Money Review
Να αυξήσει το μερίδιο της εταιρείας κατασκευής αεροσκαφών Comac στην αγορά προσπαθεί η Κίνα, με μερικές από τις μεγαλύτερες αεροπορικές της χώρας να χρησιμοποιούν ήδη τα αεροσκάφη της σε εσωτερικές πτήσεις. Η κρατικά ελεγχόμενη Comac έχει φιλόδοξα σχέδια ταχείας επέκτασης, τα οποία εφόσον υλοποιηθούν είναι πιθανό να εντείνουν τον ανταγωνισμό στη διεθνή αγορά κατασκευής αεροπλάνων, η οποία κυριαρχείται παραδοσιακά από το δίπολο Airbus και Boeing.
Το εμπορικό αεροσκάφος της Comac, στενής ατράκτου και με μονό διάδρομο, έχει δεχθεί ήδη αρκετές επιχορηγήσεις και ολοκλήρωσε την πρώτη του πτήση σε δρομολόγιο αεροπορικής το 2023. Παρότι πλέον αξιοποιείται σε αρκετά δρομολόγια δεν έχει λάβει ορισμένες πιστοποιήσεις για πτήσεις εκτός Κίνας.
Σημειώνεται πως η εταιρεία αναπτύσσει στο μεταξύ τον τύπο C929, το οποίο θα είναι το πρώτο τζετ ευρείας ατράκτου.
Απειλείται το δίπολο Airbus – Boeing;
Η κινεζική κυβέρνηση έχει επενδύσει αδρά στην Comac, με στόχο να αυξήσει το μερίδιό της στην εγχώρια αγορά αεροπλοΐας, ενόσω κατοχυρώνει τη θέση της στην παγκόσμια αγορά. Απώτερος σκοπός του Πεκίνου είναι να απεξαρτηθεί σταδιακά από τους ξένους κατασκευαστές αεροσκαφών, στο πλαίσιο του συνολικού πλάνου της Κίνας να αναπτύξει περαιτέρω την τεχνολογική της δύναμη την επόμενη πενταετία.
Εξάλλου, η ζήτηση για πτήσεις, μικρής και μεγάλης διάρκειας, έχει αυξηθεί μετά την πανδημία. Σύμφωνα με την εκτίμηση της Mordor Intelligence, η αγορά της αεροπλοΐας αναμένεται να αναπτυχθεί από 343,54 δισ. στα 395,76 δισ. δολάρια μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Η Comac έχει ανακοινώσει ότι η επέκτασή της θα ξεκινήσει στη νοτιοανατολική Ασία πιθανώς από το 2026, προτού αρχίσει να ανοίγεται και προς τις αγορές της Δύσης. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή, η εταιρεία εξακολουθεί να εστιάζει στην κατάκτηση μιας σταθερής βάσης εντός Κίνας.
Βέβαια, προκειμένου να αυξήσει την παραγωγή της σε επίπεδο αντίστοιχο με την Airbus ή την Boeing, είναι πιθανό να αντιμετωπίσει προκλήσεις. Αυτή τη στιγμή, η Comac κατασκευάζει ένα αεροσκάφος τύπου C919 τον μήνα και η συμβουλευτική ΙΒΑ υπολογίζει ότι ίσως να μπορεί να αυξήσει αυτό τον αριθμό στα 11 μέχρι το 2040. Απεναντίας, η Boeing παράγει 38 αεροσκάφη 737 MAX τον μήνα και σχεδιάζει να τριπλασιάσει την παραγωγή μέχρι το 2027. Η Airbus επίσης ανακοίνωσε ότι η παραγωγή των A320 αναμένεται να αυξηθεί στα περίπου 75 τον μήνα το 2027.
Για να φτάσει η Comac σε αυτά τα επίπεδα χρειάζεται αρκετός χρόνος, δεδομένου ότι θα προσπαθεί στο μεταξύ να χτίσει μια πιστή βάση πελατών. Βέβαια, οι βλάβες και τα πρόσφατα δυστυχήματα που σημειώθηκαν με αεροσκάφη της Boeing, τα προβλήματα στην παραγωγή και οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις έχουν επιβαρύνει την επενδυτική και την καταναλωτική διάθεση απέναντι στην αμερικανική εταιρεία, με αποτέλεσμα να έχει χάσει σημαντικό μέρος της κεφαλαιοποίησής της. Αντίστοιχα και η Airbus αντιμετωπίζει προβλήματα στην παραγωγή και την εφοδιαστική αλυσίδα, οδηγώντας σε καθυστέρηση ή ακόμα και ακύρωση παραδόσεων αεροσκαφών της.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Euronews