Μετά την ανακοίνωση με την οποία απάντησε στον Αβέρωφ Νεοφύτου και την δήλωση «Να μην ακούτε τους δημοσκόπους, πάντα ήθελαν τον ΔΗΣΥ να διαλύεται», που εξέδωσε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Δημοσκοπήσεων και Έρευνας Αγοράς Κύπρου, καλεσμένη στην εκπομπή της Οριάνας Παπαντωνίου «Διασπορά Ειδήσεων» στον ΣΠΟΡ ΦΜ 95,0 βρέθηκε η Πρόεδρος του συνδέσμου κυρία Ελένη Μαραγκού δίνοντας απαντήσεις σε διάφορα ερωτήματα που αφορούν το καυτό θέμα των δημοσκοπήσεων.
Η κυρία Μαραγκού ξεκαθάρισε πως τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων δεν είναι η κάλπη ενώ υπάρχουν πολλά γεγονότα που μπορούν να αντιστρέψουν ποσοστά και κλίμα προσθέτοντας πως η εγκυρότητα της κάθε δημοσκόπησης σε συνάρτηση με το εκλογικό αποτέλεσμα έγκειται σε μεγάλο βαθμό και στο πόσο απέχει χρονικά από την εκλογική διαδικασία. Ανέφερε πως τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων καταδεικνύουν τις στάσεις και απόψεις του εκλογικού σώματος, ενώ τα κόμματα κοιτάζουν και αξιολογούν τα δεδομένα, βλέπουν τις αδυναμίες αφουγκραζόμενοι το τι θέλει το κοινό.
Στο διαδικαστικό κομμάτι η μεθοδολογία που ακολουθείται βασίζεται σε επιστημονικό τρόπο και κυρίως στο εξωτερικό διεξάγονται τηλεφωνικώς, διαδικτυακά, προσωπικά ή ακόμη και ταχυδρομικώς. Στη χώρα μας ελέω και της πανδημίας η συντριπτική πλειοψηφία διεξάγεται μέσω τηλεφώνου ενώ υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες που πρέπει να ακολουθούνται όπως να λαμβάνεται υπόψη η δομή του ερωτηματολογίου, η παρουσία των ερωτήσεων με πιθανές απαντήσεις ΝΑΙ/ΟΧΙ, η απουσία κατευθυντήριων ερωτήσεων, το μέγεθος του δείγματος, η περίοδος που λαμβάνει χώρα καθώς και η κάλυψη να είναι αντιπροσωπευτική του εκλογικού σώματος.
Για τον ιδανικό αριθμό δείγματος η Πρόεδρος του ΣΕΔΕΑΚ υπογράμμισε πως θα πρέπει να περιλαμβάνει 800+ άτομα, ενώ διευκρίνισε πως σε μία έρευνα που συμμετέχουν 1000 πρόσωπα το στατιστικό λάθος εντοπίζεται στο 3,4% για να προσθέσει πως όταν το δείγμα ξεπερνά τα 1000 άτομα το κόστος αρχίζει να αυξάνεται σε μεγαλύτερη κλίμακα από το δείγμα. Το δείγμα θα πρέπει να είναι εφάμιλλο της πραγματικής δομής του πληθυσμού και κατ’επέκταση του εκλογικού σώματος σε σχέση με το φύλο, την ηλικία, τον τόπο διαμονής κτλ.
Σε ερώτηση για το κατά πόσο επηρεάζουν οι δημοσκοπήσεις το κοινό η κυρία Μαραγκού απάντησε καταφατικά λέγοντας όμως πως δε μπορεί να διασαφηνιστεί με ποιο τρόπο αφού κάποιοι μπορεί να πειστούν να πάνε να ψηφίσουν και κάποιοι άλλοι για το αντίθετο. Ερώτηση και για τις αναφορές Αβέρωφ Νεοφύτου δε μπορούσε να απουσιάζει με την Πρόεδρο του ΣΕΔΕΑΚ να υπογραμμίζει πως στόχος των εταιρειών είναι να κάνουν τη δουλειά τους όσο πιο σωστά και αντικειμενικά μπορούν, ενώ αποκλίσεις δεν αποκλείεται να υπάρχουν αφού τα αποτελέσματα επηρεάζονται από τα γεγονότα.
Δημοσκοπήσεις διεξάγουν και τα κόμματα για εσωτερική χρήση και ως επί το πλείστον παραμένουν αδημοσίευτες –αφού αυτό έγκειται στον πελάτη/κόμμα/ιδιώτη και όχι την εταιρεία- κάτι που καταδεικνύει πως αποτελούν οδηγό και τα κόμματα τις εμπιστεύονται.