ΚΥΠΕ
Ως ποινικό αδίκημα χαρακτήρισε ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, την πρακτική δικηγόροι να υπογράφουν ως γνώριμοι επενδυτών για να εγγυηθούν τον καλό χαρακτήρα τους, σε περιπτώσεις στις οποίες υπήρχε αμφισβήτηση του κριτηρίου καλού χαρακτήρα για την πολιτογράφησή τους στην Κυπριακή Δημοκρατία, μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής Ελέγχου της Βουλής.
Όπως αναφέρει και η έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, σε 12 από τις 20 περιπτώσεις που εγκρίθηκαν για πολιτογράφηση μετά τις 18/8/2020, τα πρόσωπα που δήλωσαν στο Έντυπο Μ127 ότι γνώριζαν τον αιτητή και βεβαιώνουν για τον καλό του χαρακτήρα και αφοσίωσή του, ήταν υπάλληλοι του γραφείου του παρόχου (δικηγόρου) μέσω του οποίου υποβλήθηκε η αίτηση και σε αρκετές περιπτώσεις ως διεύθυνση αναγραφόταν η διεύθυνση του παρόχου. Στο Έντυπο οι δύο εγγυητές καλούνταν να δηλώσουν ότι δεν είναι δικηγόροι, πράκτορες (agent) ή συγγενείς του αιτητή και ότι τον γνωρίζουν και μπορούν να εγγυηθούν για τον καλό του χαρακτήρα.
Ο Πρόεδρος και τα μέλη της Επιτροπής Ελέγχου ζήτησαν όπως τους δοθούν πιο συγκεκριμένα στοιχεία για αυτές τις περιπτώσεις. Άλλωστε, όπως αναφέρθηκε κατά τη συνεδρίαση, και η Νομική Υπηρεσία έχει ζητήσει όλα τα ονόματά που έχει στη διάθεσή της η ΕΥ, ώστε να προχωρήσει η διερεύνηση υποθέσεων.
Ευθύνες σε δικηγόρους και για συλλογικές αιτήσεις
Παρουσιάζοντας τα ευρήματα της έκθεσής του, ο Γενικός Ελεγκτής αναφέρθηκε και σε πολλές περιπτώσεις πολιτογραφήσεων, που προωθήθηκαν ως συλλογικές αιτήσεις από τα δικηγορικά γραφεία που ανέλαβαν την εκπροσώπησή τους.
Συγκεκριμένα, κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Ελέγχου, ο κ. Μιχαηλίδης ανέφερε ότι το 75% των αιτήσεων μέχρι τις 13/9/2016 γινόταν στο πλαίσιο συλλογικών επενδύσεων, ενώ τα πρόσωπα δεν είχαν μεταξύ τους καμία σχέση. Για τις περιπτώσεις αυτές, απέδωσε ευθύνες στους δικηγόρους που τους εκπροσωπούσαν.
Οροφοδιαμέρισμα 555 τ.μ. σε πύργο, πωλήθηκε με μειωμένο ΦΠΑ
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Γενικός Ελεγκτής και στην ακαταλληλότητα των μηχανισμών ελέγχου του Τμήματος Φορολογίας, το οποίο, όπως είπε, δεν προνόησε να έχει ξεχωριστό μητρώο για τους αιτητές του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος, ώστε να αποφεύγεται η χρήση του μειωμένου ΦΠΑ σε αυτές τις περιπτώσεις.
Όπως είπε, η απώλεια €19 εκ. από τα έσοδα από το ΦΠΑ, αφορά σε σπίτια με εμδαβόν μεγαλύτερο τον 250 τ.μ., ενώ αναφέρθηκε και σε περίπτωση οροφοδιασμερίσματος σε πύργο στη Λεμεσό, με εμβαδόν 555 τ.μ. αξίας €14,5 εκ., για την πώληση του οποίου χρεώθηκε μειωμένο ΦΠΑ.
Η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή για το πολυσυζητημένο θέμα των πολιτογραφήσεων έρχεται πολύ αργά και αναφέρεται σε έλεγχο από το 2013 και μετά και όχι από το 2007 όπου και ξεκίνησε το πρόγραμμα πολιτογραφήσεων.
Σ. Ορφανίδου: Οι ισχυρισμοί Οδυσσέα δεν τεκμηριώνονται
Σε δήλωσή της μετά την Επιτροπή Ελέγχου, η βουλεύτρια του ΔΗΣΥ, κ. Σάββια Ορφανίδου, είπε ότι «εάν ο Γενικός Ελεγκτής έγκαιρα προέβαινε σε έλεγχο - από το 2016 όταν έλαβε γνώση των προβλημάτων - θα δινόταν πιθανώς η ευκαιρία της έγκαιρης διόρθωσης». Πρόσθεσε ότι «εάν προκύπτουν οποιαδήποτε νέα στοιχεία αυτά θα πρέπει να μελετηθούν και να αξιοποιηθούν από τις αρμόδιες αρχές», σημειώνοντας παράλληλα ότι «οι ισχυρισμοί του Γενικού Ελεγκτή για ενδεχόμενη απώλεια εσόδων και ακύρωση επενδύσεων δεν τεκμηριώνονται».
Αυτούσια η δήλωση
Ο έλεγχος του Γενικού Ελεγκτή ξεκίνησε μετά που το πρόγραμμα τερματίστηκε και ακολουθεί τις αντίστοιχες έρευνες της Επιτροπής Καλογήρου και της Επιτροπής Νικολάτου. Όπως μάλιστα υποδεικνύει η Επιτροπή Νικολάτου, εάν ο Γενικός Ελεγκτής έγκαιρα προέβαινε σε έλεγχο - από το 2016 όταν έλαβε γνώση των προβλημάτων - θα δινόταν πιθανώς η ευκαιρία της έγκαιρης διόρθωσης.
Σε κάθε περίπτωση, είναι ξεκάθαρη η θέση μας ότι έστω και τώρα, εάν προκύπτουν οποιαδήποτε νέα στοιχεία αυτά θα πρέπει να μελετηθούν και να αξιοποιηθούν από τις αρμόδιες αρχές.
Έχει πάντως ξεκαθαρίσει ότι οι ισχυρισμοί του Γενικού Ελεγκτή για ενδεχόμενη απώλεια εσόδων και ακύρωση επενδύσεων δεν τεκμηριώνονται. Αυτό ξεκαθαρίστηκε από τον Υπουργό Εσωτερικών. Το δε ζήτημα της επιβολής ΦΠΑ, έχει ρυθμιστεί με σχεδόν ομόφωνη απόφαση της Βουλής το 2016.
Θέση μας είναι ότι το επενδυτικό πρόγραμμα στήριξε εμπράκτως την οικονομία σε δύσκολους καιρούς. Στην πορεία έγιναν μεγάλες προσπάθειες για αναθεώρηση και θωράκιση του, χωρίς όμως να αποφευχθούν σοβαρά λάθη και παραλείψεις, για τα οποία η κυβέρνηση έχει αναλάβει ήδη την πολιτική ευθύνη. Γι’ αυτό εξάλλου πάρθηκε η απόφαση για τερματισμό του, ενώ εξετάζονται ταυτόχρονα υποθέσεις πιθανώς ποινικών αδικημάτων αλλά και υποθέσεις ανάκλησης υπηκοοτήτων, με ήδη 45 υπηκοότητες επενδυτών να έχουν ανακληθεί όπως μας ενημέρωσε ο Υπουργός Εσωτερικών.
Και γι’ αυτό ακριβώς, η οποιαδήποτε προσπάθεια πολιτικής αξιοποίησης του ζητήματος από τα κόμματα της αντιπολίτευσης θα πέσει ακόμα μια φορά στο κενό. Εξάλλου τα ίδια αυτά κόμματα είχαν επιχειρήσει να μετατρέψουν τις πολιτογραφήσεις στο κυρίαρχο διακύβευμα των περσινών βουλευτικών εκλογών του 2021, για να λάβουν τελικά ηχηρή απάντηση από τους πολίτες.
Τρυφωνίδης: Υπάρχουν σοβαρά θέματα τα οποία πρέπει να απαντηθούν
Σε δηλώσεις μετά την Επιτροπή προέβη και ο Βουλευτής της Δημοκρατικής Παράταξης - Συνεργασίας Δημοκρατικών Δυνάμεων κ. Αλέκος Τρυφωνίδης, λέγοντας ότι «οι αρμόδιες Αρχές του κράτους όπως η Γενική Εισαγγελία και η Αρχή κατά της Διαφθοράς, οφείλουν να εξετάσουν την Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή και εάν προκύπτουν ποινικά αδικήματα από τον οποιοδήποτε πρέπει να αποδοθούν και να οδηγηθούν στο δικαστήριο».
Αυτούσια η δήλωση
Σήμερα στην έκτακτη Επιτροπή Ελέγχου εξετάσαμε την έκθεση του Γενικού Ελεγκτή για το Κυπριακό Επενδυτικό Πρόγραμμα. Ως ΔΗΠΑ – Συνεργασία, σημειώνουμε τη σημαντικότητα του προγράμματος καθώς και την αξία που προσέδωσε στην ανάπτυξη του τόπου για την χρονική περίοδο που υλοποιήθηκε. Ωφελήθηκαν πάρα πολλοί τομείς και εργαζόμενοι, όμως την ίδια ώρα είχε σημαντικά κενά και παραλείψεις, τις οποίες διαπιστώνει στην έκθεσή του ο Γενικός Εκλεκτής, όπως (α) οι πολιτογραφήσεις συγγενών και μελών της οικογένειας των αιτητών, συγκεκριμένα 3810, (β) σε αρκετές αιτήσεις δεν υπήρχε υγιείς προέλευση των χρημάτων και ενδέχεται να γινόταν ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, (γ) γίνονταν αιτήσεις για πολιτογράφηση από πρόσωπα τα οποία διώκονταν ποινικά από τις αρχές της χώρας τους ή ήταν Πολιτικά Εκτεθειμένα Πρόσωπα ή εμπλέκονταν σε τρομοκρατικές ενέργειες με μεταφορά οπλισμού κλπ, (δ) επιπρόσθετα υπήρχε σοβαρό πρόβλημα στην διαπίστωση του καλού χαρακτήρα των αιτητών, κάτι αποτελούσε απαραίτητη προϋπόθεση του Προγράμματος, διότι αυτό δεν ταυτίζεται με το λευκό ποινικό μητρώο και (ε) οι συλλογικές επενδύσεις που έφερναν οι παρόχοι οι οποίες αποτελούν ένα επιπρόσθετο θέμα το οποίο θα εξεταστεί στις επόμενες συνεδρίες της Επιτροπής.
Οι αρμόδιες Αρχές του κράτους όπως η Γενική Εισαγγελία και η Αρχή κατά της Διαφθοράς, οφείλουν να εξετάσουν την Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή και εάν προκύπτουν ποινικά αδικήματα από τον οποιοδήποτε πρέπει να αποδοθούν και να οδηγηθούν στο δικαστήριο. Η πολιτική ευθύνη που υπάρχει την έχει αναλάβει η Κυβέρνηση και είναι θέμα δικό της οι όποιες παραιτήσεις, έγιναν και ουσιαστικές αλλαγές στην πορεία του προγράμματος τις οποίες ανέλυσε ο Υπουργός Εσωτερικών, αλλά η ουσία παραμένει η διεθνής έκθεση της χώρας μας. Ταυτόχρονα, υπάρχουν σοβαρά θέματα τα οποία πρέπει να απαντηθούν γιατί υπάρχει ακύρωση συμβολαίων περιουσιών αξίας 1 δις ευρώ, 3,5 δις συμβόλαια περιουσιών που ακόμα δεν έχουν μεταβιβαστεί, αναμένουμε απαντήσεις για το αν πράγματι έχουν χαθεί 200 εκ. από τον ΦΠΑ για τον μειωμένο συντελεστή αγοράς ακινήτου, σημειώνω εδώ ότι ο μειωμένος συντελεστής του 5% που ψηφίστηκε από τη Βουλή το 2016 αφορούσε κοινωνική πολιτική της κυβέρνησης για απόκτηση πρώτης κατοικίας και όχι για τις επενδύσεις των ξένων. Σημειώνω το πιο τρανταχτό παράδειγμα όπου αγοράστηκε οροφοδιαμέρισμα 550 τμ. αξίας 14,5 εκ. με μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ από 19% σε 5%. Επίσης σημειώνουμε την απώλεια 25 εκ. από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Γης και το ίδρυμα Έρευνας και Τεχνολογίας όπου έπρεπε να κατατίθεται από κάθε επενδυτή ποσό της τάξης των €100.000 για έκαστο Οργανισμό.
Επίσης, καλέσαμε τόσο στην Επιτροπή αλλά και δημοσίως, τον Πρόεδρο και τα μέλη της Αρχής κατά της Διαφθοράς η οποία επιβάλλεται να μελετήσει την Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή και αυτεπάγγελτα να ασκήσει τις εξουσίες που τους έχουν δοθεί.
Αφήνω τελευταία την αλλαγή ονομάτων των ξένων επενδυτών, η οποία γινόταν με τόση ευκολία και τα διάφορα ευτράπελα με ξένες υπηρεσίες και την Interpol που έχουν εκθέσει την Κυπριακή Δημοκρατία και έχουν γίνει οι απαραίτητες διορθώσεις όπως μας διαβεβαίωσε ο Υπουργός Εσωτερικών.
Καταλήγοντας, η ΔΗΠΑ-Συνεργασία ζητά όπως γίνουν όλες οι έρευνες και να αποδοθούν οι ανάλογες ποινικές ευθύνες, τόσο από τη Γενική Εισαγγελία, όσο και από την Αρχή κατά της Διαφθοράς. Σημειώνουμε την ανάγκη να προσελκύσουμε σοβαρές ξένες επενδύσεις στον τόπο, κάτι που όλοι πρέπει να προσπαθήσουμε και ότι το όφελος από αυτές θα πρέπει να διαχέεται σε όλη την Κυπριακή κοινωνία.
Χρύσης Παντελίδης: Το ΥΠΕΣ δεν αντιλαμβάνεται τη σοβαρότητα των ευρημάτων της Ελεγκτικής Υπηρεσίας
Το Υπουργείο Εσωτερικών δεν αντιλαμβάνεται τη σοβαρότητα των ευρημάτων της Ελεγκτικής Υπηρεσίας στο θέμα των Πολιτογραφήσεων
Άρχισε σήμερα, στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου, η συζήτηση της Έκθεσης της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το περιβόητο θέμα των πολιτογραφήσεων, των «χρυσών» διαβατηρίων.
Μια Έκθεση, η οποία αναμενόταν από όλους μας καθώς, εμείς τουλάχιστον, ως Δημοκρατικό Κόμμα, κρίναμε και κρίνουμε ότι η Ελεγκτική Υπηρεσία είναι ο κατεξοχήν εντεταλμένος, αρμόδιος και εξειδικευμένος θεσμός για να διενεργήσει αυτό τον έλεγχο.
Απορρίπτω το σχόλιο του Υπουργού Εσωτερικών ότι υπάρχει οποιαδήποτε διασύνδεση του χρόνου δημοσίευσης της Έκθεσης με τις Προεδρικές Εκλογές και θέλω να θυμίσω στον Υπουργό Εσωτερικών ότι ο μόνος λόγος που κυκλοφορεί τώρα η Έκθεση και όχι νωρίτερα, είναι το γεγονός ότι για πολλούς μήνες η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Εσωτερικών, ειδικότερα, έκρυβε τους φακέλους των πολιτογραφήσεων από την Ελεγκτική Υπηρεσία. Επομένως, αν το Υπουργείο Εσωτερικών έδινε εγκαίρως τους φακέλους στην Ελεγκτική Υπηρεσία, πολύ νωρίτερα θα είχαμε και τη σημερινή έκθεση.
Επί της ουσίας, σήμερα είχαμε τη δυνατότητα να ακούσουμε τον Γενικό Ελεγκτή να επιχειρηματολογεί και να επεξηγεί τα πολλά ενδιαφέροντα ευρήματα της Έκθεσής του. Ακούσαμε τον Υπουργό Εσωτερικών να εξηγεί τη θέση του Υπουργείου του, το οποίο, μαζί με το Υπουργείο Οικονομικών, είναι τα δυο εμπλεκόμενα και υπεύθυνα Υπουργεία για αυτό το ζήτημα και θα συνεχίσουμε τη συνεδρίαση σε επόμενες εβδομάδες, ακριβώς γιατί θέλουμε να ακούσουμε και το Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο επίσης εμπλέκεται, αλλά και όλους τους αρμόδιους φορείς.
Το μόνο πρόσθετο σχόλιο που θα ήθελα να κάνω αυτή την στιγμή είναι να εκφράσω την ανησυχία μου για το γεγονός ότι, απο την τοποθέτηση του Υπουργού Εσωτερικών, προκύπτει πως δεν φαίνεται να αντιλαμβάνεται το Υπουργείο Εσωτερικών το πρόβλημα το οποίο υπήρξε με το συγκεκριμένο ζήτημα, δεν φαίνεται να αντιλαμβάνονται τη σοβαρότητα των ευρημάτων της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, γεγονός που μας καθιστά απαισιόδοξους για τη διάθεση του Υπουργείου Εσωτερικών να βελτιωθούν πρακτικές, όχι μόνο σε αυτό το ζήτημα αλλά και σε άλλα ζητήματα, οι οποίες μας οδήγησαν στα φαινόμενα τα οποία ζήσαμε στο συγκεκριμένο θέμα.
Ειρήνη Χαραλαμπίδου: Αισχρός ο τρόπος που έτυχε εφαρμογής, ή καλύτερα εκμετάλλευσης, το πρόγραμμα (ΚΕΠ) από την παρούσα
Είναι γεγονός ότι έχουμε εκτεθεί διεθνώς με τη διαχείριση, τις καταχρήσεις πιο σωστά που έκανε η κυβέρνηση με το Κυπριακό Επενδυτικό Πρόγραμμα (ΚΕΠ).Η Εθνική μας αξιοπρέπεια έχει πληγεί από τον διασυρμό.
Με εξέπληξε σήμερα, η επιχειρηματολογία του Υπουργού Εσωτερικών , η οποία στηρίχτηκε κυρίως σε γνωματεύσεις του Γενικού Εισαγγελέα, οι οποίες άφηναν γκρίζες ζώνες σε ορισμένες περιπτώσεις, δίνοντας την ευκαιρία στον Υπουργό Εσωτερικών και το Υπουργικό Συμβούλιο να χειρίζεται κατά το δοκούν τα διάφορα ζητήματα.
Δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό ότι δυο πρώην υπουργοί της κυβέρνησης και μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου που συμμετείχαν σε αποφάσεις για την παραχώρηση υπηκοότητας, ως εισαγγελείς να είναι αυτοί που θα αποφασίσουν τις πιθανές διώξεις όσων εμπλέκονται σε αδικήματα. Υπάρχει ξεκάθαρη σύγκρουση συμφέροντος.
Αυτό ως θέμα Αρχής σε σχέση με ένα εξαιρετικά σημαντικό θεσμό της πολιτείας.
Η έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας είναι πολύ σημαντική. Τέτοια σοβαρά θέματα οφείλει να τα εξετάζει η Βουλή σε άμεσο χρόνο, γι’ αυτό και είχα ζητήσει να εξεταστεί το θέμα κατεπείγον από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου. Έχουμε ενώπιον μας μια έκθεση τεκμηριωμένη, την οποία μπορούμε να μελετήσουμε και να χρησιμοποιήσουμε για άσκηση κοινοβουλευτικού ελέγχου. Υπενθυμίζω ότι το πόρισμα της ερευνητικής επιτροπής Νικολάτου, δημοσιεύτηκε, μετά από απόφαση του Γ.Εισαγγελέα με μαυρισμένες σελίδες γεγονός που μας στερούσε ολοκληρωμένη πληροφόρηση.
Η υπό συζήτηση έκθεση της ΕΥ δεν επικεντρώνεται μόνο στους παρόχους και αιτητές κυπριακής υπηκοότητας, αλλά εξετάζει και την οικονομική πτυχή, τις απώλειες της Δημοκρατίας σε έσοδα και τις ευθύνες υπουργών, λειτουργών υπουργείων και του υπουργικού συμβουλίου για τις αποφάσεις και παραλείψεις τους. Είναι δυνατόν, οι διευθυντές των υπουργείων να αρνούνταν να υπογράψουν τις εισηγήσεις των λειτουργών προς τους Υπουργούς και το Υπουργικό Συμβούλιο; Αυτό θα το χαρακτήριζα ως αποφυγή ανάληψης ευθύνης από πλευράς ακριβοπληρωμένων αξιωματούχων του δημοσίου. Εξαίρεση αποτελεί, για να είμαι δίκαιη, ως κατέθεσε ο Γ. Ελεγκτής, ο πρώην Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Εσωτερικών, κύριος Α. Ασσιώτης ο οποίος υπέγραψε απόρριψη θετικής εισήγησης λειτουργού του Υπουργείου Εσωτερικών.
Απαιτούμε λογοδοσία και τιμωρία, απονομή δικαιοσύνης. Παράλληλα Το υπουργείο Εσωτερικών άμεσα θα πρέπει ενεργήσει και να απαιτήσει από όσους έχουν εξασφαλίσει διαβατήρια να αποδείξουν ότι κατέχουν ακόμα τις ακίνητες ιδιοκτησίες που τους επέβαλλε το επενδυτικό πρόγραμμα να αποκτήσουν. Μεταβιβάσεις περιουσιών ύψους 1,09 δις έχουν ακυρωθεί και περιουσίες αξίας €3,9 δις που δεν έχουν ακόμα μεταβιβασθεί. Επιβάλλεται να γίνει σοβαρός και ενδελεχής έλεγχος από πλευράς του υπουργείου για να διαπιστωθεί κατά πόσο αυτοί οι επενδυτές έχουν και διατηρούν στην κατοχή τους τα ακίνητα και εξακολουθούν να πληρούν τα κριτήρια για απόκτηση υπηκοότητας. Σε αντίθετη περίπτωση θα πρέπει να γίνει ανάκληση της πολιτογράφησης.
Σε ότι αφορά την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 5% που καταχρηστικά με βάση εσφαλμένη ερμηνεία του τεως εφόρου φορολογίας δόθηκε στους επενδυτές, θα ήθελα να δηλώσω κατηγορηματικά, ότι η Βουλή όταν ψήφιζε την πρόνοια που επέτρεπε την επιβολή του μειωμένου συντελεστή, το έκανε στο πλαίσιο κοινωνικής πολιτικής. Το μέτρο αυτό δεν είχε ισχύ για τις περιπτώσεις των πολυεκατομμυριούχων επενδυτών. Θεωρώ ότι υπήρξε κατάχρηση της ερμηνείας της συγκεκριμένης πρόνοιας από το αρμόδιο κυβερνητικό τμήμα προς όφελος των επενδυτών και ότι ήταν αντίθετη προς την ευρωπαϊκή οδηγία για την επιβολή του ΦΠΑ. Το συγκεκριμένο ζήτημα συζητήθηκε κατ’ επανάληψη στην ΚΕ Ελέγχου, όπου ο πρώην Έφορος Φορολογίας επέμενε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν είχε κανένα πρόβλημα με την εφαρμογή του μέτρου για το επενδυτικό πρόγραμμα, παρά την δική μας αμφισβήτηση και στο τέλος επιβεβαιώθηκε η δική μας θέση καθώς και η απώλεια πολλών εκατομμυρίων για τα δημόσια ταμεία.
Ο τρόπος που έτυχε εφαρμογής, ή καλύτερα εκμετάλλευσης, το πρόγραμμα (ΚΕΠ) από την παρούσα κυβέρνηση, από κάθε άποψη είναι αισχρός. θα πρέπει να υπάρξει λογοδοσία παραδειγματική τιμωρία. Διατηρώ χαμηλές προσδοκίες έχοντας γνώση των γεγονότων και ποιοι εμπλέκονται.