
Kathimerini.gr
Aγαπημένη εταιρεία κάποτε των οικολογικά ευσυνείδητων, προνομιούχων και προοδευτικών οδηγών η Tesla του Ελον Μασκ –η πολυτιμότερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο–, με κεφαλαιοποίηση 1,3 τρισ. δολαρίων, προκαλεί πλέον αμηχανία, ακόμη και ντροπή στους πιστούς της. Το απρόβλεπτο αφεντικό της, η συμμαχία του με τον Ντόναλντ Τραμπ, αλλά και η ροπή του σε ακροδεξιές θεωρίες συνωμοσίας, διαβρώνει τη μακροπρόθεσμη εμπιστοσύνη των καταναλωτών και προκαλεί κατακόρυφη πτώση στις πωλήσεις.
«Οσοι αγόρασαν Tesla λόγω μιας οικολογικής πεποίθησης, τώρα αισθάνονται κάτι σαν “Tesla-shame” (ντροπή για την Tesla) και μπορεί να μην τολμούν καν να βγουν από το γκαράζ με το όχημά τους», εξηγεί στην Deutsche Welle ο Στέφαν Βέγκνερ από το διαφημιστικό πρακτορείο Scholz & Friends.
Ο αμερικανικός «γίγαντας» ΕV πούλησε μόλις 9.900 μονάδες στην Ευρώπη τον πρώτο μήνα του 2025, σε μια πτώση άνω του 45% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2024, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. Το συνολικό μερίδιο της εταιρείας στις ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων μειώθηκε επίσης στο 1%, από 1,8% την ίδια περίοδο. Η Tesla χάνει έδαφος μετά την άνευ προηγουμένου παρέμβαση του Μασκ στην πολιτική της Ε.Ε., όπου στήριξε την ακροδεξιά Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) ενόψει των ομοσπονδιακών εκλογών της 23ης Φεβρουαρίου, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις. Ο ιδιοκτήτης της πλατφόρμας Χ και πλουσιότερος άνθρωπος στον πλανήτη έχει επιτεθεί πολλές φορές κατά της Ε.Ε., χαρακτηρίζοντάς τη μεταξύ άλλων «αντιδημοκρατική». Το «χαστούκι» των Ευρωπαίων στην Tesla υποδηλώνει ότι «οι παρεμβάσεις του Μασκ στην ευρωπαϊκή πολιτική και ο υψηλόβαθμος ρόλος του στη συρρίκνωση της κυβέρνησης Τραμπ, συμπεριλαμβανομένου του τερματισμού του προγράμματος βοήθειας, κάνουν τους καταναλωτές να αντιδρούν», σημειώνει ο Guardian.
Η Tesla πούλησε 1.277 νέα αυτοκίνητα τον περασμένο μήνα στη Γερμανία, στο χαμηλότερο μηνιαίο ποσοστό από το 2021, ενώ οι πωλήσεις στη Γαλλία μειώθηκαν επίσης κατά 63%, στη χειρότερη επίδοση της εταιρείας στη χώρα από το 2022, με την Τesla να καταγράφει πτώση παρά το γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αγόρασαν 166.000 ηλεκτρικά οχήματα τον Ιανουάριο, αύξηση 37% σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Οι πωλήσεις καθαρών EV αυξήθηκαν ταχύτερα από εκείνες όλων των άλλων τύπων οχημάτων, ενώ οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ υποχώρησαν κατά 20,5% και 26,5%, αντιστοίχως. Οι αριθμοί, όμως, είναι μόνο μέρος της ιστορίας. Το πραγματικό ερώτημα στη Γουόλ Στριτ και πέρα από αυτήν είναι πλέον εάν το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο της Tesla –ο Ελον Μασκ– έχει γίνει το μεγαλύτερο ελάττωμά της.
Η οικονομική πτώση της συμπίπτει με τις αυξανόμενες αντιδράσεις για τον ρόλο και τη στάση του. Ο φερόμενος ως ναζιστικός χαιρετισμός του στη δεύτερη ορκωμοσία του προέδρου Τραμπ, οι εμφανίσεις σε συγκεντρώσεις της Ακροδεξιάς στη Γερμανία και οι αμφιλεγόμενες αναρτήσεις του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκαλούν την κοινή γνώμη. Με αποτέλεσμα η Tesla, συνώνυμη κάποτε με την τεχνολογία αιχμής και την αειφορία, «καλείται τώρα να ξεπεράσει τη θύελλα των πολιτικών θεατρινισμών του CEO της», σημειώνουν αναλυτές. Προς το παρόν η Tesla παραμένει κυρίαρχη δύναμη στην αγορά των EV. Καθώς όμως ο Μασκ συνεχίζει να δοκιμάζει τα όρια της δημόσιας ανοχής, η πραγματική πρόκληση για την εταιρεία ίσως δεν είναι η κατασκευή του επόμενου ηλεκτρικού οχήματος, αλλά να μην πέσει θύμα των πολιτικών παιχνιδιών του. Μέχρι νεωτέρας, οι οδηγοί της Tesla που ντρέπονται για τις ακροδεξιές τοποθετήσεις τού «Μr Tesla» κολλούν ένα αυτοκόλλητο στο αυτοκίνητό τους: «Αγόρασα αυτό το όχημα πριν ο Μασκ χάσει τα λογικά του».