Kathimerini.gr
Η Ρωσία δεν περίμενε καν τη συμφωνία μεταξύ Ευρωπαίων ηγετών για την επιβολή εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο. Εχει στραφεί σε άλλες αγορές από την αρχή της εισβολής στην Ουκρανία και κατά κύριο λόγο στις ενεργοβόρες οικονομίες της Ινδίας και της Κίνας. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις οικονομικών αναλυτών, το πόσο από το πετρέλαιό της θα καταφέρει να πουλήσει θα καθορίσει και τις τιμές του «μαύρου χρυσού».
Σχολιάζοντας σχετικά ο Μιχαήλ Ουλιάνοφ, μόνιμος εκπρόσωπος της Ρωσίας στους διεθνείς οργανισμούς στη Βιέννη, τόνισε πως «η Ρωσία θα βρει άλλους αγοραστές». Οπως, άλλωστε, επισημαίνει η Ελίμα Κροφτ, στέλεχος της RBC Capital Markets, σε επιστολή της προς την πελατεία της επενδυτικής, «το κατά πόσον το ρωσικό πετρέλαιο θα καταλήξει στην Ινδία, στην Κίνα και στην Τουρκία θα εξαρτηθεί από το αν η Ε.Ε. θα αποφασίσει τελικά να θέσει στο στόχαστρό της τις υπηρεσίες φόρτωσης και ασφάλισης και από το αν η Ουάσιγκτον θα αποφασίσει να επιβάλει ένα ακόμη κύμα κυρώσεων του είδους που έχει επιβάλει κατά του Ιράν».
Μέχρι στιγμής, πάντως, οι αγορές αυτές απορροφούν μεγάλο μέρος του ρωσικού πετρελαίου και αυξάνουν σημαντικά τις εισαγωγές τους, καθώς η Μόσχα τους προσφέρει μεγάλες εκπτώσεις. Παρατηρητές της αγοράς εκτιμούν πως η τάση θα συνεχιστεί. Η Ινδία, για παράδειγμα, παραδοσιακά εισάγει πολύ μικρή μερίδα του πετρελαίου της από τη Ρωσία, της τάξης του 2% έως 5%. Τους τελευταίους μήνες, όμως, έχει αυξήσει σημαντικά τις εισαγωγές της. Στη διάρκεια του Μαρτίου αγόρασε 11 εκατ. βαρέλια ρωσικό πετρέλαιο, τον Απρίλιο άλλα 27 εκατ. βαρέλια και τον Μάιο 21 εκατ. βαρέλια. Εν ολίγοις, σε τρεις μήνες οι εισαγωγές της σε ρωσικό αργό έφτασαν τα 59 εκατ. βαρέλια, όταν το περασμένο έτος δεν ξεπέρασαν παρά τα 12 εκατ. βαρέλια.
Σε ό,τι αφορά την Κίνα, στο ίδιο χρονικό διάστημα, που ήταν προ πολλού η πρώτη σε εισαγωγές ρωσικού αργού, έχει σημαντικά αυξήσει τις αγορές της. Στο διάστημα από τον Μάρτιο μέχρι και τον Μάιο αγόρασε 14,5 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, ποσό τριπλάσιο σε σύγκριση με εκείνο την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου έτους. Σύμφωνα, άλλωστε, με την εταιρεία δεδομένων Windward, η Ρωσία μετέρχεται και άλλων μεθόδων προκειμένου να προωθεί το πετρέλαιό της στις ενδιαφερόμενες χώρες. Από την αρχή του πολέμου έχουν αλλάξει το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς 180 ρωσικά τάνκερ και εμφανίζονται ως άλλης εθνικότητας προκειμένου να παρακάμπτουν τις κυρώσεις.