Έχει τη μεγαλύτερη συνεισφορά σε έσοδα από τον τουρισμό από όλες τις επαρχίες της Κύπρου, όμως εξακολουθεί να υστερεί σε έργα ανάπτυξης και ενίσχυσης υποδομών. Ο λόγος για την Επαρχία Αμμοχώστου, που, σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία, έχει με διαφορά τη μεγαλύτερη συνεισφορά στο εθνικό εισόδημα από τον τουρισμό. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία για το 2022, στο Παραλίμνι και την Αγία Νάπα το σύνολο των δαπανών ανά τουρίστα κατά την παραμονή του στην Κύπρο κυμάνθηκε κατά μέσο όρο στα €1,663 για 8,7 μέρες διαμονής, ενώ στη Λεμεσό, με μέσο όρο διαμονής τις 11.7 ημέρες, οι κατά κεφαλή δαπάνες δεν είναι ούτε οι μισές, φτάνοντας συνολικά τα €786 και στην Πάφο €720 για 8,6 μέρες.
Παρά τη σημαντική συνεισφορά της ελεύθερης Αμμοχώστου στην τουριστική βιομηχανία της χώρας, η προώθηση έργων ανάπτυξης για την ενίσχυση των υποδομών της δεν είναι η ανάλογη, με αποτέλεσμα την επιβράδυνση της ανάπτυξης των κοινοτήτων της και της ποιότητας της ζωής των πολιτών της και μακροπρόθεσμα και του ίδιου του τουριστικού προϊόντος. Όπως υπέδειξαν πρόσφατα βουλευτές της Επαρχίας Αμμοχώστου, έργα πνοής και ισόρροπης ανάπτυξης για την περιοχή παραμένουν στα συρτάρια, υποβαθμίζοντας την περιοχή ως φυσικό επακόλουθο.
Η επαρχία εν πολλοίς αντιμετωπίζεται περισσότερο ως αγροτική παρά ως τουριστική, έστω και αν η τοπική οικονομία στηρίζεται κυρίως στις υπηρεσίες. Ως αποτέλεσμα, τα σχέδια της περιοχής έχουν σημαντικά μειωμένους συντελεστές ανάπτυξης συγκριτικά με αυτούς που ισχύουν στις πόλεις, ενώ συνολικά, οι πρόνοιες των σχεδίων μάλλον αποθαρρύνουν παρά ενθαρρύνουν την ανάπτυξη άλλων τομέων της οικονομίας πέραν της γεωργίας, που θα συνεισέφεραν στην ολόχρονη εργοδότηση και στη διατήρηση του καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού στην περιοχή.
Σημαντικά έργα σε εκκρεμότητα
Όσον αφορά τα έργα που προχωρούν, εκεί καταγράφονται σχεδόν κατά κανόνα μεγάλες καθυστερήσεις. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της ζωτικής σημασίας ανάπλασης του Ποταμού Λιοπετρίου, που θα έπρεπε να είχε παραδοθεί τον Μάρτιο του 2023. Ένα χρόνο μετά, οι εργασίες έχουν ολοκληρωθεί μόλις κατά 55%, ο εργολάβος πρόσφατα ζήτησε νέα παράταση μέχρι τον Ιούλιο, όμως, όπως έχει δηλώσει ο κοινοτάρχης Λιοπετρίου, το έργο δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί ούτε και τότε, ενώ το κόστος ολοκλήρωσης του περιλαμβάνεται στους ετήσιους κρατικούς προϋπολογισμούς εδώ και μια δεκαετία.
Στη δε τοπιοτέχνηση του παραλιακού μετώπου του Δήμου Σωτήρας, που περιλαμβάνει την κατασκευή πεζόδρομου που θα ενώνει τον Ποταμό Λιοπετριού με τη Μαρίνα Αγίας Νάπας, το σχετικό αίτημα του Δήμου Σωτήρας εξετάζεται εδώ και αρκετά χρόνια, καθώς σύμφωνα με εκτιμήσεις, αναμένεται να δώσει την αναγκαία για την περιοχή ώθηση στην τουριστική ζώνη του Δήμου. Παρά τις διαδοχικές συναντήσεις και συσκέψεις που έχουν γίνει σχετικά, το έργο δεν αναμένεται να προχωρήσει σύντομα.
Καθυστέρηση παρατηρείται και στην έναρξη εκτέλεσης σημαντικών έργων που θα αναβαθμίσουν την Επαρχία συνολικά, όπως είναι η αναγκαία βελτίωση του οδικού δικτύου, του οποίου ο συνολικός σχεδιασμός ανανέωσης κρίνεται από εμπειρογνώμονες ως αναγκαίος. Η ανάπλαση, για παράδειγμα, του δρόμου που συνδέει τη Σωτήρα με τη Δερύνεια, ξεκίνησε τον περασμένο Οκτώβριο, με μεγάλη καθυστέρηση και θα διαρκέσει τουλάχιστον δυόμιση χρόνια, ενώ είχε προκηρυχθεί από το 2021 και βρισκόταν στους προϋπολογισμούς από το 2022.
Στο δε Φρέναρος η ανάπλαση του παραδοσιακού πυρήνα της κοινότητας, κόστους €1,2 εκατομμυρίων, εξακολουθεί να εκκρεμεί παρά τις πολλές εξαγγελίες που έγιναν για υλοποίησή της, και ενώ επίσης περιλαμβάνεται στους κρατικούς προϋπολογισμούς εδώ και χρόνια. Μάλιστα, εκφράζονται ακόμα και φόβοι για πλήρη εγκατάλειψη των σχεδιασμών ανάπλασης του ιστορικού πυρήνα Φρενάρους. Στον ίδιο παρονομαστή βρίσκεται και η ανάπλαση της κεντρικής πλατείας της Σωτήρας, με προϋπολογισμένο κόστος €3,4 εκατομμυρίων.
Ούτε καν τοπικό σχέδιο
Σε ό,τι αφορά τους πλέον τουριστικούς Δήμους Παραλιμνίου και Αγίας Νάπας, όπου διαμένει η συντριπτική πλειοψηφία του πληθυσμού της Επαρχίας Αμμοχώστου και κινείται η μεγάλη μάζα των τουριστών, καθώς και της Δερύνειας, εκκρεμεί από το 2014 η δημοσίευση τοπικού σχεδίου, με όλες τις χωροταξικές, περιβαλλοντικές και πολεοδομικές επιπτώσεις που αυτό συνεπάγεται για την περιοχή, πόσο δε μάλλον για την ανάπτυξή της.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η πρόσφατη ανάδειξη του ζητήματος στην Επιτροπή Εσωτερικών της Βουλής θεωρήθηκε βήμα προς την εκπόνηση του σχεδίου. Η επικείμενη δε συνένωση της Σωτήρας με την Αγία Νάπα μετά τις εκλογές τοπικής αυτοδιοίκησης δημιουργεί νέες προοπτικές και για το παραλιακό μέτωπο δυτικά της Αγίας Νάπας, που όμως επίσης σκοντάφτουν στους περιορισμούς του υφιστάμενου τοπικού σχεδίου. Στα ζητήματα ανάπτυξης περιλαμβάνονται εξάλλου και σοβαρές ελλείψεις στις υποδομές, που επηρεάζουν και ζωτικής σημασίας τομείς, όπως η ύδρευση, λόγω της μη υλοποίησης απαραίτητων υδατικών έργων, που έχει ως αποτέλεσμα τις τακτικές περικοπές, ακόμα και μεσούσης της υψηλής επισκεψιμότητας θερινής σεζόν.