Δημήτρης Δελεβέγκος
Το πρώτο κανονικό τρίμηνο, μετά την εκδήλωση της πανδημίας, υπήρξε το δεύτερο (Απρίλιος – Ιούνιος) για την Aegean, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του αεροπορικού ομίλου Ευτύχης Βασιλάκης κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη αναλυτών. Η Aegean το εν λόγω χρονικό διάστημα, σε ετήσια βάση, ενίσχυσε κατά 37% τον ενοποιημένο κύκλο εργασιών, σε 449 εκατ. ευρώ και κατά 123%, σε 120 εκατ. ευρώ τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (Ebitda). Κατά το ίδιο διάστημα, ο εισηγμένος όμιλος αύξησε κατά 376%, σε 51,5 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη. Σε χρονικό ορίζοντα πρώτου εξαμήνου, η Aegean ενίσχυσε κατά 51%, σε 678 εκατ. ευρώ τον τζίρο και εμφάνισε καθαρά κέρδη 37,1 εκατ. ευρώ από ζημίες περίπου 28 εκατ. ευρώ. Στο τρίτο τρίμηνο, ο ρυθμός αύξησης των εσόδων προβλέπεται ότι θα παραμείνει σταθερός, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Επίσης, η Aegean ενίσχυσε την προσφερόμενη χωρητικότητα κατά 22%, έχοντας διακινήσει κατά 28% περισσότερους επιβάτες και συνολικά 4,1 εκατ. άτομα το β΄ τρίμηνο, ετησίως. Σε επίπεδο πρώτου εξαμήνου, η αεροπορική μετέφερε 6,7 εκατ. επιβάτες, αριθμός αυξημένος κατά 42% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022, προσφέροντας συνολικά 8,2 εκατ. θέσεις (+28%). Κατά το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο, η Aegean θα επιχειρήσει με 10% και 15% αντίστοιχα περισσότερες χιλιομετρικές θέσεις από το 2022, στηρίζοντας τη διάχυση του μεταφορικού έργου. Για το σύνολο της χρονιάς θα προσφέρει από 7%- 9% περισσότερες χιλιομετρικές θέσεις. Υπολογίζεται ότι τον Οκτώβριο και τον Δεκέμβριο η επιπρόσθετη συνολική χωρητικότητα (και από άλλους αερομεταφορείς) είναι 15%.
Για την εν εξελίξει παραγγελία των αεροσκαφών της οικογένειας Α320neo, ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι από τις αρχές της χρονιάς, η αεροπορική έχει παραλάβει 9 νέα αεροσκάφη, διαθέτοντας συνολικά 28 αεροσκάφη νέας γενιάς, που καλύπτουν το 50% της συνολικής ετήσιας δραστηριότητας του συνολικού στόλου. Συνολικά, η αεροπορική επιχειρεί με 76 αεροπλάνα και θα προσφέρει στο σύνολο του έτους περισσότερες από 18 εκατ. θέσεις, με 11 εκατ. θέσεις εξωτερικού, 2 εκατ. περισσότερες συγκριτικά με το 2022. Το δίκτυο της αεροπορικής καλύπτει 46 χώρες σε 165 προορισμούς από συνολικά 10 βάσεις.
Κατά το πρώτο εξάμηνο, η αεροπορική ενίσχυσε τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα κατά 200 εκατ. ευρώ, με το συνολικό ύψος τους να ανέρχεται σε περίπου 530,4 εκατ. ευρώ. Κι αυτό, παρότι αποπλήρωσε πρόωρα με 68,5 εκατ. ευρώ τον δανεισμό (270 εκατ. ευρώ) που είχε συνάψει τον Οκτώβριο του 2020 με την εγγύηση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19 και της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας. Προέβη ακόμη και στην πρόωρη αποπληρωμή της χρηματοδοτικής μίσθωσης που είχε συνάψει το 2020 για ένα A321neo αεροσκάφος, αποκτώντας την κυριότητά του.
Οι κινήσεις αυτές καταδεικνύουν, όπως σημείωσε ο κ. Βασιλάκης, την ύπαρξη ισχυρών επιδόσεων σε επίπεδο ρευστότητας, με την αναλογία των λειτουργικών κερδών (Ebitda) προς καθαρό δανεισμό που διαμορφώνεται στο 1 να είναι η χαμηλότερη από ποτέ. Οπως ακόμη τόνισε, κατά το πρώτο εξάμηνο, η Aegean ενίσχυσε το μερίδιο αγοράς της σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, παρότι και οι ομοειδείς εταιρείες αύξησαν την προσφορά θέσεων. Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, ο ρυθμός αύξησης της εγχώριας επιβατικής κίνησης είναι μεγαλύτερος σε σχέση με την κίνηση εξωτερικού, γεγονός που αποδίδεται στη βελτίωση των οικονομικών συνθηκών. Η τάση αυτή εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην ενίσχυση των επιδόσεων σε παραδοσιακά αδύναμα τρίμηνα, δηλαδή τον χειμώνα και αρχές της χρονιάς. Για το 2024, η αεροπορική έχει πραγματοποιήσει hedging (αντιστάθμιση κινδύνου) για το 25% των αναγκών της σε αεροπορικό καύσιμο.