Ένα χρόνιο πρόβλημα που απασχολεί τον αθλητισμό αλλά και κατ’επέκταση την κοινωνία, αναδύεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μπαίνει στο χρονοντούλαπο μέχρι την επόμενη φορά και ξανά μανά απ’την αρχή, είναι το ζήτημα της ασφάλειας και της (α)καταλληλότητας των γηπέδων -κυρίως ποδοσφαιρικών- καθώς και τα πρωτόκολλα και οι διαδικασίες που ακολουθούνται έως ότου λάβουν την σχετική έγκριση για να μπορούν να φιλοξενήσουν αγώνες ή άλλες εκδηλώσεις.
Το ζήτημα μάλιστα επανήλθε στην επιφάνεια της επικαιρότητας αφού στην πρόσφατη συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας στην οποία ζητήθηκε αυταπάγγελτη έρευνα επί του ζητήματος από τους βουλευτές Αντρέα Αποστόλου και Αλέκο Τρυφωνίδη των ΕΔΕΚ και ΔΗΠΑ αντίστοιχα. Αποτελεί λοιπόν… κοινό μυστικό πως όλα σχεδόν τα γήπεδα/στάδια -πλην του ΓΣΠ αλλά και του νεόδμητου ΑΕΚ Αρένα- αντιμετωπίζουν διάφορα προβλήματα και χρήζουν βελτιωτικών έργων και κινήσεων που δεν αφορούν θέματα αισθητικής και ανέσεων αλλά άπτονται της πραγματικής ασφάλειας τόσο των φιλάθλων όσο και των αθλητών. Παρ’όλα αυτά η συντριπτική πλειοψηφία των σταδίων καταφέρνει στο 90φεύγα να εξασφαλίζει κάθε χρόνο την σχετική αδειοδότηση φιλοξενώντας αγώνες.
Η Αρχή Αδειοδότησης Σταδίων και ο ρόλος της
Η Αρχή Αδειοδότησης Σταδίων λειτουργεί ως ανεξάρτητη αρχή και έχει διάρκεια ζωής τα 10 χρόνια. Κάθε χρόνο είναι υπεύθυνη για την αδειοδότηση ποδοσφαιρικών γηπέδων αλλά και 35 περίπου αιθουσών αθλοπαιδιών τα οποία φιλοξενούν αγώνες αλλά και εκδηλώσεις. Η αξιολόγηση έδειξε πως οι κλειστές αίθουσες αθλοπαιδιών βρίσκονται σε αρκετά καλύτερη κατάσταση σε σχέση με τα γήπεδα ποδοσφαίρου, κάτι που επιβεβαίωσε μιλώντας στην «Καθημερινή» ο Πρόεδρος της Αρχής Αδειοδότησης Σταδίων, Γιώργος Καράς. Όπως ανέφερε υπάρχουν στάδια όπως το Μακάρειο, το Στέλιος Κυριακίδης, το ΓΣΖ, το Αντώνης Παπαδόπουλος, το Αμμόχωστος αλλά και το Δασάκι που κάθε χρόνο παρουσιάζουν προβλήματα.
Ως εκ τούτου χρειάζεται να γίνει μελέτη από πολιτικούς μηχανικούς και να εκδοθεί σχετική έκθεση. Η επιθεώρηση γίνεται αρχικά «με το μάτι» (οπτικός έλεγχος) και περιλαμβάνει την περιήγηση του εκάστοτε πολιτικού μηχανικού σε όλους τους χώρους με σκοπό να καταγραφούν και να ελεγχθούν όσες παραλείψεις ή διορθώσεις απαιτούνται και είναι ορατές με γυμνό μάτι (ραγίσματα τοίχων, μπετόν, οξείδωση σιδέρων κτλ). Ο έλεγχος όμως για την επάρκεια ή την καταλληλότητα των γηπέδων δεν σταματά εδώ αφού η Αρχή Αδειοτόδησης Σταδίων για να προχωρήσει στην παροχή του πιστοποιητικού ζητά να γίνουν αξιολογήσεις πολιτικών μηχανικών (περιλαμβάνουν στατικές μελέτες και αντισεισμική επάρκεια), έλεγχος της πυροσβεστικής υπηρεσίας, της ηλεκτρομηχανολογικής υπηρεσίας και σχέδιο εκκένωσης του σταδίου.
«Πληγή» τα γήπεδα προσφυγικών ομάδων
Από τα πορίσματα των μελετών των πολιτικών μηχανικών προκύπτει ότι τα μεγαλύτερα ζητήματα αφορούν τα γήπεδα των προσφυγικών ομάδων (Ανόρθωσης, Νέας Σαλαμίνας και Εθνικού Άχνας) και απαιτούνται περισσότερες και εις βάθος μελέτες. Ο λόγος -όπως μας διευκρίνισε ο Πρόεδρος της Αρχής Αδειοδότησης Σταδίων, κύριος Γιώργος Καράς- είναι το ότι τα γήπεδα αυτά χτίστηκαν προφανώς μετά την τουρκική εισβολή του 1974 και έκτοτε αλλάζουν συνεχώς μορφή. Από την ημέρα ανοικοδόμησης τους προστίθενται συνεχώς κερκίδες για την αύξηση της χωρητικότητας, ενώ σε μερικά από αυτά έχουν τοποθετηθεί εκ των υστέρων στέγαστρα, χώροι επισήμων (VIP).
«Εμείς σαν Αρχή απαιτήσαμε να γίνουν εις βάθος μελέτες για αυτά τα γήπεδα» υπογράμμισε ο κύριος Καράς, προσθέτοντας πως απευθύνθηκαν στο κράτος για την παροχή κονδυλίου που θα δοθεί στους μελετητές. Η πραγματική μελέτη προαπαιτεί να ελεγχθούν εις βάθος τα τρία προαναφερθέντα στάδια από τα θεμέλια, κολόνες, δοκούς, μεταλλικά στέγαστρα, να ελεγχθεί η κατάσταση του εδάφους, να παρθούν δείγματα σιδέρου και ούτω καθ’εξής. Μετά από διάβημα στο Υπουργείο Δικαιοσύνης -στο οποίο και υπάγεται η Αρχή- η αρμόδια υπουργός μεσολάβησε για συνάντηση με το αίτημα να φτάνει ενώπιον του Προέδρου της Δημοκρατίας, Νίκου Αναστασιάδη ενώ μόλις σήμερα (Πέμπτη 26/5) ο Πρόεδρος της ΑΑΣ μας ανέφερε πως έλαβε προφορική διαβεβαίωση για την έγκριση του κονδυλίου.
Κοινό μυστικό τα προβλήματα - Εδώ και 3 χρόνια έπρεπε να άρχιζαν οι εργασίες στο Τσίρειο
Τα προβλήματα στην συντριπτική πλειοψηφία των σταδίων αποτελούν κάτι σαν… κοινό μυστικό αφού πέραν του ΓΣΠ και του νεόδμητου ΑΕΚ Αρένα όλα σχεδόν τα υπόλοιπα γήπεδα αντιμετωπίζουν διάφορα θέματα. Όπως ενημερωθήκαμε ο λόγος που παρατηρείται η καθυστέρηση -σύμφωνα με την Α.Α.Σ- στο να δοθούν οι αδειοδοτήσεις στα περισσότερα γήπεδα είναι ότι υπάρχει αμέλεια στην παράθεση των εγγράφων που απαιτεί η υπεύθυνη αρχή. Ομάδες/στάδια περιμένουν μέχρι την τελευταία στιγμή και με τα πρωταθλήματα να εκκινούν πλέον τον Αύγουστο γίνεται αντιληπτό πως ιδιαίτερα τις δύο τελευταίες εβδομάδες είναι πολύ δύσκολο -λόγω και των αδειών- να μπορέσουν να ληφθούν όλες οι απαραίτητες βεβαιώσεις.
Χαρακτηριστικότερο όλων είναι ίσως το παράδειγμα του Τσιρείου σταδίου που εδώ και χρόνια έχει λάβει την έγκριση κονδυλίου για να πραγματοποιηθεί πλήρης και ενδελεχής αντισεισμική μελέτη εντούτοις η διαδικασία έχει κολλήσει αφού δεν έχουν κατακυρωθεί προσφορές. Όπως ενημερωθήκαμε μάλιστα, για το συγκεκριμένο στάδιο υπάρχει επιτροπή παρακολούθησης που αποτελείται από πολιτικούς μηχανικούς (ιδιώτες, του ΚΟΑ) που κάθε χρόνο δίνουν εκθέσεις για την ασφάλεια του γηπέδου. Μέλη της επιτροπής κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου λέγοντας πως «βρίσκεται πλέον στα όρια του» την ώρα που οι εργασίες έπρεπε να έχουν αρχίσει εδώ και 3 χρόνια.
Κλείνουν κερκίδες, μειώνουν την χωρητικότητα - Κενό στη νομοθεσία;
Όπου υπάρχει η υπόνοια ότι υπάρχει πρόβλημα η «λύση» είναι το κλείσιμο κάποιων κερκίδων. Αυτό γίνεται τόσο για μείωση της χωρητικότητας αλλά και για λόγους ευκολότερης εκκένωσης. Αυτό συμβαίνει εδώ και αρκετό καιρό σε μερίδα κερκίδων του Μακαρείου Σταδίου, στο ΓΣΖ (ασχέτως ότι είναι ουσιαστικά κλειστό και δεν φιλοξενεί αγώνες), για ένα διάστημα παρέμεινε κλειστό μέρος της βόρειας κερκίδας του Αντώνης Παπαδόπουλος ενώ και στο «Αμμόχωστος» -πριν από 2 χρόνια- όταν χρειάζονταν διορθωτικές κινήσεις στο στέγαστρο (που δεν ολοκληρώθηκαν εγκαίρως) και αναγκάστηκε να αγωνιστεί σε άλλο γήπεδο.
Όπως αναφέρθηκε από πλευράς Προέδρου της Αρχής Αδειοδότησης Σταδίων τα περισσότερα κτίρια που κτίστηκαν στη χώρα μας μέχρι το 1992, ανεγέρθηκαν χωρίς να πραγματοποιείται αντισεισμική μελέτη. Το ίδιο προφανώς ισχύει και στην περίπτωση των γηπέδων. Η νομοθεσία δεν αναφέρει κάπου -σύμφωνα με τον κύριο Καρά- ότι πρέπει να γίνουν ή να φτιαχτούν για να κατοικούνται, όμως η ΑΑΣ απαιτεί αφού πρόκειται για δημόσια κτίρια να γίνεται.
Πέραν της ασφάλειας σημαντικά είναι τα κενά και οι παραλείψεις στους τομείς που αφορούν την προσβασιμότητα ατόμων με αναπηρία -αφού ακόμη και τα θεωρητικά προσβάσιμα γήπεδα τοποθετούν τα ΑμΕΑ σε ειδικά διαμορφωμένα «κουτιά»- αλλά και στις εγκαταστάσεις υγιεινής (αποχωρητήρια). Προστίθεται πως μεγάλες ελλείψεις υπάρχουν και σε θέματα φωτισμού -τόσο εντός όσο και εκτός γηπέδων- καθώς και σε ότι αφορά χώρους στάθμευσης. Για τις τοποθετήσεις συστημάτων CCTV και κλειστών κυκλωμάτων παρακολούθησης σε συνάρτηση με την διαβόητη κάρτα φιλάθλου ας μην αναφερθούμε καν…