ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ

Εμπορικό δρόμο παράκαμψης του Σουέζ κατασκευάζει το Ιράκ

Το έργο, κόστους 17 δισ. δολ., θα συνδέει την Ευρώπη με τη δυτική Ασία

Kathimerini.gr

Σε μια πρωτοποριακή κίνηση που φιλοδοξεί να αλλάξει τα δεδομένα στο παγκόσμιο εμπόριο, το Ιράκ εγκαινίασε ένα τεράστιο έργο υποδομής για την κατασκευή ενός εμπορικού διαδρόμου που θα συνδέει την Ευρώπη με τη δυτική Ασία. Για να τα καταφέρει, ωστόσο, πρέπει πρώτα να αντιμετωπίσει την πολιτική αστάθεια εντός των συνόρων του, αλλά και τις γεωπολιτικές εντάσεις με τις γειτονικές χώρες, σημειώνουν οι αναλυτές.

Αυτή η φιλόδοξη διαδρομή μήκους 1.200 χιλιομέτρων εκτείνεται από τα βόρεια σύνορα της Τουρκίας έως τη νότια ακτή του Ιράκ κατά μήκος του Περσικού Κόλπου, παρουσιάζοντας μια άμεση και ταχύτερη εναλλακτική λύση στη διώρυγα του Σουέζ για το εμπόριο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Το έργο περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός εκτεταμένου δικτύου προηγμένων δρόμων, σιδηροδρόμων και λιμανιών, με το λιμάνι Al Faw να λειτουργεί ως κεντρικό σημείο του.

Η νέα διαδρομή προβλέπεται να μειώσει τους χρόνους διέλευσης μεταξύ των δύο ηπείρων κατά 12 έως 15 ημέρες σε σύγκριση με τη διώρυγα

Με εκτιμώμενο κόστος 17 δισ. δολαρίων, το έργο που αναμένεται να ολοκληρωθεί σε τρεις φάσεις, προβλέπεται να μειώσει τους χρόνους διέλευσης μεταξύ των δύο ηπείρων κατά 12 έως 15 ημέρες σε σύγκριση με την υπάρχουσα διαδρομή της διώρυγας του Σουέζ. Παράλληλα αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τις εξαγωγικές δυνατότητες του Ιράκ, επιταχύνοντας την οικονομική διαφοροποίηση της χώρας από την παραδοσιακή εξάρτηση από το πετρέλαιο.

«Είναι ένα σωσίβιο για την περιφερειακή ευημερία», δήλωσε ο πρωθυπουργός του Ιράκ Μοχάμεντ Σιά αλ Σουντάνι, τονίζοντας ότι έχει τη δυνατότητα να ενισχύσει τη θέση της χώρας στην παγκόσμια σκηνή. Τοποθετημένο μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, το Ιράκ κατέχει στρατηγική θέση και κατά τον μεσαίωνα αποτελούσε βασικό εμπορικό κόμβο κατά μήκος του Δρόμου του Μεταξιού.

Ο Δρόμος Ανάπτυξης, όπως θα ονομάζεται, που θα συνδέει το λιμάνι Faw με την Τουρκία, θα χρηματοδοτηθεί από τη Βαγδάτη και την Αγκυρα –μεταξύ άλλων– και όταν ολοκληρωθεί θα μπορούσε να αποφέρει δισεκατομμύρια στη χώρα, ύστερα από χρόνια αστάθειας. Εκτός από την Τουρκία, η πρωτοβουλία έχει λάβει ισχυρή υποστήριξη από σημαντικούς περιφερειακούς παράγοντες, όπως τα ΗΑΕ και το Κατάρ, υποδηλώνοντας μια κοινή πίστη στην ικανότητα της χώρας να ενισχύσει την περιφερειακή οικονομική ολοκλήρωση.

Μήκους μόλις 58 χιλιομέτρων, η ακτογραμμή του Ιράκ «χάνεται» μπροστά στα σύνορα των 3.600 χιλιομέτρων, αυτή η περιορισμένη πρόσβαση στις ακτές, ωστόσο, προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία στη χώρα. Το λιμάνι βαθέων υδάτων, που βρίσκεται υπό κατασκευή, θα μπορεί να υποδέχεται τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, με δύο κύριους τερματικούς σταθμούς και ένα τεχνητό νησί για εμπορευματοκιβώτια.

Οταν ολοκληρωθούν όλες οι εγκαταστάσεις, το Al Faw θα επεξεργάζεται 99 εκατ. τόνους φορτίου ετησίως, καθιστώντας το ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου. Αυτός είναι ένας λόγος που οι Ιρακινοί αξιωματούχοι ελπίζουν ότι το λιμάνι θα εγκαινιάσει μια νέα εποχή για τη χώρα. Ο άλλος λόγος είναι το «ξηρό κανάλι», ένας αυτοκινητόδρομος και σιδηρόδρομος μήκους 2.000 χιλιομέτρων, που θα συνδέει τη χώρα με την Τουρκία.

Μέσα στα επόμενα χρόνια η περιοχή θα αλλάξει δραστικά, λένε οι εμπνευστές του έργου. Το αν θα μπορέσει να μεταμορφώσει μια ολόκληρη χώρα, μένει να φανεί. Κι αυτό γιατί οι προκλήσεις είναι τεράστιες. Η περιφερειακή αστάθεια, μαζί με τα ανταγωνιστικά έργα υποδομής, θα μπορούσαν ενδεχομένως να εμποδίσουν την ολοκλήρωσή του. Κι ενώ η ασφάλεια στο Ιράκ έχει βελτιωθεί, θύλακοι μαχητών του Ισλαμικού Κράτους και του Εργατικού Κόμματος Κουρδιστάν παραμένουν ενεργοί και επιτίθενται σποραδικά σε αγωγούς μεταξύ Ιράκ και Τουρκίας.

Η διώρυγα του Σουέζ, η μεγαλύτερη του κόσμου, συνολικού μήκους 162 χιλιομέτρων, ενώνει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα, πρόσφατα όμως αντιμετώπισε προβλήματα και αστάθεια, με τις επιθέσεις των Χούθι να οδηγούν σε σημαντική πτώση του παγκόσμιου εμπορίου. Το 2021 το πλοίο «[Ever Given» προσάραξε και μπλόκαρε τη διώρυγα για μόλις έξι ημέρες, επηρεάζοντας τις ήδη επιβαρυμένες εφοδιαστικές αλυσίδες.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση