Η οικονομική περίσταση των νοικοκυριών αντικατοπτρίζεται, τόσο στην καταναλωτική συμπεριφορά, όσο και στην πρόθεση αγοράς. Η εικόνα της σταθεροποίησης σε συνθήκες αυξημένων πιέσεων συνεχίζει να εντοπίζεται και στην συγκεκριμένη κατηγορία ερωτήσεων.
Όσον αφορά στην καταναλωτική συμπεριφορά, σημειώνεται μικρή αύξηση στην δαπάνη, τόσο για τρόφιμα όσο και για είδη ένδυσης και υπόδησης. Όσον αφορά στα τρόφιμα, η αύξηση της μέσης δαπάνης είναι οριακή, κατά 2.43 ευρώ (0.6%), ενώ η εκτίμηση για το επόμενο τρίμηνο είναι πως η συγκεκριμένη δαπάνη θα συνεχίσει να αυξάνεται. Σημειώνεται πως η εκτίμηση των νοικοκυριών για τις μελλοντικές τους δαπάνες για τρόφιμα είναι διαχρονικά υπερτιμημένη, καθώς η εκτίμησή τους για δαπάνες «τους επόμενους τρεις μήνες» τείνει να είναι υψηλότερη από εκείνη που καταγράφεται μετά το τέλος του τριμήνου. Το συγκεκριμένο εύρημα είναι σταθερό από το Κύμα 2 της έρευνας και μετά, και φαίνεται πως καθοδηγείται από την εκτίμηση των νοικοκυριών για συνέχιση της αύξησης των τιμών στα τρόφιμα.
Αξιοσημείωτο είναι, σε κάθε περίπτωση το γεγονός ότι ένα σταθερό ποσοστό κοντά στο 30% (28% στο τελευταίο κύμα) δαπανά περισσότερα από 500 ευρώ τον μήνα για τρόφιμα, ενώ ένα σταθερό ποσοστό κοντά στο 25% (23% στο τελευταίο κύμα) κινείται στο ύψος 300-400 ευρώ.
Σε αντίθεση με τις δαπάνες για τα τρόφιμα, η πρόβλεψη των νοικοκυριών για τις δαπάνες τους για σκοπούς ένδυσης και υπόδησης, είναι πιο ρεαλιστική και από το δεύτερο Κύμα της έρευνας, μέχρι και το τελευταίο, επαληθεύεται σε μεγάλο βαθμό. Έτσι, η εκτίμηση πως στο επόμενο τρίμηνο αναμένουν πως θα καταγράψουν μέση αύξηση δαπανών για σκοπούς ένδυσης/υπόδησης κατά 11.4% (23.8 ευρώ), κρίνεται ως σημαντική, με την μέση κατανάλωση να εκτιμάται πως θα αυξηθεί από 184.8 ευρώ σε 208.6 ευρώ.
Πάντως, η κατανομή της κατανάλωσης παραμένει στατιστικά αναλλοίωτη, με περίπου τα το 85% νοικοκυριών να περιορίζουν τις δαπάνες τους σε επίπεδα κάτω των 300 ευρώ (75% μέχρι 200 ευρώ και 10% μεταξύ 200 και 300 ευρώ).
Σε γενικότερες γραμμές, σημειώνεται το τελευταίο τρίμηνο αύξηση των μέσων δαπανών για σκοπούς ένδυσης/υπόδησης, κατά 5.2%, ή κατά 9.29 ευρώ.
Όσον αφορά στην πρόθεση των νοικοκυριών για αγορές στο επόμενο διάστημα, αυτή παραμένει σε γενικές γραμμές σταθερή. Η μείωση της πρόθεσης κατά 1 εκατ. μονάδα στην πρόθεση αγοράς οικιακών συσκευών και ειδών τεχνολογίας δεν κρίνεται ως ουσιαστική μεταβολή. Ωστόσο, άξια αναφοράς είναι η αύξηση της πρόθεσης αγοράς για αυτοκίνητα, με το 6% του πληθυσμού να δηλώνει πως σχεδιάζει αγορές το επόμενο διάστημα, καταγράφοντας αύξηση κατά 2 εκατ. μονάδες σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο.
Η ζήτηση για αυτοκίνητα καθοδηγείται από το δημογραφικό 18-24, το οποίο γενικότερα παραμένει έντονα θωρακισμένο από τις οικονομικές εξελίξεις, ενδεχομένως λόγω της ευρείας χρηματοδότησής του από άτομα υψηλότερης ηλικίας, και δη γονείς. Το 11% του συγκεκριμένου δημογραφικού δηλώνει πως προτίθεται να αγοράσει αυτοκίνητο το επόμενο διάστημα. Αξιοσημείωτη είναι επίσης η αυξημένη πρόθεση αγοράς (8%) στην επαρχία Αμμοχώστου, η οποία επίσης καταγράφει σημαντικές τάσεις ανάκαμψης.
Όσον αφορά στις οικιακές συσκευές, σημειώνουμε επίσης την αυξημένη ζήτηση στην Αμμόχωστο (16%) και στη Λεμεσό (15%), που παραμένουν υψηλότερα από τον παγκύπριο μέσο όρο του 13%.
Η ζήτηση για είδη τεχνολογίας είναι επίσης εντυπωσιακά αυξημένη στην Πάφο (23%) αλλά και ανάμεσα σε άτομα ηλικίας 25-44 (17%). Οι δύο αυτές κατηγορίες καταγράφουν σημαντική απόκλιση από το 14% που είναι ο παγκύπριος μέσος όρος.